Nuffnang

Friday, December 9, 2011

Dah tak murah dah..

Salam hari Jumaat yang indah buat semua..

Hari ni nak off dulu cerita tentang USS. Nanti kita sambung lagi. Terima kasih pada yang sudi datang dan membaca entry tentang USS tu. Ada yang bertanyakan tentang pakej di New York Hotel JB. Nanti aku kongsikan contact no nya yer. Beberapa hari tak buka blog waktu bercuti hari tu bilangan follower dah bertambah. Alhamdulillah. Salam kenal dan terima kasih buat kenalan baru di blog ini.

Hari selasa lepas kami keluar membeli kasut sekolah anak-anak. Beli kasut sekolah sorang sepasang bersama stokin 3 pasang seorang pun dah lebih seratus setengah. Besar betul perbelanjaan sekolah sekarang ini. Tahun ni Han dah tak mahu pakai kasut zap-on lagi. Nak yang bertali pula. Jadinya kami carilah kasut yang bertali. Terpandangkan kasut sekolah jenama Pallas Jazz membuatkan aku teringat kasut sekolahku dulu. Han pula berminat dengan kasut itu. Makanya, kami pun membelinya.

Waktu dulu-dulu kasut Pallas Jazz itulah yang menjadi kasut sekolahku ketika di sekolah menengah. Waktu itu, kasut Pallas Jazz itulah yang mampu emak belikan kerana harganya dalam kategori yang murah. Iyelah, arwah ayah dah takde waktu aku bersekolah rendah. Hanya emak seorang yang bekerja dengan pendapatan yang tidak seberapa. Tentulah kami kena berjimat dalam segalanya. Memang takdelah nak beli yang mahal-mahal. Beli kasut sekolah  yang berharga 16.90 sepasang saja. Itulah yang termampu. Alhamdulillah, aku tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya masih dapat juga berkasut baru ke sekolah.

Kini, kasut Pallas Jazz itu tidak lagi berharga 16.90. Bukan juga 26.90. Tapi sudah 31.90. Mahal sungguh harganya sekarang. Terfikir di fikiranku, untuk golongan yang kurang berkemampuan sepertiku dulu, tentulah terasa beban bila harga barangan melonjak tinggi. Dengan harganya yang sebegitu sekarang, Kasut Pallas Jazz  pastinya bukan pilihan untuk mereka yang mencari kasut sekolah murah.

Nilai barangan semakin berubah. Harap-harapnya, biarlah nilai diri yang ada pada kita tetap tidak berubah. Bila senang jangan terus lupa diri. Bila susah jangan terus selesa untuk meminta-minta tanpa berusaha.

Semoga anak-anakku menjadi insan yang tahu bersyukur hendaknya..

38 comments:

Daddy Ziyyad said...

Tu pasal saya dah start menabong dari sekarang, anak sulung saya Insya allah lagi 4 tahun masuk darjah 1..hehehehhee

Dinas Aldi said...

Akak ingat lagi masa sekolah rendah dulu pakai kasut jenama Marco, tapaknya warna merah, hehehe! Masa tu bertali. Lepas tu bila dapat pakai yg zap on tu mak ai, punyalah seronok! Tapi langsung tak ingat berapa harga kasut tu..

Dilla Ady said...

tu pun da kire murah kak..kasut adik ipar sy dekat 100 lebih..kasut skola ye kak bukan ksut jalan..

sib baik die pakai duit tabung sendiri..

:: Mrs.Eady :: said...

kene simpan utk anak nk sekolah nnti nie..hehehe..

Anonymous said...

palas jazz dulu yang mahal yg ada 'lampu' tu.haha

adiks pakai..

aku yang bawah rm 10 tu jer.

kueh

GreenJade said...

betul lah sis..expenses sekolah utk bebudak ngalahkan stok pakaian pejabat kita nowdays.

sy walopon belum ade anak..tp bela anak2 buah 2 org since dorang kecil smpai besor panjang remaja ni..mmg terasa perbezaan dulu & skg.

mama tims said...

btul kak..kos sara hidop pon makin tggi..saya spent utk ank2 skolah pon hampir 5ratus..

Huda said...

tulah kak, saya pun dapat rasa harga yang mahal lagilah zarif baru nak masuk darjah satu tahun depan ni..

Adzrien Shoppe said...

betul tu... http://www.adzriel.com/2011/12/mahalnya-belanja-sekolah-sekarang-ni.html

lydzar said...

nnt time beli stationeries pon boleh terasa mahalnya barang sekarang..betul tak?

Cho Zila said...

resah hati ibu bapa bulan disember... memang kena menabung untuk waktu gini...

Munnafendy said...

tu dia....berganda2 mahal hrga dia...

whitecappuccino said...

dah mahal rupanya Pallas zjazz tu ya? akak masih ingat lagi dulu akak pakai Pallas Jazz yang warna hijau..

ummiross said...

Hmm semuanya mahal sekarang kan Hanis, kalau membeli belah setakat rm100, dah tak nampak apa. Kalau yg anak ramai berat jugak menanggung perbelanjaan sekolah anak2 kan..

MulutPayau said...

kasut, baju, barang2 sekolah..semuanya mahal skrang ni...nak tak nak..trpksa beli jugak...

Mamamya said...

sama lah kita nampaknya...masa sekolah dulu kasut pallas jazz tu lah yg plh hebat..maklumlah masa tu ayah cuma peneroka felda...gaji pun x seberapa..ingat lagi masa lia jd pengawas sekolah semua kawan2 guna sepatu hitam kulit (leather) tp lia guna kasut pallas jazz jer.klu warnanya dh pudar lia akan kiwi je kasut tu sampai satu masa kasut tu jd merekah sbb dah tebal dgn kiwi....

anak2 lia baru sekolah tadika je kak tp belanja utk daftar sekolah n segala peralatan mencecah RM2K untuk 2 org....mmg terasa bebannya sbb cuma suami yg bekerja...

eB ezrin said...

aduh, segala benda mahal kan? cam kena ikat perot jerk. hu3

Ati Masrif said...

memang sekarang ni semuanya mahai
tapi kalau nk beli yg murah pula
memang tak tahan lama..

bagi yg susah tu kenalah penyimpan
dari awal tahun kan :)

S..U..D..@..I..S said...

ya tingkatkan nilai diri
untuk lebih quality

fazrulnoor said...

:)hihihi

yua said...

inflasi punya psl. semua brg naek harga -.-''

mak encik | SZ said...

rasanya dulu pakai kasut sekolah mmg tahan lama smpi hujung tahun ... beg sekolah pun gitu...

Aida said...

kak hanis .. mmg mahal kan kasut skolah zaman skang ni .. nak beli yg murah, takut x berkualiti .. jadi beli kasut cap bata jelah ..

-Sara- said...

ape brg je yg xmahal skang ni kan kak hanis..

bestnya akk gi uss..teringin lak..hehe

ieda said...

huhuuh kena siap sedia kan akak .. sedih sbb semua yg mahal kita x mampu beli walau ia tahan lasak .. kalau anak ramai mcm mana kan ?? anak sorang dua boleh lah huhuh

So Shy Lady said...

nilai wang makin rndah. nk bli yg tak de jenama risau qualiti tak bagus plak. nak tak nak kna bli jugak kan!

Gen2Merah said...

wahhh, dah jauh sekali beza harganya ya... dulu kasut sekola murah je.. lagipun kasut sekolah selalu kena bagi free oleh pihak kerajaan.

skrg ni kan, ada gak budak2 yang da pandai bergaya nak kasut2 yang smart dan d beli dkedai semata2 nak tunjuk2kan kat kwnn2 dia.. huhu

∫êℳå ℋiℳå₩åℛï said...

mahalnya
entah2 time saya ada anak nnt
kasut sekolah pun dah nak 50

h A n Y S said...

Tersenyum sampai ketelinga anak2 akak dapat kasut baru..

- GC - said...

nak beli yg murah kang, cpt je rosak. kalau mak ayah yg ada ramai anak sekolah lg stress.

diana said...

dulu kasut sekolah harga dalam 15 ringgit je..sekarang mana nak cari kasut 15 ringgit lagi??
memang tak de la...

Amy Syaquena said...

saya dah mula menyimpan untuk masa depan , walaupun masih tiada anak tapi x rugi buat persediaan awal..

Lulu Caldina said...

http://lulu-pages.blogspot.com/2011/12/5-blog-pilihanku-2011.html

wahida said...

saya dulu pun pakai pallas jazz kak..hehe...

mmg pening kepala fikir duit sekarang ni kan kak? saya tak belanja lagi barang2 si abang nak masuk darjah satu ni...ingat weekend ni la...tah berapa la saya kena bayar nnt ni...huhu....

ieja amieja said...

salam haniz..
sy pun baru minggu lps shoppingkan ank2 keperluan seklh ala kadar...sekarang serba serbi semua mahal..kene pandai pilih dan bajet jg..

azieazah said...

I dulu sekolah guna kasut sekolah yang plastik tu. Tak perlu guna kapur pun.

Sekarang ni, penoreh getah pun tak sanggup pakai kasut tu.

Sayu nyaaa

tamanraudhah said...

Beri Laluan

Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy pon nk kena pegi beli brg² sekolah risya nih..ntah brp nk kena spend..



p/s: lama x nmpk akak :)