Nuffnang

Wednesday, May 20, 2020

Gunting Rambut, Moreh, Resepi Cekodok Bilis dan Kuih Raya PKP..

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum..

Salam 27 Ramadan. Salam PKP ke 5. Salam sejahtera dan salam hormat buat semua. Semoga semuanya dianugerahkan dengan kesihatan yang baik, dianugerahkan dengan keluarga yang bahagia juga dianugerahkan dengan rezeki yang berkat dan melimpah ruah.. Aamiin Ya Mujib.

Ramadan seperti terlalu cepat berlalu. Tapi.. Masa memang akan terus berjalan dan tak akan pernah menunggu kita, kan? Itulah lumrahnya. Semoga baki masa yang ALLAH pinjamkan untuk kita dapat kita isi dengan perkara-perkara kebaikan juga perkara-perkara yang membawa kebahagiaan buat kita dunia akhirat. Semoga kita dapat menjadi hambaNYA yang bertakwa dengan mendirikan solat dan bersabar. 

Alhamdulillah.. Sepanjang PKP dan seterusnya sepanjang Ramadan tahun ini, ada rezeki yang ALLAH pinjamkan untuk membaca Al-Quran berserta tafsirnya. ALLAHU.. Benarlah Al-Quran itu petunjuk. Al-QUran itu panduan. Segala persoalan kehidupan dunia akhirat ada jawapan di dalamNYA. ALLAHU.. Terasa kerdil sangat diri bila membaca setiap makna ayat. ALLAHUAKBAR. Semoga kita semua dan seluruh anak cucu keturunan kita dapat mencintai Al-Quran.. In shaa ALLAH.

Dah lebih dua bulan tak ke kedai gunting rambut, rambut en.asben dan anak-anak bujang dah mula panjang. Bila dah panjang mulalah nampak tak berapa kemas. Masuk 2 bulan, en.asben order pemotong rambut online. Alhamdulillah.. rambut anak-anak bujang dan selamat dipotong sesama mereka sendiri dengan sedikit bantuan mama yang kerisauan takut rambut anak gonjeng hehe.. Itupun mama ambil part sikit-sikit aje. Rambut anak muda sekarang kan ada stylenya. Jadi biar dia orang buat sesama sendirilah sebab dia orang lagi tahu.

Alhamdulillah.. walaupun tak sempurna potongannya tapi kemaslah juga rambut masing-masing. Ada sedikit tobek tu kena terimalah dengan hati terbuka sebab masing-masing yang memotong rambut tu semuanya beginner kan. Tapi sebab duduk rumah aje semua pun macam takde hal sangat. Janji rambut tak lagi serabut. Yang selamat rambut Az sorang. Tengok rambut abang-abang tak secantik potongan di kedai terus dia mengelak untuk rambutnya dipotong sampai sekarang hehe.. So masih panjanglah rambut anak bujang bongsu mama tu.  

Rambut ayah, mama tak berani nak potong. Sebab kenal suami sendiri macam mana kan hehe.. tapi tetap rasa geram nak potong bila rambutnya dan mula nampak tak kemas. Dalam tak berani tu tetap ada hati juga nak guntingkan rambut en.asben tu. Sajalah dok offer-offer. Sekali last week en.asben minta potongkan rambut dia terus rasa ketar tangan haha.. Iyalah nak raya dah kut. Dah mula kena masuk ofis juga sekali sekala. Nanti kalau tak elok macam mana????

Alhamdulillah.. dalam takut-takut nak potong rambut en.asben, mama dapat keberanian dan keyakinan bila en.asben kata, takpe ma. Potong aje, janji pendek. Dengan lafaz Bismillah, berbekalkan pengalaman potong rambut anak bujang dua tiga hari sebelum haha.. dan semestinya dengan fokus, hasilnya en asben kata, rugi ajelah bertahun-tahun I potong rambut kat kedai kalau you pun boleh potongkan rambut I macam kat kedai. Hikmah PKP. Baru tahu isteri ada skill untuk potong rambut suami sendiri rupanya. Alhamdulillah.. Terima kasih ALLAH atas segala keizinan dari MU. Semalam minta en.asben tolong potongkan rambut mama pulak. Saja nak tukar style. Alhamdulillah.. Mama love this new look. Tq sayang.

Kalau selalu bulan ramadan berat badan dapatlah turun sekilo dua. Tapi tahun ni berat tak turun pun. Alhamdulillah.. syukur berat masih maintain. Selalu aku tak pandai nak makan moreh. Balik surau atau masjid aje terus fikir nak tidur. Tapi bila dah solat terawikh dan witir kat rumah, selesai solat suka aje nak mengunyah join orang lain. Bila macam tu setiap hari mesti kena ada juadah untuk moreh. Bila ada keperluan mulalah datang kerajinan.

Alhamdulillah.. setiap hari mesti ada kuih manis dan kuih pedas. Buah melaka dengan murtabak maggi. Popia dengan puding caramel. Karipap dengan kek. Cucur bilis dengan cucur jagung manis. Murtabak kulit popia dengan bubur. Cekodok udang dengan cekodok pisang. Macam semalam, sardin role dengan bread butter pudding.  Hikmah PKP juga. Ada masa nak masak sendiri untuk keluarga. ALLAHU.. New normal.

Oh.. cucur bilis atau cekodok ikan bilis memang favourite aku. Anak-anak pun memang suka. Setakat ni memang cekodok emak dan MIL the best in the world. Air tangan ibu kut. Puaslah aku belajar cara buat dan minta resepi. Tapi tak jadi juga macam cekodok emak dan MIL walaupun dah ikut resepi dan cara mereka. Sampailah akhirnya aku jumpa cara buat cekodok dengan resepi yang kena dengan tekak dan teksturnya sama macam cekodok emak dan MIL.

Resepinya ialah, sepeket tepung cucur adabi campur tepung gandum (letak tepung gandum sama nisbahnya dengan tepung cucur adabi tu). Tambah bawangn hiris dan ikan bilis then sudukan dalam minyak panas. Hasilnya.. Sikit lagi nak sama dengan cekodok air tangan emak dan MIL. Tapi tetap cekodok emak dan MIL is the best in the world. Alhamdulillah.. En.asben dan anak-anak suka. Emak pun suka. Aku lagilah suka. Kuah cili cicah cekodok MIL pun sedap. Dulu buat cekodok makan cicah cili sos botol aje. Pernahlah tiga empat kali buat cili sos resepi MIL bila en.asben request. Bila dah selalu guna resepi sos MIL rasa tak sedap dah cicah cili sos botol. Jadi setiap kali buat cekodok buat sekali sos cili resepi MIL. Cili merah, garam, gula. Aku tambah cuka atau asam limau sikit. Blend guna air suam. Kadang kalau tercair aku tambah cili sos botol sikit. Done! Makan popia cicah sos itu juga. Nyummmss.

So untuk orang yang suka cekodok tapi buat asyik tak menetapi citarasa boleh cuba resepi ni. Kalau tak campur dengan tepung gandum aku tak suka tekstur cekodok yang macam tu. Bila dah campur dengan tepung gandum baru ngam kena dengan selera. Makcik aku yang teror buat cekodok pun puji cekodok aku. Sedap, lembut dan garing katanya. Dia tanya resepi aku malu nak cerita hahaha.. Iyalah ada bahan bantuan kut. Tapi sekarang aku share ajelah kat sini. Apa salahnya kalau kita buat sesuatu dengan bantuan pun. Asalkan hasilnya bagus dan ada kebaikan untuk kita. 

Oh.. Tahun ni buat pertama kalinya mama buat kuih raya. Biskut milo aje pun. Kita buatlah apa yang anak-anak suka. Bila buat batch pertama, balang terakhir dah tinggal suku isinya mama rasa seronoklah nak buat kuih raya lagi hehe.. Alhamdulillah.. ada rezeki buat second batch pulak. Buat terus dua adunan. Buat untuk kami sekeluarga dan kalau ada rezeki nak bagi Mil dan kakak ipar juga. Dah duduk rumah sepanjang ramadan ni, adalah juga hasilnya walaupun sejenis ajepun kuih rayanya hehe..Buat juga biskut kelapa untuk emak. Jadilah buat kudap-kudap di hari raya nanti. 

Cadang hari ni kalau jadi nak buat tempeyek dengan emak. Semoga dipermudahkan.. in shaa ALLAH. Have to stop now. Semoga segala yang baik-baik ALLAH rezekikan untuk kita semua. Alhamdulillah.. hari ni ada rezeki aku buat sesuatu yang aku dah lama ada niat nak buat. Hari ni baru dapat terlaksana. Terima kasih ALLAH. Semuanya dengan izinMU. Tiada daya dan kekuatan tanpa izin ALLAH. Doaku.. semoga kita semua selamat dunia akhirat. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin.

Salam hormat untuk semua. Semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

No comments: