Nuffnang

Monday, December 31, 2012

Hai dan babai...

Assalamualaikum..

Bagaikan baru lagi kita menyambut tahun baru 2012. Hari ini, ianya sudah pun sampai ke penghujungnya. Esok, tahun 2013 akan menjelma. Tahun baru yang akan membuka diari kehidupan yang baru juga buat kita semua. Alhamdulillah, tahun 2012 dapat dilalui dengan baik. Pahit, manis, duka, gembira menjadi asam garam yang menjadi pelengkap kehidupan. Segala yang dilalui menjadi pengalaman dan pengajaran yang berguna juga cukup berharga untuk mendewasakan diri dan mematangkan fikiran. Semoga rahmat Allah sentiasa mengiringi perjalanan kehidupan kita seterusnya, insyaAllah.

Alhamdulillah, untuk tahun 2012 yang cukup indah. Detik-detik indah yang takkan mungkin akan berlaku tanpa izin dari Allah yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Detik-detik indah pinjaman dari Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Setiap orang ada senarai yang tersendiri. Aku juga begitu. Ingin aku coretkan di sini untuk mengimbas kembali detik-detik indah itu. Alhamdulillah.. di tahun 2012..

- Ada rezeki untuk terus bernafas.
- Ada rezeki untuk terus merasai nikmat iman.
- Ada rezeki untuk menuntut ilmu dunia dan akhirat.
- Ada rezeki untuk berkasih sayang bersama suami tercinta.
- Ada rezeki untuk menjadi ibu kepada anak-anak  tersayang.
- Ada rezeki untuk berbahagia bersama keluarga dan saudara mara.
- Ada rezeki untuk memiliki sahabat yang baik budi.
- Ada rezeki untuk melihat anakku masuk ke sekolah menengah.
- Ada rezeki untuk renovate dapur.
- Ada rezeki untuk merasa duit royalti hasil novel pertama. 
- Ada rezeki untuk anugerah ibu cemerlang Jabatan - Han upsr 5A.
- Ada rezeki untuk ke Istanbul, Turki.
Ada rezeki untuk menziarahi masjid Rasulullah saw.
- Ada rezeki untuk ke Raudhah, Masjid Nabawi.
- Ada rezeki untuk ke Tanah Haram.
- Ada rezeki untuk melihat Kaabah di depan mata.
- Ada rezeki untuk menunaikan Umrah untuk pertama kali.
- Ada rezeki untuk membawa emak bersama menunaikan umrah.
- Ada rezeki untuk sampai ke Gua Hira'.
- Ada rezeki untuk membuatkan Haji untuk arwah ayah.
- Ada rezeki untuk bercuti bersama keluarga.
- Ada rezeki untuk menyiapkan manuskrip kedua.
- Ada rezeki untuk mengeluarkan zakat.
- Ada rezeki untuk mengenang segala yang telah Allah kurniakan.

Alhamdulillah... Syukur Ya ALLAH. Kalau nak diikutkan, tak tersenarai semuanya. Tak tercoret segala cerita. Tak terluah dengan secukupnya rasa bersyukur. Semoga keimanan kita akan terus mantap hendaknya bila mengenang segala rezeki yang telah Allah berikan kepada kita. Subhanallah.. Nikmat mana lagi yang ingin kita dustakan???

Selamat Tahun Baru 2013! 
Benar-benar Cinta - Bab 11 untuk yang berminat.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah... semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita.

Friday, December 28, 2012

Takpe...

Assalamualaikum..

Lumrah manusia. Ada yang tahu untuk menjaga hati orang lain. Ada juga yang tahunya hanya menyakiti hati orang lain. Tak kiralah walau bagaimana baik pun orang lain itu melayannya. Ada yang jenis bercakap lembut. Ada yang jenis bercakap kasar. Tak kiralah walau selembut mana orang bercakap dengannya. Ada yang akan ambil kisah akan perasaan orang lain. Ada juga yang tidak kisah akan perasaan orang lain. Hmm.. bukan semua orang akan melayan kita sebaiknya. Bukan semua orang boleh menjaga hati kita sebagaimana yang kita mahu. 

Lumrah manusia juga. Adakala hati kita tersentuh. Adakala hati kita terguris. Adakala kita boleh bersabar. Adakala kita boleh terasa juga. Bila dah terasa, rasa marah senang  nak menjelma. Ada peluang memang kita mahu membalasnya. Tapi.. memaafkan adalah lebih baik. Malah ianya akan lebih melegakan hati kita sebenarnya. Mungkin, tanpa kita sedar, kita sendiri pernah melukakan perasaan orang lain. Ianya boleh jadi balasan untuk kita juga. Dari situ kita dapat pengajaran untuk lebih tahu menjaga perasaan orang lain. Besar betul kelebihan memaafkan dan bersabar ni. Ianya memang tak semudah bagai dikata. Tapi dengan sedikit usaha dan kesungguhan, pastinya kita boleh melakukannya. Takpelah kalau orang buat kita. Allah yang Maha Mengetahui itu kan ada.

Benar-benar Cinta - Bab 10 sudah dimuat naik. Sudi-sudikan dan selamat membaca.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.  

Thursday, December 27, 2012

6 Perkara Allah sembunyikan..

Assalamualaikum...
Alhamdulillah.. semalam terbaca perkongsian yang baik lagi menarik dari seorang rakan FB tentang 6 perkara Allah sembunyikan. Subhanallah.. Maha suci ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Aku ingin kongsikan pula di sini untuk pedoman dan peringatan buat diriku dan keluarga juga untuk rakan-rakan semua agar kita sama-sama mendapat manfaatnya, InsyaALLAH. Semoga kita dapat sama-sama mempertingkatkan amal perbuatan kita sebaiknya. 


Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.'

Kemudian Jibrail as berkata: 'Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?'

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. 'Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...'

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

'Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? '

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .'

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

1- Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
2- Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
3- Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
4- Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
5- Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
6- Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.
Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Wednesday, December 26, 2012

Misi 9pm to 5am...

Assalamualaikum..

Malam isnin baru ni sebelum cuti krismas, ada kejadian yang tidak menyenangkan berlaku di kawasan perumahan kami. Lebih kurang pukul 9 malam jiran belakang menelefon meminta kami mengintai rumah jiran yang betul-betul berada di belakang rumah kami. Katanya ada bunyi bising di dalamnya sedangkan tuan rumah tiada di rumah pada ketika itu. (Sebab kereta tuan rumah tiada di depan rumah). Ketika kami mengintai ke rumah tersebut memang lampu di dalam rumah terang berpasang. Kipas di bilik bawah juga laju berpusing. Kiranya memang sah ada orang di dalamnya yang pastinya bukan tuan rumah. Kalau tidak diberitahu tentu saja kami menyangkakan yang memang tuan rumah dan keluarganya yang berada di dalam rumah.

Waktu itu pihak polis sudah dipanggil. Sementara menunggu polis datang, jiran-jiran sudah berjaga-jaga di hadapan rumah. Sebahagian lagi termasuk en.asben menunggu di bahagian belakang rumah. Tiada siapa yang berani masuk menerjah. Makanya terpaksalah menunggu pihak polis datang. Juga menunggu tuan rumah balik. Bila pihak polis sampaisi pencuri itu sudah hilang dari dalam rumah. Mungkin sudah lari melalui loteng rumah. Entah di mana dia menyorok pun kami tak tahu dan tak dapat dipastikan. Nampaknya pencuri tu lebih tahu selok belok kawasan rumah kami dari kami-kami semua.

Oleh kerana si pencuri itu terus tidak ditemui, terpaksalah jiran-jiran termasuk en.asben menunggu dan berjaga sehingga ke pagi. Pukul 5 pagi barulah en.asben masuk ke dalam rumah. Dalam pada pencuri tidak dapat ditemui, jiran belakangku itu sudah kehilangan tv dan set golfnya. Mungkin pencuri itu sudah masuk sebelumnya dan membawa keluar barangan tersebut dan masuk sekali lagi untuk mencuri barangan lain. Keberanian mereka cukup menakutkan. Ingatkan pencuri buat kerja di tengah malam dan buat kerja dalam keadaan gelap. Tapi rupa-rupanya janji rumah kosong, waktu bila pun mereka berani masuk. Tak payah bergelap, dalam keadaan rumah terang benderang pun dia orang berani buat kerja.

Sangat penting untuk menyimpan nombor telefon jiran-jiran yang terdekat. Makanya, jika berlaku hal-hal yang begini, kita boleh saling menghubungi dan berkongsi informasi. Alhamdulillah ada jiran-jiran yang peka dan ada sikap bersatu hati. Ianya menjadi penguat untuk menghilangkan rasa takut pada si pencuri yang tak akan selamat hidupnya nanti. Kesenangan dari harta mencuri pastinya tak berkat. Kalau terlepas di dunia pastinya dia tidak akan selamat di akhirat nanti. Semoga kita semua dan harta benda kita sentiasa dilindungi dari pencuri durjana seperti itu.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Monday, December 24, 2012

Penat.. padat.. puas..

Assalamualaikum..

PENAT..
Alhamdulillah.. hari pertunangan untuk 2 orang sepupuku telah berlangsung dengan jayanya juga dengan penuh meriah sabtu lepas. Tahniah untuk Tira & Helmi juga untuk Wawa & Aliff. Semoga segala perancangan kalian seterusnya untuk menjadi suami isteri akan mendapat keberkatan ALLAH. Seronok bila dapat terlibat sama untuk meraikan pertunangan sepupu sendiri. Berseri-seri wajah kedua-dua orang sepupuku. Seronok tengok. Tapi dalam seronok tu, penat memang cukup terasa. Lebih-lebih lagi bila majlis pertunangan kedua mereka itu berlangsung pada hari yang sama. (Tira sepupu en.asben dan Wawa sepupuku). Pagi-pagi kami ke Setapak untuk meraikan Tira yang bertunang selepas zohor. Selepas selesai majlis Tira, kami bergegas balik ke Bangi semula untuk meraikan pertunangan Wawa yang bertunang selepas maghrib. Semalam memang rasa nak landing merehatkan badan aje he..he.. Lepas sarapan lauk kenduri lebihan semalam maka bergolek-goleklah kami ramai-ramai kat rumah makcik aku sambil berborak sakan dengan adik beradik, makcik-makcik dan sepupu. Bab yang itu memang best he..he..

PADAT...
Dalam penat-penat tu terpaksa juga penuhi permintaan anak-anak untuk ke Big Bad Wolf di Mines sebab semalam adalah hari terakhirnya. Kalau bab anak dan buku, en.asben memang tak boleh nak kata tidak. So haruslah aku pun terlibat sama. Rasa nak seret badan aje pergi ke tempat yang padat dengan orang tu. Kami pergi selepas asar. Jalan masih agak sesak untuk menuju ke Mines tu. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan. Kesesakan tak kacau langsung mood kami. Lebih-lebih lagi bila mudah benar untuk kami dapat parking. Masuk aje dalam dewan memang terus hilang penat bila tengok buku-buku tu semua. Tengok harganya lagilah menggoda rasa nak memiliki buku-buku tu. Sangat murah okey. Rasa macam nak beli semua tajuk buku dan buka perpustakaan di rumah he..he.. Rasanya tahun ini punya Big Bad Wolf lebih bagus kerana buku-buku yang ada nampak lebih menarik. Ralit juga kami memilih dan membelek. Sambil tu tetap ralit juga memegang dan memerhatikan anak-anak sebab bila dah ramai-ramai tu memang takut bila anak-anak hilang dari pandangan mata. Pilih punya pilih  penuh padat juga sekotak. Tapi walaupun penuh sekotak kami hanya perlu membayar sebanyak RM150++ aje. Memang sangat berbaloi memborong buku di Big Bad Wolf ni.

PUAS...
Alhamdulillah.. walaupun penat, tapi hati ini rasa cukup puas. Puas bila melihat kebahagiaan Tira dan Wawa yang sudah pun menjadi tunangan orang sekarang ini. Walaupun terpaksa menempuhi kesesakan lalulintas dan orang yang padat tapi hati ini rasa puas. Puas bila dapat tambah koleksi buku di rumah. Semoga buku-buku itu akan dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan kami sekeluarga, insyaAllah. Dalam keseronokan dua perkara itu sebenarnya ada satu lagi perkara yang membuatkan hati rasa lebih puas. Alhamdulillah, tahun ini tertunai juga impian kami sekeluarga untuk membuatkan haji untuk arwah ayah. Semoga ianya diterima oleh ALLAH. Semalam aku pergi ambil sijil haji untuk arwah ayah tu. Turut diberikan sedikit cenderahati buat keluarga. Rasa sebak bila melihat nama di atas sijil itu. Haji Salim Bin Abdul Karim. Semoga arwah ayah tenang di sana dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Friday, December 21, 2012

Takziah..

Assalamualaikum..

Petang semalam aku sms bertanyakan keadaan suami jiran lamaku selepas pergi melawat suaminya di IJN sabtu lepas. Waktu itu jiranku kata, suaminya masih tidak sedar tapi sudah ada refleks bila dicuit atau dipegang. Terasa lega aku mendengarnya. Tapi tengah malam tadi dapat sms dari jiranku itu yang memberitahu suaminya sudah kembali ke rahmatullah. Inalillah.. sudah sampai janjinya untuk kembali kepada Allah pada hari jumaat yang mulia ini.

Takziah buat jiranku itu. Semoga dia dan 4 orang anak perempuannya akan dapat meneruskan kehidupan mereka dengan sebaiknya. Menghadapi sebuah kehilangan bukanlah sesuatu yang mudah. Tapi bersama waktu yang berlalu insyaALLAH semuanya dapat dilalui dengan baik. Al-Fatihah buat suami jiranku. Semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. 

Salam hormat untuk semua. Take care.

Thursday, December 20, 2012

Meluah dan memendam...

Assalamualaikum..

Beberapa hari yang lepas aku menerima sms dari seorang teman lama. Sebenarnya kami tidaklah berapa rapat. Hanya pernah menjadi teman sekerja. Nak kata baik sangat waktu kerja dulu pun tidaklah juga. Cuma sesekali menjadi teman untuk makan-makan dan lepak-lepak. Keluar pergi outing pun rasanya tidak pernah. Tapi sehingga hari ini kami masih tidak putus hubungan. Walaupun aku mahupun dia tidak pernah add antara satu sama lain di FB. Tapi dalam setahun tu, pastinya akan ada sekali dua smsnya yang masuk tanda dia masih mengingatiku. Begitulah bagaimana kami saling mengetahui perkembangan masing-masing setiap tahun.

Setiap orang ada kisah hidupnya yang tersendiri. Ada yang lebih suka menyimpan dan memendamnya sendiri. Ada juga yang boleh meluahkannya kepada seseorang. Aku teringatkan tentang perkara itu bila teringatkan sahabatku yang seorang ini. Pada satu ketika agak kecoh juga orang membuat spekulasi mengenai sahabatku ini. Aku juga turut tertanya-tanya akan kebenaran cerita. Tapi seperti orang lain aku juga tidak pernah bertanya apa-apa kepada sahabatku itu. Makanya cerita yang diperkatakan terus diperkatakan. Ketika cerita itu masih menjadi tanda tanya, sahabatku ini datang kepadaku dan bercerita kisah sebenar. 

Khabar angin yang didengar memang ada kebenarannya. Tapi dia mahu membiarkan perkara itu reda dengan sendiri tanpa dia mahu menerangkannya kepada semua orang. Entah kenapa dia boleh memilih aku untuk bercerita perihal dirinya yang sedang diperkatakan orang ketika itu. Aku sendiri juga terus menyimpannya tanpa dapat memberikan penjelasan kepada orang lain. Bila sesuatu perkara yang peribadi tentang orang lain diberitahu kepada kita, tentu saja perkara itu perlu dijaga sebaiknya. Tentu saja perkara itu menjadi rahsia. Memegang rahsia orang lain merupakan satu amanah. Bila bercakap tentang amanah, pastinya perkara itu akan terjadi atas dasar percaya.

Sebenarnya aku sangat kagum dengan orang yang boleh meluahkan masalah dengan orang lain. Ini kerana aku termasuk dalam kategori orang yang jenis memendam. Kalau perkara yang statusnya rahsia memang aku susah untuk luahkan dan kongsikan dengan orang lain. Kadangkala bukan sekadar hal yang berstatus rahsia, untuk meluahkan apa yang aku rasa pun aku tidak mampu dan tidak berani. Entah apa yang aku takutkan, aku sendiri tidak pasti. Walaupun aku nampak seperti tidak kisah untuk berkongsi cerita-ceritaku, tapi hakikatnya masih terlalu banyak yang aku simpan sendiri. Mungkin aku tak percaya dengan orang lain. Ataupun aku tidak mempercayai penilaianku sendiri yang orang lain boleh menjaga rahsia dan luahan hatiku sebaiknya.

Hmm.. adakalanya meluah adalah lebih baik dari memendam. Tapi sampai saat ini aku masih lebih suka memendam. Nampaknya bila sudah tidak boleh meluahkan, terpaksalah aku terus memendam. Bukan setakat memendam sebuah duka, malah adakalanya memendam sebuah gembira dan bahagia juga.  Sebab takut untuk meluahkan, hal-hal yang gembira pun adakalanya aku boleh simpan sendiri he..he.. Tak kisahlah kan,  yang penting kita bahagia dengan cara kita.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Wednesday, December 19, 2012

Sumber rujukan..

Assalamualaikum..

Sejak dua menjak ini, setiap kali melihat statistik blogku, hati ini mula mempunyai perasaan seronak dan sedikit berpuas hati. Bukan pertambahan pengunjung yang menjadi penyebab utamanya. (Walaupun penyebab itu termasuk juga sedikit dalam faktor tersebut. Tipulah kalau cakap tidak kan? he..he..) Tapi faktor utama rasa seronok dan kepuasan hati itu ialah bila melihat kunjungan dari carian pengunjung yang membawa mereka ke blogku. Bila musim haji berakhir, tentulah tiba semula masa untuk menunaikan ibadah umrah. Jadinya entry-entry pengalaman umrah  yang pernah aku kongsikan beberapa bulan lepas membawa pengunjung ke blogku.

Memang menjadi niat dan harapanku agar setiap perkongsian dan catatan pengalaman juga catitat rujukan ilmu yang aku perolehi dari orang lain dapat memberikan manfaat untuk pengunjung yang datang. Walaupun tak banyak, harapnya adalah sikit-sikit yang boleh diambil. Bila aku juga mendapat banyak manfaat dari entry-entry umrah orang lain sebelum ini, makanya aku jadi teringin mahu memberikan perkara yang sama kepada orang lain pula. Tapi dalam rasa seronok ingin membantu, adakalanya terasa takut juga jika perkongsianku itu tiada nilai yang baik untuk dijadikan rujukan.

Jadinya, buat pengunjung yang tidak menemui perkara yang baik dari entry-entryku ataupun perkongsianku tidak dapat menjadi sumber rujukan yang baik lagi berguna, aku ingin terlebih dahulu memohon maaf.  Tapi jika ada yang memperolehi manfaat  dari entry-entryku, aku ingin melahirkan rasa syukurku, Alhamdulillah. Setiap yang baik itu pastinya dari ALLAH dan setiap kekurangan itu tentulah dari diriku sendiri. Kehadiran pengunjung dan rakan-rakan baru sangat aku hargai. Terima kasih ya.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Tuesday, December 18, 2012

Doa 2013...

Assalamualaikum..

Beberapa hari lagi akan menjelang tahun 2013. Walaupun 2012 belum berakhir tapi perancangan untuk 2013 sudah bermula. Macam-macam agenda untuk 2013 sudah tersusun. Untuk vacation pun dah berderet beratur mengikut bulan. Ada cadangan trip dengan grup yang itu. Ada cadangan trip dengan grup yang ini. Berselang seli dengan majlis kenduri kendara sanak saudara dan rakan-rakan. Walaupun belum terlaksana keterujaan tu dah mula dirasai. InsyaAllah, semoga setiap perancangan akan berjalan dengan lancar hendaknya. Semoga terus diberikan keberkatan umur serta umur yang panjang. Juga kesihatan yang baik juga rezeki yang murah agar segalanya dapat dilalui dengan baik nanti.

Selalu kita dengar yang kalau setakat doa saja, ianya takkan menjadi tanpa usaha. Tapi sebenarnya doa merupakan usaha kita yang pertama.  Doa juga tidak sepatutnya menjadi ikhtiar kita yang terakhir. Tapi ianya  harus ada dalam waktu permulaan, pertengahan dan di akhiran. Itu yang aku dengar dari Ustaz Pahrol di radio IKIM semalam. Semoga doa-doa kita akan diterima oleh Allah untuk menjadikan setiap perancangan kita terlaksana sebaiknya. Juga agar segala usaha kita bagi memastikan setiap perancangan itu berjaya.

Alhamdulillah.. hari ini mood dipenuhi dengan keceriaan. Terima Kasih ALLAH. Tiada apa yang akan berlaku tanpa izin dariMU.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Monday, December 17, 2012

Saturday.. Sunday..

Assalamualaikum..

Hari sabtu dan ahad baru ni penuh dengan aktiviti. Selama 2 hari badan tak terasa letih pun. Malah rasa bertenaga aje nak ke mana-mana. Juga nak buat macam-macam perkara. Tapi hari ni baru terasa pancit sikit. Faktor-faktor penuaan sudah agak jelas di situ he..he..

Malam sabtu dapat sms dari jiran sebelah rumah yang kini sudah berpindah. Sms itu memberitahu tentang keadaan suaminya yang sedang kritikal di ICU IJN. Rasa sedih dan simpati sangat bila mendengar berita itu. Pagi sabtu tu kami pergi melawat. Suami jiran aku tu diserang stroke selepas melakukan pembedahan pintasan jantung. Sampai sekarang aku teringat-ingat akan keadaannya. Sampai sekarang aku teringat akan kesedihan isterinya. Sampai sekarang aku masih terfikirkan anak-anaknya yang terpaksa tidur di bilik menunggu. Doaku semoga jiranku itu akan segera sembuh. Balik dari IJN memang terasa insaf. Terasa nak lebih jaga kesihatan dan pemakanan. Balik dari IJN terus ke PZS untuk settlekan urusan zakat pendapatan dan simpanan bagi tahun ini.

Alhamdulillah.. rasa lega bila dan selesai menunaikannya. Semoga zakat kami diterima dan rezeki kami akan terus diberkati olehNYA. Bergenang airmata ketika mengaminkan doa pegawai di PZS tu. Minggu ni memang banyak juga aku terbaca tentang status FB kawan-kawan yang meluahkan rasa kelegaan selepas  dapat menunaikan zakat pendapatan dan simpanan mereka. Alhamdulillah.. rasa seronok membacanya. Dalam membaca komen-komen tersebut ada juga aku terbaca komen yang meluahkan rasa tidak senang dengan orang yang sibuk-sibuk bercerita tentang pembayaran zakat pendapatan mereka dihujung-hujung tahun ni. Mungkin baginya bila sudah menunaikan zakat tu diam-diam sudahlah. Macamkan orang lain tidak membayarnya. Pandangan setiap orang tak sama kan. Tapi komen sebegitu membuatkan aku rasa terfikir-fikir pula bila mahu bercerita tentang perkara tersebut. Mana tahu orang mungkin tak suka dengan cara kita. Tapi setiap perkara yang kita lakukan bergantung pada niat kita kan. Jadinya walaupun tidak kongsikan di FB aku tetap mahu kongsikan di blog ini kerana pada aku perkara itu tiada salahnya. Kalau banyak perkara lain boleh dikongsi di FB dan blog, kenapa pula perkara tentang zakat tidak boleh dikongsi? Confuse tak? Aku rasa aku akan teruskan apa yang aku rasa boleh aku kongsikan. Pada aku tak salah nak bercerita perihal kebaikan sebegini. Mungkin ada yang terlupa tentangnya. Maka dari situ ia akan menjadi seperti satu peringatan. Mungkin ada yang tak pernah tahu tentang perkara tersebut. Maka dari situ mereka dapat mengetahuinya. Kalau ada yang rasa sebaliknya, minta maaf ya.

Settle dengan urusan zakat pergi merai kenduri kahwin teman lama pula di Kajang. Walaupun pada mulanya terfikir-fikir nak pergi ke tidak. Tapi bila fikirkan orang dah menjemput maka dengan berbesar hati aku ajak en.asben untuk menghadirinya. Alhamdulillah.. seronok bila dapat jumpa dengan ramai teman-teman lama di sana. Lebih seronok bila pengantin merai kedatangan kita. Tak sangka akak sudi datang ke majlis saya. Jom ambil gambar dengan kami kak. Buat pengantin, terima kasih kerana kesudian menjemput. Masih tak lupa nak jemput walaupun dah lama dah aku tinggalkan tempat lama tu. Rasa cukup terharu okey he..he..

Semalam bawa anak-anak dan anak saudara pergi mandi kolam di Country Height Club House. Seronok dan teruja bila lalu kat kawasan perumahan orang-orang kaya tu. Bagus untuk memberi kesedaran diri juga. Kalau kita ingat kita dah kaya, masih terlalu ramai yang lebih kaya. Jadi tak perlu rasa riak dan sombong tak bertempat. Waktu anak-anak berenang aku dengan adik aku sewa basikal. Kayuh keliling tempat parking he..he.. Dah lama tak mengayuh basikal rasa seronok juga. InsyaAllah, sabtu ni 2 orang sepupu akan mengikat tali pertunagan. Seorang lepas zohor. Seorang lepas maghrib. Semoga segalanya akan berjalan dengan lancar. Untuk sepupuku Tira dan Wawa yang comel lote tu, selamat  menjadi tunangan orang. Subhanallah,  tadi rasa letih. Sebaik habis menaip entry ni terus rasa segar pula. Alhamdulillah..

Bab 5 - Benar-benar Cinta sudah di update. Sudi-sudikan dan terima kasih.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Thursday, December 13, 2012

Baru nak tengok gambar, dah jumpa depan mata..

Assalamualaikum..

Subhanallah.. tiada apa yang akan berlaku tanpa keizinan dari Allah. Allahuakbar.. besar sungguh kuasa Allah itu.. Alhamdulillah... terima kasih Allah atas segala limpah kurnia yang telah diberikan.

Boleh dikatakan, hampir setiap petang bila memandu pulang dari pejabat aku mendengar siaran radio IKIM FM. Segmen petangnya sangat menarik dan banyak memberi ilmu yang sangat bermanfaat buatku yang masih sangat cetek ilmu agama dan ilmu dunia. Setiap hari akan ada segmen khas yang mengetengahkan topik yang pelbagai. Tapi ustaz jemputan selalunya adalah ustaz yang sama mengikut hari-hari tertentu. Cara penyampaian dan penerangan setiap ustaz memang menarik. Begitu juga dengan kupasan yang dibawa.

Dalam banyak-banyak ustaz, aku sangat tertarik dengan cara ustaz yang seorang ni. Penerangannya sangat jelas. Kaitan yang diketengahkan selalunya kaitan yang simple dan cukup mudah  untuk membuatkan aku faham. Cara penyampaiannya sangat tenang dan penuh santun. Tidak berlebih-lebihan dan sangat bersederhana walaupun dari sumber rujukan yang dibawa membayangkan yang beliau seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan yang luas. Dari cara dan gaya beliau menyampaikan ilmu memang jelas yang beliau itu sangat berilmu orangnya.

Nak kata taksub tu tidaklah. Tapi aku begitu teringin untuk tahu siapakah gerangan ustaz itu. Rasa itu semakin terasa pada minggu lepas. Bukan apa, aku mahu melihat bagaimana orangnya kerana aku rasa begitu kagum dengan ilmu yang dimiliki dan santun cara penyampaiannya. Macam bila mendengar ceramah di surau. Kadang-kala terjengah juga kepala ini untuk melihat siapa orangnya yang menyampaikan ceramah dan memberi ilmu. Ianya sekadar rasa yang begitu. Terniat juga mahu google gambarnya. Tapi tak berkesempatan dan kebanyakan masa aku sendiri terlupa tentangnya.

Ditakdirkan, ketika di Kuching sabtu lepas ada rancangan yang dikendalikan oleh ustaz tersebut di tv. Mendengar suaranya aku terus bercakap sendiri. Eh.. ini macam suara ustaz di radio IKIM tu. Melihat pada tulisan namanya memang betul, beliau adalah ustaz itu. Alhamdulillah, dapat juga aku melihat ustaz itu. Abang ipar en.asben yang juga ustaz ada juga memberi komen tentang ustaz tersebut. Katanya ustaz tersebut memang tinggi ilmunya. Sumber rujukannya luas. Kalau menyampaikan ilmu, hujahnya selalu penuh dengan hadith dan dalil-dalil. Komen abang ipar en.asben itu memang seperti apa yang aku rasa tentang ustaz yang penuh ilmu itu.

Ditakdirkan, petang semalam ada program  JAKIM yang menggunakan kemudahan di tempat kerjaku.  Makanya ramailah ustaz-ustaz dan pegawai dari JAKIM yang datang. Petang itu ketika aku memasukkan data di komputer aku mendengar orang memberi salam. Bila mengangkat muka, Subhanallah, ustaz itu yang memberi salam rupanya. Punyalah minggu lepas aku terasa macam nak google gambarnya. Baru beberapa hari lepas dapat tengok rupanya di kaca tv. Semalam pula dapat tengok ustaz tu secara live di depan mata. Siap berbalas ucapan salam dan senyuman. Bercerita pada en.asben malam tadi, en.asben kata memang ustaz tu terkenal. U tak kenal ke? Hmm.. aku memang tak kenal. Tapi sekarang dah kenal he..he..

Alhamdulillah, semalam aku berkesempatan untuk muat naik Bab 3 dan Bab 4 Benar-benar Cinta di web Ilham Karangkraf. Jika berminat untuk mengikuti sambungan kisah bolehlah klik link dibawah. Sudi-sudikan dan terima kasih.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Wednesday, December 12, 2012

Cuti-cuti Kuching..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. percutian kami sekeluarga ke Kuching sudah berakhir. Semalam dapat cover rehat dan tidur  walaupun kat sana banyak juga tidur masa dalam van dan flight he..he..  Alhamdulillah.. semuanya berjalan dengan lancar ketika di Kuching. Walaupun waktu nak balik KL flight delay tapi kami semua masih dalam mood happy. Semoga ada rezeki untuk kami pergi bercuti satu keluarga lagi macam ni. Memang havoc dan happening bila dah berkumpul ramai-ramai.

Best ke Kuching? Hmm.. pada aku okeylah. Nak kata best sangat pada aku biasa-biasa saja. Nak kata tak best, Kuching masih lagi  tempat yang seronok untuk dilawati. Tak kisahlah walau apa pun pandangan aku, yang penting anak-anak seronok. Alhamdulillah, di sana  kami berkesempatan berkunjung ke Kampung Budaya Sarawak, Pasar Satok, Pasar Serikin, Taman Buaya, Kuching waterfront dan beberapa tempat lagi. Pemandu van  cum pemandu pelancong kami sangat ramah dan baik. Banyak juga informasi yang kami dapat dari mereka. Terima kasih untuk Zul dan Man.

Shopping? Aku banyak beli kek lapis sarawak yang sedap dan ikan terubuk masin yang best tu he..he.. Itu pun untuk buah tangan. Yang lain-lain banyak beli barang-barang untuk anak-anak. Aku dengan en.asben cuma beli satu barang aje untuk diri sendiri. Anak-anak pulak memang lengkap. Dari beg, kasut, selipar, baju, mainan, souvenir semua dia orang beli. Az siap beli beg dan kasut sekolah dari Kuching lagi he..he..

Makan? Makanannya memang memenuhi citarasa kami sekeluarga. Harganya juga sangat berpatutan. Tapi adalah juga yang buatkan kami tercenggang. Sebab murah sangat dan ada yang agak mahal bagi kami. Standarlah tu kat mana-mana pun kan. Kiranya makanan Sarawak memang kami cuba untuk merasainya. Mee kolok, umai, ayam pasuh, mee kampua. Memang sedap-sedap semuanya. Durian sarawak pun kami try juga he..he.. Yang best tu, homestay yang kami sewa siap ada pokok rambutan. Buahnya merah-merah dan sangat manis. Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga untuk menikmatinya. 

Lagi apa ya. Hmm.. taman buayanya best. Mula-mula masuk tu rasa macam biasa aje dengan harga tiket RM16 untuk dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak. Iyalah tengok buaya semua kaku aje. Tapi selepas tengok show dia orang bagi buaya makan terus aku rasa tempat tu sangat owesome. Macam tengok rancangan dokumentari secara life pula. Satu pengalaman yang sangat menarik bila dapat tengok keganasan buaya-buaya tu mengejar dan berusaha untuk mendapatkan makanan. Walaupun seram tapi tetap fun. Bukan kata anak-anak tak berkelip. Aku pun sama jugak he..he..

12.12.12 tarikh yang cantik kan hari ini.  InsyaAllah, semoga hari-hari kita akan sentiasa dipenuhi  dengan keberkatan dan keindahan walaupun tarikhnya tidak secantik tarikh hari ini.

Bab 3? Ada yang dah bertanya sambungan Bab 3 Benar-benar Cinta di Ilham Karangkraf. InsyaAllah, kalau berkesempatan petang ni aku akan muat naik.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Saturday, December 8, 2012

Bab 2 pula..

Assalamualaikum...
Alhamdulillah.. Benar-benar Cinta - Bab 2 sudah dimuat naik di laman web Ilham Karangkraf malam tadi. Berminat untuk mengetahui sambungan cerita boleh klik ke link BBC - Bab 2.
Terima kasih atas komen dan sokongan kawan-kawan. Aku menghargainya sangat-sangat. Ianya memberikan semangat dan keyakinan untuk aku terus muat naik bab-bab seterusnya.
Salam hormat untuk semua. Take care.
Hanis Azla @ Kuching meow..meow.. he..he.. 

Friday, December 7, 2012

Berbaju peplum nak ke Kuching..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Hari ni mataku yang sakit dah kembali pulih. Walaupun masih ada sedikit bengkak tapi dah banyak benar surutnya. Jadi boleh pergi ke pejabat macam biasa. Syukur.

Hari ni aku ke pejabat pakai baju peplum. Tak ingat bila aku beli baju tu. Tapi macam dah lama dah aku beli. Siap pernah pakai untuk gathering blogger lagi. Pergi ke pejabat pun dah beberapa kali juga aku pakai. Tapi sebab sekarang ni baju peplum tengah popular, jadinya ramailah yang bertanya tentang baju peplumku hari ini. Beli kat mana? Berapa harga? He..he.. Aku beli baju tu kat Voir Alamanda. Waktu pandang baju tu terus berkenan padahal cuma keluar untuk lunch dengan kawan-kawan aje. Sebab dah berkenan terus rasa nak try. Bila dah try terus rasa nak beli he..he.. Alhamdulillah masa tu ada diskaun. So lagilah rasa nak beli. RM 69.90 kut after less. Beberapa bulan selepas tu baru peplum ni popular. So tak adalah aku sibuk nak membeli baju peplum lagi sebab dah ada dah yang sehelai ni  he..he..

Semalam Ummi - Salam Borneo ada bertanya nak bercuti ke mana sebab ummi nak ikut he.he.. Jomlah Ummi sebab kami nak pergi bercuti ke tempat ummi tinggal dulu. InsyaAllah, esok kami sekeluarga akan pergi bercuti ke Kuching. Cadangan asal nak ke Phuket dan Krabi. Tapi bila bincang-bincang balik tukar plan nak ke Kuching pulak. Sebab dalam negara pun tak habis sampai lagi. So kita cuti-cuti Malaysia aje. InsyaAllah, lain tahun kalau ada rezeki kita ke negara orang pulak. First time aku nak pergi Kuching. So ada excited juga di situ. InsyaAllah kami akan pergi dengan semua ahli keluarga en.asben. Emak aku pun ikut sama. So total kami pergi 16 orang. Alhamdulillah dapat pergi bercuti ramai-ramai. Harap-harap segalanya akan berjalan dengan lancar. Semoga percutian dan setiap perjalanan kami akan dilindungi oleh Allah.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Thursday, December 6, 2012

Benar-benar cinta di Ilham Karangkraf..

Assalamualaikum..

Apa khabar semua? Aku tak berapa sihat. Sakit mata dah 3 hari. Hari ini dan semalam doktor suruh berehat di rumah sebab takut berjangkit pada orang lain. Hujung minggu ni dahlah nak pergi bercuti. Harap-harap mata yang bengkak dan kecil sebelah ni akan kembali seperti biasa secepat mungkin, insyaAllah.  Benar-benar Cinta.. Itulah tajuk manuskrip keduaku. Alhamdulillah, aku dah selamat menghantarkan manuskrip ke-2 tu kepada Editor Buku Prima hujung oktober yang lepas. Tak pastilah sama ada akan diterima dan diterbitkan atau pun tidak. Harap-harap ada rezeki untuk diterbitkan. Tolong doa-doakan sama ya. Terima Kasih. 

Beberapa hari selepas poskan manuskrip tu aku ada menghubungi editor Buku Prima untuk bertanyakan sama ada manuskrip tu sudah diterima atau belum. Alhamdulillah manuskrip tu sudah diterima. Editor juga ada memberitahu tentang laman web baru penulisan iaitu Ilham Karangkraf. Di laman web tersebut kita boleh kongsikan penulisan-penulisan novel atau cerpen dari pelbagai genre. Kalau kawan-kawan juga berminat untuk kongsikan penulisan kawan-kawan  untuk bacaan pembaca boleh kongsikan di sana. Hanya perlu daftar dan muat naik. Untuk membaca penulisan-penulisan yang menarik juga boleh ke sana. 

Semalam aku berkesempatan untuk muat naik bab 1 manuskripku.  Kalau ada kawan-kawan yang berminat untuk membacanya bolehlah klik link Benar-benar Cinta - Ilham Karangkraf. Boleh tinggalkan komen juga untuk aku memantapkan lagi mutu penulisanku.  InsyaAllah kalau ada kesempatan nanti aku akan upload bab-bab seterusnya. Menurut editor, dari situ juga mereka akan tahu demand untuk manuskrip tu. Manalah tahu dari situ ada rezeki untuk manuskrip keduaku diterbitkan. Harap-harap segala usaha akan membuahkan hasil, insyaAllah. 

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Tuesday, December 4, 2012

Kecuaian kita boleh menyusahkan orang lain..

Assalamualaikum..

Semalam aku buat web check-in untuk percutian keluarga pada hujung minggu ini. Waktu buat tu aku teringat pula tentang begku yang hilang ketika pulang dari KK bulan lepas. InsyaAllah, harap-harap perkara seperti itu tidak berulang lagi.

Selepas turun dari flight hari tu, aku memang dah bersedia dengan troli untuk mengambil bagasi. Lama juga menunggu kerana beg aku keluar di hujung-hujung. Ramai orang sudah mengambil beg-masing-masing dan aku terus menunggu sehinggalah beg aku mula kelihatan. Dari jauh aku dah nampak bagasiku kerana aku sudah letakkan penanda nama yang berwarna kuning terang di tempat pemegang beg. Kiranya dari jauh memang dah nampak. Dalam waktu aku terus memerhatikan beg itu sampai kepadaku aku nampak ada tangan yang sudah menarik begku. Aku terus jadi tergaman. Perhatianku yang sejak tadi hanya tertumpu pada beg membuatkan aku tidak perasan siapa yang telah mengambil beg aku itu. 

Aku cepat-cepat pergi ke arah di mana beg aku diambil tadi sambil memerhatikan troli-troli orang lain yang sedang ditolak keluar. Orang yang ramai dan warna beg yang kebanyakannya sama membuatkan aku tidak dapat mengenali yang mana satu begku. Sudahnya aku hanya mampu memandang orang-orang yang menolak troli tanpa dapat memastikan siapa yang sudah mengambil begku. Roda di tempat mengambil bagasi mula berhenti menandakan semua bagasi sudah habis dikeluarkan. Bertanya kepada pengawal di situ memang sah yang semua beg sudah dikeluarkan. Hanya tinggal  satu beg di atas conveyor. Dalam hati mula mengagak sendiri mungkin orang yang mengambil beg aku itu sudah tersilap mengambil beg. Tapi rungutan dari seorang makcik disitu yang mengadu  begnya hilang membuatkan aku mula terfikirkan perkara yang sama.

Tempat mengambil bagasi mula lengang. Kami berdua terus ke tempat aduan beg hilang. Setelah diperiksa rupanya beg makcik itu sudah dibawa terlebih dahulu dengan pesawat sebelumnya. Setelah mengambil begnya makcik itu pergi dengan perasaan lega. Bila sudah begitu memang sahlah yang beg aku memang tertukar dengan beg orang yang telah mengambil beg aku. Pengawal membawa beg yang tertinggal ke tempat aduan. Beg yang sama seperti warna beg aku. Yang membuatkan ianya nampak lebih sama ialah beg itu di ikat dengan tali yang berwarna kuning juga. Pegawai tempat aduan mula memeriksa nombor pendaftaran di beg sebelum menghubungi talian pemilik beg. Agak lama juga aku perlu menunggu kerana nombor itu adalah nombor orang yang membuat booking tiket. Jadinya orang itu pula perlu menghubungi pemilik beg.

Agak lama aku perlu menunggu. Masa tu aku memang rasa bengang sangat kerana sudah ada yang menungguku di luar. Ianya pasti menyusahkan orang yang sudah menungguku juga. Kesilapan orang lain membuatkan aku perlu membuang masaku. Selepas seketika barulah nyonya yang tersilap mengambil beg itu datang sambil tersenggih-senggih. I baru nak pergi makan dah kena patah balik. Sorilah tersilap ambil beg. Nampak macam sama. Aku hanya diam dan mengambil begku di tangannya dan terus menarik begku pergi setelah mengucapkan terima kasih kepada pegawai aduan. Aku malas mahu terus berlama-lama di situ kerana sudah lama sangat menunggu tadi. Aku juga malas mahu cakap banyak kerana takut terkeluar pula perkataan yang tidak sepatutnya keluar dari mulutku.

Sesiapa pun boleh buat silap. Aku juga mungkin boleh membuat kesilapan yang sama. Tapi bila kita lebih teliti pastinya kita dapat mengelakkan diri dari membuat kesilapan yang serupa. Ianya menjadi pengajaran untukku yang kecuaian kecil yang kita lakukan boleh menyusahkan orang lain. Harap-harap aku dapat mengelakkan diri dari melakukan kesilapan yang sama. Walau nampak serupa kena pastikan juga. Walau nampak seperti sama kena pastikan juga. Sebab yang serupa itu mungkin tak sama. Yang sama juga mungkin bukan kita yang punya.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Monday, December 3, 2012

Perasan diva walaupun sebenarnya poyo..

Assalamualaikum..

Walaupun tajuk macam nak cerita pasal artis tapi sebenarnya cuma nak cerita pasal anak-anak aje he..he.. Cerita beberapa malam sebelum ini. Entah kenapa bila time cuti sekolah ni anak-anak lebih suka tidur di ruang tamu dari tidur di dalam bilik sendiri. Rasanya, faktor dan penyebab utamanya tentulah sebab tv tiada di dalam bilik sendiri. Lebih-lebih lagi bila sepupu-sepupunya pun memang berkumpul kat rumah time cuti-cuti ni. Jadinya setiap malam memang sanggup anak-anak bentang toto dan angkat bantal, selimut bawak turun ke bawah dan bentang depan tv.

Waktu orang lain sibuk-sibuk angkat bantal dan selimut dari atas, Az selamba aje main roller blade lagi. Waktu nak susun bantal untuk tidur atas toto Han tanyalah, BB nak tidur kat atas ke kat bawah? Dengan lagak diva Az jawab, kalau siapa nak BB tidur kat bawah pergi tolong ambilkan bantal BB kat atas. Memang taklah bila nak berlagak diva tak kena tempat kan. Semua orang terus cakap. Dah, tak payah nak poyo sangat. Pergi tidur aje kat atas he..he 

Dah makin besar dah anak bongsu aku tu. Ada aje idea dia untuk kita ambil perhatian pada dia. Semalam dia main apa entah dengan abang dia. Bising sangat. Tapi dengar suara dia aje. Dah tegur beberapa kali pun tetap bising juga. Bila en.asben jerit nama dia barulah dia diam. Lepas dah diam dan duduk elok-elok baring kat sofa aku pun saja-sajalah buat-buat tanya kat dia. Kenapa ayah jerit nama BB tadi? Dengan selambanya dia jawab. Sebenarnya ayah bukan nak jerit nama BB tadi. Tapi ayah nak jerit nama orang lain tapi tersebut nama BB.. he..he..

Macam-macam aje idea dia sekarang ni. Tapi yang pastinya memang mencuit hati kami sekeluarga. Iyalah, kat rumah dah takde budak kecik nak dilayan. Jadinya semua orang dok layan dia aje. Itu yang berlagak diva tu. Walaupun poyo aje lebih. Tapi poyo-poyo pun, dialah juga buah hati kami.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Friday, November 30, 2012

Bukan nak berhenti.. cuma nak cuti..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. mood lemau minggu ni baru berakhir hari ini. Tak bestnya bila lemau-lemau. Tapi kadang-kadang lemau-lemau itulah yang membuatkan kita bangkit dengan lebih bersemangat lagi. Membuatkan kita memandang dunia dan kehidupan dari perspektif yang lain pula. Setiap perkara yang berlaku itu pastinya ada hikmahnya kan. Harap-harap setiap perkara yang berlaku memberi peluang untuk kita memperbaiki diri yang serba kekurangan lagi banyak kekhilafan ini, insyaAllah.

Meninggalkan perkara yang menjadi rutin kerja kita selama bertahun-tahun rupanya akan membuatkan kita merasa rindu bila kita tidak melakukannya lagi. Berbelas tahun aku berkerja di tempat lama. Kini aku mula merindui semua kerja-kerja yang pernah aku merasa bagaikan nak muntah untuk melakukannya dulu he..he.. Mengingati kerja-kerja lama membuatkan aku teringatkan satu kisah ini.

Alhamdulillah, rezekiku agak murah di tempat lama. Perkembangan kerjayaku di tempat lama juga sangat baik. Kenaikan gaji, bonus dan pangkat sentiasa memuaskan hati. I love Hitachi. Kiranya, kalau ada yang mengeluh tentangnya, aku berada di kelompok yang akan berkecuali. Tentulah berkecuali bila selalu rasa puas hati kan. (Ada yang bertanya, kalau dah sayang dan berpuas hati kenapa nak bertukar ke tempat baru juga? Jawapan aku, berhijrah itu perlu untuk kita memperolehi sesuatu yang lebih baik lagi untuk kita. Tips tambahan: sebelum berhijrah buatlah solat istikharah untuk kita dapatkan petunjuk dari Allah. InsyaAllah, dengannya kita dapat buat keputusan untuk memilih perkara yang lebih baik untuk kita).

Dalam tahun 1998 kut, aku ada dapat award untuk best employee. Setiap tahun memang ada 5 orang perkerja yang akan terpilih untuk anugerah ini. Dari 5 yang terbaik dari setiap bahagian itu akan dipilih seorang untuk anugerah employee of the year. Kiranya aku wakil untuk bahagian ofis dan pentadbiran. Seronoklah bila dah dapat award tu. Lepas dapat award tu ada kenaikan pangkat. Tahun itu aku tak dapat kenaikan pangkat. Aku tak rasa apa pun sebab aku baru lagi naik pangkat 2 tahun sebelumnya. (Setiap tahun ada kuotanya untuk kenaikan pangkat. Jadinya kalau asyik-asyik kita saja tentulah rasa tak best juga. Aku bukan apa, dalam sebuah organisasi, kerja yang dibuat selalunya dalam satu pasukan. Bukan kita seorang yang buat kerja. Takde orang lain yang melakukan tugas mereka dengan baik, tentunya kita juga tak akan dapat buat kerja kita dengan baik. Jadinya kalau orang lain boleh sama-sama rasa kenaikan pangkat tu tentu saja akan memberi motivasi yang baik untuk setiap pekerja. Jadinya bila peluang itu dapat dirasai oleh orang lain  takkanlah kita perlu nak rasa tak puas hati).

Nak dijadikan cerita, selang sehari dari hari kenaikan pangkat tu aku ada memohon cuti sebab ada hal peribadi. Tanpa banyak soal bos aku approve cuti aku tu. Maknanya aku boleh bercuti dengan gembiranya. Tapi tiba-tiba HR manager call aku. Cuak okey bila HR manager call kita secara direct. Iyalah, pekerja kat situ ada seribu lebih orang. Selalunya kalau ada apa-apa mestilah staff dia yang call. Ini dia sendiri yang call. Mahu tak cuak. HR manager tu minta aku berjumpa dengan dia. Berdebar-debar sangat waktu nak pergi jumpa tu. Siap dalam kepala dok ingat balik kesalahan apa yang aku dah buat ni??? Selama ni show cause letter pun tak pernah dapat. Warning letter apatah lagi. Tetiba kena panggil. Memang tipulah kalau tak gubra.

Bos  u beritahu i, u ada apply cuti. U nak bercuti ni sebab u rasa tak puas hati ke sebab u tak naik pangkat selepas u dapat award tu?

Waktu tu aku macam errr... Muka aku nampak frust giler ke bila orang lain yang naik pangkat sampaikan bos aku ingat itu sebabnya aku nak ambil cuti? Siap beritahu pada HR manager lagi. Sumpah.. eh..eh.. tak baik main sumpah. Tapi serius, bukan itu sebabnya. Sebab aku sendiri memang tak letak target untuk naik pangkat setiap 2 tahun. Tapi waktu itu terasalah macam diri ini cukup dihargai sebab orang atasan nampak concern tentang perkara itu. Aku memang betul-betul nak ambil cuti. Bukan nak berhenti pun. Lepas HR manager cakap bahagian dia dan aku pun jelaskan bahagian aku segalanya berjalan dengan baik selepas itu. Tapi dekat sebulan juga aku macam segan nak pandang muka bos aku dan HR manager tu juga. Gelabah kan  he..he.. tapi itulah pengalaman berharga. Motivasi untuk aku berkerja dengan lebih cemerlang lagi.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Wednesday, November 28, 2012

Tentulah Ain pilih Am..

Assalamualaikum...

Minggu ni terasa macam banyak perkara yang serba tak kena. Entah kenapa aku sendiri pun tak tahu. Walaupun kalau nak diikutkan, tak ada apa-apa pun yang tak kena.  Harap-harap semuanya akan baik-baik saja, insyaAllah..

Malam tadi tengok cerita Adam dan Hawa. Sekarang ni dah sampai part yang Ain Hawani dah boleh nak terima Adam Mukhriz. Sekarang ni juga Johan pulak buat perangai nak jugak dengan Ain tu semula. Siap suruh emak dia pergi meminang Ain. Dah elok-elok dengan Azie masih nak juga kat Ain lagi.  (Rasanya dalam novel Adam dan Hawa takde pun babak yang macam tu. Ke aku yang tak ingat babak yang tu ekk?). Hmm.. tak kisahlah kan. Tapi sekarang ni dah nampak macam Johan tu seorang yang tak tetap pendirian. Lagilah senang Ain nak buat pilihan antara Am dengan Johan kalau dah macam tu gayanya.

Han siap komen... Ala, kenapa dia orang pilih pelakon tu sebagai Johan. Memang senanglah Ain tu nak pilih yang mana..

He..he.. aku senyum saja mendengar komen dari anak dara aku tu. Tentulah bagi Han paras rupa Aaron Aziz sebagai Adam yang lebih menandingi paras rupa pelakon sebagai Johan tu pastinya membuatkan Ain senang nak menetapkan pilihannya. Itu pandangan Han yang membuat pemilihan itu berdasarkan paras rupa. Mungkin kalau watak mereka bertukar, Aaron sebagai Johan dan watak pelakon Johan sebagai Adam tentu dia akan kata, pilih Johan pun okey juga he..he..  

Kebiasaannya begitulah. Kita cenderung untuk memilih paras rupa seseorang sebagai kriteria utama dalam membuat pemilihan. Tapi akhirnya, peribadinya juga yang akan lebih menawan hati kita. Paras rupa bukannya ukuran untuk kita menilai seseorang. Tapi keperibadian seseorang itu yang perlu lebih diambil kira. Macam sekarang ni, Adam yang mempunyai keperibadian yang cukup setia menunggu Ain pastinya akan mengalahkan Johan yang sedang menunjukkan sifat sebenarnya yang tidak tetap pendirian tu.

p/s: Mama harap Han faham apa yang mama cuba nak sampaikan he..he.. Rupa paras bukan ukuran utama ya sayang..

Salam hormat untuk semua. Take care.

Friday, November 23, 2012

Baru tiga minggu kut...

Assalamualaikum..

Malam tadi aku dan emak ke rumah kakak sepupu. Sabtu ni anaknya akan berkahwin. Jadinya malam tadi pergilah menjengukkan muka dan tolong-tolong apa yang patut sikit-sikit. Balik ke rumah dalam pukul 11 lebih macam tu. Dalam kereta dengar radio saluran apa entah. Ada slot bicara cinta macam tu. Ada caller call sampaikan salam sayang, salam rindu dan ucapan-ucapan cinta buat yang tersayang. Biasalah slot-slot sampaikan ucapan  macam tu bila dah nak tengah malam. Tersenyum-senyum aku dengar. Tapi panggilan seorang caller wanita ni sangat menarik perhatianku.

Mula-mula dia sampaikan ucapan untuk kekasih dia. Seperti orang lain dia pun ucapkan salam sayang dan salam rindunya dengan sepenuh perasaan. Ucapannya diakhiri dengan pesanan dalam ayat yang membawa maksud supaya kekasihnya jangan curang. Siap warning lagi kalau kekasihnya buat hal siaplah. Pada aku perasaan cemburu dalam perhubungan itu sesuatu yang biasa.  Tapi bila pesanan jangan curang dan ayat warning itu dia tekankan beberapa kali, aku pulak yang rasa seram. Dia nampak begitu curiga dengan kejujuran pasangannya. Lebih-lebih lagi bila dengar cerita caller tu yang dia kenal kekasihnya melalui slot bicara cinta tu. (Aku baru first time dengar slot tu jadi aku pun tak tahu macam mana slot tu dapat menemukan jodoh mereka). Cinta mereka cinta jarak jauh sebab lelaki tu di utara dan dia di selatan. DJ ada bertanya dah berapa  lama mereka bercinta? Caller tu kata baru 3 minggu.

Aku macam errr... lagilah aku seram. Baru 3 minggu kut. Tapi dengar dia punya warning kat kekasih dia tu macam kan dah 3 tahun mereka menjalin hubungan. Kalau dah begitu curiga yang pasangannya cenderung untuk berlaku curang, kenapa perlu nak teruskan perhubungan tu? Adik oh adik. Meh sini akak nak ajar sikit. Cemburu dan curiga itu perlu ada hadnya. Cemburu dan curiga juga tak perlu terjadi seawal hubungan itu baru lagi terjalin. Cemburu dan curiga perlu dikawal dan tak perlu ditunjuk-tunjukkan sangat dalam kata-kata. Apatah lagi dengan ugutan.

Adik, cemburu dan ugutan takkan membendung pasangan kita untuk berlaku curang. Tapi sikap kita yang terlalu cemburu dan curiga boleh jadi penyebab pasangan kita berlaku curang. Jangan buatkan pasangan kita berasa rimas dengan sikap cemburu dan curiga kita yang kelampauan. Juga ugutan kita yang menakutkan. Hubungan perlu dimulakan dengan rasa saling percaya dan mempercayai. Itu kunci paling utama. Bukannya dengan rasa curiga, syak dan prasangka. 3 minggu belum cukup untuk mengenali hati budi seseorang. Kalau rasa dah cukup kenal dan mula terasa curiga. Dah mula terasa nak cemburu. Akak rasa seperti ada yang tak kena. Sama ada pada adik ataupun pada pasangan adik sendiri.

Kan aku dah jadi cik seri siantan pagi-pagi ni. Macam kan adik tu baca blog aku pulak he..he.. Tapi takpelah, kalau adik tu tak baca mungkin anak aku akan baca entry ni. Pesanan ni untuk anak aku juga. Dalam hubungan, bila kita sudah mula merasa seperti ada yang tidak kena di awal perhubungan itu terjalin, janganlah kita ambil risiko untuk meneruskannya. 

Salam hormat untuk semua. Take care.

Thursday, November 22, 2012

Istanbul aku datang..

Assalamualaikum..

Istanbul aku datang... Sekarang ini ramai yang bercerita tentang filem ini.  Ramai yang memberikan komen kata filem ni best. Tapi aku bukan nak bercerita tentang filem itu. Ini kerana aku pun belum tengok lagi filem tu. Aku nak cerita pasal Istanbul sebenarnya. Walaupun baru beberapa bulan aku mengunjunginya tapi aku dah banyak terlupa tentang nama tempat yang aku pergi di Istanbul. Jadinya sebelum aku terus terlupa eloklah aku update serba sedikit yang aku ingat buat kenangan diriku. Juga sementara filem Istanbul aku datang tengah hot sekarang ni. (Sekadar alasan nak mengaitkan filem tu dengan entry aku. Walaupun takde kaitan langsung sebenarnya he..he..). 
Menu pertama yang kami makan di Istanbul. Sucuk (sosej yang besar yang di potong macam burger) yang di makan bersama roti besar yang garing di hujung sana dan dicicah macam sambal yang tak pedas dalam pinggan kecil tu juga bersama salad yang cukup segar. Minumannya air yogurt. Very delicious I tell you. Tapi itulah sekali kami jumpa menu tu dihidangkan. Lepas tu tak jumpa lagi hu..hu.. ada sedikit frust dan tak puas di situ he..he..

Ini kat Bursa. Hari pertama kami di Istanbul kami di bawa ke Bursa terlebih dahulu dan bermalam di sana satu malam. Seperti di bandar Istanbul, di Bursa ini pun banyak sangat masjid-masjid lama yang cantik-cantik. Nampak macam panas tapi sebenarnya sejuk.  Kalau kena tiup angin tu gigillah juga. Waktu ni dalam pukul 7 pagi kut. Tapi dah nampak macam tengah hari.

Inilah menu yang kami selalu jumpa ketika di Istanbul selepas itu. Salad memang wajib ada dalam setiap hidangan.  Kemudian roti yang dimakan dengan kuah dari kekacang. Ada nasi juga. Tapi aku tak berapa lalu sebab nasi dia macam oily sikit. Daging kebab pun ada. Tapi sebab makanannya di hidang satu per satu jadinya tak dapat enjoy nak makan sekali.

Masjid di Istanbul kalau dari luar nampak macam masjid lama aje. Tapi bila masuk ke dalam, Subhanallah, cantik sangat. Memang indah hiasannya juga lampu gantungnya.


Rasanya yang ni di atas jambatan yang memisahkan dua benua di Istanbul. Benua Eropah dan Benua Asia. Istanbul adalah satu-satunya bandar yang terletak di antara dua benua. Unik kan. Bersyukur sangat kerana berpeluang untuk ke sana. Istanbul.. aku dah datang.. Alhamdulillah.
 
Dalam salah sebuah masjidnya. Banyak sangat masjid yang kami lawati sampaikan aku tak boleh nak ingat nama-nama masjidnya.
 
Tengok... aku dah lupa apa nama tempat ni. Waktu tu perjalanan kami dari Singapura ke Istanbul, Madinah dan Mekah selama 16 hari. Turun naik flight. Turun naik bas. Tukar ganti hotel. Banyak sangat tempat yang dilawati sampaikan aku terlupa nama-nama tempat tersebut. Tapi kenangan di tempat tersebut tetap di hati.


Masjid lagi. Masjid lama yang penuh sejarah semasa zaman kegemilangan islam Constantinople, nama lama bagi Istanbul.


Kami sedang berada di Istanbul di Benua Eropah. Di seberang sana tu Istanbul di Benua Asia.


Di bazaarnya. Macam-macam ada di sini. I missed the turkish delight. Love it so much.


He..he.. jakuzi kat bilik hotel. Tapi tak guna pun.


Masjid lagi..


Banyak sekali bunga ros kat Istanbul ni. Geram sangat tengok.


Cuaca dia yang best membuatkan penduduknya dapat beriadah dengan penuh selesa pada sepanjang hari.

Restorannya.. Cozy kan. I like..

Subhanallah.. segala-galanya nampak indah.

Istanbul.. Aku datang.. 
versi heroinnya bukan Lisa Surihani.. Tapi akak yang berisi dan chubby..

Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Tuesday, November 20, 2012

Ganjaran UPSR...

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Semalam keputusan UPSR dah keluar. Tahniah buat anak-anak yang berjaya mendapat 5A, 4A, 3A, 2A, 1A atau apa-apa keputusan pun. Tak kiralah apa pun keputusannya, yang pastinya semua anak-anak, guru-guru dan ibu bapa sudah berusaha sebaiknya. Yang berjaya terus mantapkan usaha tanpa perlu mendabik dada. Yang tidak berjaya boleh berusaha lagi tanpa perlu bersedih sangat. Apa yang penting jangan berputus asa dan jangan terus merasa selesa dengan setiap pencapaian kita. Keputusan yang baik selalunya sangat sinonim dengan ganjaran. Bagi budak-budak zaman sekarang ni lah. Zaman kita dulu takde pun macam tu sangat. Macam Han tahun lepas nak ke USS. Dah tercapailah hajatnya. Is pulak tahun depan. Untuk memberikan semangat aku adalah beritahu ganjaran yang akan aku berikan. Walaupun ianya menarik bagiku tapi ianya tetap tidak sepenuhnya menaikkan semangat Is.

Semalam bila tengok ramai pelajar yang dapat keputusan cemerlang kat tv aku tanyalah pada Is, tak teringin ke nak dapat macam tu. Dengan muka tak bersemangat dia kata nak. Bila dia cakap nak aku cakaplah, kalau nak berjaya macam tu abang kenalah usaha. Kena lebih rajin. Dengan muka nak taknak juga dia angguk. Malam tadi juga ada program apa entah kat tv bercakap perihal anak-anak. So aku dengan en.asben pun buka topik pasal berusaha untuk berjaya pada Is. Orang lain semua dah tidur jadi dia seorang sajalah yang kena dengar sebab masa tu dia tengah buat latihan matematik. Lepas dah cakap-cakap en.asben cuba nak bagi semangat berupa ganjaran. Kalau abang buat betul-betul dan berusaha untuk dapat keputusan yang baik, nanti ayah akan belanja abang kat semua kedai  aiskrim yogurt dan cool blog yang ada kat bangi ni selama sebulan lepas dapat result. Abang sebut aje any flavour. Kalau tiap-tiap hari pun takpe sebab nanti ayah akan belikan. Waktu tu, bukan main bersemangat lagi muka Is. Muka dia memang seronok habis. Buat latihan pun nampak bersungguh sikit dari biasa. Sebab dia memang selalu teruja bab benda tu semua. Pantang lalu kat depan kedai snowgurt ke TF ke dan segala kedai yogurt atau cool blog memang mulut dia yang akan sebut dulu he..he..

Harap-harap ganjaran yang dijanjikan akan menyuntik semangat untuk dia lebih berusaha. Sebelum ni ganjaran aku ialah nak bawak dia pergi main ski kat Beijing kalau ada rezeki dengan izin Allah. Sebenarnya aku yang nak sangat bawak anak-anak pergi  ke tempat tu. Kiranya ganjaran tu dah macam ganjaran untuk aku. Makanya semangat akulah yang lebih berkobar dari semangat dia he..he.. Aku rasa semua ibu bapa mahu lihat anak-anak mereka berjaya mendapat keputusan yang cemerlang.  Kalau tak dapat pun kita  sendiri tahu potensi diri anak-anak kita kan. Sebab kecemerlangan diri anak-anak bukan semata-mata terletak pada keputusan peperiksaan saja. Tapi sebagai ibu bapa dah jadi tanggungjawab kita untuk memastikan anak-anak kita cemerlang dalam semua bidang. Ganjaran hanya sekadar pemangkin untuk kita dan anak-anak lebih berusaha.

Salam hormat untuk semua. Take care.

Monday, November 19, 2012

BFF dan Nora Danish di malam AIM..

Assalamualaikum...

BFF.. rasanya semua orang ada kawan baik. Alhamdulillah, aku pun ada juga. Antaranya cathy dan yati. Aku dengan cathy rapat sejak di sekolah rendah. Masuk form 1 kami rapat dengan yati pula. Selepas lebih 20 tahun kami terus rapat. Beberapa minggu lepas cathy yang tinggal di Doha telefon kata yang dia dah balik bercuti ke sini sampai hujung disember. Bila dengar dia dah balik ke sini memang rasa tak sabar-sabar nak jumpa. So kami pun plan nak jumpa malam minggu baru ni. Seronok sangat dapat jumpa, borak-borak dan makan-makan macam dulu. Macam-macam cerita yang kami share.

Me and my BFF plus anak-anak dara kami. Cepat betul masa berlalu. Kawan sejak sekolah, sampai dah kahwin, sampai dan beranak, sampai dah ada anak dara dah pun. Tapi kepala masih macam dulu. Itulah yang terus mengeratkan kami. Alhamdulillah.. semoga Allah memberkati persahabatan kami.

Me & Han with adik cathy. Korang kenal kot he..he.. Punyalah lama kami lepak. Sampai Nora balik dari AIM baru kami balik.

Han with Nora Danish. 

Han dengan yaya yang buatkan kami tunggu sampai nora balik. Alang-alang dah lepak kat rumah nora mana boleh terus balik tak jumpa dengan nora kan. Tapi okey jugak. Dapatlah kami lepak dan borak lama-lama sikit. Itu yang tak kisah nak tunggu tu sebenarnya he..he.. tapi masih tetap tak puas jumpa jugak. Nampak gayanya kena jumpa lagilah sebelum cathy balik doha. Harap-harap ada kesempatan, insyaALLAH..


Salam hormat untuk semua. Have a nice day.

Friday, November 16, 2012

Azam tahun baru..

Assalamualaikum..

Selamat tahun baru untuk semua. Semoga tahun ini kita mendapat lebih keberkatan dan kejayaan dalam hidup hendaknya, insyaAllah. Aku dah mula dengan azam baru aku. Harap-harap ianya dapat aku penuhi. Benarlah yang setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. Sebelum ini aku ada buat entry tentang pelajaran Is yang merosot di akhir tahun ini. Az pun ikut merosot juga. Kedua-duanya turun kelas tahun hadapan. Perkara itu membuatkan aku mahu memberikan lebih tumpuan kepada pelajaran mereka. Untuk permulaan aku sudah membuat jadual belajar untuk anak-anak seawal cuti sekolah minggu lepas. Setakat ni Alhamdulillah. Walaupun tak dapat penuhi 100% sekurang-kurangnya dalam 60% anak-anak  mengikut juga jadual yang aku dah buat tu.

Bila pelajaran masing-masing dah merosot, jadi senang sikit aku nak aturkan jadual untuk mereka. Kalau tidak susah sikit sebab bila dapat result bagus masing-masing perasan macam dah pandai sangat sampai rasa tak perlu nak belajar.  Bila cakap tak boleh tengok tv pun takdelah yang berani nak mengeluh atau buat muka. Sebab kalau dia orang mengeluh atau buat muka nanti dia orang sendiri yang tak tahan bila aku mengungkit markah keputusan peperiksaan mereka he..he.. Bila ada jadual nampak teratur juga semuanya. Masa belajar, belajar. Masa main, main. Masa solat, solat. Masa mengaji, ngaji. Senang sikit aku nak monitor. Kalau tak ikut jadual pun senang sikit aku nak bagi denda.

Semalam waktu cuti maal hijrah  aku  kemaskan buku-buku dia orang. Lepas dah susun semua buku-buku tu aku jumpa sebeban buku-buku latihan ujian yang masih tak digunakan. Sebeban okey. Punyalah banyak dan punyalah aku pun terleka sama bila anak-anak leka. Kiranya sebelum ni aku cuma beli aje buku-buku latihan tu semua. Lepas tu harap anak-anak ada initiative sendiri untuk buat latihan. Memang taklah kan. Kiranya memang aku jugalah yang salah bila pelajaran anak-anak merosot. Jadinya sepanjang cuti ni ada banyak latihan yang boleh mereka buat dan aku boleh pantau. Harap-harap usaha aku ini tidak separuh jalan. Semoga pelajaran Is dan Az akan meningkat di tahun depan. Permudahkanlah Ya ALLAH.

Salam hormat untuk semua. Take care.