Nuffnang

Wednesday, September 29, 2010

Terlajak perahu...

Seorang kawan ni memang agak lantang bersuara. Kiranya kalau ada benda yang tak kena, dia tidak akan segan-segan memberikan komennya. Memang langsung tak bertangguh. Waktu tu juga dia akan condem benda yang tak betul tu. Itu bab yang positif padanya. Kiranya memang semua orang puji sikap dia tu. Sifat berani bersuaranya. Kiranya kalau kita terkemut-kemut nak meluahkan ketidakpuasan hati kita tentang sesuatu perkara, dia pula yang akan tolong menyampaikan ketidakpuasan hati kita itu. Walaupun dia lantang bersuara tapi nada suaranya memang cukup lembut. Jadi memang jaranglah ada orang yang terasa hati dengan tegurannya.

Ada suatu hari tu dia keluar naik teksi. Nak dijadikan cerita, harga teksi yang dinaikinya itu lebih mahal dari harga teksi yang biasa. Jadinya tak fikir malu dan tahu dia dipihak yang benar maka terjadilah tawar menawar dipihaknya. Tapi pakcik teksi tu langsung tidak mahu mengalah. Maka si sahabat pun apa lagi. Tak puas hati dan rasa teraniaya punya pasal, time itu juga dia buat aduan pada pihak yang bertanggungjawab seperti yang tertera di dalam teksi itu melalui sms.

Ketika sms selamat di hantar, si sahabat pun selamat sampai juga ke tempat yang ingin ditujunya. Ketika mahu membuat pembayaran tetiba ajer pakcik teksi tu dengan baik hatinya mengurangkan harga. Terkulat-kulatlah member tu. SMS sudah selamat di hantar. Aduan sudah dibuat. Sudahnya rasa bersalah dan kasihan mula menghantui hatinya. Apa nak buat kan. Perahu sudah terlajak...

ps.. ni citer dari mulut ke mulut yer.. so jangan tanya aku apa kesudahannya kes itu sebab aku pun tak tahu..he..he.. well setiap perkara itu memang ada pro and cons nyer kan..

2 comments:

haidi takeAfoto said...

so..moral of the story..jgn diikutkan sgt perasaan marah tu..bg calm dulu..then pastu baru la nk amik tindakan ke ape ke..pnh gak dulu ase nk sms complain kt no yg ade kt blkang seat cab tu..tp xjadik sbb xsmpi ati bile pk pakcik tu nk tanggung anik bini die..xtau life pkcik tu cmne..

Hanis Azla said...

betullah haidi... kdg2 setiap tindakan kita boleh effect hidup orang lain secara x langsung.. sometimes a bit of consideration would be good right..