Saturday, June 26, 2010

Tak mahu tua sebelum waktunya...

Masuk hari ini sudah hampir dua bulan aku paksa diri ini untuk berjalan di trek taman mainan di kawasan perumahan... 10 rounds @ 20 Minutes @ 2/3 time per weeks...
Alhamdullillah.... rasa segar sikit badan ni selepas seharian menghabiskan masa duduk membuat kerja di pejabat... Walaupun duduk dengan penuh keselesaan setiap hari namun tetap terasa juga penatnya....
Orang jogging dia berjalan....he..he... terdengar juga bisikan-bisikan yang mematahkan semangat ketika di awal2 semangat mula hendak naik...
Budak2 muda belasan tahun yang melepak menunggu giliran menggunakan padang untuk bermain bola sepak di padang itu mula bergosip sesama sendiri...Cukup sinis pada pendengaranku.... Jiran2 setaman yang menyenggih melihat aku berjalan juga membuatkan perasaan malu untuk terus berjalan bertambah kuat dalam diri.
Tapi itu semua tidak aku hiraukan.... yang penting aku mahukan tubuh aku sihat.
Teks yang pernah aku baca di Yahoo Site mengenai berjalan boleh menghilangkan 10 jenis penyakit membuatkan azamku untuk meneruskan 'perjalanan' ini tetap aku teruskan
dengan hati yang membuak-buak mahu sihat.
Arwah ayah yang meninggal dunia akibat serangan jantung kali pertama pada usia sebelum 50 tahun membuatkan rasa takut andai aku juga mendapat serangan yang sama membuatkan azamku terus memunjak lagi...
Ditambah pula aku jenis yang suka makan @ kurang berdiet maka risikonya tentulah tinggi buatku... maka dengan itu aku harus bersiap sedia dari sekarang untuk mengelakkan serangan itu dari menyerangku...
Mati itu pasti tapi aku tidak mahu mati kerana aku tidak menjaga kesihatanku...
Di usia 30 an ini aku tidak mahu tua sebelum waktunya...

Jom kita sama2 berjalan untuk kesihatan...

1 comment:

aDyRa HanUm said...

goood.... do it everyday for ur healh.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...