Nuffnang

Thursday, August 12, 2010

Kuku cawan vs kuku gelas....

Sebenarnya I baru tahu tentang adanya istilah tersebut. Ini kerana sebelum ini aku hanya menyebutnya sebagai kuku kontot dan kuku panjang2 saja... hu..hu...sian I. Mcm duduk dalam gua pulak sebab tak pernah tau tentang wujudnya istilah macam tu.

So inilah jari2 Hanis Azla. FYI jari I yg ada cincin tu ye..

Anak-anak semua ikut I, berkuku kontot...opppss kuku cawan ye. Hmm...betullah lagi sedap bunyinya. So dalam family cuma En.Asben sajalah yang berkuku gelas. Sebenarnya I suka tengok jari yang ada kuku gelas. (I bukan bodek u yer En. Asben. Bukan juga semata-mata untuk dapatkan kuota baju raya lebih tahun ni...ceh..ceh... tp serius kuku u mmg cantik.. eh..eh.. terpuji pulak. Hmmm... ada harapan dpt baju raya lebih tahun ni...Yessss)

Bercerita tentang cawan dan gelas ni, teringat pulak tentang pantun yang biasa kita baca dalam kad2 raya. Tentu u all juga pernah guna pantun femes ni macam I juga (he..he..cepat ngaku..) Okeylah-okeylah kalau tak pernah guna or tak pernah baca pun takpe. Biar I refresh balik pantun tu kat sini yek.

Pecah kaca, pecah cawan,
sudah baca, harap simpan.

Pecah kaca, pecah gelas,
sudah baca harap balas.

Hah... kan dah tersenyum-senyum. Teringat balik nostalgia tulis dan ngator kad rayalah tu. Setakat hari kedua puasa ni anak-anak belum sibuk nak ajak pi beli kad raya lagi. Tengoklah minggu kedua or ketiga nnt. Tentu dok kalut ajak pi beli. Siapa kata orang la ni tak main kad raya lagi? Masih adalah. Mengikut pengalaman I untuk tahun-tahun sudah, anak-anak I masih lagi sibuk nak beli kad raya. Walaupun sebab utamanya adalah untuk membalas balik kad-kad yang dah terpamer pantun meminta balasan. Tapi adalah jugak kad yang memang dia orang nak bagi BFF depa. Yang ini memang depa sendiri nak tulis pantun minta balasan tu...he..he.. Iyelah, kat sekolah kan selalu dok ada pertandingan tak rasmi bila2 time nak raya ni, iaitu pertandingan siapa yang paling banyak dapat kad raya. Kiranya siapa yang paling banyak dapat kad tu kira paling femeslah dalam sekolah sebab ramai orang dok pulun bagi kad kat dia... tak kiralah kuku dia kuku cawan ke kuku gelas. Eh..eh...ada kena mengena ke???

U all pulak kuku apa? cawan ke gelas?

No comments: