Nuffnang

Saturday, January 3, 2015

Orientasi sekolah..

Assalamualaikum..

Hari ini 12 Rabiulawal. Hari Maulidur Rasul. Selawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W. 

Tahun baru 2015 sudah pun bermula. Bila tiba tahun baru, semua orang tahu yang persekolahan juga akan bermula. Namun dek bencana banjir yang menimpa negara, sekolah akan dibuka lewat seminggu pada tahun ini. Menjadikan 11 dan 12 Januari 2015 sebagai tarikh persekolahan untuk tahun 2015 bermula. 

Walaupun sekolah akan dibuka seminggu nanti, namun orientasi untuk murid tahun 1 dan tingkatan 1 sudahpun bermula di kebanyakan sekolah. Semalam dan hari ini aku turut terlibat untuk menghadirinya untuk anak buahku FAF dan JH. Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar. Tak kira kemasukan pertama di sekolah rendah mahupun di sekolah menengah, pengisian taklimat masih sama.

Bukan saja taklimat, agendanya juga hampir sama. Murid di bawa ke kelas masing-masing. Ibu bapa perlu mendengar taklimat tentang hal ehwal sekolah serta jadual dan aktiviti sekolah. Diberitahu tentang displin, diterangkan tentang PBS juga diingatkan untuk menjaga buku teks yang diberi dengan sebaiknya.

Kemudian ibu bapa perlu ke kelas anak-anak. Selepas menyerahkan borang yang berhelai-helai perlu diisi bersama dokumen-dokumen penting anak-anak serta menjelaskan bayaran yuran yang perlu kepada guru kelas anak-anak ibu bapa dan anak-anak perlu ke bilik SPBT untuk mengambil buku teks.

Selepas itu berakhirlah sesi orientasi pelajar. Alhamdulillah.. untuk dua hari ini semua urusan kami berjalan dengan lancar. Syukur.. 

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

1 comment:

idzwa kamaruddin said...

semoga dipermudahkan semua nyer kak :)