Nuffnang

Monday, June 25, 2012

Umrah dan Ziarah 2012 - Panas dan sejuk..

Salam buat semua..
Masih tak habis lagi nak bercerita tentang pengalaman umrah. Catatan yang sebenarnya untuk diri sendiri. Mengenangnya adalah sangat indah, sehingga terasa mahu membuat catatan lagi dan lagi mengenainya.

Suhu di Mekah pada waktu kami di sana (31 Mei~5 Jun) adalah sekitar 40~45 darjah celcius. Pernah juga mencapai 49 darjah celcius. Ada yang kata panas tu. Memanglah panas. Tapi yang indahnya, dapat berehat di bilik berhawa dingin yang sejuk dan selesa pun masih tetap ada rasa mahu ke Masjidil Haram juga melalui cuaca panas dengan suhu yang sebegitu. Tarikan untuk berada dekat dengan kaabah adalah lebih kuat dari memikirkan soal suhu yang panas. Panas memang terasa tapi keseronokkan untuk berada di Masjidil Haram, beribadat di dalamnya, bertawaf dikeliling kaabah atau sekadar memandang kaabah adalah lebih dirasai. Subhanallah.

Di bilik hotel, saluran tv pilihan kami ialah siaran langsung di Masjidil Haram berserta dengan bacaan ayat suci Al-quran. Indahnya melihat keadaan di sekitar kaabah, indahnya melihat orang bersolat, indahnya melihat orang bertawaf, indahnya melihat orang bersaie. Jadinya, bila sampai ke bilik untuk berehat, hati mula rasa melonjak balik untuk kembali ke masjidil haram. Hati mula cemburu melihat orang lain boleh berada di luar dengan suhu yang panas. Seronok berada di bilik yang sejuk dengan penghawa dingin tapi lebih berganda seronoknya bila berada di Masjidil Haram. Subhanallah, perasaan yang sangat indah bagiku. Tarikan yang sangat kuat untuk beribadat ketika di sana.

Alhamdulillah, kami dapat merasa hujan di sana. Petang isnin, selepas solat asar, waktu kami keluar dari Masjidil Haram, hujan turun. Kelihatannya, ramai yang menadah tangan berdoa dengan wajah yang cukup seronok. Kami juga ikut meredah hujan untuk balik ke hotel. Beberapa waktu melalui cuaca yang panas, adalah sangat nikmat bila hujan turun.

22 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sayu je tiap kali baca...

Azee Hana said...

alhamdulillah selamat sampai kesana

Marya Yusof said...

As salam Kak Fea,

Perasaan yg pastinya sukar digambarkan... Terbayang-bayang pula diri Marya seolah-olah berada di sana... Nikmat yg pastinye tiada tolok banding! :))

Moga2 saya juga berpeluang merasainya... Kak, mohon doakan ye! :)

ummiross said...

Alhamdulillah kalau tarikan ke Masjidil Haram lagi kuat walaupun suasana bilik dingin dan nyaman, berbaloi pergi kalau hati penuh dengan keinginan untuk beramal ibadat,anugerah Allah, Alhamdulillah.

-Sara- said...

alhamdulillah, hujan rahmat ye kak hanis :)

Daddy Ziyyad said...

Time panas panas macam tu, mmg laku kan aiskrim mekah tu..hehehe..akak try tak?

Cik Ecah said...

seronok bc kisah umrah akak...:)


doakan rezeki sy plak utk kesana...:)

susumanis said...

Rindukan rumah Allah terlalu nikmat rasanya kan hanis, semoga ada rezeki kita dijemputa Allah swt berkunjung lagi untuk buta haji pula , insyaAllah....

wahida said...

Allahuakbar...

saya bayangkan saya pulak berada kat sana...

Kunang-Kunang said...

Salam,

Begitulah selalunya kenangan di tanah suci Makkah dan hati akan rindu untuk ke sana selalu.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kalau kt sana rsnya hati kita terikat nk beribadah selalu kan

Ati Masrif said...

lambaian Kaabah tu maha hebat!

tak terlawan aircond...
ala kat rumah pun ada kan...hik3

puanbee said...

seronok baca pengalaman umrah ni ..

~ yus ~ said...

hujan rahmat lah kiranya tu ya fea...alhamdulillah.

Terasa macam yus juga berada di sana.

Ceritalah lagi seberapa banyak pun, seronok yus membacanya....

Syira said...

salam..

moga lepas ni rasa rindu lagi dan dpt pergi lagi..

zehan said...

seronok baca citer akak....:)

azieazah said...

Terkedu membaca....

Murni Alfathunnisa said...

Alhamdulillah..

yang membaca pun turut sama merasai keindahan itu...subhanallah..

Dinas Aldi said...

Rasa terbayang2 di mata bila baca entri Hanis nih :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

org kata kat sana panas tapi di dingin betul ker?

Eye_nee said...

teringin sgt menjejak kan kaki disana...

Zefrie Othman said...

mmg betol masa hujan di mekah sy berada di situ , ya allah