Nuffnang

Tuesday, December 20, 2011

Punyalah tak menyempat..

Semalam, adik aku minta tolong emak untuk tanakkan pulut. Ini kerana balik kerja nanti, adik aku bercadang mahu buat kuah durian sebab di rumahnya ada durian. Nak buat pagi tu tak sempat. Petang semalam emak dah siap kukuskan pulut tu. Balik kerja aku macam pelik sebab ada pulut dalam periuk kukus. Terfikir juga, pulut tu nak makan dengan apa? Bertanya pada emak barulah aku tahu cerita sebenar.

Emak, kata pulutnya ada, kuahnya kena tunggu esoklah sebab adik aku baru nak masak malam nantinya. Maknanya esok pagilah adik aku bawakkan untuk kami. Sebab aku dan emak sama-sama berpuasa semalam, jadinya untuk menunggu esok tu bagaikan terlalu lama. Dalam kepala ni dah terbayang-bayang. Dalam mulut dah terasa-rasa. Jadinya kami ambil keputusan untuk membuatnya sendiri. Penat-penat balik kerja tu sanggup keluar mencari durian. Mengeleng adik aku bila balik kerja dengan ketidaksabaran kami.

Sebab dah nak maghrib sangat, lepas isyak baru emak masak kuah durian tu. Alhamdulillah dah selamatlah aku dengan emak makan pulut dengan kuah durian malam tadi. Kalau tak kena tunggu hari ni he..he.. Punyalah tak menyempat. Kalau tekak dah rasa nak makan tu, selalu saja macam tu. Tak boleh nak tangguh-tangguh dah.

44 comments:

kakcik said...

Kat rumah kakcik masih ada kuah durian yang adik kakcik buat beberapa hari lepas. Dah sakit kepala ni, semuanya jadi tak selera. :(

Adzrien Shoppe said...

gila durian jugak ye..

eB ezrin said...

samer ar kiter. hik3

~ yus ~ said...

hehe, yus pun selalu mcm tu, kalau teringin tu rasa tak menyempat2 kan..:)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

teringin betul nk rs makan pulut dgn kuah duarian nih..serius sy x penah rs..


sy penggemar durian tegar!

whitecappuccino said...

awalnya masak pulut yer..durian entah kemana lagi..hehe..ye lah kalau nak tu tak menyempat2..

PCL said...

selera org kpg cm pcl ni mmg tak puas mkn durian cmtu saja..mesti ada pulut....aritu. blogger mana yg bawa bubur jagung durian...tak terlarat nk merasa plak, perut dah penuh.

ummiross said...

Sedapnya, sini durian tak banyak lagi Hanis, payah nak jumpa yang betul2 sedap

Hanis Azla said...

kakcik : bila dah sakit selera makan pun hilang sekejap kan kakcik.. harap2 kakcik akan segera sembuh..

adzrien shoppe : mmg gila durian kak.. he..he..

eB ezrin : kita geng.. he..he..

rina avail aka cik betty : oh ye ke.. kena rasa tau rina.. mana tahu kena dgn selera dan terjatuh cinta nnt..

whitecappucinno : betullah kak.. pulutnya dah ada.. itu yg tak boleh tahan nak tunggu tu.. he..he..

PCL : saya pun gitu juga.. mesti nak makan pulut dgn buat kuah durian.. hari tu sbb dah kenyang, tak muat perut dah nak menjamah bubur jagung durian tu..

ummiross : ye ke ummi.. klu macam tu datanglah sini.. boleh makan byk2 durian yang sedap..

zella y said...

tu la kak..klu tringin tu asyik la tringat2...tu yg jd xmenyempat2 tu heheheh

~~*Lady Salwa*~~ said...

hehe... kalau dah teringin sesangat tu memang akan diusahakan... hehe

**baru je lepas buat kuah durian minggu lepas... tp makan dengan roti gardinea je... nak buat pulut, tak ada org nak makan lak.. huhu

Aida said...

Kuah durian makan dgn pulut adalah peberet en suami .. kuah durian cecah dgn roti adalah peberet aida dan anak².. hmmm idea utk dinner lah nampaknya .. hehehe

:: Mrs.Eady :: said...

hahaahhaa...lambat sgt masak sendiri terus.. :D

Hanis Azla said...

zella y : betullah zella.. he..he..

lady salwa : betul sgt.. makan dgn roti pun sedap jgk..

aida : makan dgn pulut ke, dgn roti ke dua2 akak suka.. he..he.. selamat makan kuah durian jugak..

mrs. eady : he..he.. bab makan mmg selalu gitu..

Pok Amai-Amai said...

Klu sy pun tak menyempat dahhh!

=D

Citarasa Rinduan said...

kak hanis..
ayu nakkkkkkkkkkkkkk

lama ngidam..
hahhaha...

Hanis Azla said...

pok amai-amai : samalah kita yer.. he..he..

citarasa rinduan : oh ye ke.. meh lah dtg rumah.. ada byk lagi tu.. he..he..

Irfa said...

bunyik macam org megidam lak yer
hehe

Hanis Azla said...

irfa : bunyi aje irfa.. tp kenyataannya tak.. he..he..

lydzar said...

sedapnya pulut dan kuah durian. tp kan aritu saya jumpa nutritionist, dia suruh kami suami isteri berpantang durian hihiihh. tp macam tak leh ikut je kot pantang tu :D

Dilla Ady said...

sy da tangguh 4,5 bulan nk makan pizza..eh, terer jugak sy ni..huhuhu (padahal sbb pizza mahal, sayang duit..)

Hanis Azla said...

lydzar : berpantang durian mmg satu hal yg sukar utk pengemarnya kan lydzar..

dilla ady : bertangguh 5, 6 bulan.. mmg terer tu dilla.. tp bagus juga.. boleh berjimat kan..

kakchik@ella said...

lama KC tk mkn pulut + kuah durian. Bila baca entry hanis ni, teringinnnn sgt2. Harusss KC mencari selepas ni.

MulutPayau said...

wahh..sedapnya, akak pun hantu durian jugak....

Qhaifa Nur said...

sedapnya dapat makan dengan roti jala ni..

Hanis Azla said...

kakchik@ella : bila dah teringin tu mmg harus mencari smp jumpa kak kakchik..

mulut payau : mmg best.. samalah kita.. tak cukup makan yg mentah.. mesti nak makan kuahnya juga..

qhaifa nur : makan dgn roti jala pun sedap kan..

- GC - said...

hahah. kesian adik akak, tak sempat2 nak tunggu dia.

Dinas Aldi said...

Hehehe bila orang dah sebut makanan fevret tu, asyik terbayang yg tu saja kan? Akak pun sama, hehe.

diana said...

tu la..kan??
tambah pulak benda tu jarang2 kita nak dapat makan..lagi la teringat2..
hehehh

gadisBunga said...

dia mcm ni tau...kalau dah terasa kat tekak tu wajib cari! org lain takpe, kemudian boleh makan. heheh....

Acik Erna said...

Assalam Hanis..kalau acik mesti buat kuah dulu..baru buat pulut..
sama la kalau buat roti jala..buah kuah dulu..baru menjala..

Fitri Senin said...

Saya suka saya suka

Maya Mayana said...

wah dah lama tk mkn pulut cicah kuah doyan,yg baca ni pun boleh terbayang2 keenakkannya apalagi yg sedah menunggu..hehe

Jendela Hati said...

buat jugak pulut makan dengan durian, pulut tu curah santan sedappp...

Ati Masrif said...

kalau masa puasa ni mmg
apa je kita sanggup rasanya :)

teringat bubur durian achik erna
yg tak sempat nk merasa..huhu

Panglima Muda said...

salam... sedaplah pulut tu...

nyanyisunyi said...

sama lah kalau dah nak sgt memang tk menyempat2 dah..akak pun hantu durian..

atuk said...

Assalamualaikum Hanls

semalam makan ..
Insyaallah ..hari makan lagi

Wassalam

sahromnasrudin said...

sy paling suka pengat durian huhuhhh

qemaishak said...

teringin tambah puasa pula memang duk teringat yang tu je la kan kak hehe

wahida said...

pulut dah ada, kuahnya takde, lambat sgt, buat sendiri terus...hehe...

ieda said...

uish kak .. kat umah saya kalau pulut durian nie .. saya dan mak je makan kak .. sedap kan

anak2 x pandai makan layie .. event anak dara saya tuu punn x pandai makan .. dia makan serawa tuu je huhuh

MumMe said...

tergoda iman bc entri ni...seb baik ada lg 2 bj doyan kat dapo...

alinac lover said...

sama la yong.. klo nak..time2 tu jgk hehehhe