Nuffnang

Thursday, June 9, 2011

Suka-suka nak petik..

Salam semua..

Hari ni nak cerita pasal petik. Bukan petik bunga yer. Petik gitar pun bukan. Tapi petik nama. Petik nama??? Ya, petik nama. Contoh macam ni : Siapa yang rosakkan benda tu? Wah, nanti ada somebody yang cakap. Si fulan itu yang rosakkan. Sedangkan dia sendiri tidak pasti akan kebenarannya. Sekadar mangagak yang si fulan itu yang melakukannya. Sudahnya siapa yang jadi mangsa? Tentulan si fulan itu. Sudahlah si fulan tu tiada di situ untuk mempertahankan diri. Sudahnya nama siapa yang rosak? Off courselah nama si fulan itu juga kan. Nampak tak kesannya bila suka-suka petik nama orang ni.

Kadang-kadang tu ada orang suka benar nak berikan jawapan untuk setiap soalan yang di tanya. Kalau jawapan yang diberikan itu memang benar memang tak jadi masalah. Tapi kalau main sebut saja tanpa usul periksa, pada aku itu sesuatu yang tak kena. Aku rasa perkara itu sangat tidak adil. Kalau tak pasti, better jangan sebut. Tak perlulah nak meneka dalam kesamaran dengan memberi jawapan yang kita sendiri kurang pasti. Jawab tak tahu saja kan lebih baik. Then kalau nak berikan juga jawapan tentang perkara tersebut, bolehlah siasat. Bila ada bukti dan sudah tahu akan kebenarannya, waktu itu tiada salahnya nak petik nama orang yang buat itu.

Aku pernah menjadi mangsa. Namaku dipetik merosakkan satu barang itu hanya kerana akulah orangnya yang paling kerap menggunakan barangan tersebut. Sedangkan bukan aku yang merosakkannya. Bila ditanya pada seseorang, tanpa usul periksa, namaku yang dipetik. Kalau aku ada di situ bolehlah aku mempertahankan diri. Waktu itu memang rasa tak puas hati sangat bila ada orang yang sampaikan padaku. Jadinya aku memberitahunya yang bukan aku yang rosakkan. Jawapannya pula ialah Oh ye ke. Ingatkan awak yang buat sebab awak selalu guna. Sakit hati betul rasanya mendengar jawapan itu. Dia cuma mengandaikan tapi sudah menuduh aku yang melakukan. Tak pasal-pasal nama aku yang tercemar. Memang rasa terkilan  dan teraniaya sangat waktu itu. Geram dan sedih jadi bersatu.

Pengajaran dari kisah itu, buatkan aku lebih berjaga-jaga. Bukan setakat berjaga-jaga untuk menggunakan sesuatu barang itu. Tapi lebih berjaga-jaga untuk mengelakkan diri dari memetik nama orang lain. Takut sangat andai membuat kesilapan sama yang boleh menganiaya orang lain. Yang pastinya untuk aku, kalau tak tahu, cakap tak tahu saja. kalau tak pasti, cakap tak tahu juga. Jangan suka-suka nak petik nama orang..

42 comments:

~ yus ~ said...

baru dengar istilah ni...petik nama.

entri hanis ni buat mata yus lebih terbuka, sebabnya dengan anak2 sendiri pun, yus kadang2 terpetik nama ni, yelah siapa yang selalu main benda tu, tiba2 rosak, ada masa yus terus terjah dan kata " A*** yang buat ya"

Dari situ nampak muka anak yang kecewa bila dia tak buat, kita sangka dia buat.

Terima kasih atas entri ini Hanis. Ada masa bila penat dan anak2 buat hal, memang kita cepat juga nak marah kan...

Dengan orang lain yus tak ingat pula, sebab dunia yus sekarang lebih dengan anak2..:)

ummiross said...

Hehe ingatkan nak petik buah apa tadi...

Memang tak seronok main tuduh2 tanpa bukti kan Hanis, lagi pun orang yang dipetik namanya tak tahu menahu...

Ati Masrif said...

sedap juga guna perkataan petik ni

teringat lagu

ku petik bintang-bintang....lalala :)

lydzar said...

saya pon selalu gak petik nama anak2 hehehe..cian dorang..

Sofya said...

Anak saya yg kecil tu selalu camtu.. bila tanya sapa buat camni? terus dia cakap abg padahal dia yg buat.. so kena cuba bentuk xsuka la bila ada perangai petik nama ni.. not good

eB ezrin said...

petik namer yg pantang tuh... anginnn

Mamamya said...

1st time dgr petik nama...;)

tp mmg x elok lah klu menuduh tanpa usul periksa...blh jatuh pada fitnah tu..berdosa tau!!

bunga said...

petik nama pertama kali dengar..haha.

kena baca banyak kali baru tau..haha

etiey.com© said...

betul kak. kadang bengang macam nih kan. tapi itulah kehidupan...

my everything said...

memang selalu kene mcam tu kak geramm sangattttt.....

Dilla Ady said...

dilla pun penah kena....sib baik org yg ditujukan selepas dipetiknya kite tu tak percaya ckp die...tapi dalam hati sy doa, kalau sy tergolong dalam org teraniaya, berilah die balasan yg setimpal...

mmg sakittttt hati...

-Sara- said...

yelah kak hanis..xpsal jd mangsa bila org tu main petik je nama kita kan..

Hanis Azla said...

~yus~ : itulah.. dgn anak2 kita selalu main petik nama juga kan.. tp selalunya kita petik nama time dia org ada depan mata kita.. makanya dia org boleh membela diri.. tp patutnya kita langsung tak boleh buat mcm tu kan.. sbb bila nama dah naik, tentu mereka rasa tak best bila mmg mereka tak buat.. harap2 kita sama2 dpt memperbaiki diri..

ummiross : he..he.. nak petik buah takde kebun ummi.. itulah.. tak best kan klu mcm tu..

ati masrif : he..he.. lama dah tak dgr lagu tu kak..

lydzar : sian kat dorang kan..

sofya : selalu buat gitu nak lepaskan diri kan.. anank2 akak pun kdg gitu.. mmg tugas kita ibu bapa membentuk peribadi anak2 ini..

eB ezrin : mmg hangin jdnya..

mamamya : itulah.. tak elok kan berperangai mcm tu.. buat aniaya kat org aje..

bunga : tak pernah dgr yer.. ala sian, susah nak faham citer akak ni yer.. he..he..

etiey.com : betullah etiey.. itulah kehidupan.. walau benggang pun kena hadapi juga..

my everything : geram kan..

dilla ady : nasib baiklah tu dilla.. klu org tu percaya? aduh.. org yg main petik nama tu langsung tak fikir semua itu kan.. kita pula yg jd mangsa..

-sara- : itulah.. tak pasal2 aje..

diana said...

bila berdepan situasi gini memamng kena kuat la..
pertahan kan diri sebaiknya..

farah fauzi said...

panas hatinyer bila ader orang petik nama kita kan..sayapun selalu jer di petik2..haha...

munna said...

ingatkan petik apa tadi.... mmg tak suka klu jadi mangsa keadaan mcmni..benci...

NICK IRFAN said...

kurang asam jgk org yg mcm tu sy pun geram jgk org main tuduh2 kita ni...

Liza @ Adzriel AB said...

nak selamatkan dirilah tu

lalink7 said...

1st dgr nie..untuk kes macam nie dipanggil petik..hehhee...mmg bahaya kes camnie..kalau kawan yg jahat memang la tak slamat..hidup xtenteram jee..

Aida said...

kat opis aida ni mmg selalu main petik nama org kak .. aida pun adalah salah satu yg dia petik sampai kena tukar dept 2-3 kali setahun .. jahat betul dia ..

Daddy Ziyyad said...

"Oh ye ke. Ingatkan awak yang buat sebab awak selalu guna. "

-saya baca ayat ni pun, saya sakit hati rasa macam nak petik hidung orang ni sampai patah! wakakaka..

Bahaya main petik2 nama ni..boleh jatuh hukum fitnah...

eelobor said...

huhuhu, biasa la setakat kena petik tuh cam gitu. nama saya lak kena petik ngan polis sebab kes jenayah. lagi benggang kan?????

Shiela Latif said...

betul tu shiela sokong 100%.

KuNanGKuNanG said...

la..ingatkan peti pe tadi..he3. ni dah kire fitnah kan?

Hanis Azla said...

diana : betullah.. kena kuat mempertahankan diri.. klu tak mmg org akak anggap mmg itu salah kita..

farah fauzi : mmg boleh panas hati dibuatnya..

munna : mmg benci kan.. suka2 nak petik nama org tanpa usul periksa..

nick irfan : ha..ha.. mmg kurang asam betul.. lama tak guna perkataan tu..

liza@adzril AB : mungkin gitu kot kak..

lalink7 : he..he.. tak pernah dgr yer.. yg penting kita jgn buat gitu kat org kan..

aida : aduh.. smp mcm tu sekali yer.. mcm mana ek perasaan mereka sanggup buat org mcm tu.. sedih betul..

daddy ziyyad : so sama2lah kita cuba elakkan.. buat niaya kat org aje..

eelobor : klu kes mcm tu lagi parah.. mmg jd benggang sgt tu..

shiela latif : jom kita sama2 elakkan perangai yg mcm tu..

Hanis Azla said...

kunangkunag : he..he.. petik nama orang.. tak patut betul kan..

- GC - said...

main petik je nama kita kan..

mmg kena berhati2 dgn orang macam ni.. bahaya btl.. suka sgt burukkan org tanpa periksa..

Lulu caldina said...

lulu.caldina@gmail.com

header dah siap...:)

alinac lover said...

xsuka ah kalo kena petik ni

Hanis MY said...

wahh pestaim dgr istilah petik, comel! hehe kesitu pulak, ha ah la kak saya tak suka gak kalau org suka suki je petik nama kita tak pasal2 jadi scapegoat huhu, pernah je kat lab dulu kena tuduh rosakkan alat padahal sy tak pernah guna poms, lepas tu fobia la jap tak nak masuk bilik eks pun huhu..

cucu umie said...

kalo kt tmpat ayie niekan kak..sellu yang kne petik adlh budak2 motor yg kne tuduh curi motor.. kalo berhdpn dengan situasi nie..biaselah kak, kne bersabar..

Azlan Hasan said...

dulu time sekolah pakai gak istilah petik nie..memang sakit hati kalau terkena..kena plak kalo kena petil smpai ke cikgu disiplin..heheh

Regards,
-Strider-

Kamalia said...

petik nama?igtkan td bila bc tajuk, psl petik bunga.ye,sy pun xsuka bab2 org yg suka petik2 nama org ni.terima kasih entry ni, beri peringatan tuk saya skali jgn sesekali petik nama org ataupun nama ank sendirikn.

Dee said...

opis lama dee dulu...kalo ada salah apa2 je..mesti petik nama org lain..masing2 jenis nak selamatkan tengkuk sendiri..tak sukakan..yg suka mcm tu biasanya kaki kipas matilah sis..

suri solehah said...

salam..takut gak kalau jd camne..mana lah tahukalau org dah guna nama kita tampa pengetahuan kita depan org lai...org dah serong kt kita..kita je yg tak tahu..kes naya tu...

Sz said...

yang selalu nak memetik nama orang tu la sebenarnya tukang buat onar nya..heee

Bigdaddyz said...

tidak berapa gunapakai ..."petik nama"....ngak enak...hehe

Hanis Azla said...

-GC- : mmg bahaya sgt kan.. tahu2 nama kita dah dipergunakan..

lulu caldina : Thanks lulu.. akak dah email lulu..

alinac lover : rasa tak best mcm tu kan..

hanis MY : itulah.. tak pasal2 nama kita yg naik.. tak patut betul.. rasa tak best sgt klu kena mcm tu..

cucu umie : klu betul2 mmg dia org yg buat takpe juga.. ini main tuduh aje kan.. mmg kena byk bersabar dlm hal ni..

azlan : pernah guna juga yer petik ni.. klu dah smp cikgu displin mmg harulah tu..

kamalia : he..he.. bukan petik bunga.. semoga jd peringatan utk kita bersama..

dee : harap2 kita terhibdar dari berperangai seperti itu.. sibuk jaga tengkuk sendiri sampai sanggup nak burukkan nama org lain..

suri solehah : mmg takut kan.. tak sedar org dah tgk kita semacam sbb nama kita dah dipetik di belakang kita..

sz : selalu gitu.. tp dlm citer akak tu dia tak ada kena mengena pun.. tp main sesuka hati nak sebut nama org..

bigdaddyz : tak biasa guna mmg biasanya ngak enak .. he..he..

So Shy Lady said...

klau tjadi mcm ni kt akak....dtuduh yg bukan2, mula2 cool down dulu t.payah nk kecoh2. klau kita d phk yg bnar buat apa takut, ye tak? lama2 kbenarn akn muncul jua, bsabarlah


header baru tu sweet gak! :D

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

anak sy yg sulung suka petik nama adik dia bila sy tny sape buat neh (rosakkan benda dll)..

h A n Y S said...

'Oh ye ke. Ingatkan awak yang buat sebab awak selalu guna.' gaya jawapan dia ni macam selamber je tanpa rasa serba salah ye kak..

Mama Gee said...

teringat plak kisah mr b ari tu..dipersalahkan oleh anak boss bila motorsikal yg di bawa ke site rosak...padahal motor tu semua org pun naik...duk lenjan moto yg satu tu...tp suami ai juga yg dipersalahkan..sbb kunun2nya dia yg selalu guna....sedihhnyaa dia...sedih lagi g....