Nuffnang

Wednesday, March 20, 2013

Separuh jiwaku pergi..

Assalamualaikum..

Amboi, tajuk entry tak agak-agak! Separuh jiwaku pergi. Minta maaflah ya, aku selalu jiwang sikit bila en.asben kena kerja luar. Dalam setahun memang beberapa kali en.asben kena buat audit di Singapura. Setiap kali itu aku jiwang terlebih he..he.. Tapi sungguh, itulah apa yang aku sedang rasa. Separuh jiwaku bagaikan ikut sekali bersamanya. Selalunya begitulah, bila orang yang kita sayang berada jauh dari kita, barulah kita tahu bagaimana kita menyayangi orang itu. Barulah kita tahu yang kita benar-benar sayang padanya. Barulah kita sedar betapa bernilainya seseorang itu pada kita.

Selama ni aku selalu rasa macam aku lebih sayangkan arwah ayah dari emak. Ini kerana sudah bertahun ayah pergi jauh dariku sehinggakan aku selalu merinduinya. Sekarang ini bila emak tinggal bersama adik aku, barulah aku tahu yang sebenarnya aku sayang emak sama banyak dengan aku sayang arwah ayah. Bila emak dah jauh barulah aku tahu bagaimana aku menyayanginya. Dengan anak-anak pun begitu juga. Aku tahu, aku sayang kesemua anak-anakku. Bila ketiga-tiga orang anakku berada di depan mata, aku memang tak tahu aku paling sayang siapa? Tapi setiap kali salah salah seorang berada jauh dariku, aku mula rasa begitu kehilangan. Waktu itu aku tahu, aku sayang mereka sama rata. Tiada yang lebih dan tiada yang kurang.

Sayang boleh merubah kita jadi lebih baik. Sayang juga boleh merubah kita jadi lebih buruk. Pandai-pandailah kita menangani perasaan kita sebaiknya. Kita boleh sayang sesiapa yang kita suka. Tapi jangan lupa untuk menyayangi diri kita sendiri. Jangan kerana sayangkan orang, kita mengabaikan diri kita.  Paling penting, kita perlu lebih sayangkan Allah dan Rasullullah s.a.w. melebihi kita sayangkan diri kita dan juga yang lain. Ini kerana kasih sayang Allah dan Rasulullah s.a.w kepada kita tak terbanding dengan kasih sayang yang lain.  Alhamdulillah.. terima kasih Allah. Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah s.a.w.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah, semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

19 comments:

Murni Alfathunnisa said...

bila jauh baru terasa rindu dan sayang yang sangat mendalam, kan..

a good reminder...kena sayang Allah & Rasul melebihi segala-galanya.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Betul laa kak..Setuju dengan entry ni, kalau hubby saya kena pergi os mana2 pun saya mesti rasa lemah semcam je baru tau yang saya memang sayangkan dia..Tapi cam akak cakaplah sayang pada semua takde lebih takde kurang bila dah jauh dari mata barulah terasa rindu kan..

Izan Ishak said...

setuju kak. kalau ada depan mata kadang2 tu kan nak gaduh2 manja je. tapi bila dah pergi ke luar daerah bukan main angau jadinya....

Sizzling Suzai said...

adoi rase nk akwin skg je..hahhaha ok iAllah tq for the reminder ;)

Nini D.. said...

Nini selalu rasa mcm ni bila cik abg tu kene on duty 72jam.w'pun sepital tu dekat je dgn umah tp bukan boleh pegi sana kacau dia ponn...

Eye_nee said...

As-Salam sis..
N3 berjiwang dua tiga hari ni...hehehe..menghargai apa yg ada disisi menyayangi mereka yg didepan mata sama rata...kerana sebuah kehilangan membuatkan kita menanggung beban bersalah...suka ayat kamu "Kita boleh syg sesiapa yg kita suka tapi jgn lupa sayangi diri kita sendiri"...Sayang kamu....

mummY daniSha said...

betul tu kak..bile jauh baru kite tahu erti sayang kan...

ieja amieja said...

assalam..
singgah cni, setuju ngan n3 hanis..
bila berjauhan baru kita tahu sebanyak mana kita syg kan dia kan..hehe

munna said...

bila dah jauh baru kita sedar kan kak... tapi setakat ni belem pernah berjauhan dgn org tersayang.... semuanya sentiasa dekat dgn munna

Azian Elias said...

akak pulak dah jd mangli..heee..tiap bulan ke KK for 1 wk..


tp tetap sayang menyayang kann..

Daddy Ziyyad said...

cuba cubalah ikut en.abang go outstation tu sekali sekala...hihihih...boleh jalan jalan makan angin kat Spore sekali..:)

susumanis said...

Betol tu darling, Allah first, Rasulullah second then hubby, parents, childrens... :)

Amanina said...

suka entry nie :)

S..U..D..@..I..S said...

jagalah hati sendiri kerana orang lain hanya mengambil hati, baik juga belajar menjaga hati orang lain semoga Allah menjaga hati kita

diana said...

saya sayang kak fea..:)

MumMe said...

kita serupa...1bulan setengah menanggung rindu,,,skype sajalah pengubat rindu...beza 12 jam bisa diatur...

Marya Yusof said...

As salam Kak Fea,

Dah lama tak berjauhan dgn hubby! hahaha... :D

Dulu saya selalu o/station sebulan sekali dalam seminggu, memang rindu membara! hikhik ;))

azieazah said...

Wuaaaa ni entri orang kena tinggal ya. hikhikhik!

Takpa, sekali sekala berjauhan boleh menduga rindu sedalam mana, kan? kan?

gadisBunga™ said...

hihihi. sedikit berjauhan pasti akan menguatkan kasih sayang....etcehhh...saya cakap macam ade pengalaman je. hahaha!!!