Nuffnang

Tuesday, May 10, 2016

Merai emak..

Assalamualaikum.. 

Untuk merai ibu, memanglah tak perlu tunggu hari-hari tertentu. Memang setiap hari kita boleh meraikan ibu tercinta. Terbaca pasal hari ibu itu bersempena dengan apa terasa tak seronok sangat untuk mengadakan apa-apa sambutan hari ibu. Tapi bila niat sebenar hanyalah untuk meraikan ibu bukan bersempena apa-apa yang selain dari itu, terasa mahu juga meraikan ibu tersayang pada hari tersebut. Rasanya hari ibu mula glamour di sambut sejak 7-8 tahun sebelum ini. Teringat lagi, bila sebelum ini memang tak ambil port langsung pun pasal tu. Waktu itu walau tak kisah nak sambut hari ibu, hati tetap berasa tercuit bila sana-sini orang meraikan ibu mereka penuh meriah sedangkan kita tak buat begitu pun untuk ibu kita. Rasa kekok sendiri bila bersama-sama dengan emak atau emak mertua menonton kisah tentang kemeriahan sambutan hari ibu di tv. Waktu itu memang terfikir sendiri. Kalau ibu kita juga dirai, tentu mereka rasa gembira. Ianya bukan soal mahu merai ibu sendiri  kerana orang lain merai ibu mereka. Tapi ianya soal mahu merai ibu sendiri disaat ibu-ibu lain turut diraikan oleh anak-anak mereka.   

Emak dan emak mertuaku  memang rajin sangat memasak untuk merai anak dan cucunya. Bila cakap aje nak raikan hari ulang tahun sesiapa, memang emak dululah yang akan memasak apa-apa yang istimewa untuk kami. (Mungkin sebab anak dan menantu tak rajin masak kut he..he..). Hari sabtu lepas, rancang-rancang dengan en.asben dan kakak ipar untuk  raikan emak. Kalau buat makan-makan di rumah, tentu emak juga yang akan memasak. Niatnya nak bagi emak dan emak mentua berehat tak payah masak. Nak masak sendiri takut tak sedap nanti. (Alasan sangat kan ha..ha..). Jadi kami plan untuk bawa emak dan seisi keluarga untuk makan-makan di luar. Malam tu kami sekeluarga keluar makan di kedai yang dekat aje dengan rumah. Kami makan di Pavillion Steak House, Sungai Ramal Dalam. Yang bestnya kat situ ialah kita boleh pilih untuk pesan makanan western dan juga boleh pesan makan nasi arab. (Wink.. wink.. mata bersinar kalau pasal makanan he..he..).  Jadi pilihan makanan ada lebih banyak. Alhamdulillah.. makanannya boleh tahan sedap juga. Kiranya okeylah buat makan-makan kat situ. 

Meja panjang untuk kami sekeluarga yang seramai 21 orang..  

Malam tu pulak  hujan turun dengan lebatnya. Jadi memang suasana jadi lebih nyaman bila perut dah kenyang makan ;) 
Alhamdulillah.. Terima kasih ALLAH..

 Jemput makan emak, jemput makan ayah.. 
Emak aku ada di hujung sebelah sana. Meja panjang sangat, jadi tak dapat nak capture gambar semua orang. Aku pun takde ambil gambar malam tu. 
Tapi boleh nampak kan "emak pengantin" yang sibuk sangat tu. 
Orang lain semua duduk, aku aje yang berdiri.. Maklumlah.. anak ramai.. ha..ha..

Alhamdulillah.. Syukur di atas segala nikmat dari ALLAH..
 Seronok sangat dapat makan ramai-ramai satu keluarga macam ni..
Sedap juga makan di Pavilion Steak House ni.. Ada makanan barat dan nasi arab.. Eh.. dah cerita kan tadi.. takpelah.. kita cerita lagi ;)

Lepas makan berat kita makan kek pula.. 
Jom.. emak, emak, ibu dan mama kita potong kek bersama..
Gegirl menyelit ganti tempat mummy :)
 
Celebrate sekali birthday anak buah aku, Aimi.. 
Sweet 17 ni..  sebaya Han.. Manis kan?
Kek kita share aje sebab kalau beli banyak-banyak nanti tak habis makan.. 
Ini pun tak habis.. Sampai hari ni ada lagi sikit kat dalam peti ais tu.. 
Masa nak beli kek malam tu, kat SR depan rumah ramai yang beli kek.. 
Sampai habislah  stok kek kat kedai tu.. Yang ada pun cuma beberapa jenis kek yang aku tak pernah beli.. Kalau nak beli kek choc. indulgence kena tunggu stok baru.. Tak mahu menunggu jadi aku ambil aje kek yang ini..
white chocolate fundue ke apa.. Nak beli yang cheese, emak-emak aku memang tak makan punya..  Alhamdulillah.. sedap juga rasa kek ni..


Alhamdulillah.. Emak dan mertuaku potong kek bersama.. 
Ibu dan mama-mama turut bersama..

Anak-anak dara dan bujang bergambar bersama :) 
Doaku semoga kesemuanya akan terus rapat sampai bila-bila.. 
In shaa ALLAH..

Gambar dalam gambar.. Sebab ramai jurugambarnya :)

Manis aje senyuman gegirl.. 
Lebih manis lagi senyuman emak-emakku tersayang..

Churos kat Pavillion ni pun sedap.. Cicah dengan coklat cair dengan aiskrim vanilla.. Mula-mula order satu.. lepas tu order lagi dua he..he.. Hari tu ajar emak aku makan churos.. Sekali emak suka pula.. Emak kata sedap!
Bila tengok ada dalam buku menu malam tu memang emak pun tak lepas peluang nak order churos..

Tengok bayangan dekat cermin tu.. Ramai cameramannya :)

Gambar yang sama dengan gaya yang berlainan sebagai kenangan buat kami..
Setiap langkah, setiap kejayaan, setiap kebahagiaan dan setiap rezeki kami sekeluarga pastinya diiringi dengan doa dari emak.. Semoga dengan doa dari emak juga akan dapat membawa kita semua ke Syurga.. In shaa ALLAH..
 Terima kasih emak.. Jasa-jasamu sangat kami hargai.. 
Semoga ada rezeki untuk kami terus merai emak yang dikasihi dengan sebaiknya setiap hari.. Aamiin.. 

Salam hormat untuk semua.. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.. 

6 comments:

idzwa kamaruddin said...

Alhamdulillah...setiap kali baca entry berkenaan keluarga akak rase sejuk je hati perut..macam best sangat je family akak nie..sejuk je kan :)

Qhaifa Nur said...

Seronoknya mkn ramai2 gitu...lebih seronok hari ibu diraikan bersama insan tersayang...ada kek la..sedapnya

Syima Kamal said...

bestnya mak n mertua sporting. hargai mereka selagi mereka masih bernyawa...

Afif Rayyan said...

Amboi ramainya yang raikan mak.. pasti seronok mak tu

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Nooriah Abdullah said...

salam singgah hanis
suka akak tengok keluarga harmoni begini
patut di contohi ni