Thursday, June 26, 2014

Percutian ke Hong Kong 2014 - Day 1

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. percutian kami yang tertangguh pada bulan mei yang lepas telah tertunai pada minggu lepas. Best ke Hong Kong? Pada aku BEST. Mungkin sebab Hong Kong adalah salah satu tempat percutian impian aku. Alhamdulillah.. segala urusan kami dipermudahkan. Pertama kali sebenarnya untuk kami sekeluarga berjalan ke luar negara sendirian tanpa menggunakan perkhidmatan travel agent. Alhamdulillah.. percubaan pertama kami berjaya.. Syukur.. Tak kisahlah walaupun kebanyakan masa aku terpaksa memegang kertas nota di tangan, tercanggak-canggak baca papan tanda, terpusing-pusing cari jalan dan tempat serta tersenyum-senyum sendiri bila dah jumpa papan tanda, jalan dan tempat yang dicari. Terus rasa macam eh.. senangnya he..he.. Padahal sebelum tu cuak dan berpeluh jugak ha..ha..

Flight kami pukul 9.05 pagi. Jadinya sesudah subuh kami bertolak dari rumah dengan menaiki teksi. Teksi dari Bangi ke KLIA2 - RM60.  Tiba di KLIA2 terus rasa kagum. Besar woooorrr.  Lepas check in baggage kami pergi sarapan dulu. Dah ronda-ronda KLIA2 sikit barulah pergi mencari gate.  Beratur nak masuk dan scan beg pun panjang.  Memang lengguh juga kaki nak berjalan kat dalam tu. Jauh juga nak sampai ke gate. Janganlah nak sampai ngam-ngam. Kang tak pasal-pasal tertinggal flight.

Kami terbang dengan  Air Asia. RM 3K termasuk tax, seat, baggage dan makan untuk 5 orang pergi balik 4 Adult 1 Child. Masa aku booking  bulan mei hari tu RM 4k. Alhamdulillah.. rezeki.. tiket baru ni murah 1K dari yang sebelumnya. (Semalam Air Asia Insure dah bagi confirmation yang claim aku dah approved. Alhamdulillah.. dapat balik refund flt tiket yang lepas. Terima kasih ALLAH).  Kami booking seat yang RM10. Kalau hot seat RM30. So kita duduk belakang Hot Seat aje. Janji seat depan-depan jugak. Cepat sikit nak keluar he..he.. Perjalanan mengambil masa selama3 jam 45 minit untuk sampai ke Hong Kong. Waktu di Hong Kong sama dengan Malaysia. So senang nak tengok jam. Tak payah nak tukar-tukar dah.

Aku pernah terbaca entah di mana (aku lupa) katanya kalau nak cuba belajar bercuti sendiri tanpa travel agen, Hong Kong adalah tempat untuk membina keyakinan. Alhamdulillah.. ianya benar bagai dikata. Memang senang untuk berjalan sendiri di Hong Kong. Ini kerana papan tandanya lengkap, banyak dan sangat membantu. Orangnya boleh bertutur dalam bahasa english, jadi agak mudah untuk berkomunikasi. Pengangkutan awamnya bagus sekali. Paling best kita tak perlu menunggu! Memang aku jadi yakin untuk berjalan sendiri selepas mengutip pengalaman itu di Hong Kong. Terima kasih untuk perkongsian blogger-blogger lain tentang info percutian mereka di Hong Kong. Ianya benar-benar dapat membantuku. Alhamdulillah..

Soal budget, bila berjalan sendiri memang pastinya akan jadi lebih murah berbanding bila kita menggunakan agen. Banyak juga yang kami dapat berjimat bila berjalan sendiri. Harga public transport memang berpatutan. Kalau tak naik teksi lagi banyak dapat jimat. Kenapa nak cerita pasal nak murah dan nak jimat time bercuti ni??? Ini kerana Hotel di Hong Kong sangat mahal. Hotel harga RM 1K semalam pun cuma macam standard hotel RM 400 kat Malaysia. Tapi nak merasa punya pasal, gigil-gigil juga booking hotel tu. Makan pun mahal juga kat sana. Tapi senang juga nak cari makanan halal. RM 30 - RM 40 untuk satu set makanan untuk seorang. Kalau dah lima orang, kalau sehari  2 kali makan? Dah berapa kan. Jadinya bila boleh dapat berjimat untuk perkara yang kita boleh jimat, takdelah terasa sangat untuk membayar kos-kos lain yang mahal tu. Gitu he..he.. So, masih boleh bercuti dengan senang hati tanpa nak bercatu-catu makan di luar dan nak santai-santai di hotel mahal (bagi akulah).

Makan di Popeye Restoran kat tingkat 7 Terminal 1 HKIA. Restoran ni ada cop halal. So boleh makan tanpa was-was. Yang warna putih kat papan tanda sebelah kiri tu ada logo halal.  Kena flash langsung tak nampak apa huhu..

Murah sikit makan di sini berbanding restoran lain. Rasa pun boleh tahan di tekakku. Yang penting kenyang.

Kami tiba di Hong Kong pada pukul 12.45 tengah hari. Lepas makan semua dalam pukul 2 lebih baru keluar dari airport. Cari terminal bas kat luar. Ikut aje papan tanda yang banyak terdapat di situ. Sekejap aje tunggu, bas dah sampai. Sebelum tu kena beli kad Optopus (macam kad touch and go untuk memudahkan pembayaran bila menaiki bas dan MTR). Kad Optopus boleh dibeli di Kaunter Tiket MTR di dalam Airport di Terminal 1. Ikut juga papan tanda. Harga kad Optopus tu HKD 150 untuk dewasa (50 deposit 100 nilai isian) dan HKD 70 untuk kanak-kanak (50 deposit dan 20 nilai isian). Setiap orang perlu memiliki satu kad sendiri. Jangan risau, nilai isian yang tidak habis akan di kembalikan bersama dengan deposit. Charge HKD 9 akan dikenakan untuk setiap kad waktu refund. Nak pulangkan untuk refund boleh dibuat di mana-mana kaunter tiket MTR. Untuk tambah nilai di 7 eleven pun boleh. Kad optopus juga boleh di gunakan di 7 eleven dan vending machine. So, memang sangat berguna kad optopus ni.

Lepas dah turun flight kena naik bas dulu untuk ke imegresen dan ambil baggage.  Signboard banyak. Baca dan ikut saja tanda arah. Nak senang ikut aje orang depan yang ramai-ramai tu he..he.. InsyaALLAH tak sesat.

Naik bas nombor A21 untuk ke Tsim Tsa Tsui. Perjalanan dalam 40 minit macam tu. Waktu naik kena sentuh kad optopus tu. Bas ni dua tingkat. Beg boleh diletakkan di tempat beg di tingkat bawah. Kalau di tingkat atas siap ada kamera tv untuk tengok beg di bawah. So akan rasa selamat. Kami duduk di tingkat bawah saja. Dalam bas ada skrin untuk beritahu route dan setiap perhentian. Basnya juga sangat selesa. Kami turun di perhentian No. 13, Nathan Road. Turun berdekatan dengan Masjid Kowloon. Nak turun dari bas kena tekan loceng. Selepas perhentian ke 12 bolehlah tunggu di tempat beg dan siap-siap tekan loceng.

Turun dari bas kami berjalan terus ke depan mencari Mirador Mansion.  Kami menginap di Loi-loi Guest House untuk satu malam. Harganya RM200++ semalam untuk 4 katil yang kecil. Nak naik lif kena beratur ikut tingkat. Sebab lifnya cuma berhenti di tingkat-tingkat tertentu. Bangunannya agak usang. Tapi tempat penginapan itu sendiri masih selesa. Ownernya baik. TV, aircond, kipas, water heater, peti ais semua ada. Tapi biliknya sangat-sangat sempit. Kalau sekadar untuk mandi dan tidur memang boleh sangat. Untuk nak rasa selesa waktu bercuti memang tidaklah. Macam kami memang untuk mandi dan tidur saja malam tu jadinya masih berbaloilah juga walaupun rasanya kalau pergi lagi aku tak nak dah menginap di situ. Takut dah kena jeling dengan en.asben he..he.. Esoknya pagi-pagi lagi dah check out, so boleh sangatlah. Selepas solat jamak zohor dan asar kami terus keluar untuk ke Avenue of Star, Museum of Art dan Museum of space.

Leon Lai Ming
Senang sangat nak cari jalan ke sana sebab papan tanda banyak. Laluannya pun lalu subway bawah bangunan. So tak panas. Waktu lalu kat subway menuju ke Avenue of Star, terjumpalah pulak gambar-gambar bintang-bintang Hong Kong. Aku pun apa lagi, laju-laju cari gambar Leon Lai.. Alolor.. hensemnya. Berbulu aje en.asben bila tengok aku excited sangat. Tapi aku paksa jugak suruh dia ambilkan gambar. Aku tak kira. Nak jugakkk ha..ha.. Rasa macam puas hati dan misi ke Hong Kong berjaya walaupun sekadar jumpa gambar ha..ha.. angau betul! Dah tu, dari sekolah lagi aku dah minat dia. Nak buat macam mana kan??

Cadangnya nak terus pergi ke Avenue of Star, tapi cuaca waktu tu masih panas. Ternampak pulak Muzium depan mata, apa lagi memang ke muzium dululah kami. Kita orang kan kaki muzium so nampak muzium aje suka he..he..  Best tau Hong Kong Museum of Art ni. Boleh tengok tembikar cina yang cantik-cantik tahun 1400, 1600 1700.. Kita orang memang rasa seronok.

Harga tiket masuk pun tak mahal. HKD 10 untuk dewasa dan HKD 5 untuk kanak-kanak.

Dari dalam bangunan muzium boleh nampak pemandangan Hong Kong yang cantik.

Terleka tengok laut dan  bangunan pencakar langitnya. Indah!

Antara pameran yang terdapat di luar muzium. Di dalam muzium tak boleh nak ambil gambar. Macam street of Hong Kong gitu.

Lepas ke Museum of Art kami ke Museum of Space pulak. Anak-anak memang excited bila masuk ke sini. Bagi aku sendiri muzium ni sangat menarik. Boleh rasa berjalan di angkasa dengan aktiviti yang disediakan.

Keluar dari muzium kami terus ke Avenue of Star..

Pemandangannya cantik.. Aku suka..

Mama suka.. anak-anak muka terpaksa hu..hu.. susah sangat bila nak ajak bergambar..  Macam hari-hari kita boleh datang situ.. Berangin aje aku he..he..

En.asben dan anak bujangnya..

Cantik kan..

Kapal star Cruise pun lalu kat situ. Terus teringat kenangan bulan madu naik star cruise eh..eh.. he..he..

Kapal Hong Kong yang famous. Gambar yang ok dalam kamera lain. Gambar ni aje yang aku boleh upload dulu.. Jadilah..

Nak ambil gambar memang backgroundnya orang sesaja. Jadinya kami melepak mengadap laut dan bangunan pencakar langit yang sangat cantik di kawasan Avenue of Star. Pukul 8 malam tengok Symphony of Light. Tak tunggu sampai habis pun. Orang sangatlah ramai. Kami terus berjalan kaki ke Masjid kowloon untuk solat jamak maghrib dan isyak. Ramai orang indonesia yang berkumpul di situ. Ramah mereka menegur. Siap turun ke bawah untuk tunjukkan kami tempat berwuduk. Siap bentangkan sejadah lagi. Alhamdulillah.. bertemu jiran negara yang baik-baik di sana. Lepas solat kami pergi makan malam. Malas nak masuk bilik yang sempit tu cepat-cepat. Sebelum balik singgah lagi kedai-kedai di kawasan sekitar hotel. Cari souvenir sikit-sikit buat kenangan. Pukul 10 lebih baru balik bilik.

Pizza di Restoran Ziafat di Tsim Tsa Tsui. Sekeping RM 50. Nasib sedap. Banyak Olive yang muda-muda tu.  Senang juga nak mencari makanan halal di Hong Kong. Restoran arab, pakistan, yeman etc. Ramai pekerja-pekerja restoran yang mengedarkan pamphlet di sepanjang jalan. Kalau kat area Masjid kowloon lagi banyak. Kalau kita nak, mereka akan membawa kita ke restoran mereka.

Alhamdulillah.. ada rezeki untuk kami ke Hong Kong. Macam mimpi, tapi itulah yang dinamakan rezeki kan. Terima kasih ALLAH atas rezeki yang dapat kami nikmati. SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR..

Beria aku nak cerita pasal orang Hong Kong semalam kan he..he.. Sebenarnya bukan apa pun cuma dia orang ni tak berapa nak friendly. Ada juga yang ramah, tapi ramah yang gitu-gitu aje. Orang Malaysia ni kan dah terbiasa dengan berbudi bahasa. Bila orang tak berbudi bahasa kita rasa lain macam sendiri. Tak sedar yang kita berada kat negara orang ha..ha.. Even penjualnya pun garang-garang. Mula-mula tu aku macam takut-takut bila dia orang garang-garang. Siap terasa lagi he..ha.. Bila kebanyakannya macam tu, aku dah tak takut dah. Cultural dia orang macam tu kut. Bab view, bab public transport, bab displin, bab kemajuan, bab ketepatan masa memang boleh puji. Bab peradaban fail sikit. Itu saja.

Malam pertama tu, aku tidur dah sakit-sakit badan. Satu hari asyik berjalan aje kan. Dahlah KLIA2 tu besar. HKIA lagi besar. Dari terminal 1 kena ke terminal 2. Cari kaunter tiket. Cari kaunter bas. Berjalan cari guest house. Lepas tu berjalan kaki lagi dari Mirador Mansion ke Avenue of star. Berjalan pulak dalam muzium. Berjalan cari restoran. Ronda kedai-kedai kat area tu lagi. Mahu tak lengguh badan dan kaki. Tapi bangun pagi tetap bersemangat jugak sebab nak check in di Disney Hollywood Hotel dan  bawak anak-anak ke Disneyland. Nanti aku sambung cerita lagi, insyaALLAH.

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

Izwa Kamaruddin said...

kak..izwa bac asambil senyum-senyum sebab terbayangkan akak tersenyum je kat sana! :)

alhamdulillah murah rezeki akak anak beranak..

sud@is said...

akan jadi memori terindah....bersama keluarga

Kakzakie Purvit said...

Hikmah tergendala kerana Allah berikan ujian keluarga, dpt yg lebih baik kan Hanis. Syukur alhamdulillah... happy kesudahannya..

ummiross said...

Terima kasih atas perkongsian Hanis. InsyaAllah, kalau ada rezeki ke Hong Kong, boleh ummi rujuk entry Hanis untuk panduan.

Tengok muka semua ceria, mesti anak2 seronok sangat kan!

kamisukacuti said...

allahamdulillah.. sy baru nak pergi ke sna bulan 9 nanti so baru nak study sikit2.. hehehe

Unknown said...

Tq sis for d info.. Mudahkn sy.. Sy fly 30 nov ni.. Pegi sndiri jgk.. Smoga Allah mudahkan urusan kami..

Thanks for sharing! ... :)

Hishazalli said...

Salam, lepas turun bas tu nk cari mirador mansion jauh x?

As-salam Hishazalli..

Lepas turun dari bas kena jalan dalam 80 ~ 100 meter macam tu untuk jumpa Mirador Mansion.. Taklah jauh sangat..

alizal said...

Terima kasih sudi kongsi pengalaman...

Giliran kami sekeluarga pula ke sana Oktober nanti Insya Allah!

Unknown said...

assalam sis. susah tk nk cari Loi Loi Guest House? level brp lobi? boleh sis explain skit. thank U in advanced sis. 😘😘

As-salam Tg Afiqah,

Akak tak ingat dah Loi-loi hostel di level berapa. Kena ikut level seperti booking form. Tiada lobi khas pun. Hanya seperti rumah flat yang dijadikan pejabat. Untuk naik ke setiap level kena ikut lif yang betul. Sebab lif di bangunan tu ikut level genap dan level ganjil. Kemudian cari nombor rumah hostel tersebut. In shaa ALLAH.. tak susah pun nak mencarinya.

Unknown said...

Salam sis , maaf bertanya .. papan tanda kat hong kong dalam bahasa inggeris ... sy bercadang nk ke hong kong awl bulan 11 nie

As-salam Norfalina Awang,

Ya.. Papan tanda di HK dalam bahasa english. In shaa ALLAH.. senang untuk kita membacanya.

JESS said...

Terima kasih kongsi pengalaman. :) dapatkan di Malaysia sebelum bertolak = Tiket Promosi Kami //
*HONG KONG DISNEYLAND*
[New Normal Price HK 589 >> SGD 104 Estimated]
🔘ADULT >> SGD 101 / MYR 326 only
🔘CHILD >> SGD 73 / MYR 235 only
Sekiranya ada yang ingin melawat Singapura pula & untuk dapatkan Pakej Budget atau tiket-tiket pada harga PROMOSI seperti USS - GARDEN BY THE BAY - CABLE CAR - SEA AQUARIUM - SKYLINE LUGE - SINGAPORE ZOO - LEGOLAND - HONG KONG DISNEYLAND & banyak lagi, boleh hubungi saya atau melawat page Love Travel di www.facebook.com/lovetravel86 . Keep in touch .
Jessica Abdul, Love Travel, Tel: +6012-776 0219 / +6017-7055381, Email: jessica.travel8686@gmail.com,
Web:
>> www.facebook.com/lovetravel86 & >> http://lovetravel-love.blogspot.com

TIARA TOURS said...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...