Nuffnang

Friday, September 30, 2016

Keputusan Peperiksaan Percubaan..

Assalamualaikum.. 

Salam Jumaat yang mulia buat semua.

Hari ini, Az akan menduduki kertas terakhir untuk peperiksaan PSRA. Hari ni paper tajwid. Doaku, semoga Az dan semua pelajar yang menduduki peperiksaan tersebut akan dapat buat yang terbaik dan dapat menjawab semua soalan dengan tepat, betul dan sempurna. Semoga segala urusan mereka dipermudahkan.. in shaa ALLAH. Dah selesai ni nanti, bolehlah Az start horey-horey esok. Aku pun boleh fokus pada Is dan Han aje nanti. Usaha dah, doa dah, kita tunggulah nanti apa saja keputusannya untuk UPSR dan PSRA. Han dan Is pun dah selesai dengan peperiksaan percubaan SPM dan PT3. Ada lebih kurang 11 hari lagi untuk Is menduduki peperiksaan sebenar PT3. Seperti biasa, anak-anak rileks macamkan takde apa. Mamanya pulak yang kalut lebih he..he.. Semalam Han dah dapat semua keputusan percubaan SPMnya. Bila semua keputusan percubaan anak-anak dah dapat, aku terasa nak kongsikan di sini. Saja nak buat kenang-kenangan untuk dibaca di kemudian hari. Paling best baca selepas dah keluar result UPSR, PSRA, PT3 dan SPM nanti. Alang-alang blog selalu bersawang, ada juga cerita untuk dikongsi di sini he..he..

Untuk Az, peperiksaan percubaan UPSRnya dapat 2A 4B. Alhamdulillah.. ada peningkatan dan kenaikan markah dalam setiap mata pelajaran. Itu pun dah buatkan aku rasa seronok. Syukur.. Aku tahu dia dah berusaha sebaiknya. Az agak lemah dalam mata pelajaran Matematik, Bahasa Inggeris dan Sains. Tapi bila dari D dah boleh naik B, ianya dah buatkan aku rasa bangga. Jadi setiap peningkatan dan kenaikan markahnya sangat aku hargai. Terima kasih banyak buat guru-gurunya. Sebelum ni memang aku tak nampak Az  belajar sangat. Tapi untuk waktu peperiksaan, nampaklah usahanya untuk tekun mengulangkaji. ALLAH.. itu pun dah buatkan aku rasa berbesar hati. Semoga usahanya diberkati. Semoga Az dan semua pelajar yang menduduki peperiksaan UPSR dan PSRA direzekikan untuk mendapat 6A dalam UPSR dan Mumtaz dalam PSRA serta keputusan yang cemerlang.. in shaa ALLAH.

Untuk Is, peperiksaan percubaan PT3 tiada A yang dia dapat. 5B 4C. Tapi dia punya rileks tu buat aku jadi lagi gelabah pulak ha..ha.. Minggu lepas ada perjumpaan ibu bapa dan guru di sekolah. Tapi boleh dia tak beritahu aku. Nasib baik kakak ipar beritahu. Kalau tak memang aku tak tahu. (Itu pun tahu selepas hari kejadian he..he..). Bila tanya Is, dia kata dia lupa nak beritahu.  Iyalah tu lupa. Sajalah tu, taknak dengar mama dengan ayah bebel he..he.. Alhamdulillah..  walaupun takde yang dapat A, setiap mata pelajaran nampak ada peningkatan dari segi markahnya. Itu pun dah buatkan aku suka. Puas aku cakap, kalau usaha lagi mesti boleh. Sebab aku tahu, anak-anak aku memang jenis yang sederhana dalam pelajaran. Jadi usaha kena lebih untuk cemerlang. Kita tengoklah apa keputusannya dalam peperiksaan PT3 yang sebenar nanti. Aku tahu, dia sendiri nak keputusan yang baik. Tapi dia tak tunjuk. Sekarang ni nampak dia rajin  sikit nak berpuasa sunat dan mengaji Al-quran. Perkara itu lebih membuatkan aku berasa sangat-sangat gembira. Semoga Is dan semua pelajar yang menduduki peperiksaaan PT3 direzekikan untuk mendapat 11A dan keputusan yang cemerlang.. in shaa ALLAH.

Untuk Han, peperiksaan percubaan dia dapat 5A 3B 1C. Alhamdulillah... pertama kali dia dapat B untuk add math dan C untuk fizik. Itu pun dia dah suka sangat. Aku tentulah rasa cukup bersyukur. Rasa seronok sangat bila ada peningkatan dalam setiap markah. Aku nampak usaha dia. Aku tahu memang tak mudah untuk dia. Setiap pagi, bila aku bangun pukul 5 tu, bilik Han memang dah terang. Dia bangun untuk solat dan mengulangkaji. Aku tahu dia dah usaha. Jadi setiap usahanya perlu aku hargai. Apa yang penting, aku nak dia tahu, takde jalan mudah untuk berjaya. Bukan semua orang dilahirkan sebagai genius. Bila kita cuma pelajar yang biasa-biasa, usaha kita perlu luar biasa. Setelah berusaha, yang lain tu kita serahkan pada ALLAH. Semoga Han dan semua pelajar yang menduduki peperiksaan SPM direzekikan untuk mendapat 9A dan keputusan yang cemerlang.. in shaa ALLAH.

Sebagai ibu, tentulah kita lebih tahu prestasi setiap anak-anak kita. Kalau kita push lebih dari biasa, bukannya sebab kita nak anak-anak kita setanding dengan anak orang lain. Tapi kita nak anak-anak rasa manisnya kejayaan setelah mereka berusaha. Tipulah kalau kata tak kisah anak-anak dapat berapa pun dalam peperiksaan besar. Tentu saja setiap ibu bapa nak anak-anak dapat keputusan yang cemerlang. Tapi cemerlang itu bukanlah untuk dibuat perbandingan dengan keputusan orang lain. Cukuplah cemerlang itu dibandingkan dengan keputusan yang sebelumnya. Dari situ kita boleh perbaiki apa yang lemah. Boleh terus pertingkatkan apa yang sudah cemerlang. Paling penting, semoga kecemerlangan mereka itu dapat membuatkan guru-guru yang banyak berjasa pada mereka rasa berbesar hati. Itulah hadiah terbaik untuk penat lelah guru-guru mereka. Jom, kita doakan segala yang terbaik untuk anak-anak kita. Semoga anak-anak kita cemerlang dalam pelajaran, mempunyai akhlak yang mulia, menjadi anak soleh yang membahagiakan dan cemerlang di dunia dan akhirat.. in shaa ALLAH.

Salam hormat untuk semua.. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

10 comments:

idzwa kamaruddin said...

Sebak pulak baca lagi-lagi part usaha Han bangun seawal 5 pagi.

Saya doakan semua anak akak cemerlang dunia akhirat. Aamiin~

Hanis Azla said...

As-salam izwa..

Aamiin.. Ya Rabbalalamin.. Mudah-mudahan.. In shaa ALLAH..
Terima kasih Izwa :)

nahlia said...

Alhmdlh..insyaallah kita doakan kejayaan mereka ..betul...jgn dibandingkan dgn anak org lain ..

nahlia said...

Alhmdlh..insyaallah kita doakan kejayaan mereka ..betul...jgn dibandingkan dgn anak org lain ..

Hanis Azla said...

As-salam kak li,

Aamiin.. mudah-mudahan.. in shaa ALLAH. Terima kasih Kak Li.

ezan idma said...

Mudah mudahan kejayaan milik anak anak akak ye :)

Hanis Azla said...

As-salam Ezan Idma,

Aamiin.. mudah-mudahan.. in shaa ALLAH. Terima kasih ya.

Qhaifa Nur said...

Semoga kejayaan bersama mereka...
Nur pun berdebar nk tunggu result UPSR ank ke 2 ni...
Semoga cemerlang dunia akhirat..

Hanis Azla said...

As-salam Nur,

Aamiin.. mudah2an.. in sha ALLAH.. Semoga cemerlang hendaknya..

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)