Nuffnang

Tuesday, July 12, 2011

Yukkss.. Ayam tandoori ada ulat sampah..

Minggu lepas, waktu adik aku singgah di rumah selepas habis kerja untuk mengambil anak-anaknya, adik aku membebel-bebel sambil berlari ke toilet untuk muntah. Ingatkan kenapa, rupanya sebab ayam tandoori yang di pesan dari restoran mamak di kawasan depan rumahku sudah berulat. Ada ulat sampah menrenyut-renyut di dalamnya. Ulat yang putih-putih tu. Banyak pula tu. Manalah tak loya. Aku yang dengar pun terasa kembang tekak. Entah berapa lama punya ayamlah yang dijual tu sampaikan sudah berulat macam tu.

Ceritanya, baru gigitan yang pertama, dia perasan ada ulat yang keluar dari ayam tu. Apa lagi terus berlari ke sinkilah adik aku untuk meluahkan apa yang sudah masuk ke mulutnya. Bila dipanggil pekerjanya, mereka hanya diam tanpa sebarang komen. Bila diminta untuk berjumpa dengan pengurusnya dikatakan tiada pula. Sebab geram, adik aku minta supaya ayam-ayam tandoori yang dah sedia tergantung untuk jualan itu dibuang saja agar tidak dimakan oleh orang lain. Tapi langsung tiada reaksi dari mereka.

Tanpa minta maaf, mereka hanya tidak mengenakan bayaran untuk makanan yang sudah di pesan. Sebab sakit hati, adik aku bayar juga makanan yang sudah dimakan oleh suaminya. Yang ayam tandoori tu memang dia tidak bayarlah. Sebab kegelian dan sibuk duk berulang ke sinki, nak ambil gambar ayam tandoori berulat itupun sampaikan adik aku dan suaminya terlupa. Rugi betul. Kalau tidak boleh juga jadi bahan bukti. Tapi memang adik aku buat aduan juga ke pihak yang bertanggungjawab.

Aku memang dah lama tak ke restoran mamak itu. Sebabnya, pada aku servisnya agak slow berbanding restoran mamak yang lain. Sayang betul. Pelanggan memang sentiasa ramai di restorannya. Tapi kebersihan tidak diutamakan. Servis pula agak lembab. Aku tidak tahu apa tarikan orang lain untuk memenuhi restoran itu. Rasanya restoran itu pernah di tutup seketika lama dulu sebab masalah kebersihan juga. Tapi sekarang ini perkara lama berulang kembali.

*Semalam aku makan macaron untuk pertama kali. Sedap sangat. Aku suka. Thanks untuk en.asben sebab belikan macaron tu sebab isteri dia ni asyiklan menyebut dan teringin benar nak rasa. Anak-anak pula tak berminat. Makanya aku conquer soranglah macaron tu. Tapi sebab en-asben dah baik hati tolong belikan, makanya aku makan berdua dengannya. Nyum-nyum.. (Selingan ini untuk cover kegelian dan keloyaan cerita di atas he..he.. sekian terima kasih).

46 comments:

Reflisia said...

Hishhh...dasyatnya...memang patut buat report tue

makdara TERdiva said...

memang nak kena berhati2 dgn restoran mamak ni..

nampak jer macam OK tp sebenarnya K.O
grrr

zella y said...

patut report ni...

eee...dgr ulat dlm mknan ni..meremamg bulu tengkok! geli!

Rozita said...

oatut buat report tu... ambik tindakan terus.. kalau tak org lain pun terkena jugak... area mana ni?

Lulu Caldina said...

blueekkk, geli...

ala, lulu belum rasa, bila dengar org cerita pasal macaron, terliur..huhu

-Sara- said...

eii yarkk! biar betol kak hanis! tgk ulat tu pn dh geli, ni kan masok lam mulot..ishh kuang asam punye kedai! ade hati nk jual lg ayam2 tu ek..

Hanis Azla said...

reflisia : itulah, biar ada yg ambil tindakan sewajarnya..

mak dara terdiva : betullah.. klu dpt yg ko mmg sakit hati dibuatnya..

zella y : mmg dah report.. akak yg dgr pun rasa yg sama juga.. yukkss..

rozita : area seksyen 8 bbbangi..

lulu caldina : mmg mengelikan.. akak pun baru ni dpt rasa lulu.. dah lama benar teringinnya.. mcm susah aje nak jumpa..

Hanis Azla said...

-sara- : itulah, masa akak lalu malam tu, elok aje tergantung2 lagi ayam tandoori kat besi dlm cermin kat kedai tu.. tak patut betul..

h A n Y S said...

alahai,ruginya tak ambil gambar ayam tu..kes ni boleh masok brita ni kak..haha

Aku Ibu Muda said...

kak hanis...macs tu beli off9 ye..kt mana? ahaha...peminat macs ni pantang dgr orang citer pasal macs...

padahal tajuk utama org cerita psl ayam berulat....ahaks!

tp pengotor betul lah kan...agaknya ayam tu dah berhari2 kot...

ummiross said...

eee ummi dengar pun nak muntah...

hmm ummi pun suka macaron Hanis, tapi kena makan sikit2 sebab manis...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

if buat report,saman n sure dpt duit riban2..kayo sekijap! ahaks

Bantal Bucuk 1986 said...

huih!! faveret tue... alahaii..
buat repot je..

LiFe KaMi said...

restoran mana kak,
kalau kami tau kami pun takkan pergi ke sana,
sepatutnya kita boleh adukan pada pengguna,
itu hak kita, jgn lupa ambil bukti..

Aida said...

Kak Hanis, untung bley jumpa ulat .. ada kes kat gelang patah johor, mamak duk uli roti canai pakai kaki .. mmg kurang ajar !!! nasib lah ada aduan yg di buat, dan bilik kaca hitam yg selama ni dia kata store, adalah bilik khas utk adun roti canai .. sudahnya, pelanggan pun dah lari .. makan kat kedai melayu yg mahal pun takpe dari mamak yg kurang ajar!

Kakzakie said...

Heee... kalau kakak pun macam adik Hanis juga.... Bagus adik buat report. Sayangnya kakak rasa mesti sampai sekarang restoran itu masih beroperasi kan...

Gadis Pantai Timur said...

eeeiii...ada gak kedai macam ni...tak pernah lagi tgk org jual lauk berulat..

sarah-najwan said...

adoi...nape la smpai berulat tu...hishh!!!nmpk sgt xjaga kebersihan..

akak xpenah mkn macaron..mende tu weh..kek ko?


****fb akak:
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1446133023

add deh..hehheee

~ yus ~ said...

eii, yus pun dah terasa geli ni..

macaron tu macam mana? Macaroni ke?..huhu

Jakun lak dengar macaron...hahah

Amie said...

dengar pasal ulat ni, makanan yg sedap pun jadi tak sedap ye....

HappyIrfa said...

gelinya..saya yg baca pun rasa nak muntah..rugi tak ambik gambar dan komplen

Hanis Azla said...

hanys : itulah.. ruginya takde bahan bukti..

aku ibu muda : takpe.. masih on topik lagi ni.. he..he.. macs tu abg akak beli dgn ofismate dia.. rasanya kakak ofismate dia tu yg jual & buat.. pengotor kan restoran tu..

ummiross : itulah.. meloyakan sungguh.. betullah ummi, macs tu manis sgt.. semalam makan separuh kotak.. hari ni sambung lagi.. he..he..

rose ibu rafiq : kaya sekejap yer.. tp itulah, bahan bukti plk takde..

bantal bucuk 1986 : sedap kan macs tu.. yg report tu mg dah buat dah..

life kami : restoran hassan cafe kat seksyen 8 bbbangi.. itullah mmg patut ambil gambar sbg bahan bukti, tp masa mual tu adik akak dah terlupa semuanya..

aida : hal2 yg mcm tu mmg menyakitkan hati kan.. kita makan nak jd darah daging dia org boleh buat mcm tu plk.. sakit hati betul.. sgt menjijikkan.. betullah aida, nak bayar mahal sikit kita mmg tak kisah asalkan kebersihan sentiasa terjaga..

kak zakie : mmg dah buat aduan pun kak.. adik saya pun ada hantar aduan kat s/khabar.. tp mmg restoran tu masih beroperasi juga..

gadis pantai timur : itulah, kita nak makan dgn senang hati jd sakit hati pula..

sarah najwan : entah zaman bila punya ayam entah kak.. macarons tu mcm biskut.. tp tekstur dia crispy di luar tp lembut di dalam.. di tghnya ada ada krim.. sedap.. btw saya dah add akak tau..

~yus~ : geli kan.. yukss.. macarons tu mcm biskut yus.. tp teksturnya lebih lembut tp crispsy juga.. ada mcm flavour dan colour..

amie : betul sgt tu kak.. jd hilang selera dibuatnya..

happyirfa : itulah.. mmg rugi tak ingat nak ambil gambar.. tp aduan mmg dah dibuat..

Daddy Ziyyad said...

Harap harap tiada pula insiden macaron berulat! :P

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

isk geli betoi..jahat betol jual ayam berulat..rugi plak x sempat hambik gambar kan..

sy pon mmg geli sikit nk pegi mkn kt mamak..

kak suka mkn benda manis ya..tu sbb suka macaron..:)

Adzriel AB said...

corner lot depan bengkel tu ye? pergh.... kena canang ni. memang pengotor!

Maya Mayana said...

ee yuks baca pn dh kembang dah tekak ni,

Hanis Azla said...

daddy ziyyad : harap2 tidaklah.. he..he..

rina avail aka cik betty : itulah takde bahan bukti pula.. akak pun jrg benar ke mapley ni.. akak ni taklah berapa suka manis.. tp bila ada yg kena dgn selera tu jd minat pula..

adzriel ab : ye kak.. ada satu aje kedai mamak kat area kedai tu..

maya maayana : mmg kembang tekak dibuatnya..

Azlan Hasan said...

erk..gelinya..teruk btul mamak tu..sy penah kena kes camtu gak..selamba je dia cakap tak yah bayar..nasib baik bos dia beria-ia mintak maaf..

Regards,
-Strider-

teyn teyn said...

cancel nak makan ayam tandori ..hehe

Dinas Aldi said...

ya Allah, geli sungguh la! dasar takda etika, isy!

bunga said...

ehh..biar betul..kena ambik tindakan yang sewajarnya ni..

farah fauzi said...

akak..sayapun tak pernah lagi makan macaroon nih...ishh..nak kene carik jugak nih..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

geli nyer dengan ayam ada ulat??? ayam bila ler gamok nye tuee..

Hanis Azla said...

azlan hassan : itulah.. boleh selamba aje pekerjanya bagaikan makanan berulat tu bukan satu hal yg besar pd mereka..

teynteyn : he..he.. kat restoran lain okey aje kot.. kat situ aje spoil sikit..

dinas aldi : mmg takde etika betullah kak..

bunga : itulah.. harap2 dpt perhation dr pihak yg bertanggungjawab..

farah fauzi : nnt farah rasa pula macarons tu.. mmg sedap pada selera akak..

be simple beb (BSB) : itulah, entah ayam zaman bila yg dia perap dan dijual tu..

mama tims said...

adoi...uweekk..saba jelah,pekerja tu takde rase bersalah ke..

tingin macaroon tu adelah tu...tettt...

qemaishak said...

geli dengar, ni mesti ayam lama pastu jual balik..sian pelanggan jadi mangsa..

Tak pernah lagi rasa macaroon tapi ramai yang cakap manis? manis sangat ke ek?

Singgah dari blog kak yus ni hihi

Hanis MY said...

sweetnya hubby akak belikan macaroon..best2!

skrg ni kena hati2 kan makan kat kedai, nak untung sampai kebersihan pun tak dijaga ish2

Hanis Azla said...

mama tims : uweks.. uweks.. tettss.. he..he.. yg pastinya takde apa2..

qemaishak : itulah, entah ayam zamn bila yg di jual tu.. tak patut betul.. mmg manis pun macarons tu.. klu yg tak suka manis mmg tak minat kot.. tp akak suka.. thanks yer sebab sudi singgah di sini..

hanis MY : sesekali en.asben sweet he..he.. betul sgt tu hanis.. mmg kena jaga2 bila makan kat luar..

Mama Gee said...

yang dgr ni pun dh geli geleman...belum nampak dgn mata sendiri...eeee...masa masak tu derang tak bau ke ayam tu busuk...tak cuci ke dulu ayam tu....sampai ulat2p un tak tanggal lg..pelik tul aaaa....

Hanis Azla said...

mmg sgt mengelikan gee.. bila tak amalkan kebersihan, perkara2 mcm tu mmg dia org tak ambil port agaknya.. tak patut betul kan..

alinac lover said...

aiyo..asal dorg xjaga kebersihan sampai tahap mcm tu ek..eeii kuanga ajar btoi..bg org makan ulat

diana said...

saya tak makan kat retoran mamak..
bukan sebab belagak ke apa..
tapi saya tak suka bau restoran tu..
hehehhehe...
lagipun pekerja nya tak menawan dan menutup selera.hahahah...
kalau kat pulau pinang ni banyak kedi nasik kandar yang hak milik dan pekerjanya orang melayu.jadi tak de sebab kenapa saya nak kena pilih kedai mamak..:p

Yusri Ismail said...

Setuju. Buat report.

Yusri Ismail said...

Macaron tu mcm mana? Tak pnah dgr pun. Huhu :-(

Yusri Ismail said...

Ha ah kan? Saman jer.hihi

Yusri Ismail said...

Ha ah kan? Saman jer.hihi