Nuffnang

Thursday, September 8, 2011

Jawab dengan senyum ajelah..

Masa anak kecik, orang bertanya. Anak dah besar pun orang bertanya juga. Masa anak sorang orang bertanya. Anak dah tiga pun orang tanya juga.

Orang : Anak yang kecik dah umur berapa?
Me : 7 tahun, darjah 1.
Orang : Oh, dah boleh sangat kalau nak tambah lagi. Bila lagi?
Me : Senyum...

Agak-agak kalau aku cakap anak yang kecik umur 17 tahun ada orang tanya nak suruh tambah lagi tak? he..he.. Kalau tak mabuk teruk agaknya asyik menambah anak juga. Nanti pun orang akan tanya juga kot. Aihh.. tambah lagi ke?  Jadi kesimpulannya, orang akan bertanya dan akan terus bertanya. Kadang-kadang kita pun 'tertanya' soalan yang sama juga bila takde benda lain yang nak ditanya pada orang. Maka tak perlulah marah-marah atau nak terasa. Kalau ada jawapan berikan saja. Kalau rasa taknak beri jawapan senyum ajelah. Dapat juga pahala sedekah. Alhamdulillah.

32 comments:

Aku Ibu Muda said...

cakap je...tgh proses...hehe

eB ezrin said...

eB jwab sng jerk.. muker serius... sayer dh x leh dpt baby lagi... sakit jntg ;p

Sz said...

ihikss..
betul kak..
saya pun akan menjawab soklan2 cepumas ngan senyuman je la...
takde tkecik hati ke apa..
kadang2 orang nak beramah mesra..cuma mungkin sesetengah orang itu soklan2 sensitif

.: iEyLa :. said...

;)

Amie said...

ha... betul tu, lain kali kalau orang tanya yang entah apa-apa, kita senyum ajelah...tak perlu kata apa-apa, tq Azla, good idea!

Daddy Ziyyad said...

Betul tu, senyum aja. at least dapat pahala :) Org Melayu kita mmg suka tanya soalan redundant/tak jaga sensitiviti.

Lulu Caldina said...

kebetulan jer kak, baru2 jer komen kat blog sape entah.. biasalah keadaan ni.. yang belum kahwin tanya bila nak kahwin.. dah kahwin tanya bila nak ada anak.. dah ada anak tanya lagi bila nak menambah.. ceh..

Pala Maldini said...

aku selalu jawab.. "belum rezeki.." dan buat muka sedih..

sure depa segan nak tanya2 lagi...

~ yus ~ said...

betul2...

yus anak dah 4 pun ada yg bertanya sbb Arif dah boleh jalan katanya, lehlah menambah...huhu

So, senyum jelah...

missbby said...

memang pun..saya pun cam gitu gak..tak kisahlah orang nak tanya macamana pun..manusia kan tak pernah puas kan..hehe

rara pinkmafia said...

bile jwp 8,org kata ramainya!

Mamamya said...

setuju dgn cadangan akak..lain kali klu org b'tanya lia pun nak senyum je kak.... :)

Cik Puan Zura said...

org memang x benti tanya kak...mcm saya kes plak, org tanya dengan terkejut "aihhh tambah lagi??? cepatnya??" saya pun jawap, rezeki n senyum....

MulutPayau said...

Adoiii...soalan cepu mas yg sllu ditnya..samalah ngan Mp,sllu ditnya soalan mcm tu...Betulkan..bila orng tanya, SENYUM jer lah...

Mama Gee said...

tp ada gak org yg takleh terima jawapan 'senyum' tu kak...lg kita diam lg dia asak dgn pertanyaan...

rs nk sumbat je pisang lam mulut org tu...heheheeh

Kakzakie said...

Kita yg dan ada cahayamata ok lagi hanis. Bayangkan yg tak punya mesti bagai dihiris sembilu....

~Nana 귀여운~ said...

uhuhuuhu...

wahida said...

saya tak suka diasak dgn soalan mcm tu berkali2...mmg buat saya sakit hati...

sampai tahap saya bengang saya buat muka jer...

saya sendiri tak suka tanya soalan yg sensitif mcm ni pada org lain...

diana said...

kalau saya..
jawab idak,senyum pun idak...
saya buat tak dengar je...
hahahahh..
kejam!

Saitou said...

mama kata 'bolehhhh...' kak liza guna ID anak ni. tengah edit blog baru dia.

Amy Syaquena said...

betul kak saya dah naik bosan bila di ajukan soalan macam tue , skg nie kalau orang tanya saya senyum je x mau cakap banyak..sebab dah penat cakap benda yang sama berulang kali..

lydzar said...

betul3..sampai bebila pon kita akan terima soalan..kalo akak jawab, anak bongsu dh umur 17thn..org akan tanya pasal cucu pulak nnt..and the list goes..senyum takperlu kata apa-apa :D

Dinas Aldi said...

Betul tu, tanyala apa pun, kita senyum ja. Tak rugi pun :)

h4ni3 said...

diorg 'peramah' tu kak.. dah takde modal nak tanya benda lain.. ekekeke

btw, emel saya drhanie.abdullah@gmail.com... ehemm ;)

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

farah fauzi said...

sayapun sentiasa di tanay jugak..tapi bukan pasal anak...hihi..pasal bila nak kawen...hahhaha

whitecappuccino said...

Betul tu Hanis, akak yg dah 46 ni pun org tanya soklan yg sama..anak yg kecik dh 14 thun..dorang leh cakap..boleh lagi sorang lagi tu..hehehe..

fazrulnoor said...

rase mcm jaga anak sorang pun dah berat je

makdara TERdiva said...

kadang2 pelik dgn manusia ni, tak abis2 nak kepoh pasal org lain sedangkan diri sendiri tak sempurna mana..

selamat hari raya hanis :)

Run Away♥ said...

hik...kene g tau juga kan..

mekchu said...

soalan yg penat nak jawab.. masa gi beraya hari tu, asyik pandang perut pastu dah agak soalan apa yg dia nak tya.. grrrrrrmmmmmmmmm...

kang nak jawab kurang ajar, tak baik lah kan.. dia lagi tua dan hari raya lak tu.. saba je la org2 mcm kita ni.. siapa yg tak nak zuriat ramai, cuma Tuhan tu belum nak bagi.. susah la nak eksplen pada mereka yang senang melekat ni..

eh, ter emo pulak kan.. tp isu ni mmg sensitip pada mekchu..

cik azeya said...

manusia memang rajin bertanye.

:')