Saturday, March 16, 2019

Tahniah Is, SPM 2018...

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Keputusan peperiksaan SPM 2018 dah pun keluar pada hari khamis lepas (14/3/2019). Alhamdulillah.. debaran sepanjang tahun lepas sehingga ke awal tahun ni sudah berakhir. Tahniah Is. Mama dan ayah bangga dengan keputusan abang. Rasa bersyukur dan besar hati sangat. Walaupun tak naik pentas, mama tetap tersenyum panjang dengan keputusan abang. Kita sendiri tahu pencapaian anak-anak kita. Jadi apa pun keputusan mereka, kita sendiri tahu itu yang terbaik buat mereka. Doa mama dan ayah semoga abang terus cemerlang dunia akhirat, terus menjadi anak soleh yang membahagiakan hati mama ayah dan menjadi insan berguna pada agama, keluarga, bangsa dan negara.. in shaa ALLAH.

Pagi tu aku kerja seperti biasa. Is ke sekolah dengan kawannya. Pukul 10 aku keluar ke sekolah. Pada waktu tu ramai pelajar dan ibu bapa serta guru-guru sudah berada di dewan sekolah. Suasana pagi tu sangat meriah. Dalam berdebar, semuanya ceria menantikan keputusan yang ditunggu-tunggu. Ucapan dari Pengetua sekolah yang dipanggil dengan nama Ayahanda mendapat tepukan gemuruh dari semua yang berada di dalam dewan.  Juga diselangi dengan deraian airmata gembira, sebak dan terharu. Rasanya semua yang di dalam dewan berkongsi perasaan yang sama. Alhamdulillah.. prestasi SPM 2018 untuk SMKA Maahad Hamidiah meningkat lagi. Kedudukan ketiga dalam daerah Hulu Langat.  Untuk tahun ini 100% lulus. Syukur. Tahniah buat guru-guru Maahad Hamidiah yang cemerlang dan budiman. Semoga ALLAH sentiasa merahmati kalian. 

Is, mama sampai sekolah aje dia dah beritahu berapa keputusannya sebab dia dah check result thru SMS. Walaupun bukan straight A, dia nampak sangat berpuas hati dengan keputusannya. Aku pun ikut happy. Berpelukanlah kami meraikannya sebelum sama-sama seronok tengok teman-temannya yang lain naik pentas dengan keputusan yang lebih baik. Tahniah buat anak-anak yang cemerlang. Tepukan gemuruh tetap aku berikan untuk mereka. Tumpang bangga dan ikut gembira dengan kejayaan mereka. Selepas majlis di atas pentas selesai, Is dan kawan-kawan lain beratur mengikut kelas untuk mengambil slip keputusan SPM. Alhamdulillah.. sekali lagi aku dan Is berpelukan. Tahniah abang!

Sepanjang 5 tahun di Maahad, prestasi subjek agama Is hanya sederhana. Alhamdulillah.. dalam keputusan SPM, keputusan subjek agamanya sangat meningkat. Untuk subjek Al-Quran dan Al-Sunnah, Is dapat A. Untuk subjek Bahasa Arab yang sepanjang tingkatan 4 dan 5 asyik dapat E, dalam keputusan SPMnya dah dapat B. Pendidikan Syariah Islamiah pun dapat B. Kiranya dah boleh berpuas hati dengan subjek agama setelah 5 tahun menuntut di SMKA. Alhamdulillah. Subjek Add Math yang tak pernah lulus juga dapat D. Subjek Matematik, Sejarah, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris  kekal A. Syukur. 

Di dalam dewan, semua pelajar tingkatan lima yang akan mengambil peperiksaan SPM 2019 diminta berada di dalam dewan untuk mengambil semangat dari abang kakak SPM 2018. Jadi Fareez pun ada sekali dalam dewan. Tersenyum-senyum Fareez nampak mama datang. Bila abang dah ambil slip keputusan dia pun turut datang merai dan ucapkan tahniah kepada abang. Semoga Fareez juga direzekikan dengan keputusan SPM yang cemerlang.. in shaa ALLAH.


Iskandar dan Fareez. 
SPM 2018 dan SPM 2019 SMKA Maahad Hamidiah

Seperti biasa, malam keputusan peperiksaan keluar ialah malam meraikan anak-anak untuk kami sekeluarga. En.Asben tanya abang nak makan apa? Western, Korean, Japanese? Kat Bangi kan semua ada sekarang. Jadi bolehlah tanya hehe.. Malam tu Is request nak makan Korean. Selepas Az, habis kelas keyboard, kami keluar makan di Restoran Eid, Bandar Baru Bangi. Alhamdulillah.. Is, Az dan Fareez suka makan kat situ. En.Asben pun suka. Sedap makanannya. Mama tak order food pun sebab sebelum keluar dah berbuka puasa dengan En.Asben kat rumah. Dah kenyang makan nasi dengan sup tulang yang jiran depan rumah jual. Sedap! Tekak melayu makan makanan melayu sudahlah hehe..


 Meraikan abang yang nak makan makanan Korea. 

Mama ayah and the boys. 
Sekarang ni bila hari biasa, cuma ini ajelah yang tinggal kat rumah. 
Jadi walaupun tak cukup korum kami keluar juga untuk meraikan abang.

Kawan aku komen kata suka tengok Family Kak Fea. Nampak harmoni aje.  TQ Yus. Alhamdulillah.. Syukur. Semuanya dengan izin ALLAH. Apa yang kita ada semuanya hanyalah pinjaman. Tak perlu cemburu dengan apa yang orang lain miliki. Kita tak tahu apa yang mereka lalui. Betul tak? Mana ada keluarga yang sempurna. Pastilah ada juga cacat cela di sini sana. Tak banyak, sikit. Tak sikit, banyak. Ujian dan dugaan tetap ada. Itulah adat kehidupan, kan? Tugas kita, hargai dan jaga apa yang kita ada dengan sebaiknya. Perbaiki yang kurang. Perbetulkan yang silap dan berubah kepada yang lebih baik. Selain itu, kita serahkan semuanya kepada ALLAH. In shaa ALLAH.. segala yang ALLAH aturkan, itulah yang terbaik untuk kita. Reda dan bersyukur itu sangat perlu kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya. Terima kasih ALLAH.

Nampak harmoni tapi kalau tengah malam terjaga, anak kau yang nak ambil periksa besar masih gigih melayan PS4 dan melayan anime, mama ayah boleh jadi raksasa juga hahaha.. Raksasa harmoni kut hehehe..

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

5 comments:

Warisan Petani said...

Tahniah

Acik Erna said...

Tahniah hanis dan anak

Hudalatip said...

Tahniah sekali lagi untuk anak akak, tu la saya pun suka nengok keluarga akak rasa harmoni dan bahagia sekali. Sikit2 problem tu biasalah kan kak semua keluarga pun ada.

Hanis Azla said...

As-salam Warisan Petani,

Alhamdulillah.. Syukur.. Terima kasih ya.


As-salam Acik erna,

Alhamdulillah.. Syukur. Terima kasih Acik Erna. Dah lama kita tak bertemu dalam blog, kan? Semoga Acik Erna sihat-sihat selalu.. in shaa ALLAH


As-salam Huda,

Alhamdulillah.. syukur. Semuanya dengan izin ALLAH. Betul Huda, problem itu biasa. Itulah ujian untuk kita. Kadang-kadang dari masalah yang datang kita temui kebahagiaan yang lebih baik dari sebelumnya. TQSM Huda.

ATIKAH MELLARK said...

Boleh sampaikan pada rakan2 yang mempunyai anak atau rakan lepasan SPM.
Untuk kemasukan ke KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS ๐Ÿซ IPTS bawah Anak Syarikat Majlis Agama Wilayah Persekutuan (MAIWP). Elaun sara diri bulanan diberikan .
Mohon sebarkan maklumat dan informasi yg diterima.
KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS mencari pelajar lepasan SPM yg berminat untuk mengikuti kursus di peringkat DIPLOMA.
Kursus Yang Ditawarkan:
▶Diploma Sains Kejururawatan
▶Diploma Pembantu Perubatan
▶Diploma Kesihatan Persekitaran
▶Diploma Sains Perubatan
▶Diploma Farmasi
▶Diploma Kesihatan Dan Keselamatan Pekerjaan (OSH )
▶Diploma Pengurusan Hotel
▶Diploma Pengurusan Logistik
▶Diploma Pengurusan Sumber Manusia

Kemasukkan: JULY 2019
Tarikh Pendaftaran: 06 & 07 Julai 2019
Tempoh Kursus : 3 tahun

KELEBIHAN DI PIUC
• Pendaftaran RM195๐Ÿ’ถ๐Ÿ’ฐ sahaja.
• Kolej hak milik penuh dibawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) ๐Ÿ•Œ.
• Pinjaman PTPTN disediakan kepada pelajar๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ.
• Duit Sara Diri bulanan RM300๐Ÿ’ต๐Ÿ’ต kepada yang layak.
• Asrama๐Ÿฌ dan pengangkutan ๐ŸšŒ๐ŸšŒDisediakan.
• Penerbangan pergi๐Ÿ›ซ dan balik ๐Ÿ›ฌSabah dan Sarawak ditanggung setelah tamat pengajian.
• Terbuka kepada semua bangsa ๐Ÿง•๐Ÿป๐Ÿ‘ณ♂๐Ÿ‘ฒ๐Ÿป.
• Pasaran pekerjaan 85% - 95 % selepas tamat pengajian.
• "Highly job marketability".
• Tertakluk kepada terma dan syarat.

Berminat Untuk Memohon?
WhatsApp/sms ;-
<>Nama๐Ÿ™‹๐Ÿผ♂๐Ÿ™‹๐Ÿผ♀
<>Alamat ๐Ÿฌ
<>NO Hp ๐Ÿ“ฑ
<> Gambar Kad Pengenalan ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
<> Gambar Slip SPM ๐Ÿ“‘๐Ÿ“ธ
<>Email ๐Ÿ’ป
Hantar Kepada
▶ 0102757767

Www.picoms.edu.my / https://amellark95.blogspot.com/2019/03/picoms-pengambilan-sesi-july-2019.html ๐Ÿ’ป
Mohon Untuk Hebahkan Berita Dan Peluang Ini.
MOHON SHARE!!!

Tolong sebarkan berita baik. Kalau bukan anak kita mungkin ada anak2 rakan kita. Jangan tutup pintu peluang mereka.Satu pintu kita buka utk org lain, In Sha Allah 7 pintu Allah buka utk kita. Aamiin

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...