Monday, December 18, 2017

Cuti-cuti Lumut 2017

Assalamualaikum..

Minggu lepas waktu cuti Birthday Sultan Selangor kami sekeluarga ke Lumut. Disebabkan cuti sekolah kali ni kami tak ke mana jadi dah terlanjur menghadiri kenduri kahwin sepupu en.asben di kampung Sabak Benam, kami lajakkan terus ke Lumut. Jadilah walaupun dapat bercuti sehari asalkan semuanya dapat berkumpul dan berjalan bersama. Sekarang ni dah susah sikit nak merancang bercuti ke mana-mana bersama-sama. Anak sendiri dan anak saudara dah tiga, empat orang dah masuk U. Cuti semuanya pulak tak sama tarikhnya. Jadi kalau nak bercuti juga memang akan tak cukup corumlah. Disebabkan itu, dapat bercuti yang dekat-dekat dalam waktu yang singkat pun kami suka juga nak buat. Alhamdulillah.. syukur.

Pagi ahad tu kami bergerak ke kampung. Emak mertua dan kakak ipar dah bertolak ke kampung awal sehari. Lepas makan kenduri dan singgah berehat dan solat di rumah arwah embah, dalam pukul 3 lebih kami bertolak ke Lumut  dengan 3 buah kereta. Alhamdulillah.. perjalanan lancar. Kereta banyak tapi jalan tak sesak. Dalam perjalanan kami singgah juga di Kampung Gajah untuk mencari durian. Adalah nampak orang jual tapi buahnya tak banyak. Berjalan terus ke depan dengan sangkaan mana tahu di depan lagi ada banyak lagi orang jual berakhir dengan kehampaan. Tiada lagi durian yang di jual selepas itu. Takpelah. Takde rezeki kami hari tu. Maka perjalanan diteruskan ke Lumut.

Kami menginap di Lumut Valley. Kat area pekan Lumut. Aku booking 2 apartment 3 bilik tidur untuk kami yang seramai 19 orang. Apartment Kat area pekan Lumut. Apartment biasa-biasa aje. Tapi bagi aku penginapannya masih selesa sebab apartmentnya luas dan bersih. Peralatan dapur serba lengkap tapi kami tak masak pun. Apartment tu atas bukit. Jadi view dia menarik. Aku request sea view. Alhamdulillah.. dapat. Request bilik bersebelahan juga. Sebelum sampai tu dimaklumkan dapat apartment bersebelahan. Aku dah suka dah. Sekali bila sampai dapat bilik berjauhan pulak sebab ada orang yang extend bilik sehari lagi. Hmmm.. sedikit tak puas hati di situ. Mujur masih di tingkat yang sama. Tak apelah. Untuk harga RM240 semalam untuk setiap unit aku masih berpuas hati.

View dari aparment Lumut Valley tingkat 11.
Alhamdulillah.. pada aku view dia sangat menarik. Dapat tengok laut.
Nampak kehijauan. Pekan Lumut dan jeti lumut pun nampak jelas dari sini.

Malam tu kami keluar makan malam. Nak makan kat area pekan lumut parking susah sikit nak cari. Jadi kami makan jauh sikit dari pekan Lumut. Tapi tak jauh sangat pun. Alhamdulillah.. kami semua puas hati makan di siti. Servis agak cepat. Harga berpatutan. Yang penting makanan sedap. Nama kedai aku lupa. Tapi kedainya kat tepi-tepi jalan arah nak ke pekan Lumut. Warisan Ikan kukus ke apa entah aku lupa huhu..

Kami yang ramai-ramai.
Alhamdulillah.. dapat bercuti dengan family sendiri dan family mertua sekali.
Syukur Alhamdulillah.. Semoga  Kebahagiaan, kesejahteraan dan kesepakatan  sentiasa menjadi milik kami sekeluarga.. in shaa ALLAH.

Makan semeja panjang berjela.
Malam tu kami ambil set aje. Senang. Kami ambil 3 set. Cukuplah untuk kami semua. Ada siakap tiga rasa, daging masak merah, tomyam campur, sayur kailan dan telur dadar. Air kami order air tembikai dan air epal 3 jug. Alhamdulillah.. semua puas hati. Sedap dan kenyang. Mula-mula semua rasa macam nasinya banyak sangat. Sekali bila makan boleh aje habiskan he..he..

Lepas makan kami jalan-jalan kat Pekan Lumut.

Happening juga Pekan Lumut waktu malam. Banyak kedai-kedai jualan. Ada jual  baju-baju, beg, kasut. Sempatlah juga membeli serba sikit. Gerai makanan pun banyak. Tapi sebab perut dah kenyang jadi takdelah nak melawat ke situ. Cuma beli air dan aiskrim untuk anak-anak. Ada busking juga. Suara sedap pulak tu. Sampai gegirl pun pandai memuji he..he.. Lepas dah habis tour kat kawasan tu kami pun balik ke apartment yang secoet aje dari pekan tu.

Pernah tengok orang bergambar kat sini.
Dah alang-alang parking kereta kat belakang tu, sebelum masuk kereta kami posing dulu haha.. Parking susah nak dapat kat sini walaupun dah malam.
Jadi terpaksa berpecahlah kami. Tak dapat nak bergambar complete dengan semua ahli rombongan keluarga ke Lumut.

Alhamdulillah.. Lena kami tidur malam tu. Anak-anak seperti biasalah. Lebih suka tidur melepak depan tv kat hall. Bangun pagi aku dengan en.asben keluar pergi cari sarapan. Balik tu dah siap sarapan bawa anak-anak pergi mandi kolam. Walaupun dah ada anak besar-besar, aku masih tak confident kalau tak teman anak-anak mandi kolam. Daripada aku kerisauan kat bilik, lebih baiklah aku pergi teman dia orang mandi.

Seronok anak-anak dapat mandi pool.
Abang dengan kakak tak minat nak mandi pagi tu. Adik-adik pulak waktu datang lagi dah tak sabar-sabar nak mandi he..he..
Besar juga kolam Lumut Valley ni. Orang ramai tapi tak penuh pun kolam tu.
Jadi masih selesa dan seronok anak-anak nak mandi manda.

Pagi tu cuaca redup aje. Angin pun sepoi-sepoi bahasa.
Alhamdulillah.. cuaca sangat cantik sepanjang kami di Lumut. Terbuai-buai mata aku dibuatnya teman anak mandi kolam. Sekejap tu en.asben pun ikut turun. Ada geng borak takdelah rasa ngantuk sangat.

Dalam pukul 10.30 kami naik bilik. Anak-anak yang besar sambung mandi sampai pukul 11. Naik bilik aku sambung tidur sekejap. Bangun tu kemas-kemas beg semua. Pukul 12 kami check out. Sebelum tu buatlah aktiviti biasa sebelum checkout.

Aktiviti apa lagi, aktiviti bergambar buat kenanganlah kan he..he..

Nenek dengan cucu-cucu kenitnya.
Inilah pengarang jantung nenek. Kalau ada depan mata bising aje mulut nenek. Kalau takde depan mata nenek, nenek bising juga asyik menyebut-nyebut aje nama dia orang ni. Sekarang ni dia orang ikut balik rumah papa dia orang memang nenek kerinduanlah. Asyik menyebut aje.

Us yang tak complete.
Sayang sangat sebab tak dapat nak ambil gambar semua sebab apartment lain-lain huhu.. Kalau tak mesti ada gambar kenangan ramai-ramai.

Gambar kat luar dah, kat dalam aparment pun nak juga.

Alhamdulillah.. emak seronok bila dapat berjalan.
Semoga emak dan kedua mertuaku terus diberikan kesihatan yang baik.
Anak-anak pun semua dan semakin besar.
Semoga semuanya membesar dengan sihat dan cemerlang dunia akhirat..
In shaa ALLAH.

Alhamdulillah.. Percutian singkat yanga dekat-dekat pun menarik juga.

Sebelum balik kami singgah kat Pekan Lumut. Shoppinglah sikit-sikit ikan bilis buat stok kat rumah. Beli juga kudap-kudapan untuk makan dalam kereta. Bila ada bekalan makanan kat dalam kereta, takdelah mata encik driver mengantuk sangat. Tukang suap pun mulut ikut laju makan he..he.. Kami singgah makan tengah hari kat Lekir. Alhamdulillah.. sedap juga makan di situ. Dalam perjalanan balik tu kami singgah makan durian pulak kat Kampung Gajah. Tak banyak pun duriannya. Harga sama macam kat Bangi juga huhu. Tapi sebab anak-anak dah menyebut sejak dari semalamnya, dan aku pun dah lama teringin hehe.. jadi kami belilah juga. Maka turunlah ramai-ramai makan durian kat situ. Makan pulasan dan rambutan juga. Lima biji durian RM200++ Mahalkan durian sekarang. Beruntunglah siapa yang ada dusun durian. kami yang takde dusun ni untuk merasa terpaksalah membeli. Jadilah dapat rasa sorang sikit.

Alhamdulillah.. ada rezeki dapat makan durian.
Ada rezeki kita cari durian lagi. Makan ramai-ramai macam ni rasa lagi best.
Durian yang kami makan ni biasa-biasa aje. Isi pun tak tebal. Jadilah. Syukur.

Alhamdulillah.. Sesi makan durian satu keluarga.

Dah settle makan durian, kami pun bertolak balik Bangi/Kajang. Alhamdulillah.. perjalanan kami sekeluarga selamat dan dipermudahkan. Terima kasih ALLAH. Sampai Bangi pukul 8.30 malam. Kami terus singgah makan malam dulu. Alhamdulillah.. berakhirlah percutian singkat kami ke Lumut. Esoknya aku dan en.asben kembali berkerja. Pagi tu aku keluar awal sikit sebab nak hantar Han dulu balik kolej. Dahhhh.

Salam hormat untuk semua. Semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

Wak Lat said...

wahhh rombongan besar2an nih ke lumut., bila nk dtg lg? hehehe

Hanis Azla said...

As-salam Wak Lat,

Alhamdulillah.. ada rezeki kami sekeluarga ke Lumut. Semoga ada rezeki lagi.. in shaa ALLAH. Terima kasih ya

june said...

Salam kak..blh share akak booking kat mana aprtment ni..

Hanis Azla said...

As-salam June,

Akak booking apartment ni melalui booking.com. TQ

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...