Monday, September 26, 2016

Percutian Cuti Sekolah ke Bayou Lagoon Melaka..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Cuti sekolah, cuti raya haji dan cuti Hari Malaysia dah berakhir. UPSR yang Az dan semua pelajar tahun 6 duduki pun dah berakhir. Minggu lepas anak-anak dah mula sekolah. Alhamdulillah.. Raya haji kami balik beraya di kampung en.asben di Sabak Bernam.  Sehari sebelum raya, keluarga emak mentua mengadakan Hari Keluarga. Alhamdulillah.. majlis berjalan lancar dan meriah. Pada Hari Raya Aidiladha, selepas solat raya, makan-makan, kemas-kemas semua kami pun balik ke Bangi. Hari selasa dah mula kerja. Best juga bila kerja hanya 3 hari sebelum cuti semula untuk Hari Malaysia.

Pada mulanya memang tak plan pun untuk ke mana-mana waktu cuti sekolah. Tapi bila tengok ada cuti panjang sikit, terasa rugi pulak kalau tak gunakan dengan sebaiknya. Lebih-lebih lagi bila aku dan en.asben tak perlu mengambil cuti tambahan. Lagilah rasa sayang sangat kalau tak bawa anak-anak ke mana-mana di kesempatan yang ada. Maka, sebelum hari raya tu aku dah mula mencari-cari tempat untuk bawa anak-anak pergi bercuti. Waktu tu pula dah teringat yang Az dah habis UPSRnya pada tarikh tu. Jadi boleh sangatlah kalau nak bawa anak-anak pergi bercuti. Google punya google, hatiku terberkenan dengan Bayou Lagoon Melaka. Anak-anak memang suka main air. Tengok slide-slidenya pulak macam banyak dan meriah. Jadi terus aku booking hotel tu.

Slide-slide mengancam di Bayou Lagoon Melaka
yang membuatkan hati jadi tertambat :)

Aku booking apartment 3 bilik di Bayou Lagoon pada Hari Malaysia. RM 570 semalam termasuk tax tanpa sarapan. Dapat sekali pass masuk ke waterpark untuk 6 orang. Bagi aku berbaloilah harga tu walaupun kalau booking pada hujung minggu biasa yang bukan cuti sekolah dan cuti umum harganya lebih rendah lagi. Apartmentnya besar. Bilik bersih dan selesa untuk kami sekeluarga yang seramai 10 orang. Towel dan iron semua ada. Kat dapur ada peti ais kecil dan cerek air panas. Dapur masak takde. Kami dapat bilik di tingkat 11 di Amari Villa. Satu bangunan dengan reception counter. Satu lagi blok Tahiti Villa. Parking ada banyak. Kalau parking di tempat parking bertingkat ada perkhidmatan buggy yang disediakan untuk pelanggan hotel. (Dalam gambar di atas bangunan bertingkat yang sebelah kanan tu).

Waktu nak check in punyalah ramai orang. Tapi sebab ada sistem nombor giliran yang macam di bank tu, takdelah kita perlu berdiri lama. Boleh tunggu sambil duduk aje. Alhamdulillah.. tak lama sangat pun masa menunggu. Kami sampai di hotel dalam pukul 2.15 petang. Dalam 2.30 petang dah dapat check in. Sementara nak tunggu dapat kunci aku bawak anak- anak ke waterpark dulu. Rugi buang masa menunggu. Jadi kita settlekan anak-anak dulu biar tenteram hati dia orang tu yang dah tak sabar-sabar nak main air ha..ha... Sementara aku uruskan anak-anak, en.asben uruskan soal beg-beg kami dan urusan mengambil kunci. Tepat pukul 3 petang dah dapat dah kunci bilik. Kiranya efisienlah juga Bayou Lagoon ni. Takdelah perlu menunggu lama.

Menunggu penuh selesa untuk check in. Ada sistem nombor giliran untuk check in dan check out. Kaunternya pun ada banyak. 7 kaunter kalau tak silap aku.

Alhamdulillah.. kami dapat apartment di tingkat 11. Bangunan tu setinggi 12 tingkat. Jadinya kami tingkat yang second last. Gayat jangan cakaplah ha..ha.. Berdiri kat balkoni aje aku mula ketar. Nak ambil gambar pun mengigil he..he.. Alhamdulillah.. rezeki betul bila apartment kami dapat yang mengadap waterpark. Paling best bila dari tingkap bilik pun boleh nampak waterpark. Syukur sangat-sangat. Memang waktu booking tu aku dah request  yang aku nak apartment yang mengadap waterpark walaupun dah terang-terang dah waktu booking diberitahu yang semua apartment yang ditempah mengadap pemandangan bandar bukan mengadap waterpark. Sebelum-sebelum ini, kalau booking di Agoda atau Booking.com, aku tak pernah letak apa-apa special request. Tapi rupa-rupanya bila kita letakkan special request tu, pihak hotel akan layan juga. Kalau ada rezeki kita dapatlah. Alhamdulillah.. masuk kali ni dah dua kali aku request apa yang aku nak dan aku dapat.  Jadi jangan segan-segan nak minta apa yang kita mahu waktu booking tu tau.

Kita minta, kita dapat..
Pemandangan dari tingkap bilik hotel anak-anak..
(Jangan risau, kesemua tingkap bilik tidak boleh di buka dari dalam..
Jadi keselamatan lebih terjaga).

Pemandangan dari balkoni hotel..
Syoklah kami melepak kat balkoni tu sambil borak-borak dan lihat kemeriahan di bawah tu.

Pemandangan dari balkoni hotel juga..
Senang nak tengok anak-anak di bawah tu.
Punyalah banyak slidenya. Tapi aku cuma mampu naik 1 aje.
Yang lain aku dah gayat. Biarlah anak-anak aje yang naik he..he..
Mama yang gayat duduklah diam-diam jadi pemantau..
Gambar waktu mandi manda satu pun takde sebab aku pun sibuk nak mandi sama. Jadi malas nak bawak turun HP.

Pandangan dari bilik aku dan. en.asben.
Ini gambar waktu pagi. Jadi memang kosonglah takde orang
sebab waterpark tak buka lagi.
Waktu operasinya pukul 8 pagi hingga 7 petang

Alhamdulillah.. anak-anak enjoy bermandi manda di situ. Alhamdulillah.. anak-anak pun semuanya jenis berani nak try semua slide-slide tu. Tak macam mamanya ha..ha.. Jadi sangatlah berbaloi bawa mereka bercuti di situ. Siap turun slide pegang tangan ramai-ramai. Maklumlah adik beradik ramai ;) he..he.. Kalau tak menginap di hotel tu pun boleh datang untuk mandi saja. Harga pass waterpark sehari untuk cuti sekolah dan cuti umum, RM28 untuk dewasa dan RM20 untuk kanak-kanak. Kalau menginap di Bayou Lagoon, pass waterpark valid untuk 2 hari. Dari 12 tengah hari waktu check in sampai 12 tengah hari esoknya. Alhamdulillah.. dapatlah anak-anak mandi puas-puas untuk 2 hari. Tapi sebab anak ramai, kami kena tambahlah juga beli pass waterpark tu sebab 6 pass mana cukup he..he..

Hari pertama tu, lepas dah temankan anak-anak masuk water park aku terus naik ke bilik dulu. Kemas-kemas barang apa yang patut.  Dah settle semua baru turun semula untuk mandi manda ehh.. temankan anak-anak mandi  betulnya he..he..  Bayou Lagoon ni pulak dekat benar dengan rumah makcik aku yang di Ayer Keroh. Kalau lalu jalan shortcut  tak sampai 10 minit pun dah sampai. Jadi kami ajak makcik aku dan ahli keluarganya ikut serta. Sepupu aku rileks aje main semua slide tu siap bawa anak. Siap tarik aku untuk naik sama. Tapi aku sangatlah tak berani. Lepas cuba sekali terus tak nak dah. Entah kenapa setiap kali naik gelongsor, aku mesti ada rasa menyesal. Bukan waktu beratur. Bukan waktu nak turun gelongsor. Tapi rasa tu datang waktu dah separuh perjalanan aku turun dari gelongsor. Perasaan yang entah apa-apa. Boleh bayangkan tak, waktu tengah laju, dengan gelongsor yang licin timbul rasa menyesal waktu tu. Nak tahan diri pun dah tak boleh. Nak cool down pun dah tak boleh. Nak redha tak redha. Bila masuk aje dalam air teruslah rasa panik dan tanam dalam hati rasa taknak naik dah ha..ha.. Haishhhhh.. APTB.

Waktu ni dah pukul 7 petang. Jadi semuanya dah pulang ke sarang.
Sebelum tu, pukul 5 dah naik juga. Dah penat mandi mulalah perut tu lapar.   Aku dengan emak memang dah bawak bekal nasi dari rumah. Nasi planta, sambal ikan bilis petai, donut, roti, bubur kacang semua. Jadi bila dah lapar aku ajak dia orang naik atas dulu. Solat asar pun belum. Jadi wajiblah naik dulu. Dah kenyang semua, ada yang  turun balik untuk sambung mandi-manda. Aku dah malas nak turun. Pantau dari atas sambil makan buah langsat kat balkoni dengan emak dan makcik-makcik aje he..he..

Ditakdirkan, pakcik aku yang tinggal di Sungai Buluh pun bercuti juga di Melaka. Jadi kami ajaklah family makcik aku  dan pakcik aku semuanya melepak kat apartment tu. Seronok sangat. Meriah bila dah ramai-ramai.
Pakcik aku pulak kebanyakannya memang jenis yang suka melayan budak-budak. Lagi seronoklah cucu-cucunya bila atuknya melayan.
En. asben aku melayan komputer. Ada kerja pulak kena buat time cuti tu.

Makan time!
Malam tu sepupu aku belanja dinner. Dah ramai-ramai malas pulak nak pergi makan kat luar. Sepupu aku pun ada anak kecik-kecik. Lagilah dia malas nak makan kat luar. Jadi sepupu aku dengan suami dia pergi belikan makanan kat luar. Ada berjenis-jenis nasi goreng yang dia beli. Siap beli satay. Paling special ada lepat pisang inti kelapa banyak panas-panas air tangan mak mertuanya. Semoga terus murah rezeki sepupuku Nana sekeluarga.

Penuh padat.. Seronok sangat..
Tapi lepas makan tu ramai yang balik. Tak menginap pun di situ.
Pakcik aku dan keluarganya menginap di hotel lain.

Best aje stay kat tingkat tinggi-tinggi. Tidur boleh buka langsir. Bilik pulak tak mengadap bangunan lain. Lagilah best rasanya..
Seronok nampak lampu-lampu yang jauh tu.
Rasa privacy sangat. En. Asben yang ada kerja tetap kena mengadap komputer juga sebelum tidur. Tapi sibuk melayan  review pasal jam dulu. Kalau tak tak boleh buat kerja dengan tenang he..he..

Bangun tidur subuh tu seronok aje bila nampak pemandangan ni..
Lock tingkap tu memang dah seal. Jadi memang tak boleh dibuka.
Rasa selamat sebab risau sangat keselamatan anak-anak.

Alhamdulillah.. hari yang  gelap, kini sudah terang.
ALLAH.. syukur direzekikan untuk terus bernafas lagi.

Pagi tu anak-anak repeat mandi manda lagi. Sarapan memang malam tu dah kirim kat sepupu aku untuk tolong belikan. Jadi lepas sarapan aje mana yang tak puas mandi semalam turun mandi lagi. Pukul 11.30 semua yang mandi naik. Makk aiiiii.. hitam legam semuanya. Mahu tak. Panas sangat waktu tu. Aku nak duduk bersidai kat balkoni pun tak tahan perit panasnya.  Emak aku awal pagi dah ikut makcik aku keluar ke pasar dan balik rumah makcik aku terus selepas tu. Jadi tinggal aku, en.asben, anak-anak dan anak sepupu aku yang masih nak mandi lagi pagi tu. Sementara dia orang mandi aku kemas-kemas barang semua. Dah settle semua sempat tidur sekejap. Ahh.. bestnya. Dia orang naik, terus packing baju-baju basah. Pukul 12 kami turun untuk check out. Check out pun lancar. Kami beruntung sebab dapat apartment di tingkat 11. Jadi senang aje dapat lif turun. Kesian yang dapat tingkat rendah-rendah. Sebab setiap kali lif terbuka semuanya penuh.

Waktu berjalan nak ke parking bertingkat, ada buggy hon kami.
(Sebelum tu tak tahu pun ada perkhidmatan buggy ni he..he..)
Alhamdulillah.. Terus semua muka happy sebab tak perlu nak menapak
jauh-jauh dengan beg yang banyak.
Syukur.. Rezeki ALLAH datang dalam pelbagai cara.

Semua seronok dapat naik buggy. He..he.. lebih seronok sebenarnya bila tak perlu nak heret beg. Buggy tu pulak jenis yang panjang. Memang ngamlah untuk kami yang ramai-ramai tu. Semua dapat duduk dengan selesa..
Tempat letak beg di belakang pun luas.

Alhamdulillah.. Anak-anak happy.. Mama lagi happy. Terima kasih ALLAH.

Selepas dah masukkan beg semua dalam kereta, kami keluar dari parking bertingkat dan park kereta kat area depan-depan lobi hotel. Waktu check out senanglah nak dapat parking kosong di situ. Sebabnya dah janji dengan anak-anak nak bagi dia orang masuk 9D teater. Harga tiket RM16 untuk seorang. Waktu nak beli tiket, boleh pulak separuh dari anak-anak ubah fikiran. Tak jadi nak masuk tengok teater 9D ni. Sebabnya, kat area depan 9D teater tu ada tempat main game. Jadi mereka lagi tertarik dengan game-game tu. Budak-budak kan. Kalau jumpa game, hidup. Padahal malam sebelum tu dah turun main. Dia orang ingat, kalau dia orang tak masuk teater 9D tu, aku akan bagi harga tiket untuk setiap seorang buat main game. Memang silaplah he..he..
Aku bagi RM20 aje. Sharelah korang ramai-ramai. Malam sebelum tu dah bagi RM20 juga buat main game. Itu pun suruh share he..he.. Aku bab benda membazir ni memang berkira sikit. Tapi sesekali kena mengalah juga untuk raikan keinginan anak-anak..

Sudahnya, daripada semua yang beria nak tengok 9D tu, cuma 5 orang aje yang masuk. Kat luar tu ada skrin untuk kita  tengok reaksi anak-anak kat dalam. Gelak sakan aku dengan en.asben tengok riak anak-anak. Pilih pulak cerita zombie.. memang asyik terkejut-terkejut ajelah semuanya sampai ada yang siap naik kaki atas kerusi ha..ha..

Selepas anak-anak dah selesai dengan 9D teater dan games, kami pun keluar dari Bayou Lagoon. Saja nak jalan-jalan dulu sebelum ke rumah makcik aku. Ajak en.asben ke Bandar Melaka dia reject. Jadi kami jalan-jalan aje sekitar Ayer Keroh. Tapi bila jalan sesak kami terus masuk kat MyDin. Jalan kat luar-luar tu aje cuci-cuci mata. Lepas tu singgah makan kat food court. Itu pun semua makan yang lite-lite aje. Petang tu memang makcik aku memang ada plan nak buat sambutan hari jadi untuk anak dan cucunya. Lagilah semua orang tak rasa nak makan yang berat-berat dulu. Nanti kalau dah makan penuh pulak perut nanti untuk makan lagi petang tu. Lepas makan, kami singgak ke Secret Recipe area depan MyDin tu. Belikan kek untuk sambutan hari jadi di rumah makcik aku nanti. Sebelum sampai rumah makcik aku, turunkan dulu anak-anak untuk gunting rambut. Sekolah kan dah nak buka waktu tu. Jadi eloklah pendek-pendekkan dulu rambut anak-anak bujang aku tu.

Dalam pukul 3++ majlis sambutan hari jadi di rumah makcik aku pun bermula. Sebab Is dengan FAF pun lahir dalam bulan september, jadi dekat kek aku letak sekali nama anak-anak aku he..he.. Boleh tumpang sambut sekali sama-sama.

Kesayangan semuanya ni..
Happy birthday Nana, Farid, Zamarul, Is dan Fareez..

Alhamdulillah potong kek bersama..
Semoga semuanya terus mendapat keberkatan umur, kesihatan yang baik, kemanisan iman, kemurahan rezeki, kemuliaan hati, keindahan budi pekerti dan kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat.. In shaa ALLAH.. semoga segala yang baik-baik mereka dan kita semua perolehi..
 In shaa ALLAH.

Kek dan pulut kuning..
Kedua-duanya sama sedap..
Alhamdulillah..

Alhamdulillah.. meriah bila sesekali dapat berkumpul..

Dalam setiap solat, aku selalu berdoa agar dapat sentiasa menjaga hubungan silaturrahim dengan sebaiknya.. Semoga ALLAH makbulkannya.

Semoga keluarga tetap selalu di hati.. in  shaa ALLAH...

Alhamdulillah.. bila emak nampak seronok, aku rasa lebih seronok.

Sebelum majlis layan makan buah dulu.. eh.. durian pun ada.. tapi takde dalam gambar..

Happy moment.. Thank you ALLAH..

Makanan hari tu meriah.. tapi tak sempat nak ambil gambar sebab makan lagi best dari ambil gambar he..he.. Ada pulut kuning dengan kari ayam yang mabeles, sambal kerang terangkat, ada nasi kerabu sedap tak ingat dan macam-macam lagi.. Alhamdulillah.. Syukur.. ketat perut dibuatnya.
Pukul 6 petang, kami bertolak balik ke Bangi.
Alhamdulillah.. percutian singkat yang indah buat kami sekeluarga.

Salam hormat untuk semua.. Semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada buat kita semua.. Fi Amanillah.

Qhaifa Nur said...

Seronoknya cuti2 malaysia ni...
Cantik view dr atas..
Percutian singkat penuh bermakna

Zasillah Ariffin said...

lama tak datang sini...seronok nya bercuti melaka stay semalam dua...ibu skang kalau jalan melaka balik hari hhuhuhu...tunggu cuti CNY baru dapat stay...

Izwa Kamaruddin said...

Gembira hati saya baca entry akak..panjang pun saya habiskan baca sambil senyum :)

Alhamdulillah syukur..

Hanis Azla said...

As-salam Qhaifa Nur,

Alhamdulillah.. betullah percutian cuti2 malaysia pun best juga.. disamping kosnya pun tak berapa besar.. boleh buat dalam kasa yang singkat juga..

As-salam Zasillah Ariffin,

Terima kasih sudi menjengguk lagi ke sini :)
kami pun selalu ke melaka balik hari.. cuma sesekali aje suka nak bermalam di sana..

As-salam Izwa..

Terima kasih banyak ya Izwa.. Akak sangat menghargainya..
Alhamdulillah.. Syukur.. Semoga Izwa dan keluarga berbahagia dunia dan akhirat.. in shaa ALLAH..

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...