Nuffnang

Friday, June 7, 2013

Jumlah yang sama...

Assalamualaikum..

Adakalanya terasa risau untuk bercerita mengenai perkara kebaikan. Takut-takut ianya adalah riak yang tidak disedari. Takut juga pahala yang sepatutnya diperolehi akan hilang disebabkan oleh rasa riak itu. Tapi rasa ingin berkongsi tentang perkara kebaikan selalu ada dalam diri. Ini kerana, aku sendiri banyak menjadikan perkara kebaikan yang dilakukan oleh orang lain sebagai contoh. Ianya menjadi pengajaran dan ilmu yang berguna untuk diriku. Jadinya, bila cerita, cara hidup dan sikap orang lain boleh menjadi contoh yang baik untuk diriku, terasa juga untuk melakukan perkara yang sama. Mana tahu, dengan izin Allah, perkongsian kecil ini dapat memberi manfaat yang besar untuk orang lain pula.

Rasanya aku pernah bercerita tentang keberkatan bersedekah dan menunaikan zakat. Hari ini, aku ingin bercerita lagi mengenainya. Belasan tahun dahulu, aku hanya tahu tentang zakat fitrah. Pada aku itulah saja zakat yang wajib ditunaikan. Tapi melalui seorang teman, aku mengetahui tentang zakat pendapatan dan zakat harta. Ianya juga sebenarnya wajib untuk kita tunaikan. Walaupun pernah belajar tapi sangkaku hanya orang kaya saja yang layak menunaikannya. Sedangkan ianya tidak begitu. Dari situ aku mula menunaikannya. Berzakat selalu dikaitkan dengan keberkatan rezeki. Jangan takut untuk berzakat kerana Allah itu Maha mencukupi. Sedikit yang kita keluarkan tapi balasannya adalah sangat besar. Datangnya juga dari sumber yang tidak kita sangka-sangka. Semoga balasan yang terima di dunia akan menjadi berganda-ganda untuk kita di akhirat nanti.  Subhanallah.. Alhamdulilah.. Allahuakbar..

Alhamdulillah.. beberapa bulan sebelum ini ada rezeki yang aku perolehi. Rezeki itu memerlukan aku untuk menunaikan tanggungjawab untuk berzakat. Alhamdulillah.. bulan lepas rezeki yang aku perolehi dapat aku kongsikan sebagai zakat kepada saudara terdekat yang layak menerimanya. Bercakap mengenai zakat dan keberkatan rezeki, bulan ini ada pula rezeki yang diperolehi untuk kami sekeluarga. Sesekali memang ada rezeki lebih yang kami perolehi. Tapi bila rezeki itu dapat menjadi simpanan dan bukannya terus habis untuk dibelanjakan, aku dapat rasakan ianya adalah berkaitan dengan zakat yang di tunaikan dan juga keberkatan rezeki.

Bila ada rezeki lebih adalah lebihan pendapatan untuk kami sekeluarga. Yang membuatkan aku ingin berkongsi ialah, jumlah itu adalah sama banyak seperti mana yang telah aku zakatkan, Subhanallah.
Bulan lepas melalui online aku pindahkan duit zakat itu untuk penerima zakat. Bulan ini, melalui online aku pindahkan pula rezeki yang diperolehi oleh kami sekeluarga ke dalam akaun simpanan milik kami. Pada mulanya aku tidak perasan tentang itu. Tapi bila aku memberitahu en.asben jumlah yang akan aku simpan, hatiku terdetik sendiri. Eh... sama pulak jumlahnya. Bulan lepas simpanan kami berkurang kerana aku mengeluarkan zakat. Tapi bulan ini, simpanan kami bertambah dari rezeki yang tidak kami sangka-sangka. Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahuakbar.. 

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah, semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice.                                

8 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

speechless baca kak...

Acik Erna said...

Alhamdulillah hanis..

Makbed Journal said...

alhamdulillah....

Eye_nee said...

Dan Kerana kamu Ikut suruhanNYA kan sis..maka DIA juga tidak pernah mengabaikan kamu pula...Maha suci Allah...

MulutPayau said...

Alhmdulillah.....

Kakzakie said...

Percayalah Allah itu ADIL. Berzakat tidak akan pernah mengurangkan apa yg kita ada. Itu kena kuat/kejap dalam keimanan kita..

Dinas Aldi said...

Alhamdulillah, sesungguhnya Dia Maha Penyayang :)

diana said...

alhamdulillah...