Wednesday, January 29, 2014

Percutian ke Bali 2014..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. percutian aku dan en.asben ke Bali pada minggu lepas telah berjalan dengan lancar. Alhamdulillah.. walaupun nyaris-nyaris tertinggal flight tapi  rezeki untuk ke Bali masih menyebelahi kami. Syukur.. Terima kasih ALLAH. Sebelum pergi memang aku banyak membaca blog orang lain tentang percutian ke Bali. Dalam banyak-banyak tu, banyak juga yang aku terbaca kisah mereka yang terlepas penerbangan. Tak sangka, aku juga terpaksa melalui kisah yang sama hu..hu.. Ketika mengurut dada di tempat duduk di dalam pesawat aku beritahu pada en.asben, macam kena sumpah pulak sebab I banyak sangat terbaca kisah orang tertinggal flight nak ke Bali he..he.. dan en.asben pun membalas balik dengan jelingan.. Hah.. bacalah lagi ha..ha.. Dapat juga naik flight bolehlah gelak-gelak kan. Kalau tak? Hurmmm.. Tak tahu kenapa, sejak dalam teksi lagi aku dah terfikir-fikirkan perancangan seandainya kami terlepas penerbangan. Ketika melalui kedai Carlo Rino, aku dah terfikir, kalaulah kami terlepas flight memang akan aku habiskan duit belanja yang kami bawa untuk ke bali di kedai Carlo Rino tu he..he.. Alhamdulillah.. duit yang aku bawa itu dapat aku belanjakan di Bali. Perjalanan ke Bali hanya mengambil masa 3 jam. Waktu di Bali sama dengan Malaysia. So senang nak tengok jam.

Supir di Bali memang sangat superb.. Alhamdulillah. Paling best harga perkhidmatannya murah. Dalam RM90 untuk perkhidmatan dari pagi hingga ke malam pada aku memang cukup berbaloi. Paling best supirnya bagus sekali. Dari pembacaan memang kebanyakan yang bercuti ke Bali memberi pujian kepada supir-supir di Bali. Disebabkan itu aku jadi tidak ragu-ragu untuk menempah perkhidmatan supir di Bali dengan lebih awal lagi. Dengan mengambil contact pertama yang aku jumpa di internet aku terus menghantar e-mail kepada mereka. Paling best, tak sampai 10 minit, e-mailku sudah mendapat  balasan. Bagus betul kan. Untuk supir di Bali, kami menggunakan perkhidmatan Yanto Bali Tour. Alhamdulillah.. Yanto ni orang islam. So, senang sikit bab nak cari tempat solat dan makanan halal. Kalau ada sesiapa yang memerlukan perkhidmatan supir di Bali bolehlah menghubungi Yanto di email ytobalitour@gmail.com. Sehari sebelum berangkat ke Bali, Yanto ada call untuk confirmation supaya mereka dapat datang jemput di airport. Bayaran tambahan untuk mengambil kita di airport cuma dalam RM15 aje. Boleh sangatlah tu sebab tak perlu nak pening mencari teksi. Paling best ada orang dah siap tunggu dengan tanda nama kita ketika di airport. Barulah terasa macam pelancong ha..ha.. (Walaupun pening juga nak cari orang yang pegang nama kita sebab ramai sangat pak-pak supir yang menunggu di luar tu.)

En. asben with pak supir kami, Rizal (adik Yanto). Kenderaannya Toyota Avanza. Memang selesa sangatlah untuk kami berdua. Sepanjang jalan Rizal memang pasang radio. Hari pertama tu dia bertanya pada en.asben, tak apa ke bang kalau pasang radio sepanjang perjalanan? Kami jawab eh.. okey saja. Lagu-lagu indonesia kan best-best. Paling best radionya tak banyak iklan. DJnya pun tak bercakap-cakap. Terasa macam dengar CD aje radionya.

Datoq & Daten..
Ada supir bolehlah aku feeling jadi mem kejap ha..ha..  Aku booking flight and hotel dari Air Asia. RM700 aje untuk hotel dan flight pergi balik untuk 2 orang. Pada aku harga tu dah berbaloi sangat. (Sebab belanja di Bali saja dah lebih dari harga pakej tu). Tapi ada juga kawan aku yang dapat pakej macam tu dengan harga yang jauh lebih murah. So, kalau nak berjimat, bolehlah memilih flight and hotel dari Air Asia.  Percutian kami hanya 3 hari 2 malam. So aku memang pilih-pilih tempat yang kami betul-betul nak pergi tanpa membuang masa. Alhamdulillah.. sempat juga kami pergi ke tempat-tempat yang aku nak sangat  pergi di Bali dalam 2 hari tu. Hari pertama sampai Bali dah malam. So kami hanya ada 2 hari penuh saja untuk berjalan-jalan di Bali.

All Black..
Pergi berdua aje kan. So, ini saja beg yang kami bawa. Senang.. semua boleh bawa masuk dalam flight. Tapi yang payahnya tak boleh nak shopping banyak-banyak. Dapatlah membeli souvenir untuk keluarga di Kintamani dan t-shirt anak-anak seorang sehelai, kekacang dan kopi di Kedai Agung Bali. Beli juga lulur mandian. Tapi sampai kat kastam di airport kena buang sebab tak boleh bawak naik flight hu..hu.. nasib baik murah. Taklah terkilan sangat.

Tempat pertama yang kami pergi ialah menonton  Barong Dance. Pada aku menariklah juga persembahannya. Unik dan kelakar. Tapi adalah juga mat-mat salleh yang angkat kaki sebelum persembahan berakhir. Tiket masuk untuk menonton Barong Dance ni ialah IDR 100K seorang (dalam RM30).

Selepas tengok Barong Dance kami ke Kintamani pula. Dalam perjalanan kami singgah di kedai pembuatan barangan silver. Cantik-cantik dan geram-geram dibuatnya. Tapi aku bukannya pemakai aksesori yang tegar. So, aku lupakan saja hasrat nak membeli tu agar tak membazir. En.asben aje yang membeli sebentuk cincin silver. Selepas itu kami singgah ke kedai lukisan pula. Pun cantik-cantik dan geram-geram juga aku tengok. Untuk kenangan kami belilah 2 keping lukisan kecil yang aku dan en.asben sama-sama berkenan.

Di Kintamani udaranya sejuk sikit sebab ianya berada di kawasan tanah tinggi. Kami makan tengah hari di restoran yang terdapat di situ. Makan sambil mengadap Gunung Berapi yang sudah tidak lagi aktif.  Restoran tu menghidangkan menu buffet. Tapi masuk-masuk aje mata kami dah terpandangkan makanan seperti ini di meja orang lain yang nampak macam sedap. So, kami batalkan niat nak makan buffet dengan memesan makanan ini. Rasanya biasa-biasa saja. Cuma satey udang tu saja yang mabeles. Elok saja kami masuk ke restoran, hujan turun dengan lebatnya. Sesudah kami menunaikan solat jamak zohor dan asar di restoran tersebut barulah hujan berhenti. Alhamdulillah.. syukur.

Tegalalang Rice Terrace..

Dalam perjalanan turun dari Kintamani nak ke Tegalalang tu hujan kembali turun. Aku dah rasa frust juga sebab kalau hujan tak dapatlah kami singgah ke Tegalalang ni. Supir memujuk kata kalau dari dalam kereta pun masih boleh ambil gambar he..he.. Tapi aku tak putus-putus berdoa agar hujan cepat berhenti. Alhamdulillah, ketika kami sampai di Tegalalang hujan sudah berhenti. Dapatlah aku bergambar di situ. Tapi tak juga turun ke bawah sebab malas ha..ha.. Lagipun pemandangan dari atas ni saja dah sungguh mengasyikkan. Memang aku jadi leka dibuatnya. Subhanallah.. sangat indah.

Selepas puas dengan kenyamanan di Kintamani dan Tegalalang kami terus ke Jimbaran pula. Rata-rata dalam blog yang aku baca mencadangkan untuk merasai pengalaman makan malam di retoran sekitar Jimbaran ini. Kata mereka pengalaman itu sangat berharga. Memang ianya sangat berharga sebab habis jugalah hampir RM300  untuk makan malam kami berdua di sana. Makanannya biasa-biasa saja tapi suasananya memang menjadikan pengalaman itu sangat berharga. Sangat romantik rasanya bila berada di situ.

Makan mengadap laut yang luas dengan bunyi hempasan ombak yang kuat..

Melihat matahari yang terbenam dan keriangan pengunjung lain..

Terasa cukup segar dengan hembusan angin yang mendamaikan..

Terasa dicintai..

Merasa mencintai..

Sangat best suasananya I tell you...

Hari kedua kami hanya pergi ke 2 tempat saja. Tak mahu tergesa-gesa sebab kami nak menikmati pemandangan di tempat-tempat cantik tu. Yang pertama kami ke Tanah Lot.  Sewaktu sampai sudah hampir ke jam 11 pagi. Matahari mula terik. Tapi itu tidak mematikan hasrat kami untuk berposing-posing. Balik Malaysia memang terbakar juga kulit muka aku dengan en.asben he..he..

Subhanallah.. Tanah Lot ni sungguh indah. Aku tak tahu macam mana nak gambarkan dan ceritakan. Nak ambil gambar pun tak terror. So tak dapat nak share keindahan sebenar di Tanah Lot ni.

Tanah Lot..

Selepas menikmati pemandangan yang indah di Tanah Lot kami makan tengah hari di Restoran Ayam Tulang Lunak Malioboro. Sedap bangat dehh.. Dahlah pagi tu aku tak sarapan sebab bubur nasi knorr yang aku bawa tak kena dengan selera aku . Memang aku order nasi tambahlah waktu makan kat sini he..he.. Tapi tak habis pun nasi tambah tu. Ayam pun tak habis makan sebab perut dah kenyang. Memang orang tamak selalu gemuk kan.. ahakkkk he..he..

Yang merah tu ayam tulang lunak masak cili.  Yang kuning tu ayang tulang lunak masak telur masin. Ayamnya memang lembut. Tulangnya pun lembut sebab ayam tu distim terlebih dahulu. Memang licin kami makan ayam yang telur masin tu. Yang cili tu tak habis makan.

Yang ni di Uluwatu. Subhanallah.. sangat indah  pemandangannya.

Panas terik masa ni. Tapi terasa seronok juga nak menghayati suasananya yang indah.

Angin pun kuat di sini. Lagilah best nak melepak. Allahuakbar.. Tengoklah air lautnya yang berwarna hijau kebiruan dan batuan yang indah tu.. Subhanallah..

Ni pose gaya orang gayat he..he.
Tinggi kut kat atas ni. Bila berdiri kat tebing tu serta merta kaki aku rasa mengigil. Ditambah dengan tiupan angin yang kuat. Memang taklah aku nak berdiri. So ambillah gambar sambil duduk. Jadilah.. itu yang termampu.

Alhamdulillah.. aku dengan en.asben memang seronok di sini. Pemandangannya buatkan kami rasa sungguh teruja..

Subhanallah.. indah.

Panas terik dengan tiupan angin yang cukup kuat. Itu yang membuatkan kita masih rasa seronok dan selesa untuk berlama-lama di tengah panas ni.

Cuti di bali tapi nak feeling-feeling macam di New Zealand ha..ha..
Memang sepanjang percutian tu aku dengan en.asben banyak sangat melepak, berborak dan melawak. Tapi sepanjang waktu tu memang cerita mengenai anak-anak paling banyak. Paling best en.asben asyiklah mengajuk cara anak-anak dia. Sampai sakit perut aku dok gelak. Rindu sangatlah tu. Alhamdulillah.. ianya sesuatu yang menyeronokkan buat kami. Syukur, diatas peluang dan rezeki yang kami perolehi. Kat sana bila macam nak tersentap atau nak bergaduh terus cakap.. eh..eh.. kita kan tengah honeymoon mana boleh gaduh-gaduh. Bila dah balik sini bila terasa nak sentap terus cakap eh..eh.. kita kan baru balik honeymoon mana boleh gaduh-gaduh ha..ha.. Meraikan cinta katanya.. Semoga berkekalanlah jodoh kami.. insyaAllah.

Masa kami di Uluwatu ada penganut agama hindu sedang adakan upacara keagamaan di kuil mereka di sana. Semuanya berpakaian putih. Cantik-cantik kut kebaya yang dia orang pakai he..he.. Itu yang aku suka dok perhati tu.

Kami singgah solat jamak asar dan zohor di masjid ni. Masjid ni terletak di kawasan Nusa Dua. Di kawasan ini, masjidnya terletak sederet dengan 3 tempat ibadat yang lain seperti gereja dan kuil.

Selepas singgah berhenti untuk makan malam dan membeli sedikit lagi kekacang di kedai barangan cenderahati, kami dihantar terus ke Airport Ngurah Rai oleh Pak Supir. Baki duit IDR yang ada di tangan kami habiskan dengan membeli coklat untuk anak-anak. Flight kami dijadualkan pada jam 10.05 malam. Tapi delay juga setengah jam. Perjalanan pulang tidak berapa lancar. Rasanya semua penumpang ikut cemas bila ada penumpang lain yang memerlukan bantuan dari pakar perubatan sebaik kapal terbang naik ke udara. Kapal terbang juga asyik bergoyang-goyang kerana keadaan cuaca yang tidak berapa baik. Alhamdulillah.. selamat juga kami sampai ke rumah pada jam 2.45 pagi. Dapatlah tidur sekejap sebelum ke tempat kerja pada pagi tu.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

Hudalatip said...

Baca cerita akak dah terasa cam kat Bali pulak...Seronok kan, bila la anak nak besar boleh g Bali hehe

ummiross said...

Subhanallah..cantiknya view kat Tanah Lot tu, jauh berjalan, lagi banyak dapat kita menikmati keindahan alam ciptaan Allah SWT kan.

Bagus perkongsian info Hanis ni, ummi pun tak pernah lagi ke Bali, nanti bolehlah ummi rujuk kat n3 ni.

Izwa Kamaruddin said...

seronok nyer kak...baca entry akak ni buat izwa simpan impian satu hari nanti izwa nak mcm ni..

semoga dipanjangkan lagi jodoh akak kebahagiaan akak bersama husband ye :)

Dr K said...

Bali mmg best..
Kat Uluwatu tu, kalau pergi time sunset lagi subhanallah, cantik view dia..boleh tgk Kecak Dance kat situ..

Tak try ke makan kat Wong Solo di Bali? Sedappppp..lagi sedap berbanding Wong Solo kat Malaysia ni..dan jauhhh lebih murah..

Rasa nak gi Bali berdua lepas ni...:)

mamaarifakeemaisy said...

Huwaaaaa bestnye... baca kisah 'honeymoon' ni, buatkan diri ni rasa teruja nk ke sana jugak..syoknyee.... indah pemandangan... subhanallah..

Eye_nee said...

Romantika berduaan yer sis...spending time just the two of you...Indahnya kannn...Semoga kamu suami isteri sentiasa mendapat rahmat dan hidayah ALLAH S.W.T..cantiknya BALI...semoga ada rezeki akk kesana nnt...

MulutPayau said...

Cantiknya pamndangan kat sana....
Seronok tgk Hanis ngan husb ..romantik gitu..
Percutian yg menarik..akak teringin nak ke sana jugak...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

assalam...cantiknya view kat tanah lot tuee...insyaallah kalau ada rezeki saya pun nak ke sana.

Cho Zila said...

bestnyer romantik gitu.. Bali memang tempat bulan madu paling top ...
terasa2 kitapun berada di sana... menarikler percutianni ...

munna said...

SERONOKNYA DATING BERDUA JE.....

Ibu Lala said...

Bestnya pg berdua je. X pernah sampai oversea lagi. Ank anak kecik lagi. X sampai hati nak tinggal.

Norma NML said...

Salam Perkenalan...subhanallah..cantiknye tempat tu..:-)

Irfa said...

kak, beg yg zip besar tu jenama apa?
lawa sgt,berkenan la

arzmoha said...

teringin jugak nak ke sana....
hopefully one day

aqjengka said...

SALAM, sedang merancang nak ke Bali..tapi x sampai hati nk tinggal anak2...honeymoon mmg best tp kalau family trip mcmna ye? sesuai ke..

As-salam Agjengka..

ke bali utk family trip mmg best juga.. rasanya seronok juga klu bawa anak2 sekali utk honeymoon tu.. insyaAllah semuanya akan ok.. selamat ke Bali nanti ya!

Microscopasia said...

Thank you for sharing.
Nak ke Bali minggu depan.
Harap2 cuaca elok ler

KeroppiDoppi said...

Assalam dear.. Boleh share nama hotel & its review x? Tq :)

TS said...

ni sy plak bace kt blog akk...
xsbar nk ke tanah lot..huwaaa...cantik sngt2..

KeroppiDoppi,

Kami stay di Hotel Cityzen Renon, Denpasar. Ianya terletak di pusat bandar denpasar (sedikit jauh dari airport.. dalam 30 minit perjalanan mcm tu). Hotelnya agak okey. Tp kedudukan agak terceruk sehingga menyukarkan pak supir untuk mencari hotel tersebut pada kali pertama.. kedudukan hotel sgt tak strategik bagi yang sukakan suasana yang havoc.. satu yang menarik tentang hotel ini ialah ianya terletak berdekatan dengan Monumen Bajra Sandhi.. boleh sampai ke sana hanya dengan berjalan kaki dan ianya satu tempat menarik untuk dilawati.. disebabkan itu kami rasa hotel ini masih lagi hotel yang baik untuk didiami ketika di Bali.. harap info ini sedikit sebanyak dapat membantu..

Anonymous said...

Assalam kak. Nak tanya... kat mna ye bali paling lawa...yg pulau dlm internet yg lawa2 tu dekat mna eh??

Aina Farihan said...

salam kak..sy akan ke bali cuti sekolah bln 6 nnti..nk tanya pasal brg sopping..(hehe..niat awal nk sopping..)barang apa yg kastam tahan ek?ada limit ke?
sb igt nk bwli la skit kain2 ke..kebaya sulam uluwatu yg femes tu..

As-salam aina farihan..

masa ke bali akak mmg tak shopping.. sekadar beli sedikit souvenir, tshirt dan kekacang.. so tak tahu plk barang apa yang kastam tahan.. sorry ya tak dapat nak jawab soalan tu..

zack said...

Saya baru balik semalam dari bali. Gunung batur di kintamani tu masih aktif lg yer. X nampak asap sbb dia adalah gunung berapi jenis pendam... Mcm krakatoa. Buat pengetahuan mulai 1 april ni semua pelancong kena buat bytn tax airport Rp200 ribu seorang (dewasa + kanak2 atas dua tahun, dua thn ke bwh x perlu byr) bukan lg Rp150 ribu lg... Duit asingkan siap2 kang x boleh balik jd bibik lak kat sana.

Nak beli ole2 beli je di krishna di denpasar. Mmg paling murah. Berbaloi bli byk2. Hrga situ lg murah dari di ubud ke, tanah lot ke atau di rice terrace tegalalang. Kadar tukaran wang kat bali mahal berbanding tukar di KL. Tukar siap2 byk2 di KL.

Saya berdua dgn anak lima tahun dan setahun 5 bln. Ok jer family trip bukan hanya layak gi berdua ajer

As-salam zack..

Terima kasih atas tambahan informasi di sini.. harap2 boleh dijadikan panduan utk org lain juga..

april ni dah naik ya airport tax tu.. klu tak beritahu mmg tak tahu.. thanks ya.. :)

zack said...

Waalaikumsalam.Tulah ms sy sampai kat airport ada banner kat situ bgtau tntg perubahan ni. Ramai lg x tau tentang benda ni. Jd sy sampaikan aje.

Thira Md Nor said...

Salam akak, saya akan ke bali bulan depan. cuma nak taw ape nama tempat beli barangan silver yang akak mention dalam blog. kalau dekat krishna mahal ke barangan silver?

As-salam thira..

Akak dah lupa pulak apa nama tmpt barangan silver tu.. tapi areanya otw ke kintamani dan tegalalang.. kat situ ada banyak tempat perusahaan barangan silver yg kita boleh singgah.. pak supir biasanya akan bawa kita singgah di kedai2 tersebut kalau kita nak..

Anonymous said...

Salam...boleh bagi no hp supir ni x...tq...

As-salam..

ini no. Hp Supir Bali +62817556488 dan +6281236540997 (yanto)

Heart said...

waaa best baca cerita akak...akak,nak tye akak g ni guna pakej ke cm ne ye? ad agent mne2 yang akak guna ke?

Hanis Azla said...

Heart : As-salam.. Alhamdulillah.. akak pergi Bali x guna pakej.. Tp cuma arrange dengan Pak Supir dari Bali Tour.. Bila ada supir lebih senang utk ke mana-mana.. dia org pun akan suggest tempat2 menarik yg boleh kita lawati..

ini no. Hp Supir Bali +62817556488 dan +6281236540997 (yanto)
boleh email ytobalitour@gmail.com

Anonymous said...

Hi. Love the lovely pics and useful info. Keep on sharing. Feel free to visit my blog Waktu terbaik minum air kosong

Izyan said...

salam..sonoknye pergi sana..
nk tanya g sne tk guna pakej kan..kalu guna supir mahal tak compared dengan pakej?
plus supir tu ade tk advice kt mne tmpt yang menarik ?
jmput singgah blog saya

Anonymous said...

ttg mkanan mcm mana pula. Abg sya keje kat surabaya kata, makanan kat hotel, restoren, kfc, mcd di bali tidak halal. 85% penduduk bali hindu, muka je mcm melayu. Walaupun kita order ayam ke ikan atau sayur, tapi kuali pingan dll yg sama utk masak babi. jadi bab makan masalah besar dibali bagi mereka yg menitik beratlah. Caranya makan hanya di gerai2 ditepi jalan, untuk kepastian lg kenalah ckp jawa dgn pengusaha, klu dia tau ckp jawa, halallah makan itu.

Hendry said...

Kalau rakan2 nak ke Bali & butuh seorang supir Muslim Bali yang jujur & professional, sila cuba yang satu ini: Driver Muslim Bali

InsyaAlloh harganya murah & bercutinya akan menyenangkan. Amin

aziman omar said...

Salam,
Entry yang menarik!! Nak berkongsi dengan semua pembaca…
Saya ada menyediakan ground pakej ke Medan,Bali atau seluruh Indonesia dengan harga yang menarik.Kepada anda yang baru pertama kali nak melancong,kami sarankan anda guna kan khidmat kami.Semua urusan dilakukan di Malaysia dan ianya lebih selamat,murah dan meyakinkan.
Pelbagai pakej ke seluruh Indonesia juga tersedia.Nyatakan destinasi anda dan kami sediakan semuanya.
Hubungi saya ditalian 0126665436 (call/sms/whatsapp) Atau email saya di: aziman68@gmail.com
Sebarang pertanyaan akan kami layan.
Atau boleh juga ke Blog kami untuk pelbagai info:

As-salam..

thanks alot 4 info..
tp ada x no fon supir yg laen
sebab pak yanto full book la bulan 11
hihihi...abis la plan kalu xde supir nnti..risau gak baru 1st time nak travel ney...

As-salam Shah Mohamad,

minta maaf.. sy takde contact lain utk supir di Bali.. Tapi boleh cuba google Supir di Bali.. InsyaALLAH ramai yang lain berkongsikan info ttg supir di Bali.. Harap2 masih ada supir yang available.. insyaALLAH..

nurkaloi said...

renang sana sini...tp gambar sis pling lawa haha nice shot....teruja woo nk pi bali

jom gi bandung murah jerrr said...

Salam,
Jom pegi bandung 235rm per person for 3day 2night (included hotel, transport, and entrance fee)

Tentative Program
Day1
*Tiba di airport Bandung
*Pasar Baru trade center
*Lunch Check in Hotel
*Toko Tiga ( Branded Jeans )
*Membeli-belah di Factory Outlet
At Jalan Riau (Heritage,
Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The
Secret )
*Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
*Gunung Tangkuban Parahu
*Ciater Hot Spring
*Kebun Strawberry and tea park
*Lunch
*Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
*Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, Natural, etc)
*Dinner & kembali ke Hotel

Day3
*kawah putih crater/trans studio indor themes park
*Check out Hotel
*rumah kain sulam kat taman kopo
* cibaduyut-shoes and jacket leather original
*Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
*Airport transfer

Term and condition
*included transportation for 3day2night type kereta 7seater all included
*included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
*included entrance fee tangkuban perahu sahaja
*Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
*rate 6 pax~239rm, kalau 4 pax~289rm, kalau 2pax~349rm
*not included lunch and dinner
*not included ticket flight and airport tax
*we dont need deposit~all payment at last day in bandung

sila contact kami untuk sebarang pertanyaan di :
whatsapp : +62 838 2178 9103 (fast response)
email : icanyorke@yahoo.com
Bandung Amanah Tour & Traqnsport

hi kak hanis,
nak tnya klu kita boook pak yanto ni, kita kene byr dia deposit dlu ke? or byr dkt sana je?

thanks for the reply.

as-salam anon..

waktu booking tak perlu bayar deposit.. Bayar di sana saja.. macam kami, bayar pada waktu dihantar ke airport waktu nak balik ke KL.. harap perkongsian ini membantu..

Unknown said...

salam alaik , Menyediakan pakej ke Bali,Medan, Padang dan Bandung dengan harga yang sangat berpatutan dan berbaloi-baloi, berpengalaman mengendalikan beratus-ratus trip, pakej Muslim , keseronokan anda kebahagiaan kami

whatsapp : 0175367426 insyirah
emel : melancongmurahbaloi@gmail.com
instagram : melancong_murah_baloi

Tampaksiring Journey ( Adventure and Cultural Tourism ) said...

Wah liburan yang sangat menyenangkan. Seru dan asyik banget kelihatannya.
Cek juga tempat wisata lainnya di Bali.
Eco cycling bali . And
Bali rice trekking

Unknown said...

ASSALAM AKAK.............TERIMA KASIH ATAS INFO NYA. SAYA DAH CATAT NAMA YANTO UTK TOURGUIDE NANTI. IN SHAA ALLAH, HUJUNG BULAN 9 INI AKAN KE SANA BERDUA DENGAN HUSBAND. TQ

Hanis Azla said...

Waalaikumsalam Noorfaradila Ab Kadir..

Alhamdulillah.. sama2.. selamat berhoneymoon nnt ya.. have fun..

Salam akak,

Selamat bercuti!

Kunjungilah 5* villa (Villa 827) di A' Famosa Resort, Melaka untuk cuti masa depan.

www.villafamosaresort.com

Anonymous said...

banyak info dapat kat sini, terima kasih atas perkongsian, saya akan ke bali awal jun ni.

Kami ad menawarkan pakej percutian keluarga yang menarik dengan harga yang rendah. Untuk info boleh email kn ke aien317@gmail.com

Berminat nak pergi bercuti, untuk info boleh emailkan kepada saya aien317@gmail.com
Kami menawarkan banyak pakej yang menarik dan murah.

Padang Budget Tours / Shopping Embroidery said...

Assalamualaikum kepada semua Percutian ke Bukittinggi Padang Saya Mukhlis Tourist Guide Kat Bukittinggi Padang,
Bukittinggi Merupakan Destinasi Percutian Yang menarik untuk dikunjungi selain View yg cantik, makan sedap dan tempat Shopping Embroidery banyak pilihan dan penduduknya Muslim senang untuk cari makan
Saya Mukhlis Driver cum Guide kat Bukittinggi bagi Tuan, Puan, abg,Akk yg nak datang Bukittinggi tapi belum ade contact untuk uruskan kat Bukittinggi insyallah saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin sesuai dgn apa yg di minta. Dan bagi yang nak sewa Transportasi Kereta Innova, Van Pregio,Bas ,Bukittinggi bandar kecil sejuk makan sedap, tempat Shopping kain sulam banyak dari yg murah, menengah, Quality dan bagus buat bisness jual balik maupun nak pakai sendiri. Sila datang Bukittinggi nanti saya akan bw kat home industry kain sulam baik yg nak beli sehelai atau pun borong. Saya utamakan Quality bukan Quantity sila call Whatsapp +628197513210 or +6281268422608 untuk buat tempahan
Dan saya Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang Tidak mengatas namakan Travel Agent Manapun untuk Promote saya punya khidmad,
Dan saya ucapkan banyak terima kasih pada Blog yg di buat atas share Percutian dengan adanya blog ni boleh berbagi Informasi dan khidmad

Wassalam
Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang

salam puan / tuan
mohon maaf kami numpang promotion
kami salah satu agency pelancongan bernama PT.RISFY HIDAYAH WISATA.yang sudah mempunyai legalitas.berada kat bukittinggi padang west sumatera indonesia.
menawarkan belbagai pakej pelancongan bukittinggi - padang tour,medan tour.padang island's tour.
untuk information sila hubungi kami di talian
phone / whatsapp : +6282169960060.(edward ardy)
atau sila tengok di www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
inshaallah
kepuasan pelanggan tujuan utama kami

wassallam
pt.risfy hidayah wisata

(edward ardy)
kami ucapkan makasih,makasih,makasih atas izin share travel kami di blog ni...sila hubungi kami buat percutian tuan puan semuanya.....

marshalizadotcom said...

Wah banyak aktiviti menarik boleh buat kat bali ni.
Sangat menarik dan membantu.
Tq sharing.
jemput ke blog sy ye

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Unknown said...

Greeting Mr , and Ms. We are Irdi City tour Bandung , I would like to offer you our service. We have some itenerary that would be Interesting to run in our beloved city Bandung, so here we'll show you

-Kawah Putih
-Dulang Resort
-Dusun Bambu
-and many more...

So , What are you waiting for ? take your holiday and go to Bandung city with Irdi City tour Bandung,...we'll guarantee you have a good service and cheap prize..

Contact Person :
Mobile Phone : +6285718520314
WhatsApp : +6281214741600
+6281220477335
Email : irditour.bandung@yahoo.com
Facebook : - Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Sewa Kereta Murah Kat Bali said...

Sewa Kereta Murah Di Bali
Kami hadir menyediakan perkhidmatan Sewa Kereta Murah Di Bali pada kadar sewa yang bepatutan dan murah.
Telefone/WhatsApp : +62 811 387 010
Wechat ID : astawa-krishna
450k Sehari sudah termasuk petrol, bayaran letak kereta, pemandu, dan cukai.

PAKEJ 4 HARI 3 MALAM MEDAN - DANAU TOBA

"DAY 1

TIBA BANDARA INTERNASIONAL KUALANAMU MEDAN ("WELCOME TO MEDAN")
PERJALANAN KE LAKE TOBA
MAKAN TENGAHAN (LUNCH)
SINGGAH KEKEDAI PATEN (SHOPPING KACANG TUMBUK YANG BERNAMA TING-TING , TANG-TANG , TUNG - TUNG ,PING-PING , PONG-PONG
TIBA DI PARAPAT (LAKE TOBA)
CHECK IN HOTEL DANAU TOBA INTERNATIONAL COTTAGE

SINGGAH KE TOMOK MENGENAL SEJARAH SEJARAH TOMOK
BALIK KEDANAU TOBA
MAKAN TENGAH HARI
TOUR KE BRASTAGI ( DALAM PERJALANAN)
SINGGAH KE PUNCAK LAKE TOBA SIMARJARUNJUNG MAKAN PISANG GORENG SPECIAL SAMBIL MINUM COFFEE
SINGGAH KE AIR TERJUN SIPISO PISO MELIHAT PEMANDANGAN SIPISO PISO WATERFALL
CHECK IN HOTEL KAT BRASTAGI
MAKAN MALAM ( DINNER )
WISATA MALAM
TOUR KEDUA BERAKHIR

"DAY 3 "

SARAPAN PAGI (BREAKFAST)
SINGGAH KE BUKIT GUNDALING
SINGAH KEPASAR BUAH BRASTAGI SAMBIL MENIKMATI JAGUNG REBUS DAN JAGUNG BAKAR DAN BERKENDARA MENAIKI KUDA
MEMETIK STROWBERRY SENDIRI
PERJALANAN KEMEDAN
SINGGAH KEKEDAI BATIK
CHECK IN HOTEL
ISTIRAHAT BAGI YANG NAK ISTIRAHAT , BAGI YANG TAK BOLEH PERGI PIJAT TRADISIONAL MEMANJAKAN DIRI DAN RILEX
MAKAN MALAM ( DINNER )
KEMBALI KE HOTEL ( ISTIRAHAT )
"DAY 4 "
SARAPAN PAGI ( BREAKFAST )
MELAWAT KE ISTANA MAIMOON
SHOPPING MAL KOMPLEK
SHOPPING BIKA AMBON
KELILING KOTA MEDAN SAMBIL MENUNGGU MASA TRANSFER KE BANDARA AIRPORT KUALANAMU MEDAN

"HARGA PAKEJ 4H3M / PAX
RM 430 / PAX (MIN 5 ORANG )

"PAKEJ INCLUDE
TRANSPORT FULL AC
HOTEL 3 STAR , 4 STAR
BREAKFAST , LUNCH , DINNER
AIR MINERAL
DRIVER AND TOUR GUIDE
FERRY KEPULAU SAMOSIR

FOR INFORMATION :
WHATSAPP : +6287867000255 (Saidina Umar)
FACEBOOK : saidina umar , melancongmedan
group facebokk : melancongmurahsodap(travellyholidays)
EMAIL : medanhiphop@gmail.com
blogspot : melancongmurahsodap.blogspot.com

Irdi Tour Bandung said...

Salam
....
Jom gi bandung!! Habiskan masa terbaik tuan/puan disini Kami bisa hantarkan untuk berpusing pusing dengan harga jimat dan service bintang 5 tuan/puan bisa bersenang senang menikmati cantik nya kota bandung. Sila hubungi IRDI TOUR BANDUNG berkenaan promosi percutian di Bandung,atau melayari

Blog : htt:keretamurahpelancongan.blogspot.com
Contact Person : +6281322167717
Whatsapp : +6281214741600 / +6281220477335
Email : irditour.bandung@yahoo.com

Dijamin Irdi bagi harga sangat murah dan berpatutan serta layanan yang sangat baik Facebook Irdi tour Bandung amat mengalu-alukan kedatangan Tuan / Puan.

Waalaikumussalam

Telefone/WhatsApp : +62 811 387 010
Wechat ID : astawa-krishna
450k Sehari sudah termasuk petrol, bayaran letak kereta, pemandu, dan cukai.
Sewa Kereta Murah Kat Bali
Ingin melancong dengan pakej termurah? Kami berikan anda jawapanya. Pakej Pelancongan & Pakej Percutian Murah Kat Bali dijamin termurah dan memuaskan!
We offer Halal Bali Tour & Travel Packages for Muslim travelers. Included of halal food (حلال), prayer facilities, and etc.

Unknown said...

Bercuti ke Bali jangan lupa beli pakej percutian, pakej honeymoon, atau sewa kereta dari kami, murah :) WA: +62 877 88 555 153. BBM: 5646FC68. https://goo.gl/4YZYLy

Promo bulan agustus dan september
Tour medan lake toba
Harga rm445/pax min 5 pax
Tour Lombok
Harga Rm550/pax min 5 pax
Pakej include :: transport , meal 6x (breakfast , lunch and dinner) , hotel , air mineral , entrancefee
Pakej tidak termassuk ::
Tiket flight and return , extrabed , tipping guide.
Sila book percutianmu bersama cuti cuti holidays
Whatsaap : +6281361906152 (umar)
Untuk lihat eternery pakej, profile cuticutiholidays boleh check our blogspot

Promo bulan agustus dan september
Tour medan lake toba
Harga rm445/pax min 5 pax
Tour Lombok
Harga Rm550/pax min 5 pax
Pakej tidak termassuk ::
Tiket flight and return , extrabed , tipping guide.
Sila book percutianmu bersama cuti cuti holidays
Whatsaap : +6281361906152 (umar)
Untuk lihat eternery pakej, profile cuticutiholidays boleh check our blogspot

Unknown said...

Nak bercuti ke bali harga murah jujur dan sopir yang ramah.jom WA +6282147085588 pakej bali murah
percutiankebali.blogspot.com

gendhis tour said...

Assalammualaikum puan / tuan
mohon maaf kami numpang promotion
kami salah satu agency promotion medan,menyediakan paket tour medan dengan harga berbaloi dan service yang memuaskan hati.

Sila call/whatspp/line: +628116409899 Ayu
+60196433949 Nassaruddin
email:ayumenik89@yahoo.com
instragram:ayu_gendhis89
BBM:D0D92CF0

waalaikumsalam

Irdi Tour Bandung said...

Salam sejahtera Tuan,puan,abang dan kakak.
Jom gi bandung!! Kami Irdi Tour, Punya pakej terbaru untuk menemani perjalanan Tuan/Puan Di Bandung, Jakarta, Jogyakarta.
Di Bandung mulai dari harga Transfort Rp 300.000 Tuan/ Puan Bisa menghabiskan masa seharian di Bandung.
Harga sudah include :
* Minyak
* Driver/ Guide ( Setia menemani tuan/ puan )
* Parking
* Private Transfort
* Tol

Exclude
* Entrance Fee ke tempat- tempat pelancongan untuk persons dan kereta.

List Harga sewa Transfort/ kereta perday nya.

* Suzuki Apv Rp 300.000/ Rm 94
* Toyota Avanza Rp 300.000/ Rm 94
* Toyota Inova Rp 400.000/ Rm 125
* Nissan Evalia Rp 350.000/ Rm 110
* Van Elf Short Rp 600.000/ Rm 187
* van Elf Long Rp 800.000/ Rm 250
* Pregio Rp 500.000/ Rm 157

* Untuk tempat lawatan boleh ikut tentatif program yang sudah di sediakan atau ikut plan sendiri.

Bila berminat boleh berurusan dengan saya melalui :
Whatsapp : +6281214741600 / +6281220477335
FB Syarikat : Irdi wati
Fanspage : IRDI TOUR BANDUNG
Email : irditourbandung@gmail.com
Blog : www.keretamurahpelancongan.blogspot.com

Yuk segera boking dijamin Harga yang kami tawarkan pun boleh kira jimat sangat dan berbaloi,
dan layanan yang di berikan sangat baik dan jujur sehingga Tuan/ Puan bisa menikmati cantiknya kota Bandung.

mairatours.com said...

Assalamualaikum Wr.Wb
Mohon ijin nak ikut promosi kat blog Tuan / Puan
Jom ke BALI?
Kami dari Maira Tours Bali menawarkan Bali private tour driver , pakej tour murah full day
Untuk selengkapnya sila Contact : Call/WhatsApp +6282235160518 Website : www.mairatours.com

mairatours.com said...

ASSALAMMUALAIKUM WR.WB

Kami dari MAIRA TOURS supir BALI.
Menawarkan perkhidmatan Sewa kereta murah detail info
Call / Whatsapp : +6282235160518
Website : www.mairatours.com

Bali private tour driver | Tour packages | Transport services

Nuansa indah tour said...

Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
----------------------------------------
Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
# pick-up kualanamu airport
# continue the trip to lake toba
# lunch
# visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
# continue the trip to parapat
# dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue the trip to Fery boat
# samosir tour
Back to Parapat and lunch
# continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
# view of Tanjung unta
# beautiful scenery of simarjarunjung hill
# eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
See the view of sipiso-piso waterfall
# continue the trip to berastagi
# fruit market
# dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
# shower-bath inkolam abadi
# lunch at kolam abadi
# rafting to the siteroh-teroh waterfall
# dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
# breakfast at the hotel and check-out
# shopping souvenir, telekung and batik
# transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
Web : www.nuansaindahtour.com
Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

TIARA TOURS said...

ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
JOM KE LAKE TOBA

LAKE TOBA TOUR 04 DAYS – 03 NIGHT
01 NIGHT PARAPAT , 01 NIGHT BERASTAGI, 01 NIGHT MEDAN
DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT (L/D)
Horas !!!!. Arrival at Kualanamu International Airport. After customs clearance you will met with our tour guide/driver who will take you to start the tours by using tourist coach or van. Transfer to the restaurant for your lunch. Depart to Parapat via high way , along the road which offers the endless view of rubber and oil palms plantations journey. Stop should be made at Pematang Siantar for rest and shortly shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, other snacks etc. Lunch will be served at restaurant. Proceed to lake Toba and on arrival at the town Parapat then check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner will be served at restaurant

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – SIMARJARUNJUNG - SIPISO PISO - BERASTAGI (B/L/D)
Enjoy your breakfast at hotel. By boat / ferry trip visit Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place and (group GIT only) Ambarita village, to see the traditional batak village with ancient megalithic furnitures. Return to Parapat and enjoy your lunch at local restaurant. Afterwards drive to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of flowers, vegetables and fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung and Sipiso-Piso waterfall. Arrived at Brastagi visit the central fruits market (shopping place) and Gundaling to see the panorama Berastagi town from the hill and the view of mt. Sinabung/Optional riding horse. Check in for your accommodation and dinner wil be served in restaurant.

DAY 3 : BERASTAGI – TAMAN LUMBINI - MEDAN (B/L/D)
After breakfas visit Taman Lumbini to see gilded Buddhist temple, a replica of Yangon's Shwedagon Pagoda. Leave Berastagi for two hours down the hill to Medan. Arrival in Medan city sight seeing to visit a several interesting places such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. Lunch at the local restaurant. Shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan Lama and malls. Check in to hotel and dinner at restaurant. Rest and time to enjoy the night live Medan activities at Merdeka walk square / optional tour to join the Medan ucok durian party.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast at hotel. Optional tour visit Rahmat International Wildlife Museum & Gallery to see various collections of wildlife from around the world, the smallest to the largest according to the habitat or free program until time transfer to the airport for your flight home. End of services and Happy Tour … !!!

PAKEJ RATE : MYR 465 / PAX (MINIMUM 04 ORANG)
FULL SERSERVICE AND INCLUDING :
TRANSPORT , GUIDE , HOTEL 3 STARS , MAKANAN (HALAL 100 %), TICKET BOAT , MINERAL WATER, ENTRANCE FEES, HIGH WAY / TOL , PARKING VAN

BOOKING AND INFORMATION :

Facebook : TIARA RAJA OMBAK
Facebook : TIARATOURSINDOMESIA

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...