Nuffnang

Tuesday, August 17, 2010

Dia buat dah..

Alhamdulillah, semalam dah 3 hari Az dapat menghabiskan puasanya. Walaupun puas jugak aku kena keraskan hati mendengar rayuannya untuk berbuka puasa. Bukannya tak kesian. Apatah lagi kejam sebab sanggup biarkan anak merayu-rayu macam tu. Sebenarnya tak tahan telinga ni nak dengar dia merenggek-renggek. Tak tahan mata ni nak tengok dia dok bergayut kat fridge sambil cencium cheese ataupun membelek-belek bekas-bekas biskut kat dalam kabinet dapur. Tapi aku terpaksa kerana mahu dia belajar berpuasa. Ini juga setelah mengambil kira betapa bertenaganya dia sebaik aku bagi green light untuk dia berbuka atau sebaik saja masuk waktu berbuka.

Bayangkan, semalam dari aku balik kerja tu dia dok merenggek. Bila abang dia balik sekolah boleh pulak dia orang main atomen2. Ralit bergumpal bagai. Lepas Is dah malas nak layan dia main, dia mula datang kat aku merenggek-renggek. Nasib baik ada hp aku. So dapatlah buatkan dia leka godek games dalam hp tu kejap. Boleh pulak bersemangat balik. Tapi tak sampai 10 minit, bateri hp aku kong pulak. Aduhai... mulalah dia menyambung renggekkannya semula. Memang tak sanggup betul nak dengar. Cakaplah apa pun semua tak lut. Pujuk bagai nak rak pun tak jalan jugak. Nasib baiklah aku mampu bertahan untuk cool kan dia sampai waktu buka . Kalau idak jadilah macam hari kedua puasa tu. Pukul 7.15 dia dah buka pose. Aku terpaksa jugak izinkan sebab tak sampai hati tengok dia.

Dengar azan aje terus dia lepak kat sofa layan susu dalam botol. Lepas tu aku ngan en.asben pun pujuk ajak makan sebab tadi nampak macam lapar sangat. Puas dok ajak tapi dia tak heran langsung. Padahal sebelum tu bagai nak rak kata lapar. Habis semua makanan diciumnya. Sudahnya aku sapu roti dengan planta + kaya. Dia pun hadap itu aje. Lepas tu paksa lagi, dia pun makanlah jugak cekodok udang 2 ketul. Sambil nyanyi-nyanyi lagi. Sampailah kita orang semua habis makan. Kena pulak kat luar hujan lebat. Astro pun dah tentu-tentu tak dapat siaran. Jadi adalah hiburan kita orang masa makan tu.Kejut sahur pagi tadi pulak langsung takde problem. Lega aku. Walaupun dia cuma nak makan cereals aje. Susu botol memang wajiblah.

Pagi ni sebab dia dah 3 hari dapat puasa jadi dia ingat apa yang dia minta akan aku tunaikanlah macam time2 nak buka tu. Kejut pagi tadi dia kata hidung dia selsema, jadi kak boleh nak pergi sekolah. Tapi sebenarnya tak pun. Saja cari akal. Bila aku kata dia tak selsema dan kejut jugak suruh bangun mandi dia mula buat muka cembeng. Tapi mandilah jugak. Lepas mandi dia buat muka lagi. Dah siap pakai baju dia buat muka lagi.
Dan masa pun terus berjalan. Aku pun dah tak boleh nak pujuk-pujuk lagi. Tak sempat dah.
Dengan suara lembut aku suruh dia turun tapi dia dok keras lagi kat situ. Dia cakap dia tak boleh pergi sekolah jugak. Aku tanya kenapa? Dia pun tunjuk kat pipi dia. Korang tahu apa yang dia tunjuk...
Parut melecet sikit kat pipi yang dah 3-4 hari ada kat situ sebab main atomen2 dengan Is...

Aku urut dada aje sambil dok jegil suruh dia pergi sekolah jugak. Hmmm... dia buat dah

2 comments:

Lulu caldina said...

kena ada cara didik anak..caiyo caiyo

hanisazla said...

betul lulu. dan kesabaran yg paling penting..