Thursday, December 31, 2015

Johnny Rocket, Tony Roma's, Fizomawar, Tuk Tuk Tea & Coffee and Zawara Cafe..

Assalamualaikum.. 

Aku memang jenis orang yang 'pemakan'. Kalau makan tu asyiklah berselera aje. Jadi bab makanan tu memang selalu membuatkan aku excited. Walaupun bukan hidup untuk makan tapi kalau nampak makanan atau bercakap tentang makanan, aku memang 'hidup' ha..ha.. Bila dah namanya kaki makan, jadi salah satu pantangnya ialah tak boleh tengok makanan dan tak boleh bila orang bercerita pasal makanan. Terus ada rasa nak juga merasa. Kadang tu sendiri cari pasal juga dok cari tempat makanan terbaru yang sedap untuk dicuba. Orang-orang yang rapat dengan aku memang tahulah aku ni macam mana kalau pasal makan. Dok kutuk aku perempuan kuat makan pun aku takde hal.

Macam ada sekali tu kami ke IOI Mall. Dah beratur dah nak makan kat The Chicken Rice Shop. Sekali toleh belakang nampak Tony Roma's. Terus en.asben ajak kami makan kat TR. Sebabnya.. en.asben cakap aku dah selalu sangat dok menyebut nak makan ribs kat TR. Dah alang-alang TR cuma selangkah di belakang jadi mohlah kita ke sana aje. Aku pun apa lagi. Tersenyum-senyumlah bila dapat makan ribs TR yang di hajati. TQ En. asben. Memang sayang lebih ni he..he.. Beberapa bulan lepas teringin nak makan kat Johnny Rockets.  Tapi setiap kali nak keluar makan dengan family, semuanya sibuk nak cari nasi. Jadi terpendamlah hasrat mamanya nak makan burger kat Johnny Rockets sambil tengok stafnya berjoget-joget.

Bila hajat nak pergi makan dengan family tak kesampaian, maka kenalah pergi dengan kawan-kawan. Beberapa minggu lepas aku ada inform kat adik-adik kat ofis. Korang kalau nak makan Johnny Rockets jangan lupa ajak akak. Ha..ha.. Siap pesan tu! Alhamdulillah.. adik-adik kat ofis ni semua best. Minggu lepas dia orang ajak aku ke Johnny Rockets. Dapatlah aku makan burger kat situ. TQ adik-adik ofis yang ohsem. Nanti kalau akak ada nak makan kat tempat lain akak ajak lagi ya. Tapi akak ni dapat mengajak ajelah. Bayar still sendiri-sendiri. Apa punya akak yang korang dapat, kan? Kesian korang he..he..

Beberapa minggu lepas waktu hantar anak ke kelas muzik nampak orang ramai-ramai kat area bawah kelas muzik tu. Sekali tengok rupanya Fizo Omar buka restoran kat situ. Fizomawar nama restorannya. Mulalah anak-anak pun sibuk ajak makan kat situ. Dah kata kaki makan, kan? Tentulah aku sendiri pun nak try makan kat restoran baru tu. Ada satu malam tu aku malas nak masak. Ajaklah en.asben keluar makan di luar. Waktu tu anak-anak semua ikut emak  bermalam kat rumah makcik kecuali Han. Maka malam tu kami bertiga pun sepakat nak makan kat Fizomawar aje. Senang sebab dekat depan rumah aje. Makanannya pada aku biasa-biasa aje. Tapi air dia memang sedaaaaapppp. 

Last week masa cuti Maulidur Rasul kami balik Taiping melawat tok. Balik hari aje. Waktu nak balik berehat kejap kat rumah pakcik aku  nampak ada stall air baru bukak. Kami pun apa lagi. Singgahlah kat stall tu dulu. Sedap air-airnya. Saiz cawannya besar gedabak tapi harga baru RM 4.50. Punyalah aku puas hati. Waktu minum air tu kita orang pun comparekanlah rasa dengan air kat Fizomawar. Memang setanding pun rasanya. Waktu aku, en.asben dan Han buat comparison tu, Is baru nak minum air tu. Bila dengar kita orang cerita pasal air kat Fizomawar aje, Is yang baru nak sedut minuman tu terus terhenti nak minum. 

Terus dia pandang kami sambil ulang-ulang sebut. Fizomawar???? Ha..ha.. punyalah nak buat pengesahan  yang dia tak tersalah dengar. Nak ingatkan kami juga yang memang kami tak bawak dia sama  waktu kami makan kat situ. Ha..ha.. anak-anak aku sama macam aku. Bab makan, 'hidup'. Kalau nak pergi makan kat luar, dia orang mesti kena ada sama. Kalau tertinggal, mulut tu asyiklah menyebut nak ajak repeat. Sebab itulah kalau nak pergi makan semua kena ada. Kalau tak kami sendiri akan rasa tak best sebab tak cukup korum. Kalau dah makan pun kena senyap-senyap aje sebab kalau yang  tak ikut tu tahu memang boleh jadi isu he..he..

Air kat stall di Taiping tu.. 
 Dahlah murah.. Saiz besar pulak tu.. sedap lagi.. Tentulah puas hati..

Macam ada sekali tu, aku pergi majlis ilmu dengan en.asben. Balik dari majlis tu en.asben ajak singgah minum. Tapi tak tahu nak minum kat mana. Sekali en.asben teringat yang isteri dia ni asyiklah menyebut-nyebut nak makan kat Zawara Cafe sebelum tu. Dah alang-alang lalu area tu,  en.asben pun ajaklah aku ke sana. Aku seronoklah. Tapi lepas order makanan asyiklah teringat kat anak-anak. Itulah yang kami selalu rasa bila keluar makan tak bawak anak-anak. Tapi bila makanan dah  depan mata,  tetaplah boleh makan dengan berselera juga he..he... Bagi aku sedaplah makanan kat Zawara Cafe tu. Lain kali boleh ajak anak-anak sama biar tak rasa bersalah sangat.

Singapore lamb shank, Softshells Crab Burger & Air banana apa ntah..
Bagi aku kesemuanya sedap.. 

Azam 2015 ada yang tercapai ada yang tidak. Antaranya manuskrip ketigaku dapat juga disiapkan. ALHAMDULILLAH. Antara azam 2015 yang tak tercapai pula dah tentu-tentulah bab nak turunkan berat badan. Apa yang menyedihkan, di penghujung tahun ni, boleh pulak berat aku naik 2 kg. (Lagi nak sedih padahal waktu makan tak ingat pun badan tu memang dah berat hu..hu..) Untuk rekod peribadi sebagai mengakhiri tahun 2015, berat aku akhirnya cecah juga 70 kg. Ohhh.. Itu maknanya, tahun 2016 untuk azam turunkan berat badan usaha aku kena lebih dari tahun ni. Harap-harap aku akan lebih bersungguh.. In sya ALLAH. Selamat tinggal tahun 2015. Terima kasih ALLAH untuk segala yang diizinkan berlaku untuk tahun 2015.

Selamat tahun baru 2016!!!!. Semoga tahun 2016 menjadi tahun yang lebih baik untuk kita. Salam hormat untuk semua. Semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

3 comments:

Izwa Kamaruddin said...

Thihihii akak sama dgn izwa..kalo pegi mkn berdua rase bersalah sgt xde askar pastu kene repeat lg pegi semua sekali..

Makan enak mcm mana sekali pun tak cukup korum mcm tak cukup rencah walaupun korum nyer asyik nak berperang jek heheheee..

Unknown said...

Assalam. Seronok masak kalau untuk orang suka makan. Puas kalau tengok semua habis. Selamat tahun baru hanisazla.

Unknown said...

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...