Nuffnang

Thursday, September 17, 2015

Cerita Beg Tangan Popular..

Assalamualaikum..

Minggu lepas waktu keluar emak sibuk suruh belikan beg tangan yang baru untuk gegirl sebab beg tangan dia dah rosak.  Bukan main lagi budak-budak perempuan zaman sekarang.  Zaman kita dulu,  tunggu nak raya baru dapat beg tangan baru. Itu pun kalau tak bernasib baik emak cuma belikan dompet raya aje. Terus sentap sebab tak dapat nak bergaya macam anak dara dengan beg tangan di hari raya padahal umur baru setahun jagung lagi waktu tu he..he.. Budak-budak sekarang beg tangan rosak aje dah  cepat-cepat dapat ganti yang baru. Sememangnya beg tangan dan perempuan tak dapat dipisahkan. Tak payah cakap orang muda, anak-anak kecil pun  dah sukakan beg tangan.

Perempuan yang berumur pun kebanyakannya masih sukakan beg tangan. Emak aku sendiri kalau tanya nak hadiah apa,  beg tangan mesti termasuk dalam list dia.  Kalau keluar membeli belah, beg tangan juga antara barangan yang mahu di cari. Tak tahu dah berapa banyak beg tangan emak. Tapi kalau keluar, beg tangan juga yang selalu dicari. Tok (nenek) aku pun sama. Kalau jumpa aje mesti tanya, takde ke beg tangan lama-lama he..he.. Padahal bukan nak berjalan ke mana. Sebab tok dah tak larat jalan dah. (94 tahun dah usianya). Tapi  masih nak juga ada beg tangan! Itulah perempuan. Dengan beg tangan macam tak boleh dipisahkan. Beg tangan juga dah jadi satu keperluan. Kalau kanak-kanak dan orang tua pun  memerlukannya, inikan lagi orang muda.

 Orang muda dan beg tangannya.. Ehem.. muda ke? He..he..

Beberapa bulan lepas, teman baikku ada bercerita tentang beg tangan barunya yang berharga puluhan ribu ringgit. Memang aku ternganga mendengar harganya. Dulu waktu dia bercerita tentang beg tangannya yang berharga ribuan ringgit pun aku dah ternganga. Bayangkan ngangaan aku untuk kali ini ha..ha.. Rasa macam tak tercapai dek akal orang boleh beli beg tangan dengan harga sebegitu. Tapi itulah hakikatnya. (Aku tahu ada beg tangan yang harganya lebih dari itu tapi aku tak nak ternganga sampai tak tutup mulut pulak he..he..).  Buat penggila dan pencinta beg tangan tangan, berapa pun harganya mereka sanggup bayar untuk memenuhi keinginan dan kepuasan untuk memiliki beg tangan idaman. Daripada asyik termimpi-mimpi, maka lebih baiklah beli. Begitulah pengaruh  beg tangan untuk seorang yang bergelar perempuan. Setuju?

Adik beradik aku semuanya perempuan. Jadi kalau berjumpa, cerita pasal beg tangan dah tentu masuk dalam topik perbualan. Macam aku dengan arwah adik aku, beg tangan kami biasa-biasa aje. Kadang ada jenama, kadang takde. Kami jenis yang takde hal. Yang penting beg tangan tu mesti cantik. Tapi yang biasa-biasa pun masih bermutu.  Tapi adik bongsu aku kalau beli beg tangan mesti nak yang berjenama. Tengok jenama pun kita dah boleh agak berapa harganya. Tapi bila emak tanya harga, mesti dia akan kurangkan satu kosong di belakang harganya. Cakap kat emak, alah 120 aje mama. Tapi pusing kat kakak-kakaknya mulut menyebut 1200 tanpa bunyi. Ha..ha.. ini kes takut emak membebellah tu. Sebab kalau cakap harga sebenar nanti emak tak kasi beli beg tangan yang baru lagi.

Kalau bercerita tentang beg tangan, aku antara orang yang selalu excited. Tak kisahlah beg tangan yang murah mahu pun yang mahal. Berjenama mahu pun tidak. Beg tangan sendiri mahu pun beg tangan orang lain. Kiranya beg tangan adalah aksesori yang selalu menarik perhatianku. Kalau kata beg tangan aje memang aku berminat sangat nak tengok, nak belek  dan kalau berkenan tu memang ada rasa nak beli. Cumanya yang harga beribu dan berjenama gah tu memang selalunya mampu tengok ajelah. Itu pun dah rasa seronok walaupun tak dapat beli he..he.. Jadilah, kan? Untuk aku, asalkan beg tangan tu cantik, berkualiti dan menjadi idaman hati serta harganya berpatutan dengan kemampuan poket sendiri, memang beg tangan itulah yang akan aku beli. Berjenama atau tidak itu belakang kira. Yang penting beg tangan itu asli. Bukan beg tangan tiruan.

 Sejak makin muda ni beg yang berwarna warni lebih memikat hati..

Beg tangan aku sendiri ada empat yang aku selalu tukar-tukar guna. Tapi itu pun selalu rasa macam nak tambah lagi. Kalau lalu kat kedai beg, walaupun tak dapat nak singgah, mata dapat menjeling ke arah beg-beg tangan tu pun jadi. Kalau tengok kat online memang lagi best. Sebab dapat mengadap  lama-lama tengok satu-satu beg tu. Oh.. syoknya. Dapat tengok pun dah suka, apatah lagi kalau dapat klik untuk masukkan dalam raga pembelian. Itu lagilah sepuluh kali suka. Pembelian di online memang lebih menyenangkan dan aku lebih suka. Sebabnya.. dah tentu-tentu takde bangkangan dari en.asben sebab dia tak tahu. (Ehh.. Syyy.. syyy.. tau he..he..). Lepas tu bila parcel sampai aje kat ofis, esoknya memang dah terus melaram bawa beg tangan baru ke ofis.

Dulu masa zaman anak dara, suka  beg tangan yang kecil-kecil aje. Konon biar nampak cute. Tapi bila dah beranak pinak ni, beg tangan yang besar-besar lebih menjadi pilihan. Tak payah nak cute-cute dah. Bila beg tangan besar, selain dari  barang-barang sendiri, barang-barang en.asben dan barang-barang anak-anak boleh tumpang sekaki. Takde masalah. Lepas tu aku suka beg tangan yang banyak poket. Jadi boleh ada ruangan khas untuk setiap barangan aku. Jadi takdelah barang-barang aku bercampur aduk di dalam beg tangan tu. Perempuan ni kalau berjalan tahu ajelah. Semua benda nak bawa. Jadi beg tangan memang dah jadi satu keperluan. Oh ya, korang nak tahu tak beg tangan apa yang popular sekarang ni. Mestilah nak, kan? Kalau nak tahu boleh tengok kat 5 jenis beg tangan popular. Jom sama-sama kita cuci mata.

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

7 comments:

Ibu Muda 30series said...

sy beli beg tangan setahun sekali kot. atau sampai la yg digunakan tu rosak. tak suka tukar2 beg tangan dalam 1 masa sebab malas nak pindahkan harta pusaka dalam tu....hehee

Ibu Muda 30series said...

sy beli beg tangan setahun sekali kot. atau sampai la yg digunakan tu rosak. tak suka tukar2 beg tangan dalam 1 masa sebab malas nak pindahkan harta pusaka dalam tu....hehee

Kakcik Nur said...

Kakcik sekarang kalau 'bercuti' lebih suka bawa beg galas... boleh isi sepasang pakaian/tuala/pakaian dalam dan lain-lain keperluan. Kalau bawa beg tangan pun, bawa yang besar supaya boleh masukkan segalan mak nenek tu... :)

azieazah said...

Saya rasa saya ada lebih 20 beg tangan termasuk.sling bag. Sebab saya suka beli tiap kali pi jalan jauh. Murah RM10 pun saya beli sbb suka tukar2. Kalu beg tangan mahal skit tunggu anak belikan sbg hadiah Hari Ibu or besday.

gadisBunga™ said...

saya ada beberapa je beg tangan. itu pun jarang bertukar2 sebab malas nak pindah2 barang.. biasanya asal tukar beg je mesti ada benda hilang. huhu~

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

kedai murah malaysia said...

nampak bergaya bila guna beg ini... wau..