Monday, December 21, 2015

Percutian Keluarga ke Kota kinabalu dan Kundasang 2015..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. percutian kami sekeluarga seramai 19 orang ke Kota Kinabalu telah berakhir. Percutian yang dipenuhi dengan pelbagai kenangan manis, masam, kelat. He..he.. semua ada! Tapi.. seronok pastinya seronok.  Pergi berjalan kan. Di mana pun destinasinya, hati tetap berasa bahagia dan gembira. Lebih-lebih lagi bila bersama keluarga tercinta. Walaupun percutian  tidak sepenuhnya berjalan dengan lancar, kami semua tetap sangat-sangat bersyukur kerana segalanya selamat dan dipermudahkan untuk kami. Yang paling penting kami semua  selamat pergi dan selamat pulang. Macam-macam hal yang tidak berjalan dengan lancar itu kami terima dengan hati terbuka. Juga dengan bersangka baik. Pastinya ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Bila dah begitu, macam-macam hal yang berlaku masih membuatkan kami tersenyum-senyum juga diakhirnya. Perkara dah nak jadi kan. Nak tak nak perlu juga dihadapi.

Dalam entry ni aku nak bercerita tentang macam-macam hal yang kami hadapi dalam percutian keluarga kali ini. Kenapa nak cerita? Sebabnya hal-hal yang berlaku punya kenangan buat kami. Maksudnya, selepas ini bila sebut KK pastinya kenangan-kenangan itu juga akan muncul dalam ingatan. Awal-awal lagi emak aku terpaksa tarik diri. Maka tiket flight pergi balik untuk emak burn. Tak apalah. Dah bukan rezeki emak. Duit boleh dicari. Takkan nak paksa juga kaki yang sakit untuk pergi berjalan. Kesihatan lebih utama. Flight kami pukul 11 pagi. Pukul 8 pagi kami dah keluar dari rumah. 3 teksi dari Bangi dan 1 teksi dari Kajang. (Aku pergi bersama kesemua keluarga mertuaku). Sampai KLIA2 masing-masing berwajah ceria. Selepas dah bertemu dengan keluarga yang lain,  en.asben pergi balut beg dulu. Kenapa kena balut? Sebabnya tiba-tiba aje beg pakaian kami yang paling besar rosak sedikit zipnya. Bila dah macam tu en.asben rasa tak confident. Jadi sebelum rabak di tengah jalan, lebih baiklah kami balutkan beg baju tersebut dengan plastik. RM 21 harga untuk balut beg di KLIA2.

Dah settle balut beg, kami pun pergi check-in beg. Alhamdulillah.. berat beg tak berlebih. Dah selesai semua beg yang mahu di check-in kami duduk berkumpul semula. Waktu berkumpul tu muncul pula hal lagi. Baru perasan yang seorang anak kakak iparku tertinggal ICnya di rumah! Kakak ipar aku nampak rileks aje. Tapi aku dah gelabah sebab aku memang ada terbaca yang My kad, My Kid atau Sijil Kelahiran adalah WAJIB ADA untuk perjalanan ke Sabah. Kawan aku orang Sabah pun dah siap-siap pesan padaku. Aku sendiri dah awal-awal minta surat keizinan perjalanan dari papa anak-anak buahku sebagai persediaan.  Tapi untuk pengesahan kakak ipar pergi tanya di kaunter pertanyaan Air Asia. Memang sah. Kena ada. Check dengan polis yang menjaga pintu masuk di departure juga diberitahu perkara yang sama. Waktu itu sudah  pukul 9 lebih. Nak tak nak terpaksalah kakak ipar dan anaknya patah balik ke Bangi untuk ambil kad pengenalan yang tertinggal itu. Kami yang lain terus ke gate yang sepatutnya.

Waktu beratur nak naik flight petugas Air Asia panggil-panggil nama kakak ipar. Sebab kakak ipar dah check in sebelum tu. Beg pun dah check in. Tapi orangnya takde. Kami pun beritahulah yang kakak ipar mungkin tak sempat naik flight tersebut. Mujur pada waktu tu kami teringat nak tanya tentang begnya. Pada ketika itu barulah kami tahu yang jika penumpang tidak naik pesawat, barangannya juga tidak boleh naik pesawat. Maksudnya, bagasi yang sudah di check in tadi akan dikeluarkan semula. Nasib tergerak hati nak tanya pasal beg tu. Kalau tak??? Ada beg pulak yang tertinggal. Apa nasib beg tu??? Alhamdulillah.. beg tu boleh ambil  semula. Cumanya beg tu pecah. Mungkin sebab waktu keluarkan beg tu mereka nak cepat. Main campak aje kut. Sudahnya beg tu pecah hu..hu.. Alhamdulillah.. beg yang pecah itu terus digantikan dengan beg baru yang mahal. Jadi takde kerugian di situ. 
 

 Beg yang pecah dan sudah diganti dengan beg baru oleh Air Asia..
 
Kakak ipar dan seorang anaknya tak sempat naik flight yang sama dengan kami. Mungkin sempat kalau begnya tak dikeluarkan sebab waktu kami dah di dalam flight, penerbangan delay dalam 15 minit juga. Tapi dah namanya bukan rezeki. Terpaksalah kakak ipar ambil flight yang seterusnya.  Flight satu jam seterusnya penuh. Flight dua jam selepas itu pula tak berbaloi harga tiketnya sebab mahal melampau. Akhirnya naik flight pukul 6 petang hari yang sama. Kami yang lain sampai di KK lebih kurang pukul 2 petang. Aku kan pergi KK bawak anak-anak arwah adik aku sekali. Jadi panjang sikitlah soal jawab di imegresen. Mujur aku dah minta papa dia orang buat surat keizinan. Jadi bila ada surat tu senanglah sikit. Tapi anak sulung arwah adik aku yang mummy dan daddynya dah meninggal aku nak minta surat keizinan dengan siapa? Tapi aku dah check, budak umur 12 tahun ke atas dan dah ada IC boleh berjalan sendiri tanpa parent. Jadi bila dah beritahu semuanya barulah boleh lepas. Alhamdulillah.. Memang susah sikit nak masuk Sabah. Slip kemasukan kecil yang diberi tu make sure jangan hilangkan. 
 

Anak-anak arwah adik aku yang menjadi kesayangan kami sekeluarga.  

Tak tahu kenapa, waktu kapal terbang mula bergerak, aku jadi sebak sangat. Seba sebab ada rezeki untuk kami bawak anak-anak buahku ikut berjalan sekali. Ada rezeki untuk buatkan mereka happy jalan-jalan bersama kami. Melihat muka takut-takut dan teruja mereka waktu kapal terbang mula bergerak laju dan naik ke udara membuatkan aku tersenyum sendiri. Mereka bukannya tak pernah naik kapal terbang. Waktu dengan arwah mummy, pernah juga mereka dibawa berjalan menaiki kapal terbang. Tapi waktu tu mereka kecil lagi. Mungkin tak ingat pun. Jadi bagi mereka pengalaman ini adalah yang pertama buat mereka. Bila mereka nampak seronok, aku jadi lebih seronok. Doaku, semoga mereka sentiasa dilindungi dan membesar menjadi anak-anak yang soleh dan berjaya di dunia dan di akhirat.. in sya ALLAH. 

Sampai di KK, driver di sana sudah menghantar whatsapp kepadaku. Sepuluh minit menunggu sebuah van datang mengambil kami. Kami booking dua van dan satu pemandu. Sebuah van lagi dipandu oleh birasku. Bila van sampai, driver minta birasku untuk mengikutnya untuk mengambil sebuah lagi van. Sebab satu van tentulah tak muat. Kami semua dah saling pandang-pandang dan sama-sama terfikir untuk sumbat ajelah semua. Tak payahlah nak patah-patah balik. Bila tanya, katanya tempat nak ambil van tu hanya 5 minit saja dari airport. Kami pun apa lagi. Terus sepakat untuk semua pergi sekali dengan menaiki satu van. Susun beg elok-elok memang muat pun kesemua beg-beg pakaian kami. Orang muat ke? Eh.. muat jugak! Tapi padatlah he..he.. Tergelak-gelak kami semua bila kena duduk berhimpit. Yang last naik aku dengan en.asben.  Terus tanya kat en.asben. I yang nak kena duduk atas you atau you yang nak kena duduk atas I ni he..he.. (Sebab tahu berat badan sendiri memang overweight. Jadi sebelum en.asben reject nak riba aku, baik aku yang suggest untuk riba dia sebab berat kami sama he..he..). Tapi jangan risau. Takde pun aksi riba-meriba tu. Muat aje tempat duduk untuk kami semua. Yang best, anak buah aku siap tak jejak pun punggung di kerusi van sebab duduk menyelit ha..ha..

Kakak ipar aku dah pesan supaya kami tidak perlu menunggunya kerana flightnya hanya akan tiba di KK pukul 9 malam. Jadi dia minta kami bergerak terlebih dahulu ke Kundasang. Kakak ipar dan anaknya akan ke Kundasang malam nanti dengan teksi. Tapi bila check, rupanya tiada teksi ke Kundasang pada waktu malam. Selepas berbincang, kami sepakat untuk ke Kundasang dengan menaiki satu van saja. Birasku yang memandu dan kami ke Kundasang dengan bantuan arah jalan dari Waze. Sebuah lagi van dan pemandunya tunggu di KK sehingga kakak ipar dan anaknya sampai sebelum terus ke Kundasang. Semua beg-beg besar di tinggalkan di dalam van. Waktu nak pindahkan beg pun jadi cerita juga. Bila kata beg semua tinggal maka kami pun gigihlah nak mengalihkan beg ke van satu lagi. Nasib sebelum sempat pindahkan beg, salah seorang dari kami terfikirkan sesuatu. Kenapa tak orang aje yang berpindah ke van satu lagi? Tak perlulah nak alihkan beg banyak-banyak yang berat-berat tu ha..ha.. Betullah tu. Kalau orang saja yang berpindah van tentulah lagi senang he..he.. Adooiiiii.. tergelak-gelak kami semua dibuatnya sebelum berpindah ke van satu lagi.

Sebelum bergerak ke Kundasang kami singgah isi minyak dulu. Kemudian singgah solat. Elok aje van berhenti di masjid, hujan turun dengan lebatnya. Sehingga selesai solat, hujan masih terus lebat. Makanya separuh perjalanan kami ke Kundasang melalui hujan lebat.  Pejalanan mengambil masa dalam 2 jam lebih juga. Tapi sepanjang perjalanan tu pemandangannya, Masya-ALLAH  sangat-sangat indah. Kami tiba di Kundasang pada pukul 7 malam. Semua dah lapar sebab hanya makan waktu dalam flight. Jadi sebelum ke homestay kami singgah makan dulu. Alhamdulillah.. kenyang semuanya makan nasi goreng panas-panas dalam keadaan cuaca yang sejuk. Rasanya bolehlah tahan. Siap makan barulah kami ke homestay. Alhamdulillah.. homestaynya selesa. Kami sewa dua biji rumah yang setiap satunya mempunyai tiga bilik. Semua tak mandi sebab beg baju kami masih tinggal dalam van di KK. Kira selamatlah juga sebab kalau tak tentu mengigil-gigil kami nak mandi. Ambil wuduk pun tangan rasa nak beku. Sebab cuaca best, seronok aje kami lepak-lepak, borak-borak sekejap kat luar rumah.
  
 ALLAHUAKBAR.. indahnya.   
Gunung Kinabalu di hatiku..  Tak puas mata memandang..
  Pemandangan  dari Homestay kami..
 
Waktu sampai malam tu, aku dah siap-siap tanya kat budak jaga homestay.  Dik.. Kalau nak tengok Gunung Kinabalu kena pandang arah mana? Di depankah? Atau di belakangkah?? Sebab senang aku nak tengok pagi-pagi esoknya. Ha..ha.. punyalah over excited. Bangun pagi, lepas solat subuh memang aku dah duduk di luar homestay dengan en.asben untuk melihat Gunung Kinabalu di depan mata. Kalau duduk kat ruang tamu homestay tu memang terus nampak pemandangan seperti dalam gambar kat atas tu. Masya-ALLAH..  Indahnya Gunung Kinabalu.. SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHUAKBAR.. Terasa berbaloi-baloi kami merancang untuk bercuti di Kota Kinabalu dan Kundasang. Tapi kan, ini aje gambar yang aku ada. Gambar kami berlatar belakangkan Gunung Kinabalu  langsung takde. Sebab aku sibuk nak siapkan anak-anak. Nak siapkan diri sendiri juga. Nak iron baju,  nak kemas-kemas beg. Keluar balik konon nak pose, Gunung Kinabalu dah tertutup dengan awan. Huwarggggg.. rasa sedih sangat. Jauh-jauh aku datang. Dapat tengok sepuluh minit aje. Walau apa pun aku tetap bersyukur sebab diberikan rezeki untuk dapat lihat Gunung Kinabalu dengan mata sendiri. Syukur ALHAMDULILLAH.
  Pemandangan yang sangat indah di mataku.. 

ALLAHUAKBAR.. Maha Suci ALLAH yang menciptakan segala keindahan. Segar sangat udara di sini. Sejuk tapi tak terlalu sejuk. Rasa tenang, damai dan tenteram. Aku memang seronok sangat berada di Kundasang ni. Dia punya suasana tu bagi aku first class. Aku dahlah memang suka tengok pemandangan yang hijau-hujau ni. Patutlah ramai orang yang dah ke Kundasang selalu cakap taknak balik he..he.. Aku pun dah sangat jatuh cinta dengan Kundasang dan kaki Gunung Kinabalu. Kalau ada rezeki aku memang nakkkkkkkkkkkkkkkk sangat pergi lagi.. In sya ALLAH. 
 
 Kami di hadapan Homestay.
Tak dapat nak bergambar berbackgroundkan Gunung Kinabalu, 
bergambar dengan signboard homestay pun jadi he..he..

 Gambar kami seisi keluarga di hadapan homestay. 
Belakang tu Gunung Kinabalu dah tertutup dengan kabus. 
Waktu ni dalam pukul 7 lebih pagi.  

2 van urvan yang kami sewa..

Sewa sehari RM 200 untuk satu van. Elaun pemandu RM 100 sehari. Elaun pemandu bermalam di Kundasang RM 150 semalam. Petrol isi sendiri. Pemandunya baik. Tapi memang memandu ajelah. Takdelah nak jadi pemandu pelancong jugak. Takdelah nak advise tempat yang kami patut pergi. Pukul berapa waktu yang elok untuk melawat sesuatu tempat tu. Semua ikut kita. Dahlah kami memang tak biasa kat sana. Kalau tanya pun dia tak berapa nak tahu. Siap nak makan pun asyik bawak kat restoran mamak. Cadang tempat makan best pun tak. On the way nak balik KK aku dah inform nak singgah makan lokan bakar. Siap dah bagi tunjuk arah dah sebab Blogger Izwa dengan baik hatinya sudi sharekan tempatnya waktu kami di Kundasang tu. Tapi entahkan pemandunya lupa entahkan buat-buat lupa. Tahu-tahu kami dah sampai di Bandar KK. Aku nak tanya pun dah takde hati sebab sedihhh. I kan bab makan-makan ni memang mudah sentap kalau tak dapat he..he.. Anyway.. Thank you so much Izwa atas budi baikmu. Takde rezeki akak nak merasa lokan bakar yang nampak sedap sangat tu huhu.. 

 Kundasang War Memorial.. 
Lepas sarapan pagi, kami singgah di sini. Tempat ni cantik untuk ambil-ambil gambar. 
Jadi singgah di sini untuk ambil-ambil gambar.  
Bayaran masuk : Dewasa - RM2 Kanak-Kanak - RM1
 
 Han, Kakak-kakak ipar dan anak-anak buah :)

My sweet little gegirl.. 
 
Membilang hari dia nak pergi KK ni. Mama, esok ke kita nak pergi? Mama, kita pergi hari jumaat kan? Mama, kita pergi berapa hari? Mama, nanti kita tidur kat mana? Kalau abang-abang nakal, dia yang duk bebel. Siapa nakal-nakal tak boleh ikut pergi KK he..he.. mulut dia macam mak nenek. Ada aje benda nak tanya. Seminggu sebelum pergi tu, waktu dah nak tidur dia tanya aku. Mama.. kalau kita sedih kita nak buat apa? Aku tanyalah kenapa pulak nak sedih. Dia cakap,  Gegirl rindu mummy..  dengan muka sedih. Sebak aku dibuatnya. Tapi aku tahan aje sebab taknak buat dia rasa lagi sedih. Aku beritahu dia kalau sedih sedekah Al-Fatihah banyak-banyak untuk arwah mummy. Kalau selalu memang dah sedekahkan Al-Fatihah, bila rindu sedekahkan dengan lebih banyak lagi.Dia angguk aje. Bila aku peluk, dia tutup muka dengan bantal. Rindu sangat agaknya dia dengan arwah mummy.
 


Nakkan pemandangan indah kat belakang tu, muka semua berkerut tahan mata ngadap cahaya matahari.. Konsepnya biar muka tak cun asalkan background cun kebabom he..he.. ;)



En. asben bersama  abang iparnya  serta anak-anak..
Bergambar di sini dengan susah payah nak buka mata.. ;)
 


 Acara pilih tiang sorang satu untuk posing he..he..



My kakak-kakak ipar dan anak buah pulak nak posing..

He..he.. sibuk aje me, han and aimi nak kantoikan gambar orang lain.. menyibuk aje kita orang menyelit posing kat belakang tu bila kakak ipar nak posing sorang-sorang.. 
Sori kak li :)


Mama dengan bongsu lelaki dan bongsu perempuan :)
Suka sangat dengan pokok-pokok hijau kat War Memorial tu..
 Bagi lembu minum susu di Desa Dairy Farm..

Best juga kat sini. Tiket masuk : Dewasa RM5 - Kanak-Kanak RM4. Pemandangannya sangat cantik. Susu kotaknya sedap. Aiskrim pun sedap. Ada perisa coklat dan yogurt. Aku prefer yang perisa yogurt. Waktu sampai tu orang tak ramai lagi. Jadi kami pergi melawat bangsal-bangsal lembu. Bagi peluang anak-anak pengalaman bagi lembu minum susu. Harganya RM1.50 sebotol. Kalau bagi makan rumput harganya RM1.00. Seronoklah budak-budak ni. Tapi dah kata percutian penuh dengan macam-macam hal kan, jadi adalah juga peristiwa kat sini. Waktu nak bayar harga susu untuk susukan anak lembu tu baru aku perasan pouch duit aku dah takde dalam handbag. Memang gelabah aku dibuatnya. Tak ingat langsung tercicir kat mana. Terus ajak en.asben pergi cari kat van. Dahlah sekitar dalam farm tu jalannya kena turun naik bukit. Jadi semakin lemah lututlah dibuatnya sebab panik. Walaupun tak semua duit aku letak dalam pouch tu tapi ada RM500++ juga duit dalam pouch tu. Kalau betul-betul tercicir memang menangis jugalah. Memang rasa nak pitam juga sementara nak sampai ke van sebab mengah + kalut. 

Sepanjang jalan menuju ke van, tak sudah mulut aku mengucap Inalillah sambil berdoa pouch tu ada dalam van. Sampai aje kat van rasa bersyukur sangat sebab pouch tu terletak elok aje kat atas kerusi tempat duduk aku. Syukur Alhamdulillah.. Duit itu masih jadi milik aku. Bila dah lega kami kembali semula kat bangsal anak-anak lembu sebab anak-anak semua masih di sana. Tapi sebelum tu sempat juga beli susu coklat. He..he.. dahaga worr daki bukit dengan jantung dup dap dup dap. Tak sempat nak tengok anak-anak bagi anak lembu minum susu. Dapat tengok gambar aje. Tapi yang pastinya anak-anak seronok walaupun ada juga yang takut. Lepas keluar dari tempat lembu kami membeli belah dulu. Waktu tu orang beratur nak membeli susu, aiskrim waffle dan produk lain dah panjang. Ambil masa jugalah waktu nak membeli tu. Tapi sebab teringin punya pasal dan anak-anak pun dari sebelum masuk lagi memang dah minta, jadi kita beratur ajelah. Pada aku aiskrim dia agak mahal untuk satu mangkuk kecil. Tapi tak mengapalah sebab rasanya sedap. Cuma yang tak puas hati tu, di tengah-tengah aiskrim tu semuanya lompong. Tepi-tepi aje dia letak aiskrim.
 
 Posing kat tempat tengok lembu.. En. Asben dengan anak-anak dan anak-anak buah.. 

 Seronok tengok lembu..

 Walaupun kat kawasan bangsal lembu, pemandangannya masih sangat cantik.. cuma hidung kena tahan bau-bauan lembu ajelah he..he..

 Moh kita mendaki balik.. lenguh jugalah kaki aku lepas tu.. Sebab apa? Tentunya sebab badan berat yang berlebihan hu..hu.. 

 


 Aku bersama en.asben, emak, ayah dan adik beradiknya..

Bergambar ramai-ramai di tempat yang cantik ni.. Nampak tak kat belakang tu ada tulisan DESA..
Selfie, aiskrim dan waffle.. ;)


Mama with the kids.. 
Mama yang gemuk.. ha..ha.. aduhai.. selera makan semakin menjadi-jadi Saja nak letak gambar ni biar beringat sikit yang badan tu dah naik dengan jayanya..  Nasib perut en.asben pun dah naik juga.. Jadi kami seri he..he.. Ayat nak sedapkan hati.. ;)


Cinta-cinta hati mama..
Suka sangat dengan gambar ni.. 

Ayah with the kids..

Sessi bergambar dengan batu pulak..
My lovely boys..
Gigih panjat batu.. 
 
Mama and the boys.. 
Teringin juga nak panjat batu tu tapi tak larat he..he..
 
Mama and the boys and a girl.. 

Kita bergambar dengan lembu.. 

Suasana yang kata orang seperti di New Zealand kerana lembu-lembunya yang berwarna hitam putih juga suasananya yang sejuk.. 

Han with her cousins.. 
Yang depan berdua tu seorang belajar di UIA dan seorang di UNISZA..
Tiga yang di belakang tahun 2016 ni ambil SPM..  
Dah besar-besar semuanya.. Semoga semuanya menjadi anak-anak soleh yang berjaya dengan cemerlang di dunia dan di akhirat.. Semoga semuanya sentiasa dilindungi ALLAH.. in sya ALLAH..

Selepas ke Desa Dairy Farm kami bergerak ke Poring Hot Spring. Tapi kami semua tak masuk pun. Sebab sampai sana dalam  pukul 11 lebih. Panas tengah terik. Jadi macam tak sesuai aje nak masuk ke tempat air panas dengan keadaan cuaca yang macam tu. Lepas dah lepak-lepak sekejap kat kawasan luar tu, kami terus ke Spa Ikan Luanti. Best juga tempatnya. Dapat bermanja dengan ikan yang gigit-gigit kaki. Ikannya pulak bukan main besar-besar. Itu yang buat kita rasa geli tu. Sampai  terjerit-jerit dibuatnya. Kat sini pun ada halnya juga. Tengah orang lain jerit-jerit takut sebab kaki kena gigit dengan ikan, han pula boleh terlepas handbagnya masuk dalam air sebab terperanjat bila ikan gigit kaki dia. Terendamlah juga bagnya. Nasib sempat cepat-cepat tarik beg tu dan alihkan barang-barang dalam beg aku. Dahlah semua handphone han dan adik-adiknya, siap dengan PSP pun ada dalam beg tu. Alhamdulillah.. semuanya selamat walaupun begnya kuyup sebab  dah sempat terendam dengan ikan. 

Tagal Sg. Moroli, Kg. Luanti Baru, Ranau..

Kat tepi-tepi sungai  tulah buat fish spa..

Besar-besar tau ikannya..  
Kalau ikutkan hati memang seram nak rendam kaki.. Tapi demi sebuah pengalaman, beranikan juga diri cecah kaki kat dalam air..

 Kaki en.asben asyik kena attack.. 
Asyik ter auw..auw.. auw..auw aje dia bila ikan dok gigit kaki dia he..he.. 


 Acara rendam kaki kasi ikan gigit.. 

 Kat situ juga ada jambatan gantung.. 
Dapatlah anak-anak pengalaman meniti di atas jambatan gantung tu .. 
Aku pun ada cuba  juga.. tapi mampu sampai separuh jalan.. lepas tu terpaksa patah balik sebab gayat he..he..

Sebelum balik ke KK kami singgah di Kinabalu Park.. 
Tapi dah langsung tak nampak Gunung Kinabalu sebab dah petang..
Jadi bergambar berlatarkan kabus yang memutih ajelah..  

 
 Pose jangan tak pose.. :)
 

 Family photo bersama Gunung Kinabalu yang sikit aje nampak kat belakang tu.. 

Kami sampai di KK pukul 6 petang. Sempatlah singgah di Rumah Terbalik tu sebab tempat tu tutup pukul 8 malam. Tapi bila sampai waktu dah gelap, nak ambil gambar pun jadi tak berapa cantik sebab tak terang. Dalam rumah terbalik tu memang tak dibenarkan untuk ambil gambar. Bagi aku menarik juga tempatnya.. Bayaran masuk : Dewasa - RM 10 Kanak-kanak RM 8. Tapi gambar posing-posing takde sebab semua gambar  kat rumah terbalik takde dalam phone aku. 

 Ada gambar rumah terbalik ni aje he..he..   

Keluar dari rumah terbalik kami singgah makan dulu sebelum ke homestay di Cyber Apartment. Makan di area Dataran Todak kalau tak silap aku. Puaslah kami dok pesan seafood. Sotong, ketam, lala, lobster, ikan.. Memang puas hatilah sebab semuanya kenyang. Kenyang makan asap juga he..he.. Total harga makan kat situ untuk kami 19 orang RM 662. Alhamdulillah.. Kakak ipar aku kata murah. Bagi aku pun murah jugalah sebab  kami semua memang puas makan makanan laut malam tu. Siap nak habiskan pun bertolak-tolak pinggan he..he..  Tapi Alhamdulillah.. semuanya dapat dihabiskan dengan jayanya. Lepas siap makan kami jumpa dengan sepupu aku kejap kat depan Pasar Philiphines. Lepas tu terus balik homestay. Kat homestay jadi hal lagi. Adooii.. Kami dah booking 2 homestay. Dah beritahu dah awal-awal kami nak rumah yang bersebelahan. Sebab datang satu keluarga besar kan. Mestilah nak duduk rumah dekat-dekat. Tapi boleh pulak dia bagi rumah yang bersambung depan belakang. Maksudnya kalau nak pergi rumah satu lagi kena pusing satu blok baru sampai. Tak ke membara! Padahal dah janji nak bagi rumah yang bersebelahan.

Bila rumah dah jauh-jauh, nak tidur share-share pun susah. Macam rumah aku okeylah lagi sebab kami cuma 9 orang dan 5 orang memang budak kecik. Jadi tiga bilik tu memang selesalah untuk kami anak beranak. Tapi rumah kakak ipar aku 10 orang dewasa. Nak share-share tidur macam mana?   Nak masuk ke rumah kami dah jauh pulak nak kena berjalan. Dahlah tilam extra tak disediakan padahal dah diberitahu bilangan orang dalam 1 rumah. (Macam di Kundasang sebab homestaynya bersebelahan, 2 orang anak kakak ipar boleh aje tidur di homestay aku. Takde tilam extra pun takde hal. Kami pun tak berkira. Dah namanya nak berkumpul. Apalah sangat kalau tidur sekali). Bila ditegur eh.. boleh  pulak owner homestay tu bahasakan kakak ipar aku. Aduhai.. tak fahamlah dengan orang berniaga tapi tak boleh nak terima teguran dari pelanggan. Kita bukan nak jatuhkan. Kita cuma nak menegur untuk kebaikan. Kita juga menegur sebab kita nak hak kita  sebagai pelanggan. Kita juga nak dapatkan kemudahan seperti mana yang telah dijanjikan. Juga seperti apa  yang sudah dibayar.  Dia siap boleh cakap kalau nak selesa duduklah di hotel. Hamboiii.. Kalau tahu dapat homestay jauh-jauh gitu memang lagi baguslah kami duduk hotel aje. Tapi sebab kami nak bercuti satu keluarga. Nak duduk berkumpul ramai-ramai. Kalau boleh nak duduk serumah biar senang. Bukannya dua rumah yang berjauhan walaupun dah diberitahu!!! 

Tolonglah Pengusaha Homestay. Tolonglah jangan layan pelanggan macam tak mampu duduk hotel sebab tu nak duduk homestay. Kami pilih homestay sebab nak duduk berkumpul anak-beranak sekali sekala. Ya, kami percaya pada rezeki. Seperti yang dia sendiri kata, rezeki dari ALLAH. Mungkin rezeki kami kena deal dengan pengusaha homestay macam orang tu. Dah nama percutian macam-macam hal kan, terpaksalah korang membaca keluhan hatiku ini juga ya he..he.. Esoknya bangun pagi-pagi kami ke Pulau pulak. Dah nama nak ke Pulau, naklah makan yang kenyang-kenyang sikit. Sekali dibawanya ke restoran mamak juga. Bila kami request  nak restoran yang best sikit barulah dibawa ke restoran yang macam-macam makanan ada. Hah.. ada rupanya restoran yang best di KK. Aku pun tak faham kenapalah dia tak nak bawak kami makan kat restoran yang macam ni sejak dari mula. Duit minyak kami yang bayar. Kami pun langsung tak bising-bising kalau tempat tu jauh sikit. Tapi.. Hmmm.. entahlah. Sebab restoran tu best, dua hari berturut-turut kami sarapan di situ. Nak pergi pulau siap tapau nasi lemak, nasi dan lauk kat restoran juga. Alhamdulillah.. sedap masakannya. Siap ada nasi kerabu, nasi dagang dan nasi berlauk di restoran tu. Kuih pun berjenis-jenis. Nama restoran, sori aku lupa.

Untuk pulau, kami pergi ke 3 pulau.  Pulau Mamutik, Pulau Manukan dan Pulau Sapi. Dah sampai awal kat tempat naik bot tu. Bot pun dah siap-siap tunggu tinggal kami nak naik aje. Tapi tunggu pemandu nak parkingkan van berjamlah pulak. Adooii.. Memang ada aje halnya he..he.. Alhamdulillah..  kami seronok bersnorkeling. Anak-anak bukan main seronok dapat tengok ikan. Gambar snorkeling takde sebab aku dengan en.asben awal-awal lagi dah simpan handphone dalam beg sebab nak snorkeling juga he..he.. GoPro takde! Is dengan Fareez siap try parasailing kat Pulau Mamutik. Seorang RM70. Gambar kat phone en.asben. Tak dapat nak share kat sini. Bagi aku, cantiklah juga pulau-pulau tu semua. Air jernih. Ikan ada tapi tak banyak. Tapi seronoklah dapat bersnorkeling bersama-sama dengan anak-anak sambil kejar ikan. Muka dengan tangan pun terbakar dengan jayanya. Sampai hari ni tak hilang lagi hitamnya hu..hu.. dah macam dayang senandung dah muka aku. Kat Pulau Sapi kami siap nampak babi hutan dok melintas lagi. En. asben kata siap ada dua, tiga ekor lagi yang dia nampak. So, korang kalau ke Pulau Sapi hati-hatilah ya. Sebab selamba aje babi hutan tu duk melintas kat kawasan kerusi meja tempat berehat. 

 Kami dalam bot nak ke pulau. 
Kami ambil pakej untuk 3 pulau sekali dengan peralatan snorkeling seorang RM55. Sebelum balik orang bot siap bawak tengok-tengok Pulau Gaya. 
Tengok sekolah atas air. 

 Alhamdulillah.. ada rezeki dapat pergi ke Pulau bersama-sama satu keluarga.. Rasa sedih sikit sebab emak aku tak dapat nak ikut bersama :(
 
Bergambar di Pulau Manukan.. 

En. Asben bersama emak dan ayah.. 
Alhamdulillah.. ada rezeki nak bawa emak dan ayah berjalan sama.

Pulau Manukan.. 
Anak buah aku Hafiy.. 
Sibuk dok request.. Mama.. ambil gambar Hafiy.. 
Alhamdulillah.. seronok dia bersnorkeling.. Tapi sibuk jerit.. Mama.. jangan tinggal Hafiy he..he.. Dalam ramai-ramai anak aku, dialah yang paling kuat  mengusik dan menyakat orang. Antara yang paling stylo dialah juga.

Gambar kenangan di Pulau Manukan.. 

ABC kelapa apa entah namanya aku lupa.. he..he..

Malam tu kami makan kat satu tempat ni. Nama tempat perlu dirahsiakan sebab kat situ pun ada halnya juga. (Betulkan aku cakap percutian ni penuh dengan macam-macam hal he..he..). Nak cerita pun tak sampai hati. Tapi kesudahannya memang kami semua terpaksa bangun dan tinggal meja makan. Kami juga tidak dikenakan sebarang bayaran walaupun dah 3/4 order yang dipesan  sampai. Ada juga yang sudah dimakan. Maaf dari tuan kedai kami terima. Perkara dah nak jadi. Disebabkan itu kami tak mahu nak memperbesarkannya lagi. Kami simpan sendiri sebagai memori kami. Walaupun rasa tak puas hati, tapi kami semua masih boleh juga tergelak-gelak geli hati. Itulah yang dinamakan memori, kan? Yang pahit pun boleh jadi manis bila dikenang. Balik dari kedai makan misteri tu, kami terus ke pasar philipines. Sebelum tu shopping dulu ikan bilis, udang kering, ikan kering dan keropok-keropok. Hasilnya bawa keluar satu kotak setiap keluarga he..he.. Lepas tu beli gelang-gelang manik, brooch dan butang baju melayu kat pasar philiphines. Beli juga buah-buah tangan tanda ingatan dari KK. Sebelum balik singgah tapau KFC. Lapar ooooohh he..he.. Balik rumah makan KFC depan tv sambil tengok hujung-hujung Gegar Vaganza akhir. Sambil-sambil tu dok sidai baju basah pergi mandi pulau yang dah siap dibasuh sebelum keluar makan. Esoknya lepas sarapan kami ke pasar philiphines lagi. He..he.. ada lagi tambahan pembeliannya. Sempat juga kami ke pasar basah selepas itu untuk bawak balik udang, sotong dan ketam fresh. Hasilnya, setiap keluarga bawa keluar satu kotak juga he..he.. Dah siap shopping semua kami pun terus ke airport. Kat Airport pergi balut beg lagi. Sebab beg yang rosak sikit zipnya waktu nak pergi rosak terus masa nak balik hu..hu.. Harga balut beg RM22. Sebelum tunggu di gate kami solat dulu. Kemudian pergi lunch kat KFC. Waktu beratur nak check beg waktu nak masuk ke gate, boleh pulak komputer check beg rosak. Sebahagian dari kami aje yang lepas check guna komputer. Yang lain check guna manual. Semua beg kena buka. Suspen  aku sebab aku tak tahu komputer dia rosak sebab aku dah jalan ke dapan. Bila toleh balik,  cuak juga jadinya sebab tiba-tiba aje beg family aku kena buka. Siap check badan semua. Dah tahu komputer yang rosak barulah lega. Ingat kenapalah pulak tiba-tiba beg kami kena buka. Syukur.. takde apa-apa yang tak sepatutnya berlaku.. ALHAMDULILLAH..

My anak dara..

Permata hatiku.. 
Ada rezeki nanti kita jalan-jalan lagi ya anak-anak.. 
Semoga ALLAH sentiasa murahkan rezeki kita sekeluarga..
Semoga ALLAH beri kesihatan yang baik untuk en.asben yang mencari rezeki untuk keluarga.. Semoga ALLAH limpahkan rahmatnya buat en.asben yang gigih berkerja untuk menyara kami sekeluarga.. Aamiin..

Dua si kecik penghibur hari kami.. ALLAH.. peliharalah mereka selalu..

Alhamdulillah.. kami dah nak balik dah.
Bye Kota Kinabalu.. Ada rezeki In sya ALLAH kami datang lagi..


Nota untuk diri sendiri :  Entry ni adalah entry terpanjang yang aku pernah buat. Gambar pun yang terbanyak pernah aku masukkan dalam sebuah entry.

Salam hormat untuk semua. In sya ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah..

35 comments:

Izwa Kamaruddin said...

Hehehee bab naik bukit kat dairy farm mmg ade peristiwa terjadi kat izwa kat sana!

Kalau ade masa akak baca ok.

Bab mkn alhamdulillah tempat kami dpt elok dan sedap!

Thn ni pegi sabab mmg takde perancangan ke pulau..so postpone ke next year gitu.

Apa pun satu persatu saya baca cerita akak hehehe termasuk sakit hati psl homestay tu.

Norma NML said...

subhanallah...cantiknya pemandangan KK....kena kerumun dgn ikan tu tak geli ke..hihi

Unknown said...

Suka duka pahit manis masin masam semua ada...ha ha..but we did enjoy..alhamdulillah...plan thn depan kemana pulak kita

Unknown said...

Suka duka pahit manis masin masam semua ada...ha ha..but we did enjoy..alhamdulillah...plan thn depan kemana pulak kita

TS said...

terubat rindu nak bace novel kak fea..
elok tersusun je ayat..hihi..
moga Allah murahkan rezeki kak fea sekeluarga..
alhamdulillah..besar ganjaran jage and happy kan diorang kan kak..

TS said...

terubat rindu nak bace novel kak fea..
elok tersusun je ayat..hihi..
moga Allah murahkan rezeki kak fea sekeluarga..
alhamdulillah..besar ganjaran jage and happy kan diorang kan kak..

eynda said...

Pernah ke Sabah tapi tak sempat pegi banyak tempat... seronok tengok gambar2 dlm entry ni...

mamaarifakeemaisy said...

Salam Ziarah..

Alhamdulillah dah sampai dah Hanis..eina pun bercita cita nak ke sana, tp masanya tk tiba tiba lagi.. hihi.. In sha Allah 1 day ^_^

Banyaknya cobaan dan dugaan, Alhamdulillah sampai jugak kan.. lebih seronok tgk anak anak seronok macam tu..

cantik betul pemandangan.. teruja nak pergi..huhu..

Unknown said...

Assalam. Betul2 bercuti ni. Cantik sungguh scenerynya. Mungkin Kundasang pilihan seterusnya bagi saya dan faimili bercuti.

XaRiNe said...

Hi thank u sis for the review.
Nak tanya, saya plan nak bwk mak (yg sakit lutut) pegi island hopping tu, sesuai ke utk mak? takut gak pikir nak naik turun boat kat jeti tu sesuai tak utk dia.. :(

Hanis Azla said...

As-salam Xarine,

Untuk orang yang sakit lutut, pada akak macam tak berapa sesuai sebab nak kena turun naik bot dan berjalan di jeti.. Nanti kesian pulak kat emak.. Risau semakin sakit pula lututnya nanti..

Unknown said...

Salam,

Kami menyediakan perkhidmatan kereta sewa Axia Auto selesa & jimat minyak Rm100/day. Call/watsapp 014 20 11144 untik tempahan.

Tq

Unknown said...

Seronoknya baca citer ni..saya pn bercadang nk g sana tp saya nak bawa anak saudara yg saya bela dr kecil..boleh x bg contoh surat kebenaran yg perlu disign oleh ibunya..sbb ayahnya dh meninggal..

Hanis Azla said...

Aisha sha,

Alhamdulillah.. Surat tu buat surat simple aje dari ibu anak tersebut.
Beritahu memberi kebenaran kita bawa anak tersebut ke KK. Dalam surat tu pastikan ada nama penuh ibu, ic no, alamat tempat tinggal dan nombor telefon yang boleh dihubungi.. Pastikan juga surat beranak yang asal dibawa bersama.

Harap perkongsian ini membantu.

mila said...

Salam.. boleh x share ctc no urvan yg akak sewa tu.. tq

mila said...

Salam.. boleh x share ctc no urvan yg akak sewa tu.. tq

Hanis Azla said...

As-salam Mila,

Contact untuk sewa van urvan : Zaidi - 016-8151559

Harap2 perkongsian ini membantu.

Unknown said...

Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90
2. Myvi RM120
3 Saga RM120
4. Alza RM140
5. Exora RM150
6. Avanza RM170
7. Vios RM180
8. Urvan RM230

Homestay RM100.00 semalam

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
0129600702 (Whatsapp)

Unknown said...

Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90
2. Myvi RM120
3 Saga RM120
4. Alza RM140
5. Exora RM150
6. Avanza RM170
7. Vios RM180
8. Urvan RM230

Homestay RM100.00 semalam

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
0129600702 (Whatsapp)

Rahah said...

Kak...kt kiram village akak book cabin mane ye ?? Sbb sy bwk 10 ahli keluarga...tq

Hanis Azla said...

As-salam Rahah Lafizah,

Minta maaf. Akak tak menginap di Kiram Village. Tapi menginap di D'izz Homestay Kundasang.

Rahah said...

Ohh...x pe...jnji leh tgk gunung kinabalu...mcm mne akak book Homestay tu

Hanis Azla said...

As-salam Rahah Lafizah,

Minta maaf, terlambat nak reply. Boleh call no. ni untuk book D'Izz Homestay Kundasang - 012-8669626 / 012-8669516.

Harap perkongsian ini dapat membantu.. in shaa ALLAH

Unknown said...

Hi,sesapa dtg ke Kota Kinabalu Sabah,yg ingin mencari kreta utk jalan2 area kota kinabalu atau trip ke kundasang,boleh WhatsApp sy 01126899385..sy ada membuat trip ke smua area kota kinabalu termasuk trip ke kundasang..

Percutian Bajet Sabah 2017 said...
This comment has been removed by the author.
Percutian Bajet Sabah 2017 said...
This comment has been removed by the author.
Percutian Bajet Sabah 2017 said...

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Antara Kelebihan kami:

Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..
a) Nissan Urvan RM230 sehari
b) Toyota Innova RM200 sehari
c) Toyota Avanza RM160
d) Nissan Grand Livina RM170
e) Proton Exora RM150
f) Produa Alza RM140
g) Toyota Vios RM160
h) Proton Saga Flx RM120
i) Produa Myvi RM120
j) Produa Viva RM100
k) Proton Waja RM120
l) Proton Preve RM150
m) Viva 660 RM70

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Antara kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

Hubungi kami
0163751978
Boleh Call atau Whatsapp


Percutian Bajet Sabah 2017 said...

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Antara Kelebihan kami:

Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..
a) Nissan Urvan RM230 sehari
b) Toyota Innova RM200 sehari
c) Toyota Avanza RM160
d) Nissan Grand Livina RM170
e) Proton Exora RM150
f) Produa Alza RM140
g) Toyota Vios RM160
h) Proton Saga Flx RM120
i) Produa Myvi RM120
j) Produa Viva RM100
k) Proton Waja RM120
l) Proton Preve RM150
m) Viva 660 RM70

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Antara kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

Hubungi kami
0163751978
Boleh Call atau Whatsapp


Unknown said...

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Tel : 0129600702 / 0163751978
Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

a) Nissan Urvan RM230 sehari
b) Toyota Innova RM200 sehari
c) Toyota Avanza RM160
d) Nissan Grand Livina RM170
e) Proton Exora RM150
f) Produa Alza RM140
g) Toyota Vios RM160
h) Proton Saga Flx RM120
i) Produa Myvi RM120
j) Produa Viva RM100
k) Proton Waja RM120
l) Proton Preve RM150
m) Viva 660 RM70

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

*Screenshot iklan ini sebagai voucher Diskaun dan whatsapp ke nombor di bawah*

Hubungi kami
0129600702
0163751978
Boleh Call atau Whatsapp


Unknown said...

Jom Ke Sabah 2017

Pakej Transport Bajet ke sabah 2017
(Pakej termasuk kenderaan, pemandu dan Minyak kenderaan)

Tidak perlu pening memandu sendiri... biarkan kami urus perjalanan anda !!

3 Hari 2 Malam
Sedan. MPV. Van
2 Pax. RM500. 5 Pax RM250. 6 Pax RM250
3 Pax. RM350 6 Pax RM230. 7 Pax RM230
4 Pax. RM250 8-12 Pax RM200


4 Hari 3 Malam
Sedan. MPV. Van
2 Pax. RM600. 5 Pax RM280. 6 Pax RM290
3 Pax. RM435 6 Pax RM240. 7 Pax RM250
4 Pax. RM325 8-12 Pax RM220


5 Hari 4 Malam
Sedan. MPV. Van
2 Pax. RM750. 5 Pax RM340. 6 Pax RM360
3 Pax. RM500 6 Pax RM285. 7 Pax RM310
4 Pax. RM375 8-12 Pax RM265

Itinerary Perjalanan
Kota Kinabalu
* Tg Aru
* Masjid Terapung
* Jesselton Point
* Masjid Negeri
* Signal Hill
* Muzium Sabah
* Perdana Park
* Zoo Lokkawi
* Pasar Filipina
* Pasar Malam
* Tamu Gaya Street
* 1 Borneo

Kundasang
* Rumah Terbalik
* Jambatan Tamparuli
* Pekan Nabalu
* Kinabalu Park
* Desa Cow Farm
* Sabah Tea
* Poring Hotspring
* Luanti Fish Tagal
* Kundasang Memorial

Hubungi Raziman untuk pertanyaan lanjut
0129600702 Whatsapp / Call / Sms
0163751978 Call / sms

Unknown said...

AJ TRAVEL & SERVICES (HOTLINE CALL/WHATSAPP 0129359772)

PROMO TOUR KOTA KINABALU 2017 (JULY – DECEMBER)
********************************************************************************
TEMPAHAN DIBUKA SEKARANG
***************************************
HARGA TERMASUK PENGANGKUTAN DENGAN PEMANDU & BAYARAN MASUK DI KINABALU NATIONAL PARK, DESA CATTLE DAIRY FARM, PORING HOTSPRING , TAGAL LUANTI
*************************************************************************************
HARGA TIDAK TERMASUK PENGINAPAN DAN PENGURUSAN MAKAN
*************************************************************************************
4D3N (4V1)
RM470/PERSON MINIMUM 4 ORANG
RM320/PERSON MINIMUM 6 ORANG
RM245/PERSON MINIMUM 8 ORANG
PENGINAPAN : sila tempah penginapan 3 malam di Kota Kinabalu
PERJALANAN
DAY1: KKIA ETA 10AM/DOUBLE SIX MONUMENT PARK/MASJID NEGERI/MUZIUM SABAH/SIGNAL HILL/ATKINSON CLOCK TOWER/MASJID BANDARAYA KK/CRAFT COMPLEX (FILIPINO MARKET) / CHECK IN HOTEL.
DAY2 : KINABALU NATIONAL PARK / DESA CATTLE DAIRY FARM/TAGAL LUANTI FISH MASSAGE/PORING HOTSPRING/ NABALU CRAFT COMPLEX / BACK TO HOTEL.
DAY3 : JETTY TRANSFER ONLY **ISLAND HOPPING FEE OR ACTIVITY FEE BY OWN ACCOUNT
DAY4 : TRANSFER TO KKIA (ETD 11AM)
************************************************************************************
4D3N (4V2)
RM450/PERSON MINIMUM 4 ORANG
RM310/PERSON MINIMUM 6 ORANG
RM240/PERSON MINIMUM 8 ORANG
PENGINAPAN : sila tempah penginapan 1 malam di Kundasang & 2 malam di Kota Kinabalu
PERJALANAN
DAY1: KKIA ETA 10AM/PANTAI TANJUNG ARU/SAHBANDAR LEISURE RIDE PARK / PEKAN NABALU / KUNDASANG / CHECK IN HOMESTAY
DAY2 : KINABALU NATIONAL PARK / DESA CATTLE DAIRY FARM /SABAH TEA/ TAGAL LUANTI FISH MASSAGE/PORING HOTSPRING/KUNDASANG FRUIT BAZAAR/KOTA KINABALU/CHECK IN HOTEL
DAY3 : JETTY TRANSFER ONLY **ISLAND HOPPING FEE OR ACTIVITY FEE BY OWN ACCOUNT
DAY4 : TRANSFER TO KKIA (ETD 11AM)
***************************************************************************************
4D3N (4V3)
RM665/PERSON MINIMUM 4 ORANG
RM445/PERSON MINIMUM 6 ORANG
RM340/PERSON MINIMUM 8 ORANG
PENGINAPAN : sila tempah penginapan 2 malam di Kundasang & 1 malam di Kota Kinabalu
PERJALANAN
DAY1: KKIA ETA 10AM/PANTAI TANJUNG ARU/ KUNDASANG / CHECK IN HOMESTAY
DAY2 : KINABALU NATIONAL PARK /WAR MUSUEM/ DESA CATTLE DAIRY FARM /SABAH TEA/ TAGAL LUANTI FISH MASSAGE/PORING HOTSPRING/KUNDASANG FRUIT BAZAAR/BACK TO HOMESTAY
DAY3 : NABALU CRAFT COMPLEX / RUMAH TERBALIK / SAHBANDAR LEISURE RIDE PARK / KK WATERFRONT / HOTEL
DAY4 : CRAFT COMPLEX (FILIPINO MARKET) / STOP FOR LUNCH / KKIA (ETD 4PM ONWARD)
*****************************************************************************************
PERTANYAAN & TEMPAHAN
HOTLINE CALL/WHATSAPP 0129359772

AngelaMarsella said...

Salam kak,boleh bagi contoh surat kebenaran tu tak sbb saya nk bawa anak buah bercuti tp mak ayah dorang x ikut..wlpan dalam malaysia je tp yelah kan perlu sedia juga..

Hanis Azla said...

As-salam Angela Marsella,

Minta maaf, akak dah tak simpan contoh surat tu. Tapi boleh buat surat kebenaran simple.
Letak nama ibu ayah anak saudara termasuk nombor kad pengenalan, alamat lengkap, no hp dan tandatangan.
Beritahu ibu ayah memberi kebenaran kepada awak, nama dan no kad pengenalan lengkap untuk bawa anak-anaknya ke destinasi bercuti tu.

Untuk naik flt, surat beranak asal anak-anak itu diperlukan ya. Jangan tertinggal. Semoga perkongsian ini membantu.. in shaa ALLAH.

pakej kundasang 2019 said...

Bestnya pergi travel ramai-ramai walaupun macam-macam hal jadi. Tapi semua tu experience kan? Cuaca di Kundasang masa tu okay ke mama?

Hanis Azla said...

Hi Pakej Kundasang 2019.

Alhamdulillah.. seronok travel ramai-ramai. Alhamdulillah.. kenangan yang best dana cuaca di Kundasang waktu tu pun best. TQ

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...