Monday, November 25, 2013

Percutian ke Hatyai dan Krabi Part 5... Snorkeling!

Assalamualaikum..

Sewaktu island hopping kami dibawa untuk snorkeling sebanyak 2 kali. Sebelum pergi aku ada bertanya pada anak-anak, nanti nak snorkeling tak? Semuanya kata taknak sebab cakap tak berani. Sekali bila time nak snorkeling tu, tak payah aku tanya, anak-anak dulu yang dah siap-siap pakai alat snorkeling. Dia orang juga yang dulu terjun dalam laut he..he.. Bila nampak anak-anak enjoy aku yang penakut ni tiba-tiba jadi sedikit berani untuk turun. Excited anak-anak bila akhirnya aku pun join sekali. 

Subhanallah.. Air laut yang berwarna hijau dan sejernih ini membuatkan hati yang takut jadi sedikit berani.. Tapi time orang lain dah turun aku masih terfikir-fikir lagi.. he..he.. sibuk nak layan cuak dulu.

Sekali bila tengok ke bawah nampak Is cukup confident di situ. Terus rasa.. eh.. anak aku ke tu? Bila nampak Is macam rileks aje berada kat dalam air tu terus aku pun rasa semangat  nak ikut turun juga.. Alhamdulillah.. anak-anak seronok dapat merasa peluang tu.. Aku pun begitu juga.. Terima kasih Allah.. 

Geng-geng ni mula-mula aje duduk dekat dengan tangga.. Sekejap lepas tu semuanya  dah berani nak pergi jauh sikit.. cayalah.. Keberanian dia orang jadi keyakinan juga untuk aku.. Dari atas bot lagi dah nampak dasar laut tu. Terus hati rasa melonjak-lonjak nak turun.

Alhamdulillah.. dah berjaya turun. Bukan main lagi Az menyambut aku di bawah tu. Seronok bila mama join sekali. Tapi yang geram tu bila aku dah turun dia asyik nak berpaut aje. Padahal sebelum tu rileks aje dia tak payah berpaut pada sesiapa. Mulalah aku nak gubra balik he..he.. 

Yezzaa... aku kan gelabah. Jadi kena stay dekat-dekat dengan tangga.. Lepas tangan kejap, lepas tu pegang tangga balik lama-lama he..he.. Iyelah.. cuak kut bila tak dapat pegang apa-apa. Dahlah kaki tak boleh jejak kat bawah. Nampak macam cetek. Sekali bila tengok kat dalam laut dengan goggle... makkkkkk.. seram betul. Jauh betul dasarnya. Terus lagi cuak kalau tak dapat pegang tangga he..he.. Bila sekali terlepas tangga memang ombak akan tolak kita jauh dari bot. Masa tu memang gelabah tapi cuba set dalam kepala selagi life jaket tu ada, insyaAllah masih selamat. Tapi bila Az buat kalut berpaut kat aku, memang aku jadi gelabah juga. Terus minta orang tarik bawa pergi tangga balik ha..ha.. 

Subhanallah.. Kehijauannya sangat mendamaikan. Terus lupa semua masalah. Waktu ni panas terik. Tapi entah kenapa langsung tak terasa. Rasa best sangat berada di laut yang indah itu.
Masa ni semua orang tengah enjoy bersnorkeling. Seronok bila tengok Han, Is dan Az enjoy that moment. Ada rezeki nanti kita pergi lagi.. insyaAllah..

Az menjadi teman setia mama. Sampai ke belakang-belakang tudung aku dia asyik dok tarik. Adooiiilah anak..  

Sekejap jauh.. sekejap dekat dengan bot semula sebab ombak tolak. Alhamdulillah.. masa tu ombak tak berapa kuat. Jadi takdelah takut sangat.



Tali yang dicampak sangat membantu. Bila dah jauh sikit dari bot boleh tarik tali tu untuk kembali dekat dengan bot. 

Masa untuk naik bot. Aku antara yang last naik. Kenapa? Sebab kalau duduk dalam bot yang tak bergerak kepala akan rasa pening. So bila bot dah nak bergerak barulah aku naik. Alhamdulillah.. aku tak kena mabuk laut.

Seterusnya kami di bawa ke Phi-Phi Island. Kat sini kami singgah makan. Makan tengah hari memang tak termasuk dalam pakej kami. Jadi kami memang bawa bekal siap-siap. (Waktu beli sarapan, kami beli sekali sarapan untuk makan tengah hari). Alhamdulillah kenyang. Lepas tu layan aiskrim sambil berehat di bawah pokok yang redup. Memang best rasanya. Sebab best duit beli aiskrim pun sampai berpuluh ringgit sebab habis satu beli lagi, habis satu beli lagi ha..ha.. sesekali layan aiskrim tengah panas memang syok. 

Kemudian lepas perut dah kenyang kami jalan-jalan kat pulau tu. Jumpa port best singgah posing dulu ha..ha.. dah namanya perempuan kan.. 




Posing-posing mana cukup sekeping kan.. Haruslah berkeping-keping baru puas hati ha..ha.. 
 
 Okey.. gambar pemandangan.. sekeping cukup he..he.. 

Lepas dah lepak-lepak kat pulau kita pergi snorkeling lagi. Syok betul rasanya. Pengalaman pertama yang sangat mengujakan. Alhamdulillah.

Enjoy... Alhamdulillah.. 

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah.. semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day!

9 comments:

Izwa Kamaruddin said...

cantik nyer kak...serius cantik sgt..

Jueliza Jamani said...

woww bestnya.. adududud.. cantiknya kat sana MasyaAllah....

faraherda.razalan said...

Ya Allah! Cantiknya laut tu kak. Jernih mcm kristal. Mcm jeli. Ctk sgt!!! Ishhhh!

ummiross said...

Cantiknya warna air laut tu Hanis..ummi suka lah tempat cantik2 macam ni.

Puan Eka said...

cantik sangat lautnya..

terasa mcm nak pegi je.

hehehehe

JunAina said...

Dok cerita dengan bapa saudara ada kawan tu gi Krabi naik kereta je dari KL dia pun sibuk ajak pi...ahahaa...

Cantiknya air dia...

Dinas Aldi said...

Salam Hanis. Seronoknya tengok, akak rasa macam nak pi lagi :D

mamaarifakeemaisy said...

Bestnyeeee...... cantik sgt pemandangan laut tu... waaah berani jugak awak ye... klu eina pun sure takut2, orang jenis tak pndai berenang, takut aje..hehe..

Apapun pengalaman yg best ! :-)

gadisBunga™ said...

cantiknya laut dia!!!!

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...