Tuesday, June 30, 2020

Baik..

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum..

Allahu.. Lamanya tak menulis di sini. Raya sakan atau PKP sakan, tak tahulah  hehe.. Alhamdulillah.. sekarang ni dah mula kerja macam biasa. Hampir 3 minggu dah masuk ofis. Alhamdulillah.. kehidupan juga berjalan dengan penuh lancar dengan izin ALLAH. Ada kurang di sini sana kita perbaikilah dan perbetulkan. Yang penting perbetulkan diri sendiri tanpa perlu menunding jari menyalahkan orang lain. Hidup ini kan tak lari dari ujian. Bahagia itu kita yang cipta. Bagaimana nak bahagia? Serahkan semuanya kepada ALLAH. Tugas kita banyakkan berbuat baik kerana ALLAH. In shaa ALLAH.. Bahagia akan menyusul kerana setiap kebaikan balasannya kebaikan juga. Siapa yang tak bahagia bila memperolehi kebaikan? Betul tak?

Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula). Surah Ar-Rahman Ayat 60.

Banyak sangat ganjaran tentang kebaikan yang kita dapat temukan dalam Al-Quran. Salah satunya dalam ayat 60 Surah Ar-Rahman. Pernah aku tertanya-tanya sendiri. Kenapa ayat dalam Al-Quran itu berulang-ulang? Berulang-ulang kali membaca Al-Quran aku masih belum temui jawapannya. Sehinggalah aku mula sedar. Manusia itu, ada bermacam-macam jenis dan bermacam-macam juga pemahamannya. Ada yang baca sekali, dah faham dan dapat mengamalkannya. Ada yang perlu membacanya berulang-ulang kali baru faham dan baru dapat mengamalkannya. ALLAHUAKBAR. ALLAH itu MAHA TAHU. Semua yang ALLAH cipta itu penuh hikmah. SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHUAKBAR..

Pernah ada ketika, aku terfikir. Kenapa aku boleh berbuat baik? Boleh berbuat baik dengan orang yang baik, itu biasa. Boleh berbuat baik dengan orang yang bersikap tidak baik itu, hmmmm.. ianya memang luar biasa. Kenapa aku boleh bercakap baik dengan mereka? Kenapa aku masih mahu menjaga hati mereka? Tanpa sedar, semuanya bukan kerana aku baik. Tapi kerana ALLAH mahu aku berlaku baik. Kalau sekadar untuk dapat pujian manusia, bagi aku itu semua sangat tidak berbaloi. Lama mana orang asyik nak memuji kebaikan kita? Lama mana orang akan mengingati kebaikan kita? Tiada jawapan yang pasti. Apa yang pasti, Janji ALLAH itu pasti. Setiap kebaikan balasannya kebaikan pula!

Sebelum PKP kami balik kampung. Ada kenduri dan niat paling utama untuk melawat makcikku yang dipotong kakinya kerana kencing manis. Pakcikku juga tidak sesihat dulu akibat stroke. Semoga ALLAH merezekikan kesihatan yang baik juga kesabaran yang tinggi buat pakcik makcikku sekeluarga. Selagi tak bawa emak melawat adik dan adik iparnya, hati aku rasa tak tenteram. Ingat nak menginap di hotel. Tapi kami tukar kepada balik hari saja sebab hotel-hotel yang aku nak booking penuh. Maklumlah waktu itu dah masuk cuti sekolah. Jadi aku minta izin dari En.Asben untuk diberikan duit yang sepatutnya kami gunakan untuk booking hotel kepada makcik dan pakcikku saja.

Walaupun aku ada pendapatan sendiri, tapi setiap apa yang ingin aku belanjakan memang aku selalu minta izin dari En.Asben terlebih dahulu. Dah terbiasa begitu dan aku selesa begitu. Waktu aku kecil dulu, pakcik itulah yang banyak membantuku. Setiap tahun, sebelum buka sekolah dia akan belikan aku dan adikku alat-alat tulis. Rasanya setiap tahun begitu. Baik sangat pakcikku. Kisah itu aku ceritakan kepada en.asben. Aku katakan padanya, jika ada peluang aku mahu lakukan kebaikan untuk pakcikku pula. Nak membantu, apa sangatlah yang boleh aku lakukan sekadar dapat melawat sekali sekala. Dapat menghulur sedikit pun dah terasa indah rasa hati. Aku tahu, bukan wang ringgit yang pakcikku harapkan. Mereka sendiri ada duit. Tapi peluang memberi itu  punya makna tersendiri. 

Dua minggu lepas, anak sulung pakcikku itu menelefonku. Meminta kami serta emak dan pakcik makcikku mewakilkan bapak dan emaknya untuk urusan meminang untuknya bertunang. Kecil tapak tangan nyiru aku tadahkan. Tiada masalah untuk membantu. Tambah lagi untuk keluarga pakcikku yang jasanya tidak akan pernah aku lupa. Hujung minggu lepas kami ke Pagoh untuk urusan tersebut. Alhamdulillah.. segalanya dipermudahkan. Majlis pertunangan sepupuku di musim PKPP ini berjalan dengan lancar. Syukur. Kami sekeluarga disambut dengan baik oleh keluarga tunang sepupuku. ALLAHU.. Besar rasa hati dapat layanan yang baik. Makanan yang dihidang sedap-sedap semuanya. Alhamdulillah.. perut kenyang, hati senang. 

Alhamdulillah.. Selamat bertunang Along dan Saida. 
Cantik manis tunang Along. Welcome to our family Saida. Musim PKP ni majlis bukan boleh ramai-ramai. Rombongan kami pun cuma 10 orang. Kalau selalu tu tak 10 kereta tak sah hehe..

Acara perbincangan. Adik ipar aku sepagai jurucakap bagi pihak kami. 

Kami dan ahli keluarga baru. 
Semoga berkekalan hingga ke jinjang pelamin dan ALLAH izinkan till Jannah. Aamiin Ya Mujib. 

Selesai majlis pertunangan kami singgah di rumah arwah pakcik aku di Pagoh. Dekat sangat pun rumahnya dengan rumah tunang sepupuku tadi. Meriah juga sambutan dari makcikku dan anak-anaknya. TQSM Aunty Ya and family. Perut dah kenyang dengan bihun bariani, popia dan laksa penang yang semuanya super sedap. Sebelum balik kami dibekalkan dengan buah rambutan dan buah manggis dari pokok mereka pula. ALLAHU.. Semoga terus berkat rezeki makcikku sekeluarga. 

Singgah menghantar makcikku di Ayer Keroh, kemeriahan silaturahim bersambung lagi. Acara makan-makan tak terputus juga. Alhamdulillah.. Syukur ya ALLAH. Asam pedas tetel dan kambing bakar yang dijamu membuatkan kami tak makan malam dah malam tu hehe.. Kenyang sangat perut. Esoknya makcikku yang di Pagoh ada kirimkan lagi buah tangannya untuk kami melalui adikku yang stay lebih lama di rumahnya. ALLAHU.. apa yang diberi sudah banyak, ditambah lagi pemberiannya. Semoga segala kebaikan ALLAH ganti dengan kebaikan yang lebih baik lagi.. Aamiin Ya Mujib. 

Semalam, seorang pegawai yang dah bersara di musim PKP singgah sekejap di pejabat. Sebelum PKP pun cuma dapat kenal beberapa bulan. Jadi tak serapat mana. Tapi semalam ada sebekas kek yang diberikan untukku juga. ALLAHU.. Rasa berbesar hati menerimanya. Rasa berbesar hati dengan ingatan darinya.  Terima kasih ALLAH kerana rezekikan orang yang baik-baik di sekelilingku. Aku kongsikan di sini agar aku tidak lupa untuk membuat kebaikan yang sama kepada orang lain pula. Agar aku dapat istiqamah melakukan kebaikan hanya kerana ALLAH. 

Sejak dua minggu ini dinding di tangga rumah ada titisan air. Tak banyak tapi bila dah tak berhenti menitis basahlah juga tangga. Tak tahu puncanya dari mana. Puas kami buat post mortem sendiri. Tapi gagal menemui puncanya. Dalam masa yang sama ada projek lain pula di rumah. Projek yang menjadi idaman hati aku dan en.asben untuk anak-anak kami. Jadi kami tak boleh nak panggil   kontraktor lain untuk check masalah air di dinding tersebut. Tak mahulah ramai orang datang rumah dalam satu-satu masa di musim PKP ni. Jadi terpaksalah bersabar dahulu. Jadi untuk dua minggu ini aku reda ajelah. Setiap hari tukar kain untuk menahan air dari tangga basah. 

Semalam, selepas solat isyak waktu nak tukar kain yang menahan air, kain tu  dah kering. Pegang dinding pun dah kering juga. ALLAHU.. Syukur. Terima kasih ALLAH. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Hal yang kecil juga boleh buat hati rasa sangat bahagia. Setiap perkara juga ada peredarannya. Sabar dan cuba cari penyelesaiannya dengan jalan sabar juga. Cukup sampai sini dulu. Aku doakan semoga segala kebaikan ALLAH rezekikan buat kalian sekeluarga. 

Jom terus berbuat kebaikan hanya kerana ALLAH. In shaa ALLAH.. Tak rugi berbuat baik. ALLAH dah janji. Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula). ALLAHU.. Betapa beruntungnya orang yang membuat kebaikan hanya kerana ALLAH.  

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada buat kita semua. Fi Amanillah.

7 comments:

azieazah said...

Seronoknya bila dapat berkumpul semula dengan keluarga yang jauh dan dekat. Malah dapat ahli baru pula.

Rasa bahagia itu tak boleh dijual beli.

Hanis Azla said...

As-salam Kak Azie,

Alhamdulillah.. betul Kak Azie. Seronok dapat berkumpul dan mengeratkan silaturahim. Bahagia yang tak terbeli nikmatnya. Syukur. TQSM Kak Azie.

Darling Pya said...

Seronok bila dapat berkumpul dengan family semua

Hanis Azla said...

As-salam Darling Pya,

Alhamdulillah.. Syukur. Memang seronok sangat dapat berkumpul bersama family tersayang. Semoga dalam reda ALLAH sentiasa.. In shaa ALLAH. TQSM Pya.

Sunflower said...

p

Unknown said...

Orang baik Allah sayang.. Orang baik sentiasa dilindungi.

kadang benda baik kita buat tu kecik je. benda baik tu sekadar dalam hati je niatnya. Tapi Allah balas nyata2 depan mata.

Baiknya Allah pada kita..kan kak?

Hanis Azla said...

As-salam Diana.

Allahu.. betul sangat Diana. Subhanallah.. ALLAH MAHA BAIK.
Tqsm Diana.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...