Nuffnang

Thursday, August 20, 2015

Wachap kat mana?

Assalamualaikum..

Beberapa hari sudah, gegirl (anak buah aku) menelefonku di pejabat. 

Mama.. wachap kat mana?

Berkerut dahi aku memikir. Apakah itu wachap? Dalam memikir tu aku dengar emak bersuara di belakang gegirl menyebut wachap juga. Emak minta gegirl tanya kat aku wachap kat mana sebab kawan emak ada nak hantar info mengenai persatuan taman di wachap. Pada waktu itu barulah aku tahu apa yang dimaksudkan oleh gegirl. Tak sempat aku nak beritahu pada gegirl, suara emak pula  sudah kedengaran di telefon.

Hah.. wachap kat mana?

Waktu tu aku dah tergelak-gelak. Whatsapp mak, whatsapp. Bukannya wachap he..he.. Tapi macam comel aje bila emak dengan gegirl sama-sama menyebut 'wachap'. Jadi aku pun beritahulah pada emak di mana icon whatsapp tu berada. Macam mana rupa iconnya. Minta emak cari icon yang warna hijau dan putih dan ada gambar gagang telefon. 

Yang warna biru gambar burung tu ke?

Tanya emak yang mungkin dah berjumpa dengan icon tersebut lebih dulu. Eh.. tak mak. Bukan yang itu. Yang itu twitter (Yang itu aku pun takde akaunnya ha..ha..)

Sekarang ni emak aku dah advance sikit dengan handphone. Kalau dulu  handphone cuma tahu untuk buat panggilan dan jawab call aje. Tapi sejak ada telefon baru (telefon Samsung S berapa entah peninggalan arwah adik aku) emak dah tahu lebih dari sekadar jawab dan buat panggilan. Alhamdulillah.. baguslah.  Sekarang ni nak dengar bacaan surah ayat suci Al-Quran di handphone pun emak dah pandai. Alhamdulillah.. Semoga ada saham buat arwah adik aku di sana.. insyaALLAH. 

Kalau berjalan sekarang ni penuh handbag emak aku dengan phone samsung arwah adik aku, samsung tab arwah adik  untuk anak-anaknya  dan handphone emak aku sendiri. Itu tak masuk lagi dengan PSP anak-anak buah aku. Bila dah banyak-banyak gadget tu, setiap kali nak keluar antara perkara yang emak selalu tanya ialah.. charger mana charger??? Rasanya tak lama lagi emak akan tanya power bank pula he..he..

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dna kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

3 comments:

Kakzakie said...

Realiti bila semakin maju. Memang dah tak boleh perlekeh org tua kita. Bila dilingkungi dgn anak-cucu yg bijak-pandai otomatik mak-ayah pun akan jadi pandai.

Diana Rashid said...

kena beli satu la power bank untuk emak tu..ehehhe

Eye_nee said...

wachap..hihi...comel jer mak...bukan main dah kan beb...emak2 dulu la ni tak bleh nak pandang sebelah mata dah...mereka pun mengikuti juga gajet2 ni...Alhamdulillah kalau kene cara guna bermanfaat sebenarnya...