Nuffnang

Friday, October 9, 2015

Nasi Dagang cara mudah..

Assalamualaikum..

Salam Jumaat yang mulia untuk semua. Hari ini keadaan cuaca di tempatku sangat baik. Pukul 6.50 pagi, keadaan di luar sudah terang dan cerah. Awan yang cantik sudah kembali kelihatan. Matahari pagi juga kelihatan sangat indah pagi ini. Syukur.. Cuaca yang baik dan jerebu yang semakin berkurang   membuatkan hati menjadi ceria. Terima kasih ALLAH..

Alhamdulillah.. semalam untuk pertama kalinya aku masak nasi dagang. Pertama kali buat tentulah ada rasa seronok bila ianya menjadi seperti yang diharapkan. Waktu hari raya yang lepas aku ada mengirim beras nasi dagang dari seorang teman yang pulang berhari raya di kampungnya di Terengganu. Sekarang ni dah bulan Oktober. Punyalah lama dok simpan beras tu he..he.. Mengelakkan beras tu berkutu, aku pun pasang impian dari minggu lepas nak masak juga nasi dagang dalam minggu ni. Taknak tangguh-tangguh lagi. Sebelum-sebelum ni tak berapa ada hati nak cuba memasak nasi dagang sebab anak-anak tak berapa suka dan tak pandai nak makan nasi dagang. Tapi sejak setahun ni anak-anak nampaknya dah pandai makan dan menyukainya. Jadi bila anak-anak dah suka, mamanya pun mulalah berkeinginan untuk menyajikan nasi dagang buat keluarga tercinta.

Semalam sibuklah mengodek resepi di internet. Aku kalau cari resepi suka cari yang mudah-mudah aje. Yang susah-susah memang tak berapa rajin nak cuba. Dah dapat resepi dengan cara yang paling mudah, aku tanyakan juga cara dan resepi dari temanku yang pandai masak nasi dagang. Kedua-dua info yang aku dapat aku gabungkan. Kemudian aku ambil cara paling mudah dan masak  ikut cara aku pula he..he.. Rupanya memang tak susah pun nak masak nasi dagang ni. Lebih-lebih lagi bila semua bahan yang diperlukan memang ada di rumah. Dalam pukul 2 aku telefon Han yang dah balik dari sekolah untuk tolong rendamkan beras nasi dagang terlebih dahulu. Minta dia tolong keluarkan ikan tongkol dari peti ais juga. Bila semuanya dah siap-siap macam tu, balik kerja lebih senanglah kerjaku. 

Balik kerja, lepas exercise kejap.. Wah exercise you!!! Ya..  sekarang ni aku memang cuba nak displinkan diri untuk buat senaman kalau boleh setiap hari dalam 15 ~ 20 minit. Biar badan berpeluh sikit. Aku jenis orang yang susah sangat nak berpeluh. Jadi kalau tak bersenam tu memang lagi susahlah peluh tu nak keluar.  Tahun depan umur dah nak masuk 40 tahun. Jadi kena lebih jaga kesihatan. Kalau tak boleh nak kurus seperti dulu, at least tubuh masih boleh sihat dan cergas seperti dulu pun dah cukup bersyukur. Alamak! cerita nasi dagang dah terpesong ke cerita lain pulak ha..ha.. Sori eh. Iklan kejap.. Okey.. back to cerita nasi dagang.

Dah settle dengan senaman untuk kesihatan aku pun turun ke bawah dengan peluh sihat dan badan cergas he..he.. Lepas basuh beras yang sudah direndam dalam 3 jam, aku hiris sebiji bawang merah, seulas bawang putih dan seinci halia. Masukkan dalam beras sekali dengan setengah sudu kecil halba. Kemudian masukkan santan. Sukat santan kurangkan sikit dari sukatan air untuk masak nasi biasa. Nisbahnya 4:2. Beras 4 cawan, santan 2 cawan. (Aku guna santan peket tu sepeket aje). Masukkan juga sedikit garam dan serbuk perasa. Lepas tu terus on periuk nasi elektrik. Dah, tinggal. (Aku malas nak masak nasi tu guna kaedah kukus).

Lepas dah settle bab nasi aku basuh ikan pulak. (Aku gunakan seekor ikan tongkol saiz sederhana. Cukuplah untuk sekali makan kami sekeluarga). Kemudian rebus ikan yang dah bersih bersama garam dan beberapa keping asam keping. Sambil merebus ikan aku tumiskan karinya. Hiris sebiji bawang besar, seulas bawang putih dan seinci halia. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang dah dihiris. Bila dah garing masukkan rempah kari. Sebab takde rempah kari nasi dagang aku gabungkan aje rempah kari ikan dengan rempah kari daging yang ada kat rumah. Aku guna sepeket kecil rempah kari ikan dan dua sudu besar rempah kari daging. Masak rempah sampai pecah minyak. Masukkan sekali garam, gula dan serbuk perasa.  Bila rempah dah masak betul aku masukkan air rebusan ikan. Masukkan beberapa biji cili padi. Bila dah mengelegak masukkan ikan dan santan. (Aku gunakan sepeket santan peket juga). Agak-agak rasa dah umpphh.. boleh tutup api.

Semalam aku puasa. Jadi tak boleh nak merasa. Jadi aku panggil Fareez untuk tolong rasakan kuah kari tu. Fareez ni memang hantu kari. Jadi untuk rasa aje aku bagi dia semangkuk kecil kuah kari tu he..he.. Baru puas dia merasa dan senang dia nak bagi komen. Dia cakap kari tu dah sedap. Betul ni? Aku acah dia sebab takut nanti orang lain makan rasa tak sedap pulak. Dahlah aku main pandai-pandai aje gabungkan rempah kari tu he..he.. Fareez confirm cakap sedap. Dia cakap sama macam kari yang nenek masak. Wah! Okey mama percaya ha..ha.. Bukak periuk nasi untuk kacau nasi nampak nasi masak elok. Tak lembik dan tak jelatah. Cun. Terus buat acar jelatah pulak. Guna sebiji carrot, sebiji timun dan sebiji bawang. Takde cili merah kat rumah jadi aku tak letak cili. Dah potong semua, gaulkan dengan sedikit garam, gula dan cuka. Done! Senangnya nak masak nasi dagang. Masak hari-hari pun I rela he..he..

 Nasi dagang saya untuk pertama kalinya.. Ehem.. 

Alhamdulillah.. percubaan pertama yang menjadi. Berselera anak-anak makan. Is makan sampai 3 kali tambah. Bila tegur cakap banyaknya dia makan, dia cakap dia makan bertambah sebab dia puasa semalam.  En. asben pulak, balik kerja dia makan sikit sebelum pergi kelas aikido. Balik kelas aikido repeat makan lagi dan siap bertambah. So, aku boleh pukul rata kira sedaplah tu ha..ha.. Terus semangat nak buat nasi dagang lagi di lain kali.. insyaALLAH.  Kat atas tu aku saja tulis detail tang resepi dan cara masak biar nanti kalau nak buat lagi senang aku nak refer balik. Tak payah nak cari-cari resepi lagi. 

Salam hormat untuk semua. InsyaALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

5 comments:

idzwa kamaruddin said...

assalam kak..

sebenar nyer izwa syak sedap sangat sebab dibuat dgn penuh kasih sayang sebab tu sedap to the max tuh.. ;)

Norma NML said...

dah lama tak buat Nasi Dagang Klate

Kakcik Nur said...

Wah macam senang je... teringin pulak nak cuba buat... :)

gadisBunga™ said...

ok saya akan datang sini balik bila nak buat nanti! tq kak hanis!!

dalila said...

sedapnyeee..feberet sy nasi dagang cmni..kaler putih..nasi dagang tganu kann..