Nuffnang

Friday, July 1, 2011

Alasan yang tak menjadi..

Balik rumah tengah hari ni, sampai saja kat pintu rumah, mak aku dah bercerita.

Tengok si abang tu long. Dia kata hari ni taknak pergi sekolah agama sebab tak larat. Alasan dia sebab penat nyanyi nasyid kat sekolah kebangsaan tadi.

Aduhai. Aku tak tahu nak marah ke nak gelak dengan cerita mak aku tu. Is yang dah siap pakai baju rumah tu boleh selamba control buat muka penat yang amat. Dia bagi alasan tu macam baru habis nyanyi lagu nasyid buat tour satu Malaya aje sampaikan penat sangat. Dia ingat mamanya ni nak cakap Penat yer sayang nyanyi nasyid kat sekolah tadi. Takpelah, tak payahlah pergi sekolah agama hari ni.. 

Silaplah. Jawapan aku. Dah jangan nak mengada. Kejap lagi salin baju sekolah agama dan pergi sekolah. Sekarang ni, lepas dah dengar respond aku tadi terus saja hilang penatnya. Boleh pulak main lompat-lompat atas katil dengan adik dan sepupunya. Bila aku sergah tadi tanya dah hilang penat ke abang?

Dengan senyum-senyum dia dok jawab penat lagilah ma..  Aduhai anak. Masih nak cuba nasib lagi tu untuk dapatkan approval aku untuk taknak pergi sekolah petang ni. Minta maaf yer bang. Jawapan mama tetap sama macam tadi juga.. he..he..

35 comments:

zella y said...

hehehhe...tringat time mls gi skolah dulu,mcm2 alasan bg kat mak heheheh

EiZaRaZiErYa said...

ehehehe..biase lah 2..budak2..biase nye ngikut pangai mak ayah die le 2..ehehe..^_^

farah fauzi said...

kesian is..cubaan tak nak gi skul agama tak menjadi ekk...tak per..lain kali cuba lagi yer is...

ummiross said...

hehe.., budak2 pun pandai buat muka simpati kan,
kita masa kecik2 dulu ada gak culas nak pegi mengaji...

Fieza79 said...

bijak je dia nak buat lembik kepala...hehee buat2 simpati..kesian tk di layan..tkpe tk blh ajar memanjakan anak sgt kan..nnt lama2 naik lemak pulak..

Eyrique Ettiqazz said...

nak tau la jugak sape Han,sape Is,sape Az dan sape La.

Aku Ibu Muda said...

tingat masa sekolah dulu, setakat demam sikit2 pon hangan harap lah nak ponteng sekolah

selagi cekgu tak tepon ayah suruh dtg ambil anaknya ni, duduklah ko melepek je kat sekolah tu

munna said...

trick sama rasanya kita pernah guna masa sekolah dulu....ngan ayah selalu menjadi trick ni...tapi ngan mak jgn haraplah boleh lepas....

Izan Ishak said...

hahaha...nmpknya camnilah cabaran jadi mak kan kak. kena tolak alasan anak2 yg berhajat nak ponteng. kalau bagi nnti... alasan lain pulak di lain waktu~

-Sara- said...

ehehe..tegas gak kak hanis ni kan :D

makdara TERdiva said...

kadang2 perlu jugak bertegas dgn anak2 ni..
demi masa dpn dorang jugak :)

Papa Mifz said...

tegas untuk pembelajaran...bagus2...:)

kakchik@ella said...

anak kc pun kdg2 cari alasan camtu. hihi.

Hanis Azla said...

zella y : he..he.. samalah kita.. ituyg bila anak bagi alasan terus rasa nak gelak tu.. tp mmg tak layan pun alasan2 mcm tu..

eizarazierya : betu lah tu kot.. ikut mak dia lah tu.. he..he..

farah fauzi : lain kali klu cuba lagi pun mmg mamanya takkan layan punya.. ha..ha..

ummiross : itulah.. panjang aje akal dia.. mmg mcm kita kecik2 dulu jgk kan ummi..

fieza79 : betullah fieza.. mmg taknak ajar manja2 sgt.. ada perkara kita berlembut.. ada perkara juga yg kita kena berkeras takut dia naik lemak..

eyrique ettiqazz : Han tu anak perempuan sulung akak.. Is anak lelaki yang no. 2.. Az pula anak lelaki bongsu.. LA tu ayahnya.. he..he.. harap2 dah dpt gambarannya..

aku ibu muda : akak pun mmg amalkan mcm ayah wani tu juga.. walau kdg tu terasa lembut hati ttp juga keraskan hati biar anak2 jgn manja sangat.. sbb klu di layan makin menjadi2..

munna : he..he.. betullah munna.. trick sama dgn kita dulu.. itu yg mamanya tak layan sgt.. sbb dah arif benar.. ha..ha..

izan ishak : mmg byk cabaranya.. mmg kena pandai2 cari cara yg terbaik utk menanganinya kan izan..

-sara- : sesekali kena tegas bertempat juga sara..

mak dara terdiva : betul sgt tu.. utk kebaikan mereka juga..

papa mifz : dalam proses pembelajaran mmg jarang ada kompromi..

kakchik@ella : anak2 mmg gitu perangainya kan kakchik..

diana said...

lakonan yang tak menjadi..hehehh..
tak pe bang...cuba lagi minggu depan..heheheh

wahida said...

ekekekek...mcm saya lak dulu2 ngelat tak nak gi sekolah....hehe...

sarah-najwan said...

anak akak pom camtu..
siap buat muko toya ajo..nk tunjuk penat atau sakit kepala atau sakit perut..

akak mmg xbg muka..
sb dah tau..tu tektik ajo...

Hanis Azla said...

diana : klu cuba lagi next week pun mama tak layan juga.. he..he..

wahida : samalah dgn akak juga.. itu yg turun kat anak tu kot.. he..he..

sarah najwan : sama juga yer.. tp kita mak2 ni mmg dah faham sgt tektik tu kan.. so mmg akan kena reject sokmolah jawabnya..

Adzriel @ Liza AB said...

sama lah tu... nak mintak simpati tak de mood nak ke sekolah.

Amie said...

Assalam Hanis,
bagus cara didikan itu, pentingkan tanggunjawab sbb kalau nasyid (perkara kedua selepas sekolah / belajar), kenapa perkara utama (sekolah) ditinggalkan, didikan begini akan menjadikan anak kita boleh berfikir mana yang penting dan perlu diutamakan dlm membuat keputusan...

♥MAMASYAZA♥ said...

ami pun camtu le, ada hari dia malas nak g tuisyen, macam2 alasan yg dia bagi...gerammm

FUZ.QYM.Y said...

kesian dia ;p

Sz said...

si abang boleh surf / search alasan2 lain yang lebih dramatik ye bang..heee

Shiela Latif said...

cuba nasib?...hehehehe

Kayun Asza said...

heee. sya dulu time skolah rendah mmg xdak ponteng skolah. sebab mcm akak la, mak mmg x bg punya. alhamdulillah la xpernah pulak demam ka sakit ka smpai kena amik cuti.

tpi bila dok skolah asrama, bila mak taktau, ada jugakla buat2 sakit takmau masuk kelas n duduk dalam bilik sakit n pi klinik pun sbb nak jalan2 naik keta cikgu. heeeheee.

Dinas Aldi said...

cuba ja dulu, mana tau kot2 mama cakap ok tak payah pegi, hahahaha!

whitecappuccino said...

budak2 kadang macam tu la ada jer alasan..mak bapak kena tegas dan pandai2 pujuk kalo tak lain kali cari lagi alasan tak nak gi sekolah.

bunga said...

hahahahah..budak memang cam tu..:0

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

budak² kak mmg pakar buat alasan..mcm anak sy juga hehe

h A n Y S said...

hahaha~ tringat saya dlu masa kecik2..macam anak akak jugak..suka carik alasan kalo nak p skolah..alasan femes, "MAK, SAKIT PEROT LAH HARI NI.." then usap2 prot, then buat muka kesian, HA HA HA HA~
;p

Hanis MY said...

comelnyaa...taktik dpt dihidu oleh mamanya...hee

eB ezrin said...

kantoiiiiiiii... hik3

~ yus ~ said...

hehe..serupa anak saya juga hanis

HonEyBuNNy said...

hehe...

ala mama neh...baru malas2 xnak g sekolah..ehhehehh

Mama Gee said...

dia buat concert tu kak...
habis tenagaa...hehee