Nuffnang

Wednesday, September 1, 2010

Nak jugak..

Subhanallah... Ada kalimah Allah di langit.

Gambar ini telah di tag oleh seorang sahabat karibku dalam facebook beberapa hari yang lalu. Alhamdullillah, sudah rezekinya. Dia berpeluang untuk melihat sendiri kejadian yang indah itu dengan mata kepalanya dalam bulan ramadhan yang mulia ini. Kagum, sungguh aku kagum dengan kebesaranNya.
Maka sejak hari itu aku pun semakin kerap mendonggak ke langit. Manalah tahu kot-kot aku ada rezeki yang sama seperti sahabatku itu. Tentu seronok andai kita dapat melihat kejadian indah seperti itu dengan mata kepala kita sendiri. Begitulah kita kan... (kita??? ok kalau bukan korang pun macam tu kiranya aku soranglah tu..)Bila ada perkara2 yang best terjadi kepada orang lain kita juga turut teringin perkara itu terjadi pada kita juga.

Kalau tengok orang menang cabutan bertuah cam pakcik menang motor ke, kita pun nak jugak menang cam tu. Puaslah masuk peraduan sini sana tapi tak jugak menang2 (Takpe2 boleh cuba lagi. Don't give up. Belum rezeki kita lagilah tu..) Kalau tengok movie or rancangan tv pun sama juga perasaannya. Kalau hero/heroin itu seorang saintis yang bijak, kita pun dan2 rasa macam nak jadi saintis jugak. Kalau hero/heroin berjaya dalam misi selamatkan dunia, kita pun nak jadi penyelamat dunia jugak. Semuanya taknak kalah. Apa orang dapat atau buat atau miliki atau alami dan segala benda yang best2 tu, kita pun nak macam tu jugak. (Sebab itu aku tulis blog sbb aku nak juga ada blog sendiri macam orang lain..he..he..)

Kalau dulu tengok movie pretty woman, pernah jugaklah aku pun nak jadi cam gitu....opppsss aku bukan citer pasal nak buat pekerjaan yang begitu ye. Tidak terlintas sama sekali. Yang itu tak pernah teringin pun. Minta dijauhkan simpang 44. Tapi masa tu teringinlah kalau ada mamat yang tersangatlah kaya, handsome, romantik, comel, pandai dan segala2 yang perfectlah ada kat dia tu.. dah tu taraaaaa.... fall in love pulak kat kita. Tentu seronok kan??? kan? kan? (eh..eh.. korang tak pernah rasa cam gitu ker???)

Tapi itukan harapan, impian dan anganan. Tak semestinya kita dapat segala apa yang kita mahukan tu. Allah itukan maha mengetahui. Allah itu maha tahu siapa yang lebih sesuai dan paling layak untuk bersama dengan kita. Dan pasangan kita itu :

Tak semestinya terlalu kaya.. banyak duit sikit pun dah cukup..
Tak semestinya terlalu kacak/cantik.. good looking pun dah cukup...
Tak semestinya terlalu sempurna.. perfect sikit pun dah ok...
Tak semestinya terlalu bijak.. pandai pun jadilah..
He..he.. tetap jugak nak demand lak tu kan.

Jadinya bersyukurlah dengan apa yang akan ataupun yang sudah kita miliki. Kita pun bukanlah serba sempurna... betul tak? Syukur Alhamdulillah, En.asben dan anak2 sudah cukup sempurna untuk aku miliki. Mereka adalah yang terindah, terbaik dan tersempurna untuk diriku.

Untuk en.asben yang bertugas di perantauan (walaupun en.asben cuma gi seminar 3 hari kat singapore jer... boleh di kira bertugas di perantauan jugakkan) You had me at hello... (he..he.. macam poyo tak pinjam dialog citer Jerry Maquire)..

4 comments:

hentakbelipat said...

allah maha berkuasa maha besar kn

hanisazla said...

Allah hu akbar...

(: syai_sharif :) said...

Amazing Allah! :))

eMiNz said...

"Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu bertaqwa." (Surah Yunus:6)