Nuffnang

Thursday, September 16, 2010

Integriti dan suka meniru..

Perbualan ini terjadi dalam perjalanan pulang ke kampungku dari kampung en.asben. Seperti biasa bila dah habis topik anak2 nak bercerita mulalah terkeluar cerita gosip kat sekolah memasing. Orang ni suka siapa, admirer kat siapa itu ini dan macam2 lagi. Dalam bercerita Az pun mulalah terkeluar citer pada kami yang rerupanya Is berkenan kat sorang classmate dia ni... Mula2 tu aku tak ambil port sangat citer2 dia orang tu. Iyelah malas nak respond lebih2 citer2 macam gitu takut nanti dia orang ingat aku approved depa dok nak belajar cintan cintun masa umur belum lepas lagi 2 angka.

Is : Tapi kan ma, abang dah tak suka dah kat dia tu.
(sebab tak fokus sangat masa memula tu aku pun dah lupa nama sebenar)
Aku : Nape abang dah tak suka kat dia lagi??
Is : Iyelah ma, dia tu suka meniru. Memula tu abang dapat markah paling tinggi. Tapi sebab dia tiru abang jadinya dia pun dapat sama markah dengan abang. Tapi bukannya dia buat sendiri pun. Meniru orang ajer. (masa ni nadanya memang dah tukar pada nada tak berkenan sungguh)

Aku/En.asben : errrkkkk...

En.asben : Oh... kiranya abang tak suka dia sebab dia takde integritilah ni??
(ceh2 sesaja ajer en.asben aku guna bahasa ilmiah popular tu dengan anak2)
Is : Apa yang ayah cakap ni?? Sepatah pun abang tak faham..
En. asben : Iyelah, maksudnya abang tak suka dia sebab dia tak bermoral lah ni??
Is : Hmm... betullah tu...

Cewah2 bukan main lagi anak bujang aku sorang ni.
Moral of the story : Jangan suka meniru. Nanti kena reject..

5 comments:

sengal ke aku? said...

haha..

diana said...

pandai budak2 sekarang ye..
bagus jugak sebab sekurang kurang nye
dia tau benda tu tak elok di buat..

hanisazla said...

betullah diana, bdk2 skrg fikirannya lg advance.. kdg2 kita sendiri tak terfikir cam gitu kan..

haszuraidah ishak said...

budak2 skang ni memang advance..hihihi..

hanisazla said...

mmg advance... tp harap2 biarlah yg positif ajer advancenya kan...