Nuffnang

Monday, November 9, 2015

Tercalon kerana tiada calon lain..

Assalamualaikum..

Dalam kepala ni ada macam-macam benda nak ditulis. Tapi tak tahu kenapa lagi seronok biar idea tu tersimpan aje dalam kepala. Lagi seronok bila baca entry orang lain aje. Mood menulis blog.. silalah hadir kembali. Bila membaca entry-entry sendiri yang lama-lama, rasa bestnya dapat mengimbau hal-hal yang dah berlaku dari catatan yang pernah aku tulis di sini. Tapi nak dapatkan semangat nak selalu menulis macam dulu terasa susahnya lahai. Ok dah. Sekian luahan perasaan.

Semalam aku ke Kuantan bersama en.asben dan kedua mentua. Anak-anak takde yang nak ikut. Alhamdulillah.. bila hujung minggu memang emak ada di rumahku. Jadi takdelah risau sangat kalau anak-anak tak mahu ikut berjalan  pun. Semalam kami pergi menghantar pengantin (sepupu en.asben) di sebelah lelaki. Minggu lepas kenduri majlis di pihak pengantin perempuan. Alhamdulillah.. perjalanan sangat lancar waktu pergi. Tambahan pula kami bertolak awal pagi. (Ingatkan takut jalan sesak sebab orang balik kampung untuk cuti deepavali. Tapi rupanya tak.. Syukur.. Alhamdulillah).

Pukul 10.30 pagi kami dah selamat tiba di Kuantan. Lepak sekejap kat homestay penginapan makcik pakcik en.asben. Dalam pukul 12.30 bergerak ke rumah pengantin lelaki. Tak jauh pun sebab homestay tu di kawasan perumahan yang sama dengan rumah pengantin lelaki. Tak ramai pun kaum keluarga yang pergi menghantar. Adalah dalam 6 - 7   kereta macam tu. (He..he.. 6-7 biji kereta tu kira standard tak ramai untuk keluarga yang besar macam kami. Kalau kebiasaannya memang lebih dari 10 biji kereta yang ikut rombongan hantar pengantin).

Elok aje kami keluar dari kereta, emak pengantin dah panggil-panggil aku dengan en.asben. Sekali dengan pakej hulur payung dan kipas pengantin he..he.. Kiranya kami tercalon secara automatik sebagai pengapit pengantin sebab takde calon lain sebab seperti yang aku cakap tadi, tak ramai yang ikut rombongan menghantar pengantin kali ini. Jadinya, calon pengapit sendu pun terpilihlah suami isteri jadi bidan terjun ha..ha.. Makanya, jadi tukang payungkan pengantin dan tukang kipas pengantinlah kami suami isteri semalam. 

Aku dengan en.asben sebagai pengapit. 
Walaupun pengantinnya cantik, tapi sila fokus kepada pengapit sebab entry ni adalah mengenai pengapit bukan pengantin ha..ha.. Gila kuasa! (kat blog sendiri bolehlah kan.. ;)) En.asben dengan pengantin perempuan sepupu. Dia orang ni memang keturunan ada lesung pipit yang dalam. Dua-dua belah pipi pulak tu.  Dapat dari arwah embah. So bila senyum nampak manis aje bila ada lekuk dalam kat pipi. Jadi aku yang takde lesung pipit ni kenalah senyum nampak gigi biar manisnya setara ha..ha..

Makan di meja pengantin.. Ehemmm...
Hikmah jadi pengapit ialah dapat makan di meja pengantin. Tapi bila pengantin makan sikit aje, tak ke canggung kalau kita yang duduk di sebelah sibuk nak makan bertambah. Jadi makan pun sikit ajelah juga.
Elok aje dah bangun dari meja makan pengantin siap mengadu kat en.asben, yang.. I lapar lagi ha..ha.. Dasar perempuan makan banyak!

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah. 

1 comment:

idzwa kamaruddin said...

nasib baik baju pengapit sedondon jugak takde nampak pelik sgt..heheeh..ehhh kenapa pengapit lebih manis senyuman nyer mcm dia yg bersanding...kekekeek...gurau je kak ;)