Nuffnang

Thursday, December 22, 2011

Akak yang ramah..

Salam keceriaan buat semua. Harap semuanya baik-baik saja hari ni. Bagi teman-teman yang ada anak yang mengambil keputusan PMR hari ini, aku mendoakan yang terbaik buat mereka. Semoga anak-anak mereka mendapat keputusan yang cemerlang hendaknya, InsyaAllah. Semalam ada yang bertanya tentang trofi super mom dengan best husband tu. Trofi tu dari USS. Kami terpikat dengan nama-nama award tu. Itu yang bergambar. Aku tak beli pun. Sekadar bergambar saya he..he.. Tak tergamak pula nak simpan trofi patung orang  tu kat rumah.

Terbaca komen Bujal X untuk entry gathering blogger tu. Aku tersenyum sendiri. Komennya :  dan yang paling ramah adalah tuan blog ni~keh keh~.
Seronok bila dilabel dengan label yang baik-baik ni. Bukan untuk membangga diri. Tapi untuk memperbaiki diri agar jadi lebih baik lagi. Entahlah, nak kata ramah sangat-sangat tu tidaklah. Untuk bertegur sapa memang tiada masalah. Tapi aku pasti yang sombong tu memang tidaklah, insyaAllah. Ada yang kata aku suka senyum. Ya, aku mengaku, aku suka memberi senyuman pada orang. Lebih-lebih lagi bila maklum yang senyuman itu merupakan satu sedekah. Lagilah aku suka untuk tersenyum. Harap-harap ada pahala untukku.

Waktu aku kecil-kecil dulu, aku selalu mendengar arwah ayah meluahkan rasa tidak puas hati dengan sikap-sikap orang yang sombong dan suka memasamkan muka. Keluhan ayah cukup memberi kesan padaku. Dari keluhan itu aku terdidik untuk tidak bersikap sombong. Juga untuk selalu memaniskan muka dengan senyuman. Bila aku tidak melakukannya terasa seperti terdengar-dengar keluhan arwah ayah.

Waktu aku dalam tingkatan 1, beg sekolahku dicuri orang. Kad pengenalanku turut hilang bersama. Siapalah agaknya yang tergamak nak menganiaya aku. Hilang IC satu hal. Kena buat report polis dan membuat IC baru pula. Pada waktu itu, emak tidak dapat temankan kerana tidak boleh bercuti. Makanya segala urusan perlu aku lakukan sendiri. Bayangkan, budak 13 tahun perlu buat segalanya sendiri. Tapi Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Cumanya, waktu buat IC baru di Pejabat Pendaftaran, aku menerima layanan yang cukup buruk dari petugas di sana. Apalah yang budak 13 tahun tahu tentang pengisian borang dengan sempurna dan betul. Sudahlah tidak mendapat bantuan yang sewajarnya, aku dijerkah pula dan diperli dengan soalanku. Waktu itu ada bahagian untuk butir diri ayah. Ayahku kan sudah meninggal dunia waktu itu. Jadinya aku bertanya, ayah saya dah meninggal, perlu isi juga butir-butir di bahagian ini? Jawapan yang aku terima, orang saja yang dah mati. Rekod tak mati. Ya Allah, kalaulah dia menggunakan bahasa yang lebih sopan, pastinya aku tidak di hantui dengan kata-katanya.  

Layanan buruk itu cukup aku ingati sehingga kini. Dari layanan yang buruk itulah, aku bertekad untuk tidak bersikap seperti itu. Aku mahu menjadi orang yang lebih baik dari petugas itu. Kalau aku boleh layan orang dengan baik, aku akan cuba layan dengan baik. Kalau aku boleh beramah mesra, aku  cuba untuk bersikap ramah. Kalau aku boleh membantu orang yang memerlukan bantuan, akan aku usahakan untuk membantu mengikut dayaku.

Apa kelasss nak sombong-sombong ni kan. Kita kan sama saja di sisi Allah. Semoga rahmat Allah sentiasa ada buat kita.

55 comments:

Pok Amai-Amai said...

..mmg ramah sbb rsnya awak yg pgl sy amik gamba sama kan?

=D

Sy pun pnh dpt layanan buruk dan sombong. Sy fhm, mrk stress sbb ramai org. Tp dah keje kan? Jgn lepas pd pelanggan. Siapa yg lepas pd sy, mmg salah org!

=D

Caythrine Amanda said...

Akak mmg baek,peramah...mest ramai kwn2 baru selesa dgn akak kan? Even sy xpnh jmpe akk pn,sy dpt feel yg akk sng utk sy bkwn dlm blog...hee.. :-)

eB ezrin said...

pernah kena g2... geram kan?

.: iEyLa :. said...

kadang2 diorang ni yg mintak kne maki..
bukan saje2 nak maki kan..
kalau dh mcm tu diorang ckp..memang paoto pon kne.. :)

ieja amieja said...

betul tu hanis..kdg2 sikap org kita blh jadikan iktibar..yg baik jd teladan yg buruk kita jdkan sempadan..sy sendr pernah terima layanan org cam tu..ikutkan hati nak je tegur dia blk tp kene lah tgk keadaan..

kakcik said...

Kelemahan kakcik ialah kakcik ingin jadi ramah tapi sangat tak pandai hendak berbual. Kakcik boleh tumpang gelak dan senyum saja. :)

Kayun.Zack said...

adoi, sampai macam tu petugas tu. mmg bahasa dia x sopan langsung. sedih betul bila fikir kenapa susah sangat nak bermanis muka dan meluahkan kata2 yg elok. saya x ramah kak sbb pemaluuu. hihihi

Kamsiah said...

selalunya staff perempuan yg angkuh,bodoh sombong...

kueh bakar said...

penulis seperti akak memang kena ramah..baru dapat banyak idea nanti!

kueh bakar said...

penulis seperti akak memang kena ramah..baru dapat banyak idea nanti!

whitecappuccino said...

tak rugi pun kalau kita tak sombong..malah lagi ramai kawan,

Kella said...

sebab tu dalam gambar gambarnya.. muka nya manis manis.. dan senyum sokmo je orangnya.. hehe
=D

ummiross said...

Orang suka senyum jugak awet muda.
Betul tu Hanis, mana2 perangai yang kita tak suka orang buat kat kita, kita jangan buat kat orang, sebab kita sendiri dah rasa sakitnya, sampai bila2.. walaupun sudah memaafkan.

~Nana BamBam~ said...

akk memang peramah..kalau x , xkan komen entry saya kan kan kannn ? hehehe

~ yus ~ said...

buruknya bahasa orang di pejabat pendaftaran tu ya Hanis...

Tengok wajah hanis, dah nampak seperti seorang yang ramah, murah dengan senyuman..:)

sisdee said...

form 1? masyaallah i form 1 nk isi borang mmg terkial2 hahahahaha..

mmg nasib2 dpt layanan ngan orang yg blagak camni...kdg2 tpkr apa le dorang dpt ngan berperangai camtu?

Daddy Ziyyad said...

bujal tu ramah tak? hahaha...

Kakzakie said...

Tengok wajah pun kakak dapat tahu Hanis suka senyum dan ramah...

akuzle ayu said...

tuhlaa, kak... bagi sy, org yg sombong neh confirm bodo...senang ckp....padan muko...hihiihihih

luahfikiran said...

SALAM,
LF DAN ISTERI NAK CARI RUMAH HANIS !

nyanyisunyi said...

akak ni kategori ramah tamah gaks..tp aritu segan2 nk tegur hanis yg vouge..hehehe..
insyallah lepas ni kita lebih beramah tamah lagi kan...

atuk said...

Assalamualaikum Hanis

mukin kakitangan tu dah pecen sekarang..
kita maafkan ajer....

Wassalam

lydzar said...

mcm2 kerenah orang. orang sombong memang takde untung punya. tp sombong ngn pemalu pon kekadang nmpk sama kan.. huhuhu

diana said...

saya rasa kat pejabat pendaftaran la paling teruk layanan nya dari dulu sampai sekarang..tak berubah pun..teruk sangt ke kerja depa ye???
ada teruk macam potong balak??
heheh

Dilla Ady said...

teringat jugak mase wat IC mase umur 18 tahun..kebetulan pulak IC ilang mase tu skali buat IC tuk umur 18 tahun la kirenye..

tukang buat IC tu cengih macam ape..dibuatnye kite macam la kite ni anak2 die..sekeh kepala tu baru tau!

kalu kite balas balik, same la kite macam dia kan? jadi kite jadi yg lebih baik dari die!

Anaa said...

salam Hanis,
dari hari tu nak masuk blog hanis, asyik tertangguh je. banyak beno blog2 nak kena jenjalan 'akibat' dari gathering kat umah dato' LF.. :)

awak memang suka senyum... masa nak balik pun, senyum dan tegur dengan semua yang diada di 'laluan' dan saya antara yang ada dilaluan itu.. :)

Aida said...

Kak Hanis, aida rasa akak mmg terbest lah kak .. sbb akak tak kenal pun aida .. tp bley jugak nak sembang dgn aida kan .. hehehe .. sayang akak sangat!!

pasal layanan buruk tu, teringat jugak kat bos opis ni .. mmg puaka je mulut dia tu .. :(

Adzrien Shoppe said...

tak baik betul dia cakap dgn anak yatim mcm tu... lama tak beramah mesra nii..

MumMe said...

isk isk bukannya nak bantu,cakap gitu pulak...

Jendela Hati said...

ish mmg geram kan dgn org2 bodo' dan sombong nie kan... dok frontliner tp muka ishhh tak lalu nk tgk...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

akak ramah di alam maya dan realiti juga :)..ntah bila dpt bersua muka..


oh tofi itu dr USS rupanya :)..ingt akak dpt anugerah dr mana


teruk betul layanan petugas pd budak 13 thn..meroyan kot petugas tu?

Papa Mifz said...

Wah dgn bdk 13 tahun pun nk kerek..apo kelas..

exora said...

bagusnya hanis..ting 1 dah pandai berdikari yer, x tau knp yer..mereka yg kerja kat kaunter2 ni meme kerek laa...boring kot sbb ramai lyn pelanggan, tp seharusnya x ble la mcm tu kan...
dari tulisan hanis pun dah ble agak orgnya mesti baik2..heheh

mamawana said...

Salam Sayang buat Hanis

Yep.. olang sombong memang lugi.
Ramah mesra senyum sokmo mcm Hanis kan bertambah2 cun...



http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/12/gathering-di-musollah-ehsan-bbb.html

محمد رازيق said...

salam kak.. ish2, tak baik dia cakap camtuh kak.. dasat, meybe dia tak fikir apa dia cakap.. huhu.. setuju, kita semua sama disisi Allah.. free2, nanti boleh lah jumpa di Bangi sekali ngan hubby akak.. hehe.. x sangka sebangi ni.. hehe.. free2 jmput singgah blog sy, entri BERTEMU MAYA ATAU NYATA?? (sedikit review gathering 18 hb)

Adiweyah said...

Assalamualaikum Hanis,
Melalui penulisan Hanis yg Fie baca sebelum ni, sudah menunjukkan Hanis seorang kawan yg baik, peramah dan periang...kadang2 teringin juga ingin bersua muka...kehidupan yang kita lalui kdg2 ada ketika menggembirakan, kdg2 menyedihkan, kadang2 tu sungguh pahit utk ditelan..semua tu asam garam kehidupan..tanpa dugaan dan cabaran tidak bermakna kehidupan kita kerana Fie pun dulu pernah juga terkena macam Hanis....jumpa dengan org yg pelbagai ragam...

Hafimi Huzin said...

mula2 kenal akak dlm FB mcm sombonk. tp dh jmpe, akak wlpn x byk cakap tp baik orgnya. suke senyum..hehe

Maya Mayana said...

hmm selalu kalau nasa kita kecik kena marah atau sindir @ whatever akan jd trauma dan semangat utk kita berubah jd baik..yana pun ada satu perkara yg cikgu tegur buat yana berubah..

tp ada org tk suka senyum,mungkin rasa rendah diri bukan sombong...

just bear in mind, kita jgn la jd mcm akak kaunter tu kan? budi bahasa budaya kita :)

ahsfantasy24 said...

Tak kemana pun orang sombong kan..
er.. bila lak kita boleh jumpa? hehe~

Latest Post:
1. Menarik tentang PMR 2011. Menarik?
2. Memang sudah ditakdirkan untuk sementara.

:: Mrs.Eady :: said...

org yg sombong itu adalah sgt rugii...

gadisBunga said...

org ramah ni tak sombong. hatinya baik. dan humble. dari situ terpancar di wajah.

sebab tu la akak cantik dan awet muda. :)

wahida said...

mmg tensen kalau berurusan kat kaunter dpt layanan hampeh mcm tu...benci tau...kalau kena kat saya sure saya balas balik...

tapi akak masa tu baru 13 tahun, apa lah yg budak 13 tahun tau kan? huhu...tak baik petugas tu layan kanak2 mcm tu...nyampah....

qemaishak said...

kak, qema ramah bila dah kenal, tak tau nak mulakan perbualan bila pertama kali jumpa..senyum tu memang suka la:)

PCL said...

memang ramah tamah semuanya kat sana aritu..nk recall ni, owhh..tak sempat borak pon. ..haha.

Ati Masrif said...

buruk perangai org tak budi bahasa dulu2
kita pun pernah kena masa kena cabut
gigi..masa sekolah rendah
dahlah sakit kena cabut..kena marah2
pula lepas tu..kekal ingat sampai lani!

psst...kalau ada award ratu senyum
hari tu kan...
hanis lah pemenangnya :)

kakchik@ella said...

Kasarnya bahasa. kalau KC lah, mesti dah terasa hati.

azieazah said...

Boleh kita geng? :)

sekamar rindu said...

salam....

baguslah ramah..kalau tak ramah nanti kita dikatakan sombong pula..:)

~Z.U.R.A~ said...

kak hanis memang peramah...
rajin balas komen2 rakan2 blogger...

org sombong ni banyak musuh je dari kawan...

azieazah said...

SAYA DAH JUMPA!!!!


“Sampai hati HANIS AZLA buat aku menangis berkali-kali...”

C-I-K-I-N-T-O said...

bila senyum rasa tenang hati kan kak :)

saniah said...

iye betul tu hanis..tak rugi kita bermanis muka..kan
akak pun suka senyum...hehe :)

Gombug said...

Dapatkan memori 50GB kapasiti simpanan foto, muzik, video dan apa sahaja untuk telefon anda secara percuma hari ini tanpa sebarang bayaran dari Gombug.net! Sebelum 31 Dec 2012 - http://adf.ly/4O5uz

maya amir said...

tak suke org sombong..tak suke dan tak suke! haishhh...tapi saya tau & saya sokong, akak peramah walaupun saya tak penah jumpe:) hehehe

Mama Gee said...

kita tak sombong...tp mmg pendiam skit....dan pemalussss....hik2