Nuffnang

Thursday, September 1, 2016

Ajaran dari arwah ayah..

Assalamualaikum..

1 September 2016. 

Hari ni dah 31 tahun arwah ayah pergi dijemput Ilahi. Alhamdulillah.. Allah rezekikan aku untuk bersama dengan arwah ayah selama 9 tahun. Walaupun masanya cukup singkat namun dalam waktu yang cukup singkat itu arwah ayah sempat berikan contoh yang baik untuk aku terus ikuti sehingga kini. Sebagai manusia biasa, tiada siapa yang sempurna. Arwah ayah juga begitu. Tapi dalam pada tak sempurna, masih ada yang cuba disempurnakan sebaiknya. Arwah ayah tak pernah kata nanti aku perlu buat begitu atau begini. Tapi arwah memberi tauladannya melalui perlakuannya.

Alhamdulillah.. sampai hari ini aku masih ingat 3 perkara yang selalu arwah ayah jaga dalam hidupnya.

1. Jaga hubungan silaturrahim sebaiknya tak kira dengan ahli keluarga, sanak saudara, rakan taulan  dan jiran-jiran.

2. Hormati tetamu dan raikan tetamu sebaik dan semampunya.

3. Jaga budi bahasa dan tahu mengenang budi.

Hubungan aku dan ayah cukup rapat. Aku anak ayah. Memang serba serbinya ayah. Aku ingat lagi, beberapa hari sebelum arwah ayah meninggal, aku dan ayah berjalan berdua pergi ke kedai. Ayah peluk kejap bahuku. Aku peluk erat pinggang ayah. Dah nak sampai kedai ayah tanya, sayang ayah tak? Sungguh-sungguh aku cakap aku sayang ayah. Sampai hari ini perbualan itu masih melekat kuat dalam ingatanku. Pelukan kejap ayah masih terasa-rasa sehingga kini. Alhamdulillah.. rasa bersyukur sebab ada kenangan sebegitu dengan ayah. Rasa bersyukur juga kerana arwah ayah meninggalkan contoh yang baik untuk aku menjadi siapa aku yang sekarang. 

Alhamdulillah.. Terima kasih ALLAH. Terima kasih ayah.

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi amanillah..

6 comments:

idzwa kamaruddin said...

:( :( :( *kitasedekahkandoadalamhatije* :(

Hanis Azla said...

As-salam izwa..

Terima kasih banyak ya.. :)

Kakzakie Purvit said...

Sedangkan seorg ayah yg perompak atau tidak sempurna mahu anak menjadi terbaik tidak mahu mengikut jejaknya. Apa lagi ayah yg memang mendidik dan mempunyai ruang lingkup hidup sempurna mahu yg terbaik buat anak-anak pastinya.

Moga almarhum ayah kita ditempatkan bersama kalangan golongan mereka yg beriman dan beramal soleh.

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

Aamiin.. mudah-mudahan.. in shaa ALLAH..
Betullah.. semua ayah mahukan anak-anaknya menjadi yang terbaik.. biarlah dirinya sendiri tak sempurna hidupnya.. TQ kak zakie

Travelog Sunyi said...

kita doakan yang terbaik tuk arwah ye kak..
alhamdulillah...pinjaman yang singkat tu sangat besar ertinya kan..

Hanis Azla said...

As-salam Travelog Sunyi,

Alhamdulillah.. betul sangat tu TS.. terima kasih ya :)