Tuesday, April 1, 2014

Alasan nak sentap..

Assalamualaikum..

Bagi ibu bapa, hal-hal yang berkaitan dengan anak-anak selalu menjadi hal yang utama. Sebab anak-anak kita boleh ketepikan keinginan kita sendiri. Sebab anak-anak kita boleh ubah perancangan kita untuk memenuhi rancangan mereka.  Sebab anak-anak kita boleh tolak tepi apa yang kita mahu. Sebab anak-anak kita boleh rasa beria-ia untuk hal yang anak-anak sendiri tidak begitu rasa teruja. Sebab anak-anak kita boleh rasa up, boleh rasa down dan pelbagai lagi rasa yang ada kalanya tak relevan pun dengan keadaan. Sebab anak-anak kita boleh rasa sentap juga. Sentap? Kenapa sentap? He..he.. yang tu pun ada banyak sebab dan alasannya. 

Hujung februari mood aku memang ada sedikit meragam. Rasa sentap sebab dah lama tak bawa anak-anak pergi bercuti. Ha..ha.. jangan tak percaya hal macam tu pun boleh buat sentap. Rasa macam dah lama benar tak bawa anak pergi berjalan jauh sikit. Janji dengan Is untuk UPSR pun boleh tertunai. Bila nak atur plan dengan en.asben dia macam tak berapa semangat aje. Aku suggest tempat ini dia reject. Suggest tempat itu dia tak suka. Tanya tarikh tu dia tak boleh confirm. Adjust tarikh lain sama juga. Bila minta idea dia suruh aku yang decide aje. Tak ke pening macam tu. Sebab nak bawa anak-anak berjalan, takpelah.. aku decidelah juga sebab trip kali ni memang aku yang nak belanja. (Sebab aku yang nak belanja itu yang terlebih sentap kut ha..ha..). Tapi bila dah decide en.asben macam tak beria juga. Bila dah tak beria, macam mana aku nak teruskan plan kan? Lagipun semua tu cuma planning aje. 

Okey.. takpelah. Bila en.asben tak beria aku pun malas nak teruskan plan. Biarlah anak-anak tak pergi berjalan. (Ceh.. merajuk konon ha..ha..). Seminggu tu memang takde mood. Sampaikan en.asben tegur apahal muka tu asyik panjang aje he..he.. Bila dah kena tegur aku pun terfikir balik. Apa rasionalnya aku nak sentap? Bila fikir dengan mendalam dah lama sangat ke tak bawa anak-anak pergi berjalan. Belek-belek entry kat blog baru terperasan yang baru last november kami bawak anak-anak ke Hatyai dan Krabi. Kalau kira pakai jari tak sampai enam bulan pun lagi. Ha..ha.. lagi nak kecoh macam dah lama benar tak bawa anak-anak berjalan. Sebab dah malu terus rasa cool. Sentap pun hilang. Mulalah faham balik kenapa en.asben tak terlalu nak excited atur plan. Kita orang ni kalau nak bercuti bukan senang-senang nak cuti. Kena consider waktu nak cuti sebab takut cuti tak approve. Itu yang susah juga nak plan awal-awal tu.

Bila aku dah tak kisah nak fikirkan pasal agenda tu, en.asben pulak yang asyik buka cerita pasal tu. Asyiklah whatsapp tanya. Asyiklah hantar info pasal tempat tu. Sajalah tu. Selalu suka macam tu tau. Bila aku beria dia buat dek aje. Bila aku dah malas nak fikir dia suruh aku fikir balik.  Bila dah fikir kenalah buat booking semuanya bagai kan ha..ha.. Yang tu memang aku suka. Takde sentap-sentap. Alhamdulillah.. Flight settle. Hotel settle. Itenarary settle. Segala yang kena bayar dah settle. InsyaAllah.. ada rezeki, kita pergilah berjalan nanti ya anak-anak. Tak jauh mana pun. Tapi jadilah asalkan dapat tengok tempat orang. Semoga segala perancangan kita akan diberkati dan permudahkan oleh ALLAH. Doa-doakan sama ya.

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

7 comments:

safurara said...

betul kak.sy pon sama.kdg2 tu apa guna asek nk sentap.so cancel sentap.buat mcm biasa je.hehehe

Izwa Kamaruddin said...

hehehe..same la kak!padahal anak masih tak paham ape pun...

itu pun boleh sentap..sebab tak bwk pegi jalan..same la kiter...hehehe..


ehhh izwa terus update blog tau!semangat dah mencanak lepas baca blog akak!

Eye_nee said...

Kaum wanita kan... sentap dan diri itu adalah bagai adik angkat dan kakaknya..hahahaha...ohhhh akan bercuti lagi yer...bestttt....

Unknown said...

memang perempuan sama je semua kot..hahah..kalau dah cakap nak keluar tetiba tak jadi pun boleh sentap apa lagi nak keluar pi bercuti..lagi la sentap..heheh

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

KALO DAH PLAN NK BERCUTI 1 FAMILY TIBA2 XJADI LAK MEMANG SENTAP LA SIS... SEB BEK AK LOM KAWEN.. HEHEHE

zehan said...

jgn sentap2 kak...anggap je takde rezeki...heheh

ummiross said...

Alhamdulillah..seronok sebenarnya dapat bercuti sekeluarga kan hanis.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...