Friday, August 23, 2013

Bila bahan cukup..

Assalamualaikum..

Musim-musim raya ni, stok bahan basah untuk masak insyaAllah sentiasa ada kat rumah. Mee, meehoon, kuey-teow semuanya ada. Tauhu, fishball, fish cake pun lengkap kat dalam fridge. Daging dan ayam pun aku dah potong kecil siap-siap.  Sotong dan udang pun ada stok kat dalam fridge. Sayur, telur, bawang, halia, cili dan bahan keperluan lain pun insyaAllah ada. Jadi senang sikit bila ada tetamu yang datang. Dapatlah hidangkan juadah ringkas untuk tetamu selain kuih raya. Tak payah nak kelam kabut pergi kedai. Itu yang aku lebih suka. 

Bila bahan cukup, nak masak untuk makan sendiri pun rasa lebih seronok. Macam semalam, takde mood sangat nak masak. Tapi bila tengok peti ais penuh terus rasa bersemangat nak masak. Siap boleh hidangkan sambal udang, sotong lada hitam dan pecal untuk en.asben dan anak-anak. (Kuah pecal mestilah yang ready made. Bila ada stok kuah pecal hari-hari pun boleh buat pecal he..he.. best-best) Hari ni pulak anak-anak kena bawa makanan untuk jamuan hari raya di sekolah. Is kena bawak mee goreng. Az pula kena bawak meehoon goreng. Alamak.. lain-lain jenislah pulak!

Kalau ikutkan diri yang tak berapa rajin ni memang rasa nak pergi membeli aje di gerai. Tapi rasa tak best pulak sebab anak-anak lebih prefer untuk bawa makanan yang mamanya masak. Bila bahan untuk masak semuanya ada dan cukup, rasa malas  pun boleh bertukar jadi rajin. So pagi ni dapatlah masakkan Is dan Az mee goreng dan meehon goreng untuk dibawa ke sekolah... Alhamdulillah.  Terus rasa macam nak buat majlis hari jadi sebab masak 2 menu pagi ni. (Nampak sangat jarang benar masak banyak-banyak jenis kan he..he..) Lepas ni memang dah tanam azam nak sentiasa pastikan bahan untuk masak sentiasa ada kat rumah. Jadinya nanti kuranglah sikit alasan malas nak masak yang keluar dari mulut ni he..he..

~Hanis Azla~
Lauk bila bahan cukup... :P

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

8 comments:

atuk said...

Salam Syawal Hanis

saya nak datang la.....he he

Qhaifa Nur said...

bila semua cukup dengan rela hati ke dapur...menyelerakan

wakgelas said...

sodappnyer makk.,ahhKs

ummiross said...

hehehe..best kan Hanis bila mood rajin datang, anak2 pun seronok bila mama dia masak.
Ummi ni jarang mood rajin datang, mood M je selalu standby hik!..

Izwa Kamaruddin said...

Waduh Kak....terlioooo tgk sambal itu >_<

Eye_nee said...

Amboi rajin tetiba menjelma bila bahan2 cukup syarat yer..siap buat pecal sekali..sotong masak lada hitam tu nampak menarik sgt sis...

mamaarifakeemaisy said...

Betul...
Bahan semua ada barulah semangat memasak tu dtg kan.. :-)

MumMe said...

lebih terjamin kebersihan bila makan masakan ibu di rumah...salam aidilfitri kak...

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...