Wednesday, January 7, 2015

Azam yang diperbaharui..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. dah 7 hari pun kita berada dalam tahun 2015. Alhamdulillah.. segalanya berjalan dengan baik. Mana yang kurang pastilah dari kekurangan dan kekhilafan diri yang terlalu banyak yang perlu diperbaiki. Bukan sekadar diperbaiki melalui azam yang melangit tinggi. Tapi melalui keinginan dan kesungguhan dalam diri. Semoga segala yang kurang dan silap dapat diperbaiki dengan lebih giat lagi.. insyaALLAH.

Tahun ini aku masih mempunyai azam yang sama.. nak kurus dah tentu salah satu darinya he..he.. Walaupun tak tahu tahun bila boleh capai tapi nak juga jadikan azam tahunan. Nak kaya  pun salah satu darinya. Tapi bukanlah nak kaya dari segi material saja. Tapi nak kaya dari segala segi yang baik-baik yang boleh membawa kebaikan untuk diri sendiri, keluarga dan juga orang-orang yang berada disekelilingku. Dalam erti kata lain, kaya yang bermanfaat.

Kalau boleh, aku nak kaya ilmu, kaya amal, kaya ibadah, kaya pengalaman, kaya sedekah, kaya budi bahasa, kaya ilham dan segala kaya yang boleh membawa kebahagiaan buat aku dan keluarga di dunia dan di akhirat. Paling penting, azam yang sangat mahu aku penuhi untuk tahun ini ialah mahu menjaga solat dan mahu menjaga hati. Semoga aku dan keluarga akan dapat menunaikan solat di awal waktu. Juga semoga aku dapat membersihkan hati agar boleh lebih berbahagia dengan kebahagiaan, kelebihan, kejayaan, kesejahteraan dan kesempurnaan hidup orang lain. Dalam erti kata lain, tak nak busuk-busuk hati. 

Nak berazam memang mudah. Tapi nak menunaikannya tidaklah semudah yang dikata. Tapi.. tiada apa yang mustahil untuk dicapai dengan keazaman yang tinggi dan kesungguhan yang kental. Semakin umur meningkat semakin aku sedar bahawa azam itu sangat penting. Disebabkan itu aku mahu berazam dengan sebaik-baiknya. Capai tak capai itu cerita lain. Yang penting, niat kena ada, hati kena cekal selainnya usaha tangga kejayaan. Nak berjaya mana boleh duduk saja. Kena bersusah-susah dahulu untuk bersenang-senang kemudian. 

Oh ya.. antara azam lain yang mahu aku penuhi ialah menyiapkan manuskrip novel ketigaku di awal tahun 2015 ni. Hmm.. dah berapa hari dah ni tak sempat nak sentuh. Okeylah.. cukup sampai di sini dulu aku berceloteh. Nak layan manuskrip pulak. Azam kena bersungguh, kan? So kena mula dari sekarang. Tak boleh terus bertangguh.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

5 comments:

Lulu Caldina said...

tak sabar nak baca novel ketiga kak fea :)

Putri H. said...

semoga idea makin mencurah2 :) tak sabar tunggu novel baru!

Izwa Kamaruddin said...

semoga tercapai azam dan misi akak ;)

Angah said...

selamat maju jaya Hanis...

KELI OH KELI said...

Salam kak Hanis..dah lama x bersua. Saya ingin bertanya tentang novel pada kak Hanis. Ini no fon saya.. 0174548714 -Azam. Harap boleh membantu saya. Terima Kasih....

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...