Wednesday, December 7, 2011

Percutian yang best ke Universal Studio Singapore..

Alhamdulillah, sabtu lepas kami sekeluarga selamat bercuti ke JB. Hari ahadnya kami ke Universal Studio Singapore (USS). Sebelum pergi tu memang aku banyak membaca review tentang USS di blog-blog lain. Setiap dari mereka mempunyai cerita mereka tersendiri. Jadinya aku pun teringin nak abadikan USS dalam versiku pula. Bila aku dapat info yang baik dari blog orang lain, rasanya bagus juga untuk aku berkongsi info dengan orang lain pula.

Aku ambil pakej USS dengan New York Hotel JB. Hotel ni 25 tingkat. Terletak di Jalan Tebrau. Dekat benar untuk ke Pusat Bandar dan Danga Bay. Hanya 10 minit untuk ke imegresen di Woodlands. Hotelnya nampak macam lama sikit, tapi biliknya boleh tahan besar dan cantik juga. Cukup selesa buat aku bersama keluarga juga keluarga mertua. Parking kereta ada banyak di dalam bangunan di tingkat bawah. Jadinya memang takde masalah tentang itu. Sebenarnya banyak juga hotel di JB yang aku survey menawarkan pakej ke USS. Tapi aku tertawan dengan pakej di New York Hotel ni sebab Han yang sudah berumur 12 tahun masih dikira kanak-kanak untuk pakej USS tu. Jadinya memang jimat sikitlah untuk kami. Hotel lain Han sudah dikira dewasa untuk penginapan dan tiket ke USS. Breakfast buffetnya juga banyak pilihan. Di tekakku kira boleh tahan sedap juga makanannya. Penginapan 1 bilik untuk 3 hari 2 malam berserta sarapan pagi, bas ke USS juga tiket masuk ke USS untuk kami berlima (2 dewasa dan 3 kanak-kanak) hanya RM 1270. (Di hotel lain yang aku survey, harga tu cuma untuk 2 hari 1 malam saja). Jadinya kalau nak berjimat sikit, memang New York Hotel pilihan terbaik. Berbaloilah.
 View dari bilik Hotel
 Lagi view dari Bilik Hotel
 Katilnya.. Abaikan kedut-kedut tu sebab anak-anak dah terjah dulu sebelum mamanya snap gambar..
wall papernya cantik.. memang rasa cozy.. tv channel pun banyak.. okeylah..
Bilik cozy tapi kalau mamat-mamat ni buat bising memang susah juga nak tidur.. he..he..

Petang tu kami keluar berjalan-jalan di sekitan Bandar JB. Pergi Danga Bay. Tapi dapat lalu saja sebab hujan lebat sangat. Nak singgah berhenti pun tak dapat. Dapatlah tunjuk kat anak-anak Hospital Sultanah Aminah tempat kelahiranku pada anak-anak. Nak singgah makan pun tak boleh. Sudahnya makan kat kedai-kedai di depan Hotel saja. Itupun selepas dua jam melalui jalan sesak teruk masa nak patah balik ke hotel. Tak dapat nak cari Kacang Pool tu. Hu..hu.. frustnya.

Esok paginya lepas bersarapan kami tunggu di Lobi Hotel untuk bas sampai. Bertolak dalam pukul 8.45 pagi macam tu. Ramai juga yang ambil pakej ke USS dari New York Hotel ni. Separuh penuh juga bas dua tingkat yang disediakan. Anak-anak yang tak pernah merasa naik bas dua tingkat tu memang terujalah. Aku pun sama juga.. he..he.. Kalau naik bas memang kena turun 2 kali di imegresen. Di JB dan di Singapura. Tapi bagi aku taklah beban sangat. Sekurang-kurangnya adalah juga exercise untuk kaki sebelum meneroka ke USS sehari suntuk tu he..he....

 Muka excited naik bas.. tapi boleh pulak Is demam pagi tu.. Tapi Alhamdulillah, menjelang petang demamnya dah okey.. Memang sepanjang di USS tu kami bergilir picit kepala dia adooiii... lengguh tangan ni.. tapi semua ride yang kami naik dia join juga dalam demam-demam tu. Lepas paksa makan panadol dan muntah air kat situ barulah dia cergas sikit...

 Kena tukar voucher yang Hotel dah minta print sejak awal di kaunter kat bawah ni untuk ambil tiket USS lepas turun dari bas. Kat atas tu dah area USS dah. Jangan risau, pemandu bas memang guide kita tentang semua perkara. Jadi cuma ikut arahan aje.. Then settle. Sebab excited, semua orang dok tunggu depan kaunter.. padahal aku sorang pun dah cukup untuk ambil tiket tu.. he..he.. Kakak ipar dan anaknya pun join kami. Lebih meriah jadinya bila kami bertujuh.. Mertuaku tak ikut sekali. Mereka cuma jalan-jalan berduaan di Singapore.. USS tak menarik minat mereka.

 Harga tiket. Sebab weekend dan holiday, kami kena charge mahal sikitlah. Hu..hu.. tapi yang penting harga tu memang berbaloi. Tips : Jangan convert dalam RM yer harga tiket yang dalam SGD tu. Nanti rasa macam taknak masuk pula he..he..  Tapi untuk kami, agen dah siap-siap belikan. Kalau takde tiket boleh beli kat ares pintu masuk. Itupun nasib-nasib. Kadang-kadang tiket sold out. Jadi kalau nak selamat beli tiket online atau minta agen tolong belikan. Mudah dan selamat. Murah tu tidaklah. Sama aje harganya. 

  
Yeahhhhh... Trademark USS. Tempat wajib bergambar sebagai bahan bukti dah sampai ke USS. Globe tu berpusing-pusing. So, kenalah tunggulah tulisan tu sampai kat atas kepala baru snap.. he..he.. En.asben dah pernah sampai sini, jadi dia tak heran nak bergambar kat sini.. Okey jugak.. Boleh tolong snapkan gambar kami. TQ.

 Masuk-masuk aje muka memang rasa nak senyum. He..he.. untuk akulah yang nak sangat ke USS ni. Memang banyak karektor kartun  di sepanjang jalan. Boleh bergambar dengan mereka kalau nak. Tapi kena beratur. Nanti staff USS akan tolong snapkan gambar. Tapi ada hadnya. Iyelah dia orang kan pakai costume. Jadi tentulah tak boleh lama-lama. Panas tu. Jadinya kalau tak sempat, jangan risau. Nanti-nanti boleh ambil juga. Karektor-karektor lain pun banyak. Sebab banyak kali juga boleh jumpa dengan karektor-karektor tu. Bila dah petang, mereka sendiri yang datang dekat dengan kita. Jadi bolehlah ambil gambar banyak-banyak.

Ada street show juga. Yang ni dari Mel's Restaurant rasanya. Comel dan seksi.

Tangan dah lengguh nak taip. Gambar pun lambat nak uplaod. Jadinya kena bersambung di next entrylah  jawabnya. Kalau sudi,  bolehlah datang baca lagi nanti. Dah :))

65 comments:

Izwa Kamaruddin said...

wah..nak kumpul duit la kak nk pegi bln 6 thn dpn okey tak?

Kakzakie Purvit said...

Hanis.. dah sampai tempat kakak ye. New York Hotel biasa memang agak murah berbanding yg betul-betul di JB town macam Puteri Pan Pacific dan Hyatt. Cuma kalau nak ke shopping complex agak jauhlah sikit.

USS memang jadi tumpuan masa cuti sekarang nie. S'pore pun cuti sekolah juga macam kita.

Izwa Kamaruddin said...

kak hanis...dlm laman web new york hotel tu tak tulis pun ade pakej sekali...mcm mane kalo kiter nk mintak sekali dgn pakej tu?

So Shy Lady (SSL) said...

kami brangan juga nk k sini... blum ada rzeki lg ;D

Unknown said...

walau ayu duduk jb.. ayu tak kesana lagi

bila hanis syer entry nie..
wahhhhhhhhhhh.. teringin..

bab paspot macam mana??

PS: rupanya hanis lahri di HSa

TS said...

bestnye kak...
yeringin sngt2 nak g sne..huhu

Hudalatip said...

Kak, kita ni pun tak sampai lagi ke USS tu, hehe..ntah bila lah nak g situ..mesti seronok kan semua g bercuti..

Fieza79 said...

fieza xpnh smpai pun lg kat uss tu..pnh round singapore tp tkde plk ke situ...huhuu mesti best kan kak..

edane said...

salam... lama tol tak bw. heheh sekarang rasanya mood dah back to normal kot hihi...

teringin juga nak p sini tp tak kesampaian lg hehe

Zana Adieyza said...

entry yg menarik & ditunggu2 oleh zana sbgai rujukan.. next entry plzzz..

oh ye, jgn lupa review ttg hotel new york tu then cara nak beli semua pakej yg akk ambik tu yer.. tq!

Dr K said...

Rumah parents saya di JB. Walaupun selalu balik JB, jangankan USS, Singapore pun dah lama saya tak masuk! Bagus entri ni..saya akan ikuti sambungannya...sebab dah plan bila anak anak saya besar sikit nak bawa mereka ke sini

Reflisia said...

seronoknya...walaupun tak sampai sana lagi tapi dah dapat bayangkan dah ni...hehehhehe

wahida said...

akak cepat sambung tau...tak sabar nak baca ni...
kalau saya nak pegi nnt saya nak amek ngan New York Hotel gak la...murah gitu...

amiey lee said...

wahhhh hooreyyyy kita kongsi2 cerita..masing2 ada pengalaman sendiri..kongsi2 seronok rasanya...

cuma nak tanya masa akak pegi tu transformers ride dh buka ke belum? huhuhu masa kta pegi masih dlm contruction sedehhhh

p/s: siap hubby kata nk kna g lagi sekali hahahahha

Kakcik Seroja said...

Kakcik tunggu catatan seterusnya untuk merasai pengalaman melalui pembacaan. :)

Kamalia said...

wah,best..best..siap ade review psl hotel lg.nnt klau kami nak pegi bolela kot duk menginap kat hotel ni..

saniah said...

wahh bestnya..dengar hanis cerita je dah tau best...tak sabar nak tahu cerita selanjutnya..info yg padat..yg penting sekali tu mesti bagitu bayaran2 kat sana sebab senang we all nak plan..tq hanis :)

dwatyKNY said...

dah lama tak pegi JB... singapore belum sampai...

Unknown said...

seronoknya tengok orang berjalan ke USS. Nnt upload gambar lagi tau..

hubby saya selalu kata tak berbaloi kalau kami pegi time anak kecik2 ni sbb tak dpt nk main game dalam tu. so dgn itu, mungkin saya pon kena tunggu askar saya sebesar askar akak baru la dpt jejak kaki ke sana..

munna said...

bestnya.... upload lagi gambar ye kak..nak merasa juga pengalaman kak ke sana

Rina Rahamat said...

Haha...adoih kak..jgn salah paham..kacang pool tu bukan pak mertua sy punya..entri haritu ada 2 kisah kak adoih hahaha...agaknya selain kakak sape tah lg yg salah paham ek hahaha

zella y said...

wah...seronoknya!!
blum lg sampai ke sana...passport pon xde heheheheh

ummiross said...

Waa seronoknya, dah lama tak ke Singapore. Bila lah ummi dapat ke USS ni..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

g singapore best nyer..uss lagi best..

Mama Gee said...

tgk org gi singapore ni hati terdetik nk gi jugak...hik3...kena kumpul duit byk2 sketlah..br puasss...nk masuk USS tu

whitecappuccino said...

Entah bila la nak sampai kat tempat ni..yang jauh dah pegi, yg dekat tak sampai2 lagi.

♥MAMASYAZA♥ said...

wahhh best, dah sampai sana pun. akak pun teruja nak bwk anak2 kesana, insyaallah ada rezeki nanti bolehle. tak sabar nak tunggu citer seterusnya

h4ni3 said...

awat tak ajak kitorg?
hehe
akak, nanti pm no agen boleh? ;)

Pala Maldini said...

aisey.. baru nak syok..

Sofya said...

tumpang seronok jer la kak..
kita ni kot dekat2 pun tu gagah gak la..

Dilla Ady said...

bile la dpt gi sini...kalu akak perasan, mase nk masuk jalan tebrau tu...ade hotel selesa, dilla menginap kt situ mase kursus bulan 11 ari tu..

sebelah new york hotel tu menara MAA, tempat dilla kursus...terimbau2 lak jalan tu bile akak citer pasal hotel tu..huhu

Unknown said...

bila baca rasa teringin pulak nak pergi..:)

kueh bakar said...

kak komen skit pasal ombak rindu...penulis dapat duit terlalu sedikit dari adaptasi...

bagaimana penerbit lebih berkuasa dari penulis..

Unknown said...

seronoknya kak..kawan2 lia pun dah ramai yg sampai ke sana... kene kumpul duit dulu lah nampaknya sbb tukaran wang RM ke SGD mmg sgt ketara kan....uhukss

Izan Ishak said...

syok plak baca cite akak pi USS ni. siap ngan pakej hotel rupanya ye... berbaloi juga kalau pergi tu.

Unknown said...

ada tegnok gambar2 Hanis di USS dalam fb. Bestnya!

kalau convert mmg rasa mahalnya kan..

kami pernah sampai Disneyland Paris, rasa2 ada persamaan tak dengan USS ni..mcm ada, cuma sana ada dua2 park dan studio dia.

eB said...

wAH KONPEM TAUN DEPAN Eb KUMPUL WIT NK GI :)

Eye_nee said...

Tiada Jodoh nampaknya akk nak pergi thn ni Ke USS ni....percutian itu terpaksa dipindahkan ketempat lain..mungkin lain kali agaknya...

Ce'gu JAERA said...

wahh bestnya kak fea... selamat memanfaatkan cuti2 d sana dengan kegirangan ye..

Maya Mayana said...

Yana nk tunggu legoland yag bakal buka kat JB jelah kak,murah sikit..huhu...pasport saya dah lama mati..huhu..

anyway dh tgok gambo akak kat fb..nmpak nya sangat gembira sekali..senyum lebar aja..

eiela said...

bestnya pergi jalan-jalan..

محمد رازيق said...

huhu.. seronoknya. teringin nak pi sana ni:) free2 jmput dtg blog sy, jmput bc kisah HARIMAU, CICAK dan MANUSIA

MulutPayau said...

seronoknya...akak pun berangan jugak nak ke sana...

exora said...

besnyer...tahniah hanis dah sampai sana yer..

akuzle ayu said...

besh dan menge'besh'kan....hiihiiih.. hotel new york d jhr...ahhahaha

Outbound Malang said...

berkunjung sob..salam blogger
salam kenal dan sukses selalu ..:)

Totie@Tomy said...

wah bestnya masa pi singapore dulu universal studio ni tak wujud lagi..lepas ni nak pi sana ar..

Kak Amy said...

wah seronoknya kak , ni yang lagi berkobar2 nak gi sana...

Hanis MY said...

seronoknyaaaa i likee holiday!

el said...

caner hanis dpt pakej USS NY hotel tu...leh bg details x

Unknown said...

kak hanis, nanti share dgn aida no tel agent dan hotel ehhh.. hehehe .. nak compare jugak .. :)

Oh Lady said...

Waduh kak...syoknye.....sy pln nk g awl thun.i.allah....

sweetsal said...

salam...bln Feb depan sy nk pergi Spore..nk ke USS jugak..nampak sgt menarik kt sana...hrp2 sy dpt masuk USS tu..bln April lepas sy gi Tokyo tp tak dpt masuk Disneyland..sedih..huhu

Anonymous said...

nak tnya..parking kat NY hotel tu mahal x?

Hanis Azla said...

Hi anon..

parking kat NY hotel tu free untuk guest yang menginap dihotel tu.. parking space pun banyak.. so, sgt convenience...

Anonymous said...

nk tau details uss pakej dgn hotel new york tu...kat mana nak buat booking yer?

Hanis Azla said...

tentang pakej New York Hotel JB tu, saya berhubung dengan Ms. Vivien di talian 07-3312842.. she's very helpfull.. so just give her a call.. harap2 info ini membantu..

Anonymous said...

Since dating tips is so democratic, soft make them easier received. Would Perry and Pattinson cause such as cover, total constitute, telephone telephone number and electronic mail cover. please musical note that we have got an On-line form for members to Account through this Method acting, it is helpful to recognize the pros and the cons of speed Rid dating & its unparalleled methods. best online dating sites There are likewise some whole free dating sites that bid the means Ne'er talked with a deaf soul, let solitary dated one. relieve the captivation with your own grownup Free Dating activities with a bad Assumed name? The dating in transmission line is varied which be undefended to Release dating people of other races, it rarely happens on OKC upid.

dating a char who has a tiddler, cause it light up in your profile. Meet Asian online appointment is well-fixed and elementary. A New HopeThis refers to sequence associate, meeting an single of standardised faith and residential area or just exploring On-line dating and how it whole kit and boodle.

Anonymous said...

Kak anis ticket akak beli tu ticket biasa@express pass?..lama x nak beratur kalau pergi hujung minggu?

Hanis Azla said...

Salam..

waktu pergi akak ambil tiket biasa aje.. waktu tu cuti sekolah dan hujung minggu.. beratur mmg panjang.. tapi takdelah lama sangat menunggu.. kalau nak ambil tiket express lagi best sbb langsung tak perlu nak beratur panjang.. kalau kena menunggu pun sekejap aje..

Anonymous said...

Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

my webpage ranking kredytów

CIKU said...

Salam kenal.tq for sharing about USS .ciku link ur blog ye.:)

Farid said...

My visit to Universal Studios Singapore

http://faridzulabdrahim.blogspot.com/2014/03/travelog-universal-studios-singapore.html
http://www.youtube.com/watch?v=l3rwo54KVgE

O Transport Service said...

Transport Untuk 1 Day Singapore City Tour.

Harga Mampu Milik 2017.

Small Mpv:Rm 600
Big Mpv:Rm 800

Harga Termasuk:
Driver,Minyak Dan Tol.

Tempat Dilawati:
-Bugis St
-Arab St
-Orchard Rd
-Merlion Park
-Marina Bay Sand
-Garden By The Bay

+60177317758
www.singaporecitytour.com.my

JESS said...

Hi Kgkawan. :) mari join 💡"Singapore (SG) Tour 1-Day Trip" from JB serendah RM109 dengan sis / 🔎🚩Backpacker Trip Jelajah SG dari serendah 🔥RM90-RM60 sahaja...

Juga ada promosi; 🔖PAKEJ USS Trip dari JB @ 🔶Tiket Masuk Singapore (USS-SEA Aquarium-SKYLUGE-Lebih dari 30 JENIS!) All at %% Discount Price! Nak Private Tour 🚘 (car/starex)? Ya ada.. Silakan tanya...

Bole WHATSAPP ke ✔+6012-7760219 (JESS) - Agent SG & JB, Love Travel *Contact: ✔+6012-7760219

*Silakan lawat☺ >> FB.COM/LOVETRAVEL86

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...