Thursday, October 8, 2015

Kembali bertemu..

Assalamualaikum.. 

Alhamdulillah..  Hari ahad lepas aku dan en.asben sempat menghadiri undangan perkahwinan anak bekas bos lama aku. Bos pertama aku 21 tahun yang lepas. Pengalaman pertama aku ditemuduga di Hitachi juga dengannya. Hampir 10 tahun juga aku bekerja di bawahnya. Mula-mula aku masuk kerja, nama department kami Trading. Kemudian bertukar kepada Logistics. Lepas tu tukar kepada Sales and Marketing.  Lepas tu bergabung pula dengan unit lain dan namanya bertukar lagi.  Banyak sungguh pengalaman aku berkerja di bawah bos yang satu ini. Paling aku ingat tentang bos aku ini ialah dialah satu-satunya bos yang aku kenal selalu backing staff dia no matter what. Dia akan protect staff dia dengan cukup baik. (Salah satu sifat baik yang perlu ada pada semua ketua). Tapi lepas tu kalau memang kami yang salah kaw-kaw jugalah kami kena he..he.. 

Tahniah untuk En.Din dan isterinya yang kami panggil dengan nama Kak Long kerana menerima menantu pertama. Majlis dibuat di padang di hadapan rumah mereka. Tak payah tengok map pun aku ingat jalannya sebab dulu-dulu kami pernah pergi ke rumahnya. Ramai sungguh tetamu yang datang memeriahkan majlis. Biasalah, kenduri kahwin pertama dalam keluarga memang selalunya begitu. Semua jemputan yang dijemput akan cuba menghadirkan diri dengan sebaiknya. Begitulah juga dengan kami. Tambah-tambah lagi pengantin perempuannya (Najla) juga cukup rapat dengan aku dan en.asben waktu dia  kecil-kecil dulu. Kalau keluar outing memang duduk berkepit aje dengan en.asben sebab en.asben memang rajin melayan budak-budak.  Masa dia kecik-kecik aje kami selalu jumpa. Lepas tu adalah lebih 10 tahun juga dah tak jumpa. 

Ada sekali tu dalam tahun lepas kut.  Kat dalam train ada orang panggil-panggil en.asben, uncle! uncle! En.asben pun tercari-cari siapalah yang panggil dia. Sekali tengok, Najla. Kenal lagi dia dengan en.asben. Dah besar dah dia he..he.. Tahun ni dah kahwin dah pun. So, itu yang nak pergi sangat ke majlisnya tu. Selain daripada mahu memenuhi jemputan dari tuan rumah, sebab lainnya adalah nak jumpa teman-teman ofis lama yang dah lama sangat tak jumpa. Kami dulu dalam department cukup rapat antara satu sama lain. Yang lelaki, yang perempuan semuanya rapat sebab selalu keluar outing bersama. Dengan pasangan masing-masing pun dah kenal rapat juga. Dari sebelum kahwin sampailah dah beranak pinak. Jadi bila ada peluang nak jumpa memang semuanya rasa excited. 

Syukur.. dalam majlis tu dapatlah kami kembali bertemu. Dapatlah juga bertanya khabar perkembangan terkini masing-masing. Ramai juga teman-teman dan familiar faces  yang dapat kami jumpa. Sempatlah bersidang kejap kat bawah pokok sebelah khemah sebelum masing-masing balik. Dah alang-alang bersidang, bergambarlah dulu buat kenangan. Lepas ni entah di kenduri kahwin anak siapa pulaklah kami dapat berjumpa lagi. Doaku semoga ukhwah yang baik dengan orang-orang yang baik-baik ini akan berkekalan hendaknya.. In sya ALLAH.

Jadilah.. ada sekeping aje gambar dalam phoneku.. 
Gambar yang lain di kamera orang lain..

Salam hormat untuk semua. In sya ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah..

3 comments:

Izwa Kamaruddin said...

Alhamdulillah, setiap kali baca entry akak mesti rasa seronok berbahagia bahagia sgt hati..sampai baca pun tersenyum je.

alhamdulillah.

Eye_nee said...

Seronok kan dpt jumpa semula sahabat2 yg pernah bersusah senang bersama-sama..byklah cerita2 flashback yg akan muncul semula...mmg tak cukup masa rasanya bila dpt bertemu begini...

Unknown said...

kalau lama tak jumpa,sekali ada peluang jumpa mesti banyak benda nak cerita..kan??

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...