Nuffnang

Thursday, June 30, 2011

Masa...

Sungai

Airmu mengalir
Dari gunung, jauh di sana
Jernih dan sejuknya
Sungguh indah, dipandang mata

Kau tetap mengalir
Walau apa halangan tiba
Tak berhenti-henti
Hingga sampai di laut nanti

Masa juga
Kan berlalu tak menunggu kita
Gunakanlah sepenuhnya
Janganlah leka

Pernah dengar lagu Sungai ini tak? Lagu sungai ini merupakan antara lagu kegemaran aku. Rasanya aku belajar lagu ni kat sekolah masa darjah 2 ke darjah3. Menarik sangat lagu ini. Sebab itulah sampai sekarang aku masih ingat senikata dan melodinya. Bagi aku lagu ini merupakan lagu yang sangat indah. Begitu juga dengan isinya.  

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian... (Surah Al-Asr)


Sejak kecil lagi kita sudah diterapkan dengan kepentingan menjaga masa. Namun sampai sekarang sikap membuang masa itu masih ada dalam diri ini. Sedih betul rasanya. Harap-harap  selepas ini aku lebih pandai menghargai masa. Dan berharap sangat agar aku tidak terleka apatah lagi dalam kerugian.

24 comments:

~ yus ~ said...

Lagu ni masa darjah 3 Hanis...

Yus pun ingat sampai sekarang, sbb kelas kami ada buat persembahan lagi dengan lagu ni...:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

terkenang lagu ni..cikgu yati yg ajar..smpi skrg msh berhubung ngan cikgu dia fb..

So Shy Lady said...

ntah la akak t.ingat la plak...;D

amalkn GRAB 15 - bila nk lakukn ssuatu, bsedialah 15 minit lbih awal heheh...akak slalu fail

Azlan Hasan said...

ayat tu penah dengar laa tp lagu dia tak penah dengar laa plak kak..mungkin sebab zaman kita lain kot..hehehe

Regards,
-Strider-

Dinas Aldi said...

tak pernah dengar lagu ni tapi sangat bermakna kata2nya :)

ummiross said...

Hanis, ummi tak pernah dengar lagu ni,zaman ummi tak wujud lagi lagu ni kot hehe...
Tapi senikatanya bagus...

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

S..U..D..@..I..S said...

belum tahu lagu ni
semoga kita dijauhkan dari kerugian

whitecappuccino said...

nape akak tak tau lagu ni???

diana said...

saya antara manusia yang tak pandai menguruskan masa..
banyak yang terbuang..
erm...

suri solehah said...

lagu ye,,ingat hanis bersajak...tak perasan pulak ada lagu tu huhu

sayangsayangibu said...

tak perasan pulak lagu tu
tp
sangat betul masa tak menunggu
masa berubah tp tak sama kan?

Hanis Azla said...

~yus~ : darjah 3 yer yus.. saya pun tak brp nak ingat.. he..he.. saya pun ada masuk persembahan nyanyi lagu ni ramai2.. mmg popular lagu ni zaman sekolah rendah dulu kan yus..

lydia miza : lagi terer.. siap ingat cikgu yg mengajar lagu ni sekali.. lagi best sbb masih in touch dgn cikgu tu..

so shy lady : thanks akak.. first time say dgr ttg grab 15 tu.. InsyaAllah, boleh cuba utk jdkan amalan ni..

azlan hasan : mmg perbezaan zaman lah tu lan.. he..he.. yg tu mmg confirm..

dinas aldi : bermaknakan kata2nya.. klu akan dgr melodinya, tentu akak akan jatuh hati dengan lagu ini juga.. sgt mendayu..

ummiross : mmg lagu ni ada kat sekolah dalam tahun 85 mcm tu.. tp skrg tak dgr pulak anak2 saya belajar lagu ni.. silibus dah lain kot..

andrik mcvean : thanks for visiting andrik.. Salam kenal yer..

sud@is : tak pernah tahu yer.. mmg popular kat sekolah2 rendah aje lagu ni dulu.. Amin.. mudah2an..

whitecappucinno : agaknya mmg lagu bermusim kat sekolah kot kak..

diana : lebih kurang akak jugalah tu diana.. harap2 kita sama2 dpt memperbaiki diri..

suri solehah : hmmm.. bagusnya kalau saya boleh bersajak secantik itu..

sayangsayangibu : mmg tak menunggu kita.. dan yg berubah takkan pernah sama dengan sebelum yg berubah itu..

FUZ.QYM.Y said...

sy sentiasa dalam kerugian.

sarah-najwan said...

akak xigt lagu ni..huhu
xle imagine melody nya camno..

yg penting time management..
jika pikir kesibukan..mmg rasa xckup masa..

farah fauzi said...

akak..tak pernah dengar kot...bulih tolong nyanyikan untuk saya tak lagu tuh..heheh...macam puitis jer bait2 ayat tuh...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

sy selalu nak curi masa utk kemas, lipat kain n mop2..tapi tak dapek la kak..katil panggil ahahhhah rugi sunggoh asik terbaring aje..nak buek camno..abis lenguh pinggang skang ni

harap2 dah ade anak 2 nnti akan lebih hargai masa..:-)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

eh apasal kita cam takda belajar lagu nih..ingat sajak akak cipta tadi..

kak, kita blogging nih kira buang masa ke tak?

Mama Gee said...

err......puas nk ingat lagu ni...tp tak ingat2 juga...ke lagu ni dh pupus masa zaman g?
tapi.kita berbeza berapa tahun jek..hehe
apa2pun..msg dia sgt bagus...

wahida said...

saya tak pernah dgr lagu ni kak...tapi best la kata2 dia...

Hanis Azla said...

fuz.qym.y : harap2 kita dpt sama2 memperbaiki diri..

sarah najwan : rasanya zaman saya baru start lagu ni kot.. mmg time mangaement sgt penting.. tp selalu juga tak ikut.. otu yg masalah tu.. hu..hu..

farah fauzi : nnt esok akak nyanyikan.. ha..ha.. puitis dan mendalam liriknya kan.

rose@ibu rafiq : betullah rose.. kdg2 kita mmg nak buat kerja on time tp dek kepenatan, selalu tak menjadi..

rina avail akak cik betty : agaknya batch tahun akka aje yg belajar lagu ni kat sekolah dulu kot.. ha..ha.. terkelu akak kejap dgn soalan tu.. entahlah yer.. depends kot dgn keadaan kita mangisi masa kita tu.. klu kita gunakan sebaiknya rasanya taklah kita buang masa..

mama gee : akak ingat lagu tu special utk tahun akak aje kot.. he..he.. baguskan messagenya.. tp kita sendiri yg tak berapa nak bagus sbb sampai skrg msg tu tak diamalkan sepenuhnya.. hu..hu..

Hanis Azla said...

wahida : ramai yg tak tahu rupanya yer.. seingat akak lagu ni cukup popular zaman akak sekolah dulu.. rupanya utk batch2 akak aje kot..

petersam said...

Phentermine...

nice post thanks for sharing.

http://www.PhentermineHome.com/

Kayun Asza said...

dulu saya belajar jugak la kak lagu ni! hehehe