Nuffnang

Tuesday, September 6, 2011

Guna duit sendiri pandai pula nak berjimat..

Musim raya ni anak-anaklah paling seronok. Waktu inilah mereka nak merasa pegang duit sendiri banyak-banyak kan. Anak-anak aku pun begitu juga. Setakat ni  selepas 6 syawal dah lebih seratus ringgit juga tiap seorang duit rayanya. Alhamdulillah.  Terima kasih untuk semua yang bermurah hati tu. Bertambah lagi tabungan anak-anakku.

Setiap tahun memang aku akan masukkan duit raya mereka ke dalam akaun. Sebelum tu aku akan beri mereka perlepasan untuk berbelanja terlebih dahulu duit yang mereka dapat tu. (Lepas tu aku top-up balik jumlah tu sebenarnya). Memang seronok benarlah mereka bila sesekali dapat berbelanja menggunakan duit sendiri.

Kebetulan pula rumah Tok di Taiping berdekatan betul dengan pasar. Memang area depan rumah saja. Jalan kaki dalam 2-3 minit dah sampai. Pasar kat kampung kan macam lagi best barangannya. (Buat orang yang bukan kaki branded macam aku). Harganya pun macam lagi murah berbanding di sini. Jadinya setiap pagi bila di sana tu mesti nak meronda ke pasar.

Bila anak-anak nak ikut aku cakap okey saja. Tapi nak beli apa-apa aku minta guna duit sendiri. Hari pertama tu mereka giat membeli. Hari kedua tu agak kurang sikit. Tapi masih seronok nak membeli. Sampai hari ketiga dah langsung taknak membeli. Mainan pun dah tak heran dah nak pandang. Macam tak berminat saja. Mana taknya, duit dah mula susut. Itu yang beringat tu.

Bijak betul kan. Bila guna duit sendiri baru pandai tahu nak berjimat. Kalau guna duit mama dengan ayah tu, langsung tak ingat. Hari-hari kalau boleh nak minta beli barang atau mainan. He..he.. Bagus juga kan bagi mereka pegang duit sendiri. Bolehlah berjimat sikit lepas ni.

33 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

hikhik....sgt bijak la skrg ni :)

missbby said...

memang pun kak..mesti diaorang takut duit cepat abis kan..anak saya zarif pun cam gitu gak..bila guna duit dia je berkira betul..

.: iEyLa :. said...

ermm..tahu xpe..
klu duit sendri bru tahu nk jimat kan kak..

lydzar said...

pandai yer..diorang takut duit dorang abes la tu..dh besar2 mcm anak akak ni, mmg dh berakal. dh pandai timbang tara duit tinggal byk mana. :) kalau mcm anak2 saya, rasa-rasa mcm abes je tiap kali keluar mesti mintak something

Aku Ibu Muda said...

tau plak syg duit kalo duit sendiri kan...hehe

Hanis Azla said...

mrs. eady : itulah.. duit sendiri mmg sgt bijak dok handle.. he..he..

missbby : mmg berkira kan.. semua benda jd tak berkenan klu minta guna duit sendiri.. ha..ha..

ieylah : betul ieyla.. duit sendiri tahu jimat.. duit mama ayah tak pulak tu.. he..he..

lydzar : itulah.. dah tahu nilai ni mmg dia org jd berkira sikit.. klu kecik2 mcm anak2 lydzar, duit dia banyak ke sikit ke mmg dia org tak kisah kan..

Hanis Azla said...

aku ibu muda : klu sayang duit mama ayah mcm tu kan bagus wani.. he..he..

wahida said...

anak2 saya lak asyik merengek nak pakai duit raya dia beli bunga api lagi...adoi la...

Hanis Azla said...

wahida : nasib baik tahun ni anak akak tak menyebut nak beli bunga api.. jadinya akak pun buat2 lupa ajelah wp terasa mcm tak lengkap aje suasananya tanpa bunga api..

whitecappuccino said...

anak2 akak yg dah besar sikit ni pun memnag berkira dgn duit raya mereka..syg sgt nak guna..tapi selalunya tau apa yg mereka beli dgn duit tu..coklat cadbury n cornetto!

Eye_nee said...

Betul la Hanis..anak ni kalau duit sendiri pandai berjmat..pg td akk lupa tinggalkan belaja sekolah utk ank yg no 2 tu..akk suruh guna dulu duit angpow raya..."Tak mau mak..nnt duit tinggal sikit"....

POSH76 said...

good tips...salam aidilfitri

Aida said...

betul lah kak hanis .. sbb kalau dia org berbelanja guna duit tu, baru dia tau susah nak membeli sesuatu jika duit dah kurang ... hehehe

ummiross said...

salam syawal, salam bertemu kemmbali Hanis..

hehe pandai jugak budak2 tu rasa sayang kat duit dia orang kan, agaknya bila nampak duit dah surut barulah terfikir nak berjimat,ok jugak tu, belajar dari pengalaman

Liza @ Adzriel AB said...

bagus hanis...baru depa terasa

h A n Y S said...

depa tau nilai duit tu..tu yg bejaga-jaga..bagus2.. ;D

eiela said...

a'a, saya setuju jugak. budak-budak takut nak guna duit diorang, takut habis, so mintak je kat mak bapak senang, duit diorang pun tak habis.

♥ shiMawar ♥ said...

hahaha..baek pya strategi sis guna ek.. :) betul tu..bila dh kena guna duit sendiri, ade rasa mnghargai..so, xde le beli benda yg xperlu kn..bijak2.. ;)

Gen2Merah said...

suka tengok gelagat kanak2 ni... ada je perangai dorang ni yang buat kita tersenyum.. ehehe...

baguslah dorang dah tahu reti nak berjimat.. ehe

Dinas Aldi said...

Itu adalah kerana anak2 Hanis memang berhemah bila berbelanja. Ada budak yg pakai hentam keromo ja walaupun dengan duit sendiri..Err, ini akak cakap pasal diri sendiri masa kecik dulu, kihkihkih!

~Nana 귀여운~ said...

kadang saya pon mcm 2 jugak kak, gune duit sendiri baru nak geti berjimat..huhu

zella y said...

hehehhehe...
mmg time kecik2 dulu pn mcm tu gak...byk duit raya...pastu belanja...bila dh tinggal sikit2 msti jimat2 xmau habiskan...hahhahaha

Diana @ bilakukatacinta said...

memberi duit raya ni..ada jugak pro n cons nya..mengajar derang merasai sendiri nilai wang..dan bagaimana nak manage wang utk pastikan ia tetap ada..hehe....teringat zaman kanak2..dpt duit raya terus beli eskrim

Hanis Azla said...

whitecappucinno : he..he.. duit sendiri mmg semua org berkira agaknya kan kak.. saya pun masa dulu duit raya mmg target nak beli cornetto jgk..

eye_nee : ha..ha.. buat belanja sendiri pun dia org sayang nak guna kan kak..

posh76 : salam aidilfitri juga.. tips anak2.. he..he..

aida : itulah.. barulah tahu menghargai duit yg ada tu.. klu tak tu mmg tahu mintak aje sokmo.. he..he..

ummiross : salam syawal ummi.. dah kembali bersiaran yer.. harap2 teruslah pandai berjimat gitu..

liza@adzriel ab : itulah, biar dia org menghargai nilai duit itu..

hanys : harap2 duit mama & ayah juga dia org hargai mcm tu jgk.. susah tu nak cari duit..

eiela : he..he.. selalunya gitulah cara mereka.. bijak2..

shimawar : itulah, bila guna duit sendiri benda yg nak pun jadi tak berminat nak beli..

gen2merah : itulah, anak2 ni mcm2 gelagatnya..

dinas aldi : bercakap dari pengalaman yer kak.. he..he..

nana : itu namanya tahu menghargai duit sendiri kan nana..

zella y : mmg biasa mcm tu kan.. klu boleh taknaklah habiskan semua.. sayang tu duit raya tu..

diana@bilakukatacinta : betul2.. mmg beli eskrim agenda utama bila dpt duit raya kan.. sbb klu minta mak belikan mmg susah sikit nak dapat.. he..he..

farah fauzi said...

haha...betul akak...klu sayapun maser dulu time nak kene kuarkan duit sendiri mmg sayang sangat nak guna.tapi klu duit parent..uish klu bulih yang paling mahal nak amik...
hehhehe

♥MAMASYAZA♥ said...

sakit jiwa tgk gelagat depa bila dpt duit raya, selang bebrapa jam, asik nak kira duit raya ja...mmg kelakar

Maya Mayana said...

emm nampaknya mereka dh tahu menghargai duit sendiri...baguslah tu,dh ada ciri2 kematangan...selamat hari raya..thanks atas doa akak...

Pala Maldini said...

good lesson

Hanis Azla said...

farah fauzi : mmg budak bijak kan.. yg paling mahal mmg tak beli sendiri.. he..he..

mamasyaza :betullah kak.. asyik dok kira duit raya aje.. kita pula yg takut hilang..

mama mayana : Alhamdulillah, setakatni dah mula pandai menghargai.. hanya doa aje yg dapat akak bantu yana.. semoga segalanya baik2 saja, InsyaAllah..

pala maldini : Alhamdulillah..

Run Away♥ said...

.../salam kenal dan slmt hari raya...;d

Hanis Azla said...

run away : salam kenal dan salam aidilfitri juga.. Thanks sudi singgah di sini..

Suara Kalbu said...

Biasalah tu kak.

Sebab duit sendiri memang beringat punya.. cuba kalau duit orang lain ? hahahahahaha.. memang belanja tak hingat

Hanis Azla said...

suara kalbu : itulah, memang selalu mcm tu lah kan..