Nuffnang

Tuesday, June 29, 2010

Belajarlah besopan...

Kalau orang bertanya dengan baik, cubalah menjawab dengan baik juga...
itulah pesan mak, ayah, tok, nenek, makcik, pakcik, cikgu2 dan org2 yg pernah mengajar kita ttg kesopanan dalam berbicara...
susah sangat ke hendak membalas kebaikan org yang bertanya... payah sangat ke hendak bersantun hanya dengan berbahasa...
kadang-kadang rasa sakit hati benar dengan orang-orang yang sebegini...
Kalau orang itu bukannya sesiapa, layanan yang diterima cukup sambil lewa, kasar dan langsung tidak beretika... cubalah kalau orang yang berurusan dengannya itu orang yang ada2, orang yang pangkat2, orang yang lebih segalanya darinya... tentulah akan lembut giginya dari lidahnya sendiri...
Tak faham betul dengan orang yang sebegini...hormat dan santunnya hanya bertempat..
Bukankan semua orang itu sama saja statusnya... Tak kira tinggi mahupun rendah tetap juga dia itu hamba ALLAH...
Maka, wajarkah memilih orang untuk kita bersantun dan berbahasa...

Kalau tak tahu, bertanyalah... kalau tak bersopan, cubalah belajar untuk bersopan...

5 comments:

DiRa EaRTh said...

betul 2 betul... ramai orang yg x bersopan sekarang.. pelik bin ajaiblah......

Lulu caldina said...

tumpang lalu (tgh sopan ni..ngeee..)

Hanis Azla said...

ha..ha..jemput lalu cik adik yg manis lg sopan...

Suara Kalbu said...

Salam Kak Hanis,

Memang kepantangan ida kalau orang tak berbudi bahasa ni. Kalau kita tanya elok2 dengan senyuman, dia buat muka ketat... kirim salam lah lepas tu ida nak senyum dah

Hanis Azla said...

betullah ida.. kdg tu terus hilang mood kita untuk terus melayani org2 mcm ni kan..