Nuffnang

Friday, October 3, 2014

Belum terlambat.. insyaALLAH masih sempat..

Assalamualaikum..

Salam jumaat yang mulia. SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHUAKBAR..

Semalam emak ada menghantar pesanan ringkas dari Mekah memberitahu yang emak sedang bersiap-siap untuk ke Arafah. Doaku semoga emak dan semua jemaah haji pada tahun ini akan selamat dalam setiap perjalanan serta dipermudahkan segala urusan. Doaku, semoga amal ibadat serta doa  mereka diterima oleh ALLAH dan mereka direzekikan untuk mendapat haji yang mabrur.. insyaALLAH. Doaku untuk diri sendiri, untuk emak dan ayah, suami, anak-anak, mertua, adik beradik,  ahli keluarga, sanak saudara, rakan taulan, jiran-jiran, guru-guru serta semua yang mempunyai hak ke atas diri kita semua dan semua umat islam akan dikurniakan kesejahteraan, kebahagiaan, keselamatan, kecemerlangan dan keberkatan hidup di dunia dan diakhirat.. Amin.. mudah-mudahan..  InsyaALLAH. Semoga nikmat iman akan terus menjadi milik kita, anak cucu dan seluruh keturunan kita. Semoga kita semua terpilih untuk menjadi Ahli Syurga dan dijauhkan dari azab api neraka.

Hari ahad ini kita umat islam akan merayakan Hari Raya Korban. Hari kemenangan buat umat islam. Salam Aidiladha diucapkan kepada semua. Mohon maaf untuk segala silap dan salah. Bagi yang balik kampung, semoga selamat dalam setiap perjalanan. Berhati-hati di jalanraya. Semoga hubungan keluarga dan jalinan silaturahim akan terus kukuh dan utuh.

Semalam sebelum tidur encik asben bertanya mahu bangun pagi pukul berapa? Aku minta dikejutkan dalam pukul 4 lebih. Pagi tadi pukul 5.10 ke 5.15 baru aku dan en.asben sama-sama tersedar untuk bangun sahur. Terasa dah terlambat. Rasa macam tak sempat nak siapkan makanan. Tapi aku cakap juga dalam hati. SEMPAT! Terus turun ke bawah untuk panaskan makanan dan siapkan semuanya sebelum memanggil en. asben dan anak-anak yang juga ingin berpuasa untuk bersahur. Alhamdulillah, dengan izin ALLAH sempat juga. Selepas itu ada lagi perkara yang aku rasakan macam tak sempat ni. Tapi, Alhamdulillah.. ianya masih sempat juga. Sepanjang pagi ini aku terus terfikir. Biar selambat mana pun kita, tapi dengan izin ALLAH segalanya masih akan sempat. Masih belum terlambat untuk kita berusaha untuk lakukan setiap perkara yang kita rasakan sudah terlambat selagi nyawa masih di badan.

Aku jadi positif bila memikirkannya. Tekadku, apa yang belum aku mulakan akan aku mulakan tanpa terlalu mengambil kira sempat atau sudah terlewat. Apa yang mahu aku lakukan akan aku lakukan sebaik dan sedaya boleh. Terlambat sudah bukan isunya lagi. Dengan izin dari ALLAH, tiada apa yang mustahil. Yang penting usaha yang bersungguh  dan kemahuan yang teguh. Semoga ALLAH memudahkan segala urusan dan semoga ALLAH memberikan keberkatan dan kejayaan dalam setiap usaha dan amalan.. insyaALLAH.

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

9 comments:

Lulu Caldina said...

selamat hari raya aidiladha kak fea :)

Kakcik Nur said...

Salam Aidil Adha, Fea...

Acik Erna said...

Alhamdulillah..acik sempat juga bangun bersahur mula dari isnin..semoga esok pun acik ada kesempatan..In Syaa Allah

Kakzakie said...

Allah memberi kita masa, kita diberi akal juga utk mengatur sebaik & semampu boleh. Hendak seribu daya..

Salam aidil-adha dari kakak juga.

idzwa kamaruddin said...

terima kasih diatas entry ni kak..

Eye_nee said...

InsyaAllah..niat yg baik ALlah akan permudahkan utk kita kan sis..

Diana Rashid said...

terlalu lambat atau terlalu cepat yang penting kita kena cuba buat..kan kak Fea..:)

azieazah said...

Kita harus terus merancang dan berusaha. InsyaAllah DIA akan menentukan yang terbaik buat kita...

CikLily Putih said...

take care to you too