Nuffnang

Tuesday, August 13, 2019

Tasbih yang hilang..

Assalamualaikum..

Salam Aidiladha buat semua. Masih bercuti lagi ke tu? Hehe.. Selamat bercuti untuk yang masih menghabiskan cuti. Selamat bekerja untuk yang sudah berkerja. Musim raya haji ni musim makan daging korban kan. Sejak malam tadi entah kenapa kepala rasa pusing. Tak pastilah sebab banyak makan daging atau apa? Sebab selalunya okey aje kalau makan daging. Mungkin faktor umur yang menyebabkan badan dah tak sekuat dulu. Alhamdulillah.. diberikan peringatan untuk lebih menjaga permakanan. Semoga aku dan keluarga serta kita semua terus direzekikan dengan kesihatan yang baik sehingga ke hujung usia.. Aamiin.. In shaa ALLAH.

Wow.. Tajuk entry  macam tajuk drama hehe.. Tapi ini bukan cerita drama. Ini hanyalah perkongsian tentang kisahku beberapa tahun yang lalu. Yang baik boleh diambil sebagai pengajaran. Yang buruk mohon ditinggalkan dan aku mohon dimaafkan.

Sejak dulu, kalau duduk saja-saja emak memang suka berzikir sambil memegang tasbih. Pantang tasbihnya hilang, pasti riuh mulut emak bertanyakan tasbihnya. Tak senang duduk emak dibuatnya. Memang satu rumah dikerah untuk mencari tasbih yang hilang itu. Waktu dulu aku selalu terfikir, kenapa emak kalut sangat jika tasbihnya hilang. Bukankah emak masih boleh berzikir tanpa tasbih dan tasbih juga bukan syarat wajib untuk berzikir! Tasbih hanyalah alat untuk kita membilang zikir yang dibaca. Tanpanya kita masih boleh membilang jari untuk berzikir. Tapi setiap kali tasbih emak hilang, emak akan kalut. Anak cucu emak akan ikut kalut mencarikan tasbih yang hilang itu.

Sehinggalah suatu hari, aku yang jumpa tasbih emak di celah kerusi. Waktu tu emak berada di bilik. Aku pula sedang menonton tv. Jadi aku fikir biarlah aku pegang saja tasbih emak itu sementara emak di biliknya. Jadi aku teruskan menonton tv. Sambil menonton tv, tanpa sedar jari jemari begitu asyik bermain dengan biji-biji tasbih. Sambil jari membilang biji tasbih, mulut pula dengan sendirinya ikut berzikir. Kalau selalu jika menonton tv, aku sekadar mendapat hiburan. Hari itu, aku menonton tv sambil dapat berzikir berkat tasbih yang ada di tangan. ALLAHU.. Ada hikmah rupanya aku yang menjumpai tasbih emak hari itu di celah kerusi. Saat itu barulah aku tahu mengapa emak selalu kalut setiap kali tasbihnya hilang.

Benar, tanpa tasbih kita masih boleh berzikir. Benar, biji tasbih hanyalah alat untuk membilang zikir yang dibaca. Itu apa yang aku fikir. Tapi rupanya dengan tasbih di tangan, kita lebih beringat untuk berzikir. Dengan tasbih ditangan, kita akan lagi khusyuk dan seronok untuk berzikir. Tak semua orang direzekikan hatinya sentiasa dapat mengingati ALLAH. Tapi kita boleh berusaha untuk dapat selalu mengingati ALLAH bila kita ada cara untuk mengingatinya. Untuk aku, hamba ALLAH yang selalu lalai dan leka, seperti emak, aku juga perlukan tasbih untuk aku mengingatiNYA. ALLAHU.. petunjuk ALLAH datang dalam pelbagai cara. Alhamdulillah.. Terima kasih ALLAH.

Alhamdulillah.. Tahniah untuk kalian yang masih boleh berzikir tanpa tasbih. Aku sangat kagum. Aku sendiri  memerlukan tasbih di tangan agar aku tidak lupa untuk berzikir. Dengan adanya tasbih digital, semakin ramai yang memegang tasbih di tangan. Tak perlulah kita rasa yang mereka itu mahu menunjuk alim. Mungkin mereka juga sedang berusaha agar dapat selalu mengingati ALLAH. Tasbih menjadi alat untuk tujuan itu. Semoga kita semua dapat selalu berzikir dengan tasbih mahupun tanpa tasbih. Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita.. in shaa ALLAH.

Image may contain: 5 people, including Hanis Azla Rafeah Salim, people smiling, closeup
Kita, emak kita, anak kita dan adik kawan kita.
Gambar 2016 bersama emak. Tapi baru-baru ni keluar balik kat memory FB. Jadi kita simpan kat blog pula sebagai kenangan. 

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. Semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

3 comments:

Warisan Petani said...

Lebih ramai yang pegang hp daripada tasbih

Hanis Azla said...

As-salam Warisan Petani,

Sama-sama kita semua beringat dan memperbaiki diri. Semoga ALLAH permudahkan segala urusan.. in shaa ALLAH

Siti Awadah said...

Assalamualaikum.. 1st time dtg sini.. done follow blog. ada masa jemput singgah dan follow back ye... (sebut tasbih skrg ni. hmmm.. hp lebih kerap di pegang..)