Nuffnang

Tuesday, September 27, 2011

Janji jangan tinggal janji...

Anak-anak dengan soalan memang jarang dapat di pisahkan. Begitu juga dengan anak-anakku. Sentiasa ada saja soalan yang mahu diajukan untuk aku mahupun en. asben.

IS : VVIP tu very very important person kan mama?
Me & en. asben : Iye.
IS : Jadinya IP tu important personlah ye?
Me & en.asben : Iye.
IS : Okey..
Me : Kalau macam tu, mama dengan ayah ni VVIP ke IP saja kat hati abang?
IS : Mama dengan ayah mestilah VVVVVVVIIIIIIIIIIIIIIP untuk abang.

Besar sungguh hatiku mendengarnya. Terasa sejuk perutku. En. asben juga pastinya merasakan perkara yang sama. Harap-harap sampai bila-bila aku dan en.asben menjadi insan penting dalam hati anak-anak kami. Rasanya, kebanyakan dari kita berjanji begitu dengan ibu bapa kita. Sewaktu kecil  memang ibu bapalah insan paling penting dalam hidup kita. Tapi bila besar ramai sekali yang melupakan insan yang paling penting itu. Semoga kita semua tidak menjadi orang yang lupa pada janji. Semoga janji tidak sekadar tinggal janji.

41 comments:

Maya Mayana said...

miss u kak...semoga kita juga jd anak yg tk lupa ibu dan ayah...dan semoga mrk juga tk melupakan kita :)

ummiross said...

Sejuk hati mendengarnya kan Hanis, tak jadi VVIP dihati orang lain masih tidak mengapa, tapi sangat bertuah menjadi VVIP dihati anak2 dan suami. InsyaAllah ibubapa jangan dilupa, mereka tetap VVIP dihati kita...

lydzar said...

clever boy!

wahida said...

mudah2an anak2 kita tak lupa kita nnt kak..


anak akak mmg bijak...

missbby said...

setuju kak...

KC@ella said...

lama kita tk jmpa kan Hanis. BTW, mmg sejuk hati tiap ibu bapa bila anak2 ucapkan anak2 berbau cinta camni

NM02 said...

insyaAllah

saya akan teruskan jadi anak yg berguna utk mak dan ayah saya walaupun saya sudah bersuami..

kak, kalu ada rezeki, kita jumpa kat umh kakcik nnt ye

.: iEyLa :. said...

hope Is jadi anak yang mengenang jasa...
pray for ur happiness kak..

So Shy Lady said...

insyaAllah mudah-mudahn mrk ingat akn janji2 tu

tgh sdih gak nih bila tknang kn ibu sndiri ks orgn d kg

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

sentiasa doakan semoga anak2 kita sentiasa menyayangi kita sampai bila2... selalu tersentuh hati kalau time2 tgh relax tgk tv tetiba datang anak memeluk dan cium cakap 'sayanggg mak', secara tiba2... mmg ikhlas rasanya time tu...:)

shiela latif said...

:) betul tu hanis...semoga janji tidak tinggal janji...berserah ngan redha jer :)

~ yus ~ said...

selalu berdoa moga anak2 tak lupakan kita bila mereka dewasa nanti..

teringat baca dalam akhbar pasal empty nest syndrome....

minta di jauhkan

HappyIrfa said...

pandainya dia.........kembang hati akak dengar ye.

kak,novel dah sampai jumaat lepas.lupa nak bgitau..hehe tapi lom sampai kat tangan saya sbb xde kesempatan nak gi ambik kat umah pengasuh lama.insya Allah ptg ni kot

Kakzakie said...

Begitulah harapan setiap manusia bergelar ibu-bapa dan kita setelah menjadi ibu-bapa seboleh mungkin tunaikan janji kita selagi hayat mereka ada kan Hanis...

exora said...

pandai Is...tidak mengecewakan ayah n ibu, harap2 sampai bila2 dia pegang kata2 tu..insyaAllah

Amie said...

memang kena pupuk, kena baja dari awal....supaya semuanya terpahat di hati anak-anak...sampai besar, sampai dewasa...sampai bila2

eB ezrin said...

sweetnyer :)

Daddy Ziyyad said...

Saya harap bila anak saya dah besar nanti pun, akan ada sifat dan soalan macam ni...:)

Fieza79 said...

mudahan sampai bila2 pun anak2 kita akan ada sifat mcm ni kan...

-Sara- said...

hehekkk..comel! :)

diana said...

entry kak fea kali ni buat saya tetiba terfikir sesuatu..:P
esok la buat entry..hehehhe

Gen2Merah said...

teringat plak Kisah seorang kanak2 dengan pokok Epal.. bila dah besar kanak2 itu terus melupakan pokok yang berjasa kepadanya...

itu lah ibarat kita dengan ibu bapa kita.. semoga kita tidak membesar dengan melupakan mereka...

Dinas Aldi said...

Sweetnya Is! Semoga akan begitu sampai bila2 ya Is, insyaallah!

Sinar Raudah said...

insyaAllah mudah-mudahan mereka akan sentiasa ingat akan janji2 tu

whitecappuccino said...

so sweet! harap macam tu la

~Nana 귀여운~ said...

sweet betul...huhu..anak akak memang pandai tanya soklan mcm 2 kan..NGEE

Mamamya said...

alahai...mmg sejuk hati mendengarnya...mudah2an anak2 kita akan jadi anak2 yg soleh n solehah kan kak...amin.

Aida said...

Saya terasa sejuk pulak kakak .. hehehe .. tumpang happy

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

insya-allah kak..anak kak akan berpegang pd janjinya..


smalam sy jalan kt pesta konvo..bila jengah gerai buku carik gak ah novel akak..tp takdalah pulak..

Pala Maldini said...

tak pasti pula aku pernah berjanji atau tidak seperti itu...

Kalau pernah, I am definitely had failed!

:-(

Hanis MY said...

bestnyaaa insyaAllah... pasti mestila Is syg sgt2 kat parants dia... sweetnya entry ni...

ieja amieja said...

setiap ibubapa mengharapkan yg terbaik utk ank2 mereka..selalu mendoakan yg baik shj utk dorang ..insyaallah, berkat doa dan didikan orgtua...kita x akan dilupa..

Ati Masrif said...

itulah yang kita takutkan
hanis...
masih kecil..manja...sayang
bila besar lebihkan bini pulak...huhu

Kunang-Kunang said...

Semoga anak2 kita menyayangi kita sampai bila2 sebagaimana kita menyayangi mereka.

eisyaawie said...

sejuk ati kalau dengar anak cakap gitu...
salam perkenalan..

Mama Gee said...

sering ingatkan diri sendiri supaya layan ibu bapa elok2 sementara mereka masih ada...kalau mau anak2 kitapun melakukan perkara yg sama kelak :)

MulutPayau said...

sejuk hati bila dgr anak cakap begitu..Mudah-mudahan, mereka akan terus mnyayangi kita...mnjadikan kita orang yg terpnting dalam hidup mereka....

Eye_nee said...

Mmg ini lah harapan kita kan sis...bukan wang atau balasan berupa kebendaan membesarkan meraka...cukup dgn perkataan..kita dah rasa....Ahhhh alangkah mewahnya hidup ini dgn ucapan itu...

h4ni3 said...

sejukkkk juga telinga yg mendengar dan mata yg membaca.. so sweet :))

Cik Puan Zura said...

bagusnya anak kak hanis...alhamdulillah semoga menjadi terpenting dalam hidup anak2 sampai bila2...

nurkaloi said...

sweetnyer ^_^ heee