Tuesday, February 24, 2015

Kamalodge Taiping..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Cuti CNY dapat dipenuhi dengan aktiviti bersama keluarga. Syukur segalanya berjalan dengan lancar. Malam khamis, kami  berBBQ di  rumah mentua. Meriah dengan keluarga sebelah mak mertua. Lagi meriah dengan hidangan BBQ ayam, daging dan kambing. Ditambah lagi dengan  macam-macam makanan penuh meja yang disediakan oleh mak mertua dan kakak ipar. Pergh.. itu yang best tu. Alhamdulilah.. sempat juga celebrate birthday Az (11) dan Firhan (9) sekali. Hari khamis, pulun packing baju nak balik kampung. Dulu kemas baju untuk berlima pun aku dah guna separuh hari. Sekarang ni kena kemas baju untuk 9 orang memang satu harilah aku kena kemas baju he..he.. dasar terhegeh-hegeh. Pagi jumaat, sebaik selepas solat subuh kami bertolak ke Taiping. Alhamdulillah.. perjalanan lancar. Tiada langsung sebarang kesesakan. Mungkin kerana kami bertolak di awal pagi.

Alhamdulillah.. Kami dapat berjalan, cuti-cuti dan dapat balik kampung..

Bila dah keluar awal dan jalan pun tak sesak, sempatlah kami singgah ke Lenggong terlebih dahulu untuk melawat pakcik aku yang kena stroke. Alhamdulillah.. ada rezeki untuk pergi menziarah lagi. Jadilah dapat menjenguk sekejap. Lepas emak membeli ikan pekasam di jalan menuju ke Kuala Kangsar, kami pun terus ke Taiping. Sampai Taiping dalam pukul 1. Ngam-ngam untuk en.asben dan anak-anak bujang dia pergi solat jumaat. Alhamdulillah.. dapat jumpa tok. Hilang rasa rindu pada tok yang dah semakin uzur sekarang ni. Tapi balik kali ni tok boleh ingat pulak. Bila aku bersalam dan sebut namaku, terus tok sebut nama en. asben. Ish.. kesayangan sungguh en.asben ni. Walau apa pun rasa terharu juga sebab dalam usia 93 tahun, ingatan tok masih ada untuk kami. Terima kasih ALLAH.

Selepas en.asben dan anak-anak balik dari solat jumaat dan siap makan kami pun bergerak ke Kamalodge. Hajat di hati nak bercuti ke Pulau Pangkor. Tapi takde rezeki sebab hotel yang aku nak book semuanya dah penuh. He..he.. memang salah aku juga sebab baru nak booking last minute. Time cuti perayaan pulak tu. Memang mimpilah nak dapat kan. Jadi bertabahlah kena bercuti di taiping saja. Kebetulan memang ada kenduri kahwin yang mahu kami hadiri di Ipoh. Jadi sekali jalanlah. Paling utama dapat pergi melawat tok.  Alhamdulillah.. seronok sangat dapat bercuti di Kamalodge Taiping. Ianya tempat percutian yang menarik bagi aku. Terletak di kawasan Taman Tasik Taiping yang indah dan di kaki Bukit Larut yang damai.

Kolam renang Kamalodge yang jadi daya penarik untuk aku booking di sini. Anak-anak bukan peduli sangat nak menginap di mana. Janji ada pool dah kira ohsem sangat dah tempat tu.

Alhamdulillah.. cuaca pun sangat baik waktu kami menginap di situ. Memang rezeki anak-anaklah dapat berjimba dalam kolam tu berjam-jam. Kolamnya pun tak dalam. Jadi rasa selamat juga nak biarkan anak-anak mandi.

Nice view..
Penginapan di Kamalodge pun selesa. Dahlah chalet dan kawasannya cantik. Persekitannya bersih. Kiranya aku memang berpuas hati dapat menginap di situ. Kami menyewa suite. Macam gambar kat atas tu. Harga RM 340 sehari. Bagi aku berpatutanlah untuk kami satu keluarga yang besar menginap di situ. Suite tu ada dua tingkat. Tingkat bawah ada satu katil queen, ruang tamu, fridge dan bilik air. Tingkat atas ada satu bilik dengan satu katil queen, almari, iron board dan bilik air. Ada tangga comel di dalamnya untuk naik ke atas. Kat beranda atas tu pun boleh lepak-lepak tengok pemandangan. Minta maaf aku tak sempat nak ambil gambar dalam bilik sebab kalut dengan anak-anak.

Waktu kami pergi ada keluarga yang buat family day di situ. Nampak seronok dengan aktiviti. Sampai penuh kolam dibuatnya.

Bersebelahan dengan kolam ada cafe. Tengok menu macam banyak aje pilihan makanan. Bagus sangat ni. Aiskrim kek pun ada. Float dia sedap. Sandwich dia sedap. Mushroom sup dengan garlic bread pun sedap. Ha..ha.. ikut aku semua makanan pun sedap. Mana tak gemuk, kan?? Sambil anak-anak mandi mama dengan ayah boleh lepak kat sini makan lite-lite katanya. Tapi jangan kira kalorinya sebab kalorinya tak light langsung he..he.. Malam kalau rasa malas nak keluar boleh makan kat cafe ni aje. Harganya standard macam makan kat cafe lain juga. Taklah mahal sangat tapi taklah juga murah.

Happy moment..
Masa ambil gambar tak perasan langsung. Anak-anak pun main buat pose sendiri aje. Takde atur-atur pun nak posing macam mana. Sekali bila tengok balik gambar ni baru perasan. Eh.. pose ikut adik beradik sendiri pulak.
Alhamdulillah.. anak-anak tahu nak hargai adik beradik. Saling nak ambil berat. Semoga ianya berterusan hendaknya.. insyaALLAH. FAF pun pandai jaga adik-adiknya. Gegirl pun sayang sangat kat abang-abangnya. Selalu rasa secure sebab dia cakap dia ada 3 abang. Kalau gaduh pun nanti selalu cakap.. Eh.. tak boleh gaduh-gaduh.. kita kan adik beradik. Bijak sangat gegirl. Selalu juga dia yang ingatkan abang-abangnya. Abang dah sedekah Al-fatihah untuk mummy ke belum? Semoga arwah mummy tenang di sana.. insyaALLAH.
Bangun pagi-pagi anak-anak dah tak sabar nak mandi. Alhamdulillah.. seronok tengok anak-anak enjoy bercuti di sini. Aku dengan en.asben keluar cari sarapan. Kalau nak makan kat cafe tu pun boleh. Tapi saja nak cari makanan kat luar.

Kesayangan..
2 perempuan 5 lelaki.. Syukur. Semoga semuanya membesar menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Semoga semuanya sentiasa mendapat keberkatan hidup serta kejayaan dan kecemerlangan  di dunia dan akhirat.. insyaALLAH.
InsyaALLAH.. ada rezeki nanti kita pergi bercuti lagi.

Gedebush..
Asyik nak terjun aje semuanya. Siap somersoult lagi. Kagum mama tengok.
Kalau ikut mama dengan arwah mummy memang kita orang jenis penakut air. Sampai ke sudah tak pandai berenang he..he..

Alhamdulillah.. kami seronok dapat bercuti dan jalan-jalan di Taiping. Dapat jumpa dan peluk cium tok. Dapat melawat pakcik di Lenggong. Dapat jumpa saudara-mara di Taiping dan dapat penuhi undangan perkahwinan jiran Kajang di kampungnya di Ipoh. Waktu nak balik Bangi hari sabtu tu jalan dah mula jem. Memang berjam-jam atas jalan. Adatlah bila berjalan time cuti perayaan dan cuti panjang kan. Hadap ajelah tak perlu nak mengeluh sangat. Sebab sendiri yang cari penyakit nak berjalan sangat he..he.. Jadi, pasrah ajelah.

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

Kakcik Seroja said...

Seronoknya dapat berjimba-jimba bersama keluarga... :)

Izwa Kamaruddin said...

Allah kak..berbunga bunga hati baca entry nie..sebab happy sgt..

Unknown said...

saya pun hari sabtu tu ke taiping..habis masa atas jalan je..dengan panas nya..maisara sampai 2,3 kali muntah...

JunAina said...

Aina sekarang dah tak ambik kisah lagi pasal baju anak2 bila nak travel pandai2 dia orang sebab dah besar cuma mulut tak hentilah ingatkan bawak biar cukup bajunya. Lepas mengemas mesti tanya bawak berapa helai dan apa yg di bawa.

Angah said...

best jugak tempat ni nampaknya...boleh try bila balik kpg nanti

SYANI said...

Cantiknya tempat ni.. Insyaallah nanti nak ajak hasben pegi situ la.

Najib Ariyan Ali Basha said...

alahai kenapa lah tak tunjuk gambar BBQ nya tapi tempat ni memang best...

Kak Aya said...

Assalamualaikum

Lama tak jenguk hanis...baru nak start aktif semula.

kak aya ada buat contest diblog kak aya, kalau hanis nak join kak aya sangat alu alukan..mana tau ada rezeki hanis menang salah satu hadiah.

Kakzakie Purvit said...

Entahlah Hanis biarpun ianya suasana meriah hati kakak terharu sangat. Moga Hanis dan suami mampu menjadi ibu-bapa yg terbaik buat semua anak-anak sendiri dan 'anak yatim' itu. Mereka gembira kelihatannya... syukurlah.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...