Nuffnang

Thursday, July 4, 2019

Kemaafan dendam yang terindah..

Assalamualaikum..

Baru-baru ini, aku perlu berhadapan dengan satu situasi yang aku tak terfikir aku akan melaluinya seumur hidupku. Innalillahiwainnailaihirojiun.. Itu takdir yang telah ALLAH aturkan untukku. Tak mudah untuk aku redha dan menerima hal itu dengan mudah pada mulanya. Namun berkat doa yang tak putus, berkat sabar yang ALLAH pinjamkan juga berkat memberi kemaafan yang sedaya upaya aku berikan setulus hati, akhirnya sedikit demi sedikit aku mula belajar untuk berlapang dada. Hal yang berlaku itu terjadi dalam sekelip mata. Namun proses untuk aku menerima ketentuanNYA melalui proses yang agak panjang. Berliku laluannya sebelum  aku mampu berlapang dada. Rasanya, beratus kali aku rebah setelah beribu kali aku cuba untuk menjadi gagah. ALLAHU.. Tiada apa yang boleh berlaku tanpa izin dari ALLAH. 

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Entah dari mana datangnya kekuatan, kesabaran dan ketenangan kalau tidak segalanya dipinjamkan dari ALLAH dengan izinNYA jua. ALLAHU.. Segala puji bagi ALLAH. Saat diri dan perasaan berada dalam kondisi yang sangat lemah, selemahnya, ALLAH pinjamkan kekuatanNYA. Dalam keadaan diri sangat tidak sabar untuk menerima kenyataan yang telah tersurat, sabar itulah juga menjadi penguat semangat. Saat diri tidak tenang dengan segala bisikan syaitan, iman yang goncang,  nafsu amarah yang tak terbendung, ketenangan menjadi pemulih jiwa berkat zikir kepadaNYA. Benarlah.. Ujian itu tanda ALLAH sayang. Ujian juga yang mendekatkan lagi diri kita kepadaNYA. Kepada ALLAH yang Maha Esa. ALLAH Maha Pencipta. ALLAH Maha Pengasih. ALLAH Maha penyayang.

Jangan bersangka buruk. Tidak pada ALLAH. Tidak juga kepada insan lain. Sentiasalah bersangka baik. Itu yang aku dapat dari semua yang berlaku. Walau seburuk apa pun hal yang berlaku, ada hikmah yang indah tersembunyi di sebaliknya. Yakinlah.. Setiap yang ALLAH takdirkan, itulah yang terbaik untuk kita. Teruslah menjadi baik walau diri diuji dengan perkara yang buruk. Terus saja sebarkan kebaikan kerana tak akan pernah rugi orang yang berbuat baik. Menjadi baik bukan satu pilihan. Tapi ianya satu keperluan. Berbuat baik kepada orang yang bersikap buruk kepada kita juga satu kemuliaan. Seburuk mana kita diperlakukan, tetaplah menjadi yang lebih baik. Agar kita bebas dari dendam yang menyakitkan. Juga sakit hati yang berpanjangan. Serahkan segalanya pada ALLAH. ALLAH itu Maha Adil. ALLAH itu sebaik-baik hakim. Tak perlu kita menghakimi orang lain. Lepaskan segalanya kepada ALLAH. Biarkan kemaafan menjadi dendam yang terindah. Teruskan berdoa yang baik-baik. Kalau mampu mendoakan orang lain, itu lebih baik. Sebenarnya mendoakan orang lain, sama juga seperti kita mendoakan untuk diri kita sendiri. Jadi berdoalah dengan doa yang baik-baik. In shaa ALLAH.. takkan rugi kalau kita mendoakan orang lain. In shaa ALLAH.. semua yang baik-baik akan kembali kepada kita juga.

Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.  Dengan setulus hati, kemaafan aku pohonkan. Dengan rendah hati, aku mohon perdamaian kerana permusuhan hanya membuatkan hidupku serabut. Bukan untuk dinilai baik di mata manusia. Cukuplah cuba untuk menjadi menusia yang lebih baik dari  hariku yang semalam. Kerana menjadi baik memang selalu menjadi impian. Walau tak bermusuh, tak perlu juga menjadi kawan. Bukan ingin memutuskan silaturahim. Tapi beringat dengan nasihat, orang mukmin tidak akan jatuh ke lubang yang sama sebanyak dua kali. ALLAH hadirkan seseorang dalam hidup kita bersebab. ALLAH jauhkan seseorang dari kita juga pastinya dengan sebab yang lebih baik. Yang lepas tu, lepaslah. Benar, rasa sakit takkan hilang dengan memaafkan. Kemaafan tak mampu menghilangkan segala kenangan yang cukup pahit untuk ditelan. Tapi hanya kemaafan yang ikhlas mampu membawa kepada ketenangan. Biarlah kita mengalah agar hidup kita terus tenang. Semoga ketenangan yang diperolehi membawa kebahagiaan yang berpanjangan di dunia dan di akhirat.. in shaa ALLAH.

Hadiah tak selalu terbungkus dengan indah. 
Kadang kala ALLAH membungkusnya dengan masalah. Tapi di dalamnya ada berkah yang indah. Alhamdulillah.. terima kasih ALLAH. Senyuman yang indah masih menjadi milikku. Semoga aku selalu menjadi hamba ALLAH yang selalu bersyukur ketika diuji dengan ujian kesusahan mahupun ujian kesenangan.. Aamiin.. in shaa ALLAH.

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

8 comments:

Warisan Petani said...

memaafkan seseorang membuatkan kita lebih tenang

Kakcik Seroja said...

Alhamdulillah...momohon maaf itu lebih mulia dari memberi maaf...walaupun kedua-duanya (memohon dan memberi) adalah perbuatan yang baik. :)

Hanis Azla said...

As-salam Warisan Petani,

Alhamdulillah.. Betul. Rasa lebih tenang selepas memaafkan. TQ ya.

As-salam Kakcik Seroja,

Alhamdulillah.. Buat perkara yang baik memang selalu rasa lega dan membuat hati rasa tenang. Syukur. Terima kasih Kakcik.

CIKU said...

Ciku baca sampai habis..Terimakasih sharing post ni ye.

Hanis Azla said...

As-salam CIKU,

Alhamdulillah.. terima kasih CIKU sudi membaca entry saya.

Sky b4 Pinky said...

Betul tu, kemaafan yang ikhlas mampu membawa kepada ketenangan walaupun susah sebenarnya. 😊

Hanis Azla said...

As-salam Sky b4 Pinky,

Alhamdulillah.. dengan izin ALLAH jua. Terima Sky b4 Pinky.

عبده العمراوى said...




افضل شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
افضل شركات كشف تسربات المياه بالاحساء