Nuffnang

Monday, August 30, 2010

Orang pelik...

Citer ni pasal chewing gum..

Sebenarnya aku memang jarang nak kasi anak-anak aku makan gula2 getah ni. Selain faktor takut tertelan, faktor yang tidak kurang pentingnya juga ialah takut mereka buang gula2 getah itu ikut dan mereka. (Benda ni pernah terjadi 2~3 kali so lepas tu aku beringat sikitlah). Jadinya mengelak dari benda alah tu melekat kat kasut, baju, kereta dan sebagainya, maka lebih baiklah aku elakkan terus anak2 aku makan benda alah tu.

Hari sabtu masa aku bawak dia orang keluar beli baju raya, kita orang singgah kat satu kedai jual jajan ni. Walaupun bulan puasa tapi bila dia orang nak jugak singgah beli jajan kat situ maka aku ikutkan sajalah. Iyelah bulan puasa kan, semuanya nampak sedap di mata budak-budak tu. Untuk tidak menghampakan hati mereka maka aku suruh mereka pilih jajan apa yang mereka berkenan. Jadi mereka bertiga mulalah membuat pilihan. Masa itulah Is gunakan kuasa 'puasanya' untuk minta aku belikan chewing gum yang dah lama dia tak dapat makan tu. Nak reject rasa kesian pulak. Mana tidaknya bila aku suruh pilih benda lain terus dia kata taknak apa-apa... Jadinya aku belikan ajelah gula2 getah tu. (Sambil buat bayaran, sesi sampaikan peringatan do & don't pasal chewing gum ni tetap juga berjalan seiring. Biasalah, aku kan mak...he..he.. mulut kena sentiasa buat kerja)

Malam semalam balik dari rumah mertua Is menyerbu ke peti ais dulu. Aku ingatkan nak ambil apa kat situ. Jadinya aku biarkan ajerlah. Rupa-rupanya dia nak ambil chewing gum yang dia simpan kat situ. Hahhhh????

Mama, abang makan eh chewing gum ni... sambil tangannya menghulurkan chewing gum yang sejuk dan keras itu padaku. (Anak aku yang sorang ni memang suka minta izin aku atau en.asben bila nak buat apa-apa pun.) Aku nak tergelak pun ada tapi dok tahan jugalah taknak gelak depan dia. Cuba terus selamba sambil terangkan pada dia yang gula2 getah sepatutnya tak perlu di simpan dalam peti ais seperti gula2 atau coklat. Apalagi, dengan muka frust tak hengat, mengomel-gomel mulutnya marahkan Han yang rupanya berikan cadangan untuk dia menyimpan gula2 getah itu di dalam peti ais.

Alahai, mana ada orang simpan chewing gum dalam fridge sayang ooooiii....

Sambil tersenyum simpul depa berdua reply camni.
Tak sangkakan, kita ni orang pelik rupanya... he..he..

6 comments:

hiro said...

bgus tu;p

leh mkn lama chew..hee

Hanis Azla said...

he.he.. takut tak leh nak chew ajer..

Peminat Katie Holmes said...

yg buat tu anak ke berapa kak? mesti yg sulong eyh?

hanisazla said...

yg buat tu anak yg ke2. Tapi yang nyuruh tu si kakak yg sulung.. so mestilah adiknya ikutkan jer...

chacha said...

ohh2~~ sangat comel la anak2 sis nih.
teeeeheee.. ^_^

hanisazla said...

chacha, comel klu x buat hal...he..he..