Nuffnang

Tuesday, July 26, 2011

Cara emak...

Teringat lagi waktu dulu-dulu. Selepas arwah ayah meninggal, emak terpaksa bekerja untuk menyara kami. Jadinya petang-petang bila jiran lain bersembang di luar, emak jarang menyertainya. Bukan kerana anti sosial. Tapi sebab penat, emak lebih suka mengambil peluang merehatkan dirinya di dalam rumah. Makanya, hanya sekali sekala saja emak berkesempatan menyertai meraka yang lain.

Bila sesekali bersembang emak selalu ketinggalan cerita. Tapi rasanya emak tak rugi apa-apa sebab cerita yang ketinggalan itu hanyalah kisah-kisah orang yang tak tahu kesahihannya. Satu yang aku ingat tentang emak ialah, bila orang lain bercerita tentang anak orang itu, anak orang ini. Emak pula akan bercerita perihal anak-anaknya. Contohnya jika orang bercerita, anak orang tu tak pandai masak pun dah nak kahwin. Cerita emak pula selalunya, samalah dengan budak-budak kat rumah ni, masak pun tak tahu lagi.

Jarang benar aku dengar emak menyampuk bercerita kelebihan anak-anaknya sendiri. Apatah lagi menambah kekurangan anak orang lain.  Aku juga pernah dengar emak kata yang dia takut sangat nak cerita hal anak orang sebab dia pun ada anak. Sudahlah semuanya perempuan yang sedang naik. Tak tahu macam mana kesudahannya nanti. Jadinya sebagai langkah berjaga-jaga, agaknya bagi emak lebih baiklah andai dia  tidak mengutuk anak orang lain disamping tidak mencanang kelebihan anak sendiri yang boleh membuatkan orang merasa tidak senang hati.

Masa dulu memanglah aku rasa macam tak seronok. Emak macam tak pernah nak memuji kami. Macam kami ini tiada kelebihan. Asyiklah bercerita tentang kekurangan kami. Tapi bila fikir balik ada juga kebaikannya. Sekurang-kurangnya harapan dan pandangan orang pada kami tidaklah tinggi. Sebab bila kelebihan dicanang pastinya orang akan cuba mencari keburukannya. Makanya nanti pastilah akan timbul cerita lain yang pastinya tidak sedap didengar oleh telinga kita tapi menarik bagi orang lain. (Sekarang ni, dari cerita emak aku dapat rasa emak selalu bangga dengan kami. Perkara yang baik-baik tentang kami walaupun tidak sebesar mana tetap masuk dalah cerita emak.)

Sekarang ini, sikap kami banyak diwarisi dari emak. Kalau kami bertiga bercerita dan masuk bab orang mestinya respond dari kami. Hmmm.. ye ke. Dan cerita itu akan habis di situ saja. Jarang benar aku dengar adik-adik aku menambah dan memberi komen. Aku juga selalunya begitu. Tak berapa suka nak memanjangkan cerita yang tiada kaitan dengan kami. Sebabnya aku selalu teringat cara emak yang beringat sebelum nak bercerita mengenai orang. Kita pun ada keluarga dan anak sendiri. Cerita orang jadikan tauladan. Nak mengata tak berani. Sebab takut-takut nanti terkena atas batang hidung sendiri. Minta dijauhkan. 

Jadi, daripada berkisar tentang orang, lebih baiklah kami berbicara tentang cerita kami sendiri. Itu adalah lebih baik. Bukanlah tak pernah bercerita mengenai orang lain dengan adik beradikku. Pernah tu pernahlah juga. Namanya pun manusia yang tak sempurna. Tapi selalunya tak dapat diteruskan bila respond yang diterima tidak memberangsangkan. Kalau sekadar Hmm.. oh ye ke. Kita nak sambung bercerita pun rasa tak selesa. Tapi baguslah begitu. Setidak-tidaknya kami cuba mengelak dari bercakap tentang orang lain yang tak membawa kebaikan untuk kami. Terima kasih emak. Cara emak menjadi ikutan kami.

44 comments:

Amy Syaquena said...

Ye la bila baca entri nie teringat pula zaman amy dulu.bonda amy pun macam tue.selalu x pernah nak tunjuk kelebihan anak asyik cite kekurangan dan kelemahan anak je..tapi bila dah besar mcm nie baru faham kenapa dan mengapa bonda buat mcm tue.sampaikan amy sendiri dah terbiasa dengan sikap macam tue..

mama tims said...

btul tu..saya pon jenis camtu,klu org cite tentang anak dia tu ini..saya akan kata "Alhamdulillah atau "bagus la camtu"...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

zaman mak sy muda dulu mmg ramai makcik yg dok berkumpul lps tu mengumpat..mak sy selalu x join jd kami sekeluarga lah yg jadi bhn kena umpat..smpi sy umo 4-5 thn ms tu pon kena umpat..konon nakal lah bodohla apalah..padahal sy duk rumah jer..anak mereka yg dtg buat nakal kat umah mak sy..

kat taman sy ni takda makcik pesen mcm tu dah..semua bz ada kerjaya..kalau hauswife pon duk kat umah je..

zella y said...

tu la kn...kdg2 org mmg suka bckap psl org lain tp xtgk keadaan dan diri sendiri....

Aida said...

saya rasa, zaman skang ni mommy² kalau bercerita hal anak sangat emosi tau .. mcm dia sorang je ada anak .. aida kalau org tu selalu citer hal anak dia, terus aida sengih dan angkat kaki .. ellehhhh .. aku pun ada anak gak .. getus nada marah dlm hati .. hehehehe

Rozita said...

ramai yg jenis suka mengumpat ni.. sampai skrg pun ada.. bila kena batang hidung sendiri banyak lak alasan..

~ yus ~ said...

yus pun lebih suka bercerita hal yg ada kaitan dengan diri sendiri dan anak2 sendiri...

nak menyampuk hal orang takut tersalah cakap dan di salahertikan..

Cerita hal sendiri pun ada masa orang salah tafsir juga kan...

Adzriel @ Liza AB said...

ilmu yg mak berikan secara tak lansung mendidik kita jgn meninggi diri dan bersederhana. itulah hanis yg kak liza kenal dan hormati.

ieja amieja said...

ye la hanis..dulu skrg sama jer,
sesetgh org suka merendah diri,bkn apa, tkt ank sndr blm tentu lg..
ada org plk, klu bercerita x ingat ank kat umah..bila t'kena btg hdg sndr buat x perasan jer..

Mak Wardah said...

Hanis,

Setiap ibu ada kelebihannya terutama ibu-ibu kita, thanks for nice blog.

Omu Rice said...

erm...kalau bab2 ngata ni mmg saya jenis berdiam diri...kalau umi saya plak lebih suka senyum bila org ngata anak org lain. tapi nasib baik umi saya berkerjaya jadi lebih sibuk dengan kerja dari melepak...cuma saya ni jer masih menganggur...cian plak tgk umi dok bg duit kat saya...bukan memilih kerja tapi tak de org panggil kerja...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

mak sy pon camtu. kdg2 kutuk sy depan2 jiran sy tak reti itu ini..padahal dia tahu sy tahu buat semua tu..grrrrr marah la jugak rasa tapi bila dah ade anak sendiri dah kawen..barula tahu kenapa mak buat camtu.selain leh elak org terus mengata kita lebih2kan anak..leh elak juga nokok tambah citer...

Fieza79 said...

betol2..mak fieza pun mcm tu...
terus fieza pun terikut perangai mak kalau org ckp berlebihan..kita diam je mls nak menyampuk walau byk sebenar nya nk citer..hehee

Hanis Azla said...

amy syaquena : rupanya cara ibu2 kita ada kebaikan utk kita.. Alhamdulillah.. harap2 kita terus menghargai didikan yg telah diberi..

mama tims : itu yg sebaiknya kan.. sama2 gembira dgn kelebihan org lain tanpa ada rasa cemburu atau tak puas hati..

rina avail aka cik betty : aduh.. tak join jd mangsa org nak bercerita pula yer.. mulut org kan.. sesedap rasa aje nak mengata kita.. takpelah rina.. kita ambil iktibar dari kisah tu utk memperbaiki diri dan mengelak dari berperangai spt itu.. mmg skrg ni jarang dah org ddk kumpul2 mcm tu kan.. satu yg bagusnya, kurang sikit org nak berceita perihal org lain..

zella y : harap2 kita terhindar dr bersikap spt itu..

aida : itulah.. cara kita dah lain kan.. nak bercerita tak salah.. tapi kenalah berpada2.. sbb tak semua org boleh terima cerita kita kan..

rozita : harap2 kita tak tergolong dalam golongan yg sebegitu..

~yus~ : saya pun lebih suka begitu.. nak menyampuk pun selalu tak berani.. betullah yus.. payah juga klu org tersalah tafsir maksud kita yg sebenarnya..

adzriel@liza ab : Alhamdulillah.. harap2 didikan yg diberi terus kekal dalam diri.. terima kasih kak.. dpt kwn2 yg baik mcm a kakjuga mempengaruhi sikap kita..

ieja amieja : yg penting kita ambil yg baik jd tauladan.. yg buruk tu jd sempadan.. harap2 kita dapat memperbaiki diri..

mak wardah : betul sgt tu.. terima kasih yer..

omu rice : diam dan senyum itu lebih baik dari kita berbalah.. itu yg sebaiknya.. harap2 awak dapat kerja dalam masa yg terdekat ni.. akak doakan yg terbaik utk awak.. All the best yer..

Hanis Azla said...

rose@ibu rafiq : itulah cara mak kita kan.. ada pengajaran yg baik untuk kita rupanya.. semuanya utk kebaikan kita juga.. tp masa dulu kita mcm tak boleh nak terima.. skrg ni bila dah jd ibu barulah kita faham apa yg tersirat disebalik semua tindakan mereka itu.. harap2 kita dpt didik anak2 kita sebegitu juga..

fieza79 : Alhamdulillah.. sekurang2nya, kita dapat ikut sikap yg baik itu kan.. akak pun gitu juga.. sbb dah terbiasa diam.. nak cerita lebih2 simpan utk keluarga sendiri aje.. he..he..

qemaishak said...

kadang-kadang pengalaman mendidik dulu2 lebih baik dari sekarang walau orang dulu tak sekolah tinggi..
Mek qema pun tak banyak cakap, banyak habiskan masa dirumah besarkan 10 orang anak ..tabahnya jiwa seorang ibu kan.

sarah-najwan said...

itulah sebaik-baiknya..bersikap spt mak kita..seboleh2nya..byk mendengar dan mengeyakan jika perlu..

kita septutnya xboleh jadi nasi tambh..mungkin tmbhn cerita kita..jadi fitnah..itu paling takut..

lydzar said...

saya rasa selalu juga saya cerita kelebihan anak2 tapi dalam blog la sbb nk simpan sebagai kenangan setiap tingkah keletah dorang tu. bila bersembang real, takdek la sgt. lebih suka dengar orang bercerita je:D

ieda said...

tapi walau mcm mana punn mak tetap pentingkan kita dan sayangkan kita .. x sama mak kita dan mak org lain .. dan bila mak makan yg dlm mulut punn sanggup hulurkan buat anak2 kan .. luhur benar hati mak ..

akak kita pun dah jadi mak bila tgk anak rasa sebak tiba2 menjelma bila kita terpaksa korbankan apa yg ada pada kita .. insyaallah kita akan jadi yg terbaik buat anak2 kita dan keluarga kita :))

Cik Puan Zura said...

bagus cara mak kak hanis..ibu2 sekarang ni susah dah nak berperangai mcm ni...hehehe..semua lebih suka masuk bakul angkat sendiri (merujuk kepada subjek di opis saye)...

makdara TERdiva said...

mula2 bercerita..lama2 jadi gaduh sbb pembawa cerita yang tak tau betul @ tidak..bila 1 pihak dah geram..jadilah permusuhan..haishhh!

sbb tu lebih suka amik pendekatan buat hal sendiri2..:D

diana said...

zaman sekarang lebih ramai yang suka bercerita kehebatan anak sendiri dan menjaja kekurangan anak orang lain..
heheheh

eB ezrin said...

eB stuju, tapi eB suker ceriter aper yg bnr psl anak sendiri... buruk pn buruk la... anak aku ;p

KELI OH KELI said...

...terima kasih untuk ilmu ini...

Hanis Azla said...

qemaishak : hasil didikan dulu dan sekarang pun berbeza juga kan.. lebih bagus tak byk bercakap kan.. sekurang2nya takdelah terdorong utk bercerita ttg perkara yg tak sepatutnya..

sarah najwan : betullah kak.. silap tambah lain pula jadinya.. silap2 perkara kecil boleh jd besar..

lydzar : akak pun begitu juga.. sbb nak cerita secara direct pada org secara bersemuka kita sendiri yg tak selesa.. bila tulis dalam blog, esok2 anak2 kita boleh membacanya juga.. InsyaAllah..

ieda : betul tu ieda.. mak kita tak sama dgn mak org.. anak kita pun begitu juga.. tak kisahlah nak cerita kebaikan dan keburukan anak sendiri.. asalkan saja jgn bercerita hal org.. harap2 kita dapat jadi aak dan ibu yg baik..

cik puan zura : nak cerita hal anak sendiri boleh saja.. tp bagilah peluang utk org lain bercerita sama.. takdelah nmpk mcm anak kita saja yg terhebat kan..

makdara terdiva : nak campur hal org utk kebaikan takpe.. tp kalu campurtangan kita boleh jd pergaduhan mmg lebih elok elakkan saja..

diana : nak cerita hal anak sendiri boleh saja.. lagi baik kalu boleh cerita tentang kebaikan anak org lain juga.. cumanya elakkan dari bercerita keburukan org lain..

eb ezrin : buruk baik pun anak kita kan eb..

keli oh keli : harap ilmu yg dikongsi memberi manfaat..

Ummiross said...

tepat sekali Hanis, anak2 umpama kain putih, ibubapa yang mencoraknya. Alhamdulillah, Hanis mewarisi sifat terpuji..

Adzriel @ Liza AB said...

hanis...need your help to vote jika sudi
http://adzrienshoppe.blogspot.com/2011/07/rahsia-awet-muda-kak-t.html

Hanis Azla said...

ummiross : Alhamdulillah.. mana yg baik kita ikut.. mana yg kurang kita perbaiki..

adzriel@liza ab : InsyAllah kak.. nnt saya vote kak t tu yer..

Dilla Ady said...

tgh cube kak..tgh cube mengelak dari menambah cerita..tapi payahnye laaaa...nnti dikate membosankan pula..

cume bile tang memuji anak sendiri, setakat dlm blog jek la kak...huhuhu..

Sz said...

alhamdulillah rasanya mak akak lebih kurang juga dengan mak & mak mertua saya ...
sikit2 tu ada lah menurun kat anak dia kan..ihiksss

Caythrine Amanda said...

alhamdulillah kak..kebaikan yg dididik pasti kita ikut..mn yg kurang kita perbaiki.. supya kita xlupa diri..

Hanis MY said...

betul tu kak stuju sgt, sy ingt lagi time keluarga hubby dtg risik mmg semua negatif yg derang cakap pasal sy hik2...sabar jela... nasib jadi kawen gak haha...

~~*Lady Salwa*~~ said...

betul tu, risau jugak dok cerita pasal orang kang terkena batang hidung sendiri... sebab zaman sekarang bukan senang nak didik anak2, banyak dugaan... kang dok cerita pasal anak orang alih2 anak sendiri lak wat perangai... nauzubillah...

sayangsayangibu said...

zaman sekarang macam macam masalah
akak lagi takut sebab anak anak dara ada 3, bujang sorang
manalah tahu perangai mereka
tp kebanyakan yg kita dengar diorang tak salahkan anak anak sendiri, tp salahkan kawan anak anak
ibarat jari telunjuk tunjuk pada orang, yang 4 lagi pada diri sendiri.

bunga said...

ya,,betull..tapi lau niat tuk menegur tuk kebaikan xpe...tapi jangan lak p mengumpat lak..haha

exora said...

org skrg lak berlumba-lumba nk tonjol kelebihan n kebaikan ank msg2..kdg2 yg x pun diada-adakan crt spy jiran2 melopong dgr kehebatan ank mereka...bla ank buat slh pun msh lg pertahankan...org lain lak dislhkan...

h A n Y S said...

betol tu kak..takot nanti terpalit pd dri sendri..malu yg dapat..

Dinas Aldi said...

laa ingatkan mak akak ja gitu, hehehe. mak akak pun memang tak pernah puji, kutuks ada la tapi akak tak kisah sebab walaupun muka tebal dek kutukan tu, memang betul pun perangai buruk akak yg dia kata tu, kihkihkih!

tetap sayang mak :)

Hanis Azla said...

dilla ady : selagi kita boleh elakkan, kita cuba elakkan kan dilla.. takpelah klu org nak kata bosan pun.. mmg dlm blog kita nak cerita ttg anak kita.. itu yg keluar mana yg baik mana yg buruk tu kan..

sz : org tua kita rata2nya sama aje cara mereka kan.. Alhamdulillah menurun juga pada anak2nya..

caythrine amanda : harap2 dgn didikan yg dibekalkan, kita tak akan pernah lupa diri, InsyaAllah..

hanis MY : he..he.. langsung tak promote yer hanis.. dok condemn aje.. tp itulah cara ibu kita kan hanis.. menghargai kita dgn cara mereka yg tersendiri..

lady salwa : itu yg nak elakkan tu.. cerita hal org, nnt2 jadi kat kita pula.. minta dijauhkan..

sayangsayang ibu : sebab itu kita kena tgk dgn siapa anak kita berkawan.. tak boleh nak salahkan anak org klu anak kita terpengaruh dgn mereka.. kita yg kena memainkan peranan utk anak kita pilih kawan yg betul kan..

bunga : menegur utk kebaikan tiada salahnya.. mengumpat itu jangan..

exora : itu yg tak betulnya kan.. bila sibuk nak bercerita ttg kehebatan, perkara yg salah pun nmpk betul..

hanys : yg itu kita cuba elakkan..

dinas aldi : samalah mak kita ni yer kak.. he..he.. tak simpan2 yg buruk tu sorang2.. mesti nak cerita juga.. tapi tetap sayang emak jugak..

maya amir said...

ohh kak..i suke cara gitu..i suke & i suke..hehe:)

HappyIrfa said...

betul tu kak..
masa kecik2 dulu dan skrg pun..
saya ada jugak tak puas hati..sbb mak x citer kelebihan kami
(eh!ada ker?hehe) tp ada makcik kt lg tu asikla citer itu ini psl anak dia..sy cakap 'mak x citer ke psl anak2 ma'. katanya 'biarla org tahu dgn sendiri.tak payahla nak canang'

sekarang mak ayah balik kg naik kapal terbang,,barulah org kg tahu yang anak2 mak keje dgn kapal terbang :-)kagum la w.pun keje biasa2..konon naik kapal hebat la tu :-)nak gelak pun ada

Hanis Azla said...

maya amir : klu suka bolehlah amalkan juga..

happy irfa : baru terbuka mata org skrg ni kan.. bagus juga tak bercerita kan.. yg baik tu tak perlu dicanang.. lambat laun org akan tahu juga..klu sejak awal2 dah bercerita org ingat kita riak pula.. sedangkan kita ni takde apa2 pun kan..

Mama Gee said...

byk berceritaa dh buat dosa mengumpat pulak....baik bercakap hal2 yg perlu je...suka dgn cara mak akak tu...
selama ni pun g jarang tgk mak g lepak2 dgn jiran bersembang2....jiran sebelah cina...kalau ada pun sembang skit2 dgn penjual ikan yg dtg pg2..naik motor.....

Hanis Azla said...

mama gee : betul, bila asyik bercerita, cerita yg tak patut dicerita pun boleh jd bahan kan.. itu yg kita kena elakkan..